Ervaringen met kraamzorg gezocht

11-11-2014 07:33 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ben opzoek naar informatie over kraamzorg. Mijn vriend en ik hebben een beetje op een rijtje gezet wat wij willen aan extra hulp na de bevalling en wat we niet willen. Hieruit komt dat we eigenlijk zo min mogelijk mensen aan de baby willen hebben. Ook hebben wij een eenkennig hondje (die we zelf zo hebben gecreëerd) en ik wil daar ook niet teveel poespas bij omheen.



Nu heb ik gelezen dat je minimaal 24 uur kraamzorg moet nemen áls je kraamzorg wilt. Als je geen kraamzorg wilt meld je je gewoon niet aan maar dan moet je wel met de verloskundige bespreken dat zij komt voor de controles e.d, neem ik aan?



Het punt is dat ik nu 27 weken zwanger ben en al drie verloskundige praktijken heb gehad. Dit door verhuizing. Ik heb nu eindelijk de ''vaste'' praktijk die ik wil aanhouden tot aan de geboorte aangezien ik er de fut nu niet meer voor heb om over te stappen.



Echter is mijn verloskundige (die ik tot nu toe heb gehad, ik krijg geen vaste bij deze praktijk maar iedere keer een ander) nogal ouderwets. Er werd mij aangeraden om mijn vriend ná de kraamzorg vakantie te laten opnemen omdat ik aan heb gegeven niet teveel mensen in huis kan hebben. Dit omdat ik alleen ben opgegroeid (zonder veel zorg van ouders) en dus ook niet gewend ben om een ander wat te laten doen in huis. We hebben ook een klein huis dus ben bang mijn kont niet te kunnen keren bij wijze van... maar mijn vriend is mijn vriend en die wil er wel bij hebben!! Hij heeft bij zijn schoonzus en broer geholpen in de kraamtijd van zijn neefje en weet zelfs meer van kraamzorg dan ik. Hij wilt het huishouden op zich nemen waar ik dat niet kan en uiteraard de zorg voor de hond. Hij wil zoveel mogelijk koken en gewoon het dagelijks leven oppakken zoals wij dat gewend zijn, alleen dan meer van zijn kant dan mijn kant zodat ik kan aansterken. Als ik slaap en de baby moet in bad wil hij dat doen en ga zo door. Daarnaast hebben we zijn en mijn ouders die zullen helpen in het huishouden. Mijn moeder zal een bakkie komen doen en zo gelijk even wat opruimen, dat doet ze nu ( uit zichzelf ) ook al.



Kortom... wat moeten wij nu doen met de kraamzorg? Mijn verloskundige geeft maar weinig informatie af en is dus heel papa onvriendelijk in onze ogen. En ik heb juist een vriend die zo begaan is in het hele verhaal, ik kan daar door haar manier van doen niet van genieten. Ergens denk ik bij mijzelf laat de kraamzorg maar zitten...echter moet ik ook denken aan de gezondheid van ons kind en dan moet ik misschien maar even hard zijn en de deur open doen.



Ik wil dus alleen kraamzorg voor het kind. En dan niet het badderen maar het controleren. Ik had dan wel weer gelezen dat je minimaal 24 uur moet afnemen of wel betalen. Ik denk wel dat het duidelijk is dat ik het gewoon even niet meer weet... Hormonen he..
Ik zou wel kraamzorg aannemen en fanzine hoe het gaat. Vind je het echt niks, kan je het altijd nog afzeggen. Naar mijn idee denk je er nu veel te makkelijk over. Je vriend gaat alles doen en ook nog eens icm gebroken nachten enz. Ik vind dat wel erg positief gedacht. Ook voor hem zal er veel veranderen en zal die eerste periode veel energie kosten en eventueel stress opleveren.

Hier was mijn man trouwens ook de eerste dagen wel thuis en daarna aan het werk gegaan tot de kraamhulp weg was. Daarna heeft hij 2 weken vakantie genomen. Dit was wel heel prettig, want toen de kraamhulp er was was zijn aanwezigheid overdag niet zo heel nuttig. Dan zit je met 3 man om een baby heen die voornamelijk slaapt en de kraamhulp doet het huishouden enzo. Ik had mijn man juist na die periode meer nodig dan tijdens dat de kraamhulp er was.
Ik begrijp niet waarom je zo moeilijk doet. Ik hou ook niet van mensen (die ik niet ken) over de vlier, maar kraamzorg was echt fantastisch. Ook voor mezelf, ze verschoonde het bed, zorgde dat ik even kon slapen, maakte lunch, draaide wasjes en controleerde mijn hechtingen. Ze liep echt niet de hele tijd met de baby te slepen maar heeft ons wel veel geleerd. Nee, ik snap niet waarom je dit niet zo willen. Even daargelaten dat niet iedere kraamhulp zo fantastisch is als de onze.



Verder konden wij aangeven of wij 3 of 6 uur per dag Kraamzorg wilden.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de conclusie niet goed dat je verloskundige papa onvriendelijk zou zijn.

Dat ze aanraadt dat hij vakantie neemt, is vast niet omdat ze vermoedt dat hij nu niks in het huishouden doet. Maar gewoon omdat hij anders niet bij jou en de baby kan zijn als je hem nodig hebt. Wie gaat jou anders overdag helpen? En hoe trekt hij al deze activiteiten die hij nu plant, náást het werk mét gebroken nachten en nieuwe papa-indrukken?

Lijkt me dat de vk juist mee gaat in jullie verhaal en bedenkt hoe jouw vriend dat dus vorm kan geven. Dat zij denkt aan het toch inzetten van kraamhulp, is omdat ze dat zo gewend is. Maar dat doet niks af aan haar mening over jouw vriend in mijn optiek.



Verder denk ik dat geen enkele volwassen vrouw gewend is dat een vreemde vanalles in haar huis doet en soms opdrachten geeft, dus je argumentering om geen kraamzorg te willen vind ik wat lastig te volgen. Het is ook maar één extra persoon in een week tijd, niet alsof jan en alleman over de vloer komt. Maar goed, dat hoef ik an sich ook niet te snappen.
Alle reacties Link kopieren
Dat komt dan toch waarschijnlijk omdat jij kraamhulp had. Mijn vriend blijft na de bevalling minimaal drie weken thuis. Wij willen het niet anders, hij wil bij zijn kind zijn en alles meemaken zoals ik dat mee maak. We sparen daar voor en hij werkt er hard voor dus ik vind dat hij dat ook verdiend.



Mijn vriend geeft aan er vanzelf een stop op te zetten als hij het niet meer trekt. Hij werkt nu meer dan 50 uur per week en dat zal hij dan niet hebben, hij wil die tijd in de kraamzorg steken en ik vind het jammer dat ik maar niemand tegen kom die dit herkend en zegt ga ervoor. Een kraamzorg heeft meer papieren maar mijn vriend kan waarschijnlijk harder werken dan zo'n vrouw. We hebben een huis met drie kamers, gelijkvloers, ik ben zelf per dag een half uur aan het huishouden kwijt en dan heb ik alles gedaan. Ik hoef daar echt geen hulp voor in huis. Zodra mijn vriend moe is bellen we een van onze ouders en dan komt zij langs. Dus nee, voor de huishoudelijke hulp willen wij geen kraamzorg. Dat staat wel al vast.



Ik begrijp niet dat je kan zeggen dat zijn aanwezigheid niet zo heel nuttig was. Het is de vader van je kind, jouw man.... zo te lezen heb jij dezelfde instelling als mijn verloskundige. Ik bedoel het niet zoals het over kan komen hoor, iedereen ervaart het anders. Maar deze instelling hebben wij dus 180 graden anders. En mijn vraag is wat voor soort kraamzorg er dan in ons plaatje past. Want dat is het volgens ons...de kraamzorg moet bij ons passen, mijn vriend moet zich niet aan de kraamzorg aanpassen.



Edit: Zie dat ik meer berichten heb dan ik heb door gelezen..



De reden waarom ik zo ''moeilijk'' doe is omdat wij er blijkbaar anders in staan dan merendeel van de Nederlandse populatie? Ik zou het ook niet weten. Is het zo raar dat ik wil dat mijn moeder lekker mijn bed komt verschonen inplaats van een vrouw die ik niet ken? En dat mijn schoonmoeder voor ons soep komt koken s avonds? Ik vind het juist een fijn idee om de familie in de buurt te hebben. Mijn vader zal waarschijnlijk na zijn werk ook een bakkie koffie komen doen om te kijken wat hij voor ons kan betekenen (hij woont een paar straten verder). En wij voelen ons daar veel prettiger bij..
En wat DH zegt: uit wat je schrijft blijkt dat je niet helemaal doorhebt hoe het is/kan zijn om een kleine baby te hebben. Echt, grijp die hulp aan. Ook voor je man. Overigens vind ik wat je vk zegt over vrij nemen nadat de kraamhulp weg is, helemaal niet vaderonvriendelijk, eerder verstandig.
Alle reacties Link kopieren
Honeymoonquiz wil je dat wat breder uitleggen? Want mijn vriend is zzper en wil dus gewoon een lange vakantie opnemen. De eerste drie weken na de bevalling is hij thuis, daarna wil hij een week of drie gaan werken en dan neemt hij zodra de behoefte groter wordt nog twee weken. We hebben lang gespaard om dat voor elkaar te krijgen. We hebben de luxe dat hij thuis kan zijn en dan zou het niet verstandig zijn. Ik probeer mij te begrijpen wat er wordt bedoeld maar ik ervaar het alsnog niet zo.



Ik vind het overigens wel een beetje jammer dat ik nog geen antwoorden op mijn vragen heb gehad waar ik wat aan heb. Ik ben serieus opzoek naar de verschillende soorten kraamzorg hulp. Wat kan ik vragen en wat niet. Wat kan ik weigeren en wat niet. Want ondanks dat ik deze goed bedoelde adviezen krijg hebben wij ons plan al gemaakt en gaan we het zo doen. Echter hebben we de kraamzorg hulp nog niet in het plaatje verwerkt, ik zoek een manier om dat te doen en krijg geen antwoorden van mijn verloskundige. Ik hoopte dat hier mensen zijn die er ook meer van weten.
Nou veel succes dan maar. Ik vind je erg eigenwijs en onverstandig.
Alle reacties Link kopieren
Dat is dan niet anders. Hoop alsnog antwoord te vinden op mijn vragen.
Dan doe je het toch zo en vraag je geen kraamhulp aan. Wat voor antwoorden zoek je? Kraamhulp is geen verplichting dus als jij het niet wil dan doe je het niet, prima.



Wat ik overigens niet snap, in je OP zeg ke dat je zelf bent opgegroeid zonder veel zorg van je ouders. Maar die komen nu wel opdraven om voor je te zorgen als je bevallen bent? Apart dat je die hulp dan nu wel wil ipv een kraamhulp.
Wacht nou maar eens af tot de baby er is. Dat staat je hoofd niet wasjes draaien, eten koken etc. Je hebt die dagen echt nodig om alleen al te wennen aan de baby. En vergeet niet dat je gewoon veel moet leren voor wat betreft de verzorging van jullie kleintje. Zie het positieve van een kraamhulp in en doe niet zo ingewikkeld. Een goede kraamhulp maakt van je kraamweek een feestje. Ik heb het 6 keer mee mogen maken, en kan het iedereen aanraden. Als alles goed is gegaan, merk je vanzelf wel dat je na een aantal dagen zelf iets wil gaan doen, afwassen of iets dergelijks. Wij hadden altijd kraamhulp, en de man nam vrij op het moment dat de kraamhulp haar laatste dag had. Dan ben je zo 3 a 4 weken verder eer je er alleen voor staat als moeder. Laat je gewoon verwennen en ga ervan genieten. Zo'n week is zo om.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man was de eerste twee weken thuis. Zijn taak was vooral genieten van ons kind, want dat kind verandert erg snel,zeker in het begin! Wij waren dus al samen al die tijd, maar wat waren we blij met kraamzorg! De eerste nachten waren verschrikkelijk! Zodra we haar binnen hoorden komen viel er een last van ons af: even relativerend praten en ze bracht gelijk ontbijt voor ons allebei. Dat was fijn want man was ook kapot.



Dus een paar uurtjes per dag relativerende vakkennis is FIJN. Medische controles zijn ESSSENTIEEL. Misschien krijg je wel een keizersnede, weet je hiervan tevoren!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is 11 jaar geleden vertrokken en aangezien mijn vader 80 uur per week werkte heb ik de zorg voor mijn broertje op mij moeten nemen. Ik ben 8 jaar ''alleen'' geweest zonder de opvoeding. Dat het contact met mijn moeder inmiddels hersteld is gebeurd ook wel eens ja. En mijn vader is inmiddels een ouwe bok, die werkt niet meer zoveel. Het is toch jammer dat het zo moet Desperate_Housewive, nergens voor nodig al die aannames en speculaties. Ik begrijp heel goed dat je je niet kan vinden in dit stappenplan maar vriendelijkheid is gratis.



Ik denk dat mijn vraag niet goed wordt begrepen. Ik wil namelijk wel degelijk kraamhulp maar weet niet wat voor zorg ik kan verwachten van de hulp en of mijn verloskundige die hulp eventueel kan overnemen of dat er kraamzorg praktijken zijn die een kleinere hulp aanbieden dan het gehele pakketje. Ik vraag mij af of er mensen zijn die enkel kraamzorg hebben genomen voor de controles van de baby en mij, zonder het stofzuigen. Hoevaak is deze hulp dan geweest en wat is prettig om aan te houden? Welke controles moeten door een kraamhulp worden gedaan en voor welke kan ik ook terecht bij een huisarts of verloskundige? Er moet iemand komen om te kijken of het goed gaat.... de vraag is wie dan voor ons het beste kan komen.
Alle reacties Link kopieren
JanneJip dus je vond het prettig om 's ochtends vroeg iemand te hebben. Dat zijn dingen waar ik wat aan heb. Aangezien er gecontroleerd kan worden kan ik dus ook denken aan een ontbijtje. En dan zou ze erna alsnog weg kunnen gaan of afgelost worden door een familielid. Hoe lang bleef de kraamhulp bij jullie op zo'n ochtend? Een kennis van mij had haar van 8 tot 1 en dat vind ik te lang. Ik heb geen vijf uur aan werk liggen in het huis, zelfs niet met een baby. Een uurtje of anderhalf vind ik eigenlijk al goed.
Alle reacties Link kopieren
Zelf vader worden of ergens helpen is echt heel anders. Als zo'n kleintje net is geboren moet je zoveel doen. Er komt zoveel op je af waar je nu nog geen voorstelling van hebt waar je dan allemaal druk mee bent. Alles is nieuw en anders. Als jullie het niet nodig vinden, waarom neem je het dan?



Je kan ook gewoon de minimale hulp afnemen. Iets van 3 uur per dag? Zij kijkt of alles goed is met jou en de baby, doet een was en gaat. Je kan aangegeven dat je moeder je bed verschoont, maar waarom? Ik zie het voordeel niet maar als jij je daar beter bij voelt geef dat aan.



En je verloskundige denkt alleen maar met je mee door aan te geven dat je man ook goed vrij kan nemen nadat de kraamzorg is verdwenen. Tja, je hebt niet de meest gebruikelijke wensen, maar het kan vast wel. Bespreek dit met de intake van de kraamzorg. Je bent vast niet de enige.



Persoonlijk vond ik kraamzorg geweldig en ontlaste het mijn vriend echt. Maar ik sta er heel anders in dan jij. En dat je man een harder werker is staat helemaal los van dit verhaal.
Kraamzorg in zijn huidige vorm is niet ontstaan omdat de gemiddelde vader niks doet, de gemiddelde oma geen pannetje soep naar binnen wil schuiven en de gemiddelde buurvrouw niet een keer wil helpen.



Kraamzorg bestaat juist op deze manier omdat ondanks alle goede bedoelingen en plannen het heel zwaar kàn zijn die eerste week. Dàt lijk jij niet te willen horen. Wanneer gaat je vriend slapen bijvoorbeeld? En een 50-urige werkweek is niet te vergelijken met zelf net vader zijn. Niet zwaarder/makkelijker maar ànders. Emotioneler ook.



Fijn dat jij zo'n netwerk hebt en dat ze jullie allemaal bij willen staan. Maar plan die kraamzorg toch maar in. Voor de medische kant en als scheidsrechter tussen alle goedbedoelende mantelzorgers.

Wellicht kun je het inderdaad prima af zonder kraamzorg, dan kun je dat na de bevalling ook aangeven en de kraamzorg stoppen. Maar de kans bestaat dat je er na de bevalling heel anders in staat, de hulp goed kunt gebruiken of hard nodig hebt, en niet aangevraagd is dan dikke vette pech.
Alle reacties Link kopieren
JannaQueen dankje voor je bericht. Mijn vriend heeft bij zijn broer twee weken geholpen in combinatie met de kraamzorg hulp en sliep ook bij hun. Hij weet dus al wat het is, hij weet meer dan ik nu. Moest er ook 's nachts uit want zij hadden alleen op de dag een paar uur kraamhulp. Zijn broer heeft vier dagen geslapen van de stress die op hem af kwam dus hij heeft wel moeten helpen want mijn schoonzus stond er anders alleen voor.



En daarom heeft hij besloten dat hij hetzelfde wil doen met zijn eigen kind. Zoveel mogelijk zelf en de rest aanvullen met familie. Omdat hij het zo al van dichtbij heeft meegekregen. Ik vertrouw hem daarop, als hij zegt het aan te kunnen dan geloof ik dat. Tevens weet ik wat ik heb aan de familie, dus wat betreft het huishouden maak ik mij geen zorgen.



Drie uur per dag heb ik vaker gelezen, volgens mij is dat inderdaad de minimale uren die je kan afnemen. Kan je dan alsnog de kraamhulp eerder naar huis sturen, weet iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
Bij_Zonder ook jij begrijpt mij niet zo te lezen. Nogmaals, ik zeg nergens dat er geen kraamzorg komt... ik vraag mij alleen af wat voor soort kraamzorg hulp bij ons plan past. Ik ben een beetje anders dan anderen en direct wordt er alleen gelezen wat men wil lezen. Jammer, dat is namelijk niet waar ik hier voor ben. Ik zit hier niet in dit topic om even te vertellen dat wij het alleen gaan doen, dat zeg ik namelijk niet. Ik zeg alleen dat ik bepaalde hulp wel wil en bepaalde hulp niet. Ik schrijf de kraamzorg niet af, immers iemand moet komen voor de controles en mij wat dingen leren in het begin. Ik heb mijn vraag nu al drie keer beschreven, dit is de laatste keer en dan geef ik het op en ga ik met mijn vragen wel elders heen.
Hoi Avie,



Ik denk dat je het beste de kraamzorg zelf even kan bellen en overleggen, ik denk dat het zeker wel kan! Mijn moeder heeft bij mijn eerste 3 kinderen gekraamd (was toen ook kraamhulp, maar gestopt en dus alleen voor mij) en het geluk wat ik had was dat ik geen hechtingen en dergelijke had zodat die zorg er niet was..

Ik vind het wel heerlijk om kraamzorg te hebben (heb bij mijn (nu nog) jongste een externe kraamhulp gehad) want toen wilde ik mijn moeder graag gewoon als moeder en oma om me heen hebben.

Ik denk dus zeker wel dat wat jij wilt (mits je familie dit ook allemaal ziet zitten) dat je alleen zorg voor kind en eventuele hechtingen enz kunt krijgen. Maar nogmaals bel een kraamzorg instantie op en leg het ze voor, je bent vast niet de enige die dit zo wil.



Succes!
Waarom zo tegendraads! Anders laat je het de eerste keer allemaal over je heenkomen, en dan kan je bij je tweede kindje alsnog de kraamzorg buiten de deur houden.



Dat je man een paar dagen voor zijn pasgeboren neefje heeft gezorgd, wil niet zeggen dat hij meer kan / weet / doet dan de kraamhulp (die dag in dag uit niks anders doet).



quote:Hij wil zoveel mogelijk koken en gewoon het dagelijks leven oppakken zoals wij dat gewend zijn, alleen dan meer van zijn kant dan mijn kant zodat ik kan aansterken.Dit klinkt mij redelijk naïef. Waarom meteen het dagelijks leven weer oppakken zoals je gewend zijn? Je dagelijks leven zoals je dat kende, is er straks niet meer. Waarom niet heerlijk een week of 2 genieten van jullie nieuwe gezin in een soort cocon.
En zeker weten kan je de kraamhulp eerder naar huis sturen, ik krijg mijn 5de kindje in maart en weet het meeste (ga ik vanuit) nog wel, dus dat soort dingen hoeft de kraamhulp me niet te leren.. dus ik hoef ook niet de volledige kraamhulp en kleine kinderen heb ik ook niet meer (jongste nu is 10) die redden zich zelf allemaal. Maar ik zie wel hoe het gaat lopen, weet wel dat die 3 uur per dag voor mij genoeg zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik mijn vraag elders ga stellen. Ik heb van sommigen een advies gehad waar ik wat mee kan en dat neem ik mee maar merendeel lijkt niet te willen begrijpen dat het is zoals het is bij ons. Wisten jullie dat Nederland het enige land is met kraamzorg? Wat zullen al die vrouwen het toch moeilijk hebben. En de vrouwen die na drie weken alweer op de werkvloer staan? Maar dat kan dan wel want dat zijn zaken vrouwen.... nee, ik kan mijn niet vinden in de gemiddelde werkwijze van de nederlandse moeder. Dan kunnen we twee dingen doen, ik blijf mijzelf hier verdedigen in de hoop op een beetje advies wat ik kan gebruiken of ik zoek elders. Zo te lezen is dit niet de plek waar ik moet wezen.



Dat de menigte achter elkaar aan hobbelt naar rechts wilt niet zeggen dat ik niet naar links kan gaan. Laten we het daar maar op houden. Bedankt voor de reacties zover.
Kan je de kraamzorg niet gewoon nemen voor het minimale aantal uren, ik zeg maar iets, drie uren, en bij jij haar eerder zat, stuur je haar naar huis. Zou hou je voor je zelf een slag om de arm, en heb jij haar toch die drie uur nodig, dan weet je dat ze er is.



En kan je niet aan je verloskundige vragen, mocht je dat nog steeds willen, wie de controles doet als je geen kraamhulp hebt?



Je merkt al, zodra je afwijkt van wat standaard is, krijg je bepaalde reacties. Doe ermee wat je wilt. Ieder ervaart het anders.
Bel het kraamzorgbureau
Alle reacties Link kopieren
Als je kraamzorg aanvraagt, krijg je altijd een intake gesprek waar je al je wensen kunt bespreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven