Ervaringen natuurlijke bevalling ná keizersnede

23-02-2014 15:41 21 berichten
Ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen met natuurlijke bevalling ná een eerdere keizersnede. Hoe werd je in de gaten gehouden? Kon je vrij bewegen of lag je vast? Als je kans had om opnieuw te kiezen, zou je dan weer voor natuurlijk kiezen of voor een keizersnede? Tips? Etc etc.

Zelf heb ik namelijk binnenkort een afspraak in het zkh om de bevalling te bespreken i.v.m. een eerdere keizersnede. Ben echter erg benieuwd naar de verhalen van ervaringsdeskundige dames :-)
Welke redenen waren er de vorige keer voor een sectio? Zijn die specifieke redenen er nu niet?



Je krijgt - als het mogelijk is - de kans om vaginaal te bevallen, maar als de bevalling niet vordert, heb je de kans uiteindelijk alsnog een spoedsectio te krijgen. Net als bij iedere andere vrouw, alleen bij jou ligt die drempel misschien iets lager.



Er zijn genoeg vrouwen bij wie het wel goed is gegaan na een sectio, maar ook vrouwen die na een "normale" start alsnog een (secundaire) sectio krijgen. En ook vrouwen waarbij het wordt afgeraden om vaginaal te proberen waardoor er op tijd bij 37-40 weken een sectio gepland wordt (primair).



Als jij toen een sectio gekregen hebt in verband met niet vorderende ontsluiting of niet vorderende uitdrijving is de kans dat dat keer weer opspeelt groter dan wanneer je toen een sectio hebt gehad in verband met dwarsligging en het kind nu wel goed ligt.
Hier een natuurlijke bevalling na een keizersnede. Ik weet niet of je meer in de gaten wordt gehouden dan anders, maar ik lag wel aan de monitoren. Ik kon niet vrij bewegen, maar het ging ook best snel dat ik niet had kunnen lopen ook al had ik het gewild.



Ik zou graag nog een keertje natuurlijk willen bevallen. Ik vond het prachtig. Tuurlijk is het niet pijnloos, maar het harde werken en dan een kindje op je borst. Ik vond het echt prachtig. Ook het feit dat je zo snel erna weer op de been bent vond ik prettig.
Oudste lag in stuit... en de jongste lag mooi!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Heb zelf een keizersnede gehad en vind het doodeng om hierna evt natuurlijk te moeten bevallen. Ben als de dood dat er iets met die snee of litteken gebeurd. Maar als ik heel eerlijk ben, weet ik niet of dat terecht is.......
@Chirpy, 1e ks was vanwege stuitekindje.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook mee. Eerste met sectio ivm niet vorderende ontsluiting door aangezichtsligging.



Ik begreep van de vk dat ik straks voor een primaire sectio mag kiezen maar mijn gevoel zegt me dat ik ook graag natuurlijk zou willen proberen. Een keizersnede vond ik ook wat nadelen aan kleven.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Eerste keer sectio door niet vorderende ontsluiting. Met 8 cm bleef ik hangen.

2e bevalling daardoor verplicht in ziekenhuis. Toen het zover was, door hoge bloeddruk, kreeg ik weeën opwekkers. Ik lag dus al aan een infuus / monitor, maar geen last gehad van het litteken. De weeën zetten nu wel door en ik heb een natuurlijke bevalling gehad. Hele relaxte bevalling voor de baby. Dit itt tot de sectio, daar heeft de baby wel problemen mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nicht is ook natuurlijk bevallen van de tweede na een sectio door stuitligging van de eerste. Zij vond het een verademing om natuurlijk te bevallen.



Ik zelf vind natuurlijk bevallen de hel op aarde. En ga dat echt nooit meer doen. Dus ik krijg voor de tweede die over ca 6 weken komt voor een keizersnede.



Het is dus heel wisselend. Het hangt er vanaf hoe het allemaal verloopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee...na een te langzaam vorderende ontsluiting en een niet vorderende uitdrijving een keizersnede gehad...ik twijfel erg wat te doen de volgende keer...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hier na een geplande keizersnede in bad bevallen. Zeer goed bevallen
Ga in therapie!
Dubiootje, moest je niet aan allerlei apparaten liggen? Of kon dat ook in bad?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook mee



TO, mij staat het aan bed gebonden zijn ivm ctg ook tegen; ik heb daarom nagevraagd of ik eventueel een draagbaar ctg apparaat zou kunnen krijgen. Dan kan ik in ieder geval rondlopen, want liggend weeën opvangen kan ik voor geen meter.



De verloskundige en gyn zijn er in mijn geval nog over in conclaaf, maar wie weet is er draagbare apparatuur beschikbaar in jouw ziekenhuis?
Na een spoed ks bij de eerste twee jaar geleden mocht ik nu kiezen. Ks vorige keer was na inleiden bij 42wk, 48u proberen en blijven steken op 7cm . Ik wil graag natuurlijk bevallen, maar weer zo lang doorlopen is geen goed idee. Inleiden vindt de gyn geen goed idee ivm kans op scheuren en de heftigheid van de weeën bij inleiden. Uiteindelijk een datum voor de ks afgesproken en de afspraak dat als ze zich zelf eerder aandient we het natuurlijk gaan proberen. Drempel naar de ok is wel laag en ik mag zelf op elk moment aangeven als ik het toch niet zie zitten. Gyn was trouwens verbaasd dat ik niet automatisch voor de ks ging, blijkbaar doen veel vrouwen dat wel. Ook is het standaard dat de ks met 39.0 gepland wordt, maar dat vond ik te vroeg en het was geen probleem om het later te plannen.



Ik ben nu 39 weken zwanger en ergens aankomende week staat de ks gepland. Mijn gevoel zegt dat er niks gaat gebeuren en dat het dus de geplande ks wordt, ook prima. Maar het is fijn dat de mogelijkheid tot overleg en afwijken van het protocol er is bij 'mijn' ziekenhuis.
Spannend Googlette!!
Hoi Bambi, nog even een kleine update; vorige week is met 39,5 mijn dochter geboren middels de geplande ks! Alhoewel ik het herstel weer pittig vind en dat mij stiekem wat tegenvalt, vond ik de ks zelf ontzettend meevallen. 'Mijn' ziekenhuis doet aan Gentle c-section. Ik heb haar geboren zien worden (operatiedoek ging naar beneden) en daarna is ze direct op mijn borst gelegd en daar alleen even afgeweest toen we naar de verkoever en daarna onze eigen kamer gereden werden. Super! Ik hoop dat jij ook in goed overleg zo kan bevallen als je wilt en wens je een mooie ervaring!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bambi_ schreef op 23 februari 2014 @ 20:05:

Dubiootje, moest je niet aan allerlei apparaten liggen? Of kon dat ook in bad?Sorry, ik lees je vraag nu pas. Nee, ik lag niet aan apparaten voor zover ik het me kan herinneren. Het was wel in het ziekenhuis overigens.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, Googlette! Fijn dat de keizersnede is meegevallen. Hopelijk kan je genieten van je kraamtijd!
Ga in therapie!
Dank! Na een heftige kraamtijd bij de eerste zit ik nu op een dit van een roze wolk !
Alle reacties Link kopieren
Eerste bevalling was spoedkeizersnede na helse dagen met weeën, vruchtwaterverlies, infecties, enz enz. Was blij dat het kind eruit was, want ik kon echt niet meer. Achteraf gezien denk ik ook dat ze de ks eerder hadden moeten doen. Herstel ging daarentegen echt prima. Tot de dag van vandaag nooit last gehad van pijn aan de wond enz. Ook snel weer mobiel.



Tweede bevalling was natuurlijke bevalling. Ook hier weer wat toeters en bellen, maar uiteindelijk na 24u natuurlijk bevallen. Fijn om het een keer mee te maken, om nou te zeggen zoo speciaal, tja ach, je bent altijd blij als het klaar is en jet goed gaat met het kindje, of het nou een ks of een natuurlijke bevalling is. Wat ik heeeel fijn vond bij deze bevalling is dat je daarna meteen van alle kabels infuus enz af bent, en je lekker daarna kunt gaan douchen en weer fris bent. Wat mij in tegenstelling tot de ks wel is tegen gevallen, is het herstel. Hechtingen ( was ingeknipt, kindje met vacuüm eruit), aambeien, verzakking, obstipatie, zwaar labiel enz. Bij de je had ik dat allemaal niet.



Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook bevallen van de eerste middels keizersnee wegens niet vorderende uitdrijving. Tweede bevalling wilde ik graag op de natuurlijke manier doen. Dat ging goed tot het moment dat ik mocht persen, toen zakte het hartslagje teveel en werd het alsnog een spoed ks. Ik moest wel in het zh bevallen, maar kon me vrij bewegen, hoefde niet continu aan het ctg, dat viel me reuze mee. Vond de bevalling niet veel anders dan de bevalling van de eerste. Ik heb de hele zwangerschap geen last gehad van het litteken, heb ook geen seconde het gevoel gehad dat daar iets mis mee zou gaan. Ik heb wel heel duidelijk de bevalling van te voren doorgenomen. Ik verwachtte opnieuw een groot kind, waardoor de kans op een tweede sectio aanwezig was. Afgesproken werd dat we niet 'tot het naadje' zouden gaan om een natuurlijke bevalling na te streven. Ik heb gehoord dat ze op dit moment in het zh waar ik ben bevallen (UMCG) wel doen aan badbevallingen, ondanks medische indicatie. Ook doen ze een natuurlijke keizersnede (net ingevoerd toen ik moest bevallen, jippie!) Succes als het zover is TO!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven