Eerste onderzoeken bij gynaecoloog, wie ook?

21-06-2014 20:06 1516 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er meiden die in hetzelfde schuitje zitten? Dat het zwanger worden moeilijk gaat (en je nog niet weet waardoor)? Natuurlijk is iedereen die (inmiddels) wel weet waardoor het lastig gaat welkom om mee te schrijven!



naamwat infoEs1984maart 2013 miskraam, daarna niet meer zwanger geworden, reden onbekend dochtertje geboren!!! bp1984 pcos zwanger! esthertje na onderzoek blijkt alles goed komende 6 mnd zelf proberen halvemaan pcos zoontje geboren op 9 mei! nordic onregelmatige cyclus Zwanger!!! 2 januari uitgerekend. lotus meerdere miskramen zwanger! angel88 gestart januari 2014, nog niet zwanger starten met IUI snowy pcos gestart met promeva en clomid tasje reden onbekend start behandelingen in januari
Alle reacties Link kopieren
Veel sterkte gelukkig ziet alles er goed uit.

ik wilde even reageren wbt wat kan er mis zijn, wat dacht je van het zaad van je man?
Alle reacties Link kopieren
Hallo Halvemaan,



Wij hebben aankomende dinsdag onze 1e afspraak bij de gynaecoloog. Ik ben benieuwd hoe deze eerste afspraak eruit gaat zien. Wij zijn in juli 2012 gestopt met de pil. De eerste maanden ben ik niet ongesteld geworden, in december dan toch eindelijk ongesteld en in januari 2013 zwanger. Helaas is dit tussen de 8 en 9 weken uitgelopen op een miskraam. Daarnaast nog een cyste gekregen en in de zomer van 2013 opnieuw geopereerd. Helaas nu nog steeds niet zwanger.. Maar door alle tegenslagen vorig jaar, hebben we er 9 maanden 'uitgelegen'.
Alle reacties Link kopieren
@mirri; zaad van mijn vriend is natuurlijk ook nog een optie, maar met een cyclus van >50 dagen heb je geen (goede) eisprong, dus het probleem ligt iig ook bij mij.



@es, sjee wat een verhaal. Heb je enig idee of er een verband kan zijn tussen de cyste en dat het nu niet lukt? Of zelfs ook nog icm de miskraam? Wat verdrietig dat het toen niet goed is gegaan en er nu zoveel tijd alweer is verstreken zonder dat het is gelukt. En jij hebt dus ook geen idee wat jullie afspraak inhoudt. Ik heb er ook helemaal niet bij stil gestaan om mijn vriend mee te nemen, hoop niet dat dit verwacht wordt
Alle reacties Link kopieren
Na de operatie van de cyste is aangegeven dat het goed gegaan was en ze de eierstok ook volledig hebben kunnen laten zitten. Er zou geen verband moeten zijn, maar durf het niet te zeggen. De eerste keer is het vanaf het moment dat ik ongesteld werd heel snel gegaan, daarom vind ik het ook zo vreemd dat het nu zo lang duurt. Kan ook elke maand mijn ovulatie vinden. Hoop komende week wat meer duidelijkheid over de afspraak en het verdere verloop. Wij gaan samen, ben er vanuit gegaan dat dit de bedoeling was en moeten ook beiden een vragenlijst invullen.



Vervelend dat je cyclus langer geworden is. Ben benieuwd hoe je afspraak gaat verlopen.
Alle reacties Link kopieren
Meiden heel veel succes met de onderzoeken!

Ik heb ook het vruchtbaarheidsonderzoek ondergaan om dat het lang duurde voordat ik zwanger was. Uit de testen bleken mijn man en ik beide helemaal gezond. Ik kreeg een wachtperiode van een half jaar voordat we een behandeling zoudenondergaan. Vlak voordat dat half jaar af was, had ik een positieve test. En nu ligt er een heerlijk babietje in de wieg?.

De eerste onderzoeken zijn weinig intensief. Bloedonderzoek, een uitstrijkje een echo. De gynacoloog gaat je intieme details vragen over je sexleven. Bespreek dat even met je partner. Ze willen weten hoevaak je het doet en hoe etc.

Daarna krijg je een samenlevingstest. Ze kijken hoeveel zaadcellen er een aantal uren na de sexnog in leven zijn.

Als laatste mrijg je een onderzoek waarbij ze de doorgang van de eileiders testen. Dat vond ik het vervelendste. Het was erg pijnlijk.

Als jullie vragen hebben wil ik ze best beantwoorden. Ik hoop dat jullie snel een gezond kindje mogen krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Fleuriefleur, bedankt voor je reactie en informatie. Wat fijn voor jullie dat jullie een positieve test hebben gehad voordat jullie een traject in zijn gegaan.



De huisarts verwacht dat er bij ons ook niks mis is aangezien wij vorig jaar na 1 keer ongesteld geweest te zijn al zwanger waren. Ik ben toch benieuwd wat de gynaecoloog te zeggen heeft. In de vragenlijst die wij beiden in moeten vullen staan al vragen over ons seksleven in dus we zijn er ons bewust van dat dit ter sprake gaat komen, toch bedankt voor de tip.



Ik verwacht dat het 1e gesprek meer een soort van intakegesprek zal zijn, of maken ze dan direct al een echo, uitstrijkje en bloed prikken? En wanneer worden de zaadcellen van de man onderzocht? Hoe testen ze de doorgang van je eileiders dan?
Het ligt erg aan het zkh welke test en hoe het verloop is. BIj ons wordt er bijvoorbeeld alleen een samenleveningstest en of hsg gedaan als het nodig is omdat dit verveelde onderzoeken zijn.



Hier werd de vragenlijst besproken tijdens de eerste gesprek. Verder kregen we een bloedprik formulier mee om te zien of ik geen chamidia had. Verder kregen we een potje en een formulier mee voor het sperma onderzoek voor mijn vriend. Bij mij werd nog even gekeken of er van binnen alles goed uitzag.



Als je trouwens van die langere cyclus heb heb je kans dat je wat vaker bloedprikken tijdens je cyclus en wat echoś maken.



Aan de hand van deze resultaten wordt bepaald wat de kans van slagen voor jullie zijn om zelfstandig zwanger te worden. Als deze geloof ik groter is dan 30% wordt je waarschijnlijk weer naar huis gestuurd. Het is namelijk niet zo dat het zkh traject je automatisch meer kans geeft en daarbij is het een lang durig proces.
es het test van de doorgang van je eileiders worden getest via een hsg. Hierbij wordt er met druk vloeistof in je baarmoeder gespoten en deze vloeistof gaat dan via je eileidster je buik in. Ter gelijk maken ze foto's en dan kunnen ze zien of er een verstopping zit. Als er niets zit is het een veveeld onderzoek zit e iets kan het heel pijnelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, heb nog niks gehoord over een vragenlijst, miss ook omdat de focus nu ligt op mijn cyclus.

Merk wel dat ik goed vragen moet gaan stellen, dacht nl dat ze op de inwendige echo al hadden gezien dat de doorgang tussen eileiders en baarmoeder goed was. Maar dat zal wel niet, anders zou dat vervelende onderzoek niet nodig zijn.



@Es, heb jij wel een regelmatige cyclus?



@fleuriefleur en Leonie, bedankt voor jullie uitleg / info, merk echt dat het een soort van wereldje opzich met zijn eigen afkortingen e.d.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Halvemaan, hier ook iemand ie in de MM zit.



Wij hadden in maart onze intake, vragenlijst ingevuld, beiden bloed laten prikken en bij mij een inwendige echo, vriend moest een monster inleveren. Tweede afspraak in april moest vriend een echo laten maken ivm dat de kwaliteit van zijn zaad niet zo goed was. Daar is niets uitgekomen. Vriend moest wel Zink en Vitamine C gaan slikken. Begin juni heb ik mijn eileiders laten doorspuiten en een baarmoederfoto laten maken (deed zeeeeeer!!). De uitslagen waren daarvan goed. Omdat het probleem bij mijn vriend ligt hebben wij geen wachttijd meer en starten we met IUI. Nu gestart met Clomid. Volgende week wordt er gekeken wanneer ik ongeveer mijn ovulatie heb en dan op de verwachte dag van mijn ovulatie moet vriend 's morgens zijn monster inleveren en word ik 's middags geinsemineerd.



Het is een heel rare gedachten dat de kans bestaat dat je aankomende maand in verwachting raakt. Maar wel heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Hi Halvemaan,



Bij mijn intake gesprek werd wel meteen een inwendige echo gedaan. Ik heb afgelopen week een HSG gehad, ik vond dit wel meevallen gelukkig. De eendenbek deed pijn, maar de rest viel heel erg mee.



Succes!!
Alle reacties Link kopieren
@Leoni bedankt voor de info .



@Halvemaan, mijn cyclus is wel regelmatig. Succes morgen met de afspraak, ik moet nog een dagje langer wachten.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn afspraak vanmorgen bleek dat ze vergeten waren vragenlijsten op te sturen, dus dat is opgehelderd :-)



Kreeg eerst een gesprekje over mijn gezondheid en hoe mijn cyclussen eruit zagen. Daarna inwendig onderzoek (uitstrijkje) en opnieuw inwendige echo om te kijken of er iets veranderd was tov 2,5 week geleden. Ik was erg verbaasd dat er een groeiend eitje te zien was, op dag 38 van mijn cyclus. Dus plan is nu in eerste instantie dat ze deze cyclus gaan volgen om te kijken of mijn ei idd springt en of ie daarna ook bevrucht kan worden, kreeg uitgelegd dat dit te maken heeft met je progesteron. En als ik dan daarna ongesteld word gaan ze dan geloof ik dmv bloedprikken ook kijken hoe mijn hormonen er dan uizien, ook om te kijken of zo'n lange cyclus 'klopt' bij mijn hormonen. Dus wo en vr terug voor echo, eitje is nu 15 mm en springt schijnbaar bij ongeveer 20 mm en groeit 1,5 mm per dag (weer wat geleerd:-)).

Over mijn vriend hebben ze het niet gehad, heb nu wel alsnog de vragenlijsten mee gekregen voor ons allebei en een boekje met uitleg.



Hoop met name voor vriendlief niet dat het zover komt dat hij sperma moet laten ondrrzoeken en we een samenlevingstest moeten. Seksuele op commando is nog wel te doen, maar klaarkomen?! Vooral spermaonderzoek, dat moet je voor 10 uur inleveren en mag max een uur oud zijn... pfff



Maar voor nu de hoop dat ik ondanks mijn rare cyclus wel een gezonde eisprong heb. Vraag me trouwens wel het volgende af; ei is dus nu 15 mm, en wo dus 18 mm en do 19,5 en vr 21. (Weet niet hoe precies het gaat, maar dus bij benadering). Als ie bij 20 springt zou het dus logisch zijn om do seks te hebben. Maar vind het zo'n raar idee om een inwendige echo dan de ochtend erna te krijgen en weet ook niet wat voor invloed dat heeft... Misschien echt vreemd gedacht, wat vinden jullie? Denk nu eerder aan wo en vr seks, dat zou ook moeten kunnen toch? Of deze maand loslaten en de dokters eerst hun gang laten gaan? Maarja weet ook niet hoe vaak ik een eisprong heb, du als ik er nu miss eentje heb en ook nog duidelijk heb wanneer...? Wat een stomme dilemma's!



@Es, ben benieuwd hoe jullie afspraak morgrn is!



En dat hsg onderzoek is dus voor iedereen anders lees ik wel.



@Boerderijgeit, dat lijkt me ook een raar idee, dat het nu nog meer 'gepland' is en een soort van procedure, en heel spannend! Die2 weken op het wachtbankje zullen wen lang duren!:-)



@Mousi, bedankt voor jouw ervaring, fijn dt het onderzoek bij jou meeviel. Hoe gaat het nu verder?
Alle reacties Link kopieren
@Halvemaan wat fijn voor je dat er een groeiend eitje te zien is. Lijkt me voor jezelf wel erg fijn om te weten. Kan me je dilemma goed voorstellen. Als je eitje inderdaad bij 20 mm springt en 1,5 mm per dag groeit (ook voor mij nieuwe info) zou dat betekenten dat je tussen donderdag en vrijdag je eisprong zou hebben. Ik zou deze maand niet overslaan, je hebt al een lange cyclus en je hebt elke keer maar een kans. Woensdagavond of donderdagochtend zou ik het samen toch even heel erg gezellig gaan maken!



Fijn om te lezen hoe je gesprek gegaan is, dan denk ik een beetje te weten wat ik kan verwachten, al is het in ieder ziekenhuis natuurlijk anders. Dit is ook wel een beetje wat ik had verwacht. Hoop ook niet dat mijn vriend direct sperma af moet leveren, lijkt me erg lastig als man zijnde!



Ben ook erg benieuwd naar de afspraak morgenochtend. Ik laat het even weten. Ik had gister ongesteld moeten worden, maar ben het nog niet. Vanmorgen meteen een test gedaan (ongeduldig als ik ben) en helaas negatief. Dus mijn ongesteldheid zal er vast snel aankomen. Lijkt me alleen niet zo prettig om tijdens mijn menstruatie een inwendige echo te moeten laten doen..
Alle reacties Link kopieren
@Es, ik ben idd erg enthousiast over mijn ei :-) Al moet ie natuurlijk ook springen en vruchtbaar zijn, maar dit is al veel meer dan ik had verwacht! En heb met vriend dilemma besproken, die wilde ook de kans niet laten liggen, dus we hebben bedacht dat woensdsg en vrijdag ook moet kunnen :-)

En ik snap dat je het vervelend vindt als je nog voor de afspraak ongesteld wordt, zelfs ik was dasr bang voor, terwijl ik dus geen idee had of dat een risico was. Grote kans dat juist omdt je je er een beetje druk over maakt het pas begint na de afspraak! En ook heel begrijpelijk dat je meteen hebt getest, dan weet je het maar.

Ik vond trouwens de vragen die ik kreeg helemaal niet vervelend ofzo, waren ook veel algemene vragen over allergieen e.d. En je zit toch in een kamer bij een arts, dan heb ik sowieso weinig gêne, omdat het voor hen gewoon werk is.



Had trouwens nog aan vriend gevraagd hoe erg hij zo'n spermaonderzoek zou vinden, maar hij is ervsn overtuigd dat dat gern probleem is als dat moet, respect haha.



Succes Es morgen, kom zeker ff lezen hoe het was!
Alle reacties Link kopieren
@Halvemaan, dat is ook zo. Maar het begin is er en dat is natuurlijk al positief! Heel goed, hoop voor jullie dat het op deze manier lukt .



Dat klopt, we zullen het allemaal wel zien. We hebben de vragenlijst ingevuld en ook ik vind het geen vervelende vragen dus zie daar niet tegenop. En vorig jaar zoveel bezoekjes aan de gynaecoloog gebracht dat mijn gene op dat gebied eigenlijk wel weg is.



Dat is inderdaad respect, er staat dan toch een soort van druk op en je moet dan dus toch maar even 'presteren' haha.



Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Ook wij hebben inmiddels onze eerste afspraak gehad. We hebben gelukkig een fijne, vrouwelijke, arts. Zoals verwacht is eerst de medische voorgeschiedenis en de vragenlijst besproken. Vervolgens is er een inwendige echo gemaakt. We hebben afgesproken dat zij mijn komende cyclus gaat volgen. Dit betekent rond dag 10 een echo en vervolgens nog een echo om het te volgen. Ze zullen bij de 2e echt ook wat slijm weghalen. Het is de bedoeling dat we daarvoor gemeenschap hebben, zodat ze kunnen zien of de zaadjes goed bewegen. Ook zal ik de komende periode bloed moeten laten prikken. Mijn vriend zal komende week ook zaad in moeten leveren.



Aangezien we vorig jaar zwanger zijn geweest, maakte de arts zich daar geen zorgen over.



Toch fijn dat het nu al gevolgd gaat worden, we zullen zien.
Alle reacties Link kopieren
@Es, fijn dat ook jullie een prettige eerste afspraak hebben gehad! Jouw vriend/man mag dus wel geforceerd aan de slag, hoe is ie daaronder? En fijn dat ze ook bij jou je cyclus gaan volgen, hopelijk wordt er wat meer duidelijk! Ben je nog ongesteld geworden???



Ik mag morgen weer, ben benieuwd of mijn ei verder gegroeid is!
Alle reacties Link kopieren
@Halvemaan, ja hij mag inderdaad geforceerd aan de slag. Het is een uitdaging voor hem, maar we gaan ervoor. Dat vind ik ook erg fijn. De arts maakte zich geen zorgen aangezien we al 'bewezen' hebben dat het moet lukken. Maar toch fijn dat ze het wil gaan volgen.

Ik ben nog niet ongesteld geworden, maar toch een negatieve test. Het zal vanzelf wel komen.



Ja ben ook benieuwd hoe het nu bij jou gaat, dat gaat wel snel die volgende afspraak. Als het goed is moet je eitje nu verder gegroeid zijn. Spannend allemaal!
Alle reacties Link kopieren
@Es, idd fijn dat ze gewoon overal even naar kijken, bij jullie allebei, dan kan je tenminste met zekerheid dingen uitsluiten.



Vanmiddag bij gyn opnieuw echo gehad. Eerst vragenlijsten besproken, daar zag ze geen aanknopingspunten (wat ik ook niet had verwacht). Toen dus de echo, was wel grappig want gyn leek zelf ook heel nieuwsgierig hoe het ermee zou staan. En mijn ei bleek prima gegroeid, nu al 20 mm! Ik liep volgens mij echt grijnzend het zkh uit haha. Dus vanavond aan de slag, hopelijk springt ie dan morgen. En dan vrijdagochtend echo om te kijken of ie idd gesprongen is. Hoop het maar!
Alle reacties Link kopieren
Spannend allemaal!! Succes!
Alle reacties Link kopieren
@es, ben je eigenlijk al ongesteld geworden??



Gisterochtend in zkh bleek mijn ei er nog te zitten, was nog wel gegroeid. Moet nu ma terug om te kijken of ie dan wel gesprongen is. Had toen ik thuis kwam van het zkh meteen ovulatietest gedaan en die was positief. Ik weet niet of dat iets zegt over het daadwerkelijke springen, maar vond het wel bemoedigend! 's Avonds nog een keer getest en toen was de streep alweer iets lichter. Later op de avond en vanmorgen ook pijnlijke borsten, dus hoop dat dat allemaal goede tekenen zijn!
Alle reacties Link kopieren
@Halvemaan, nee nog steeds niet.. Dit is zo vreemd! Dit heb ik echt nooit. Dit is nu alweer een paar dagen langer dan mijn langste cyclus. Maar vanmorgen opnieuw een test gedaan en blijft hartstikke negatief.



Een positieve ovulatietest zou iets moeten zeggen over het daadwerkelijk springen dus jullie moeten het weer gezellig maken samen! Fijn dat je deze informatie nu allemaal hebt
Alle reacties Link kopieren
@Es, wat vreemd dat je nog niet ongesteld bent. Daar zit je natuurlijk echt op te wachten, want pas dan weet je wanneer je weer naar gyn kan toch?



En goed om te horen dat ovulatietest wel iets zegt over springen, ben benieuwd wat ze morgen zien op de echo, heb eigenlijk geen idee wát ze kunnen zien na de eisprong, kom er nu achter hoe weinig ik eigenlijk weet over 'voortplanting'. 'Zweeft' een gesprongen ei tot innesteling gewoon ergens in je baarmoeder rond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven