Ervaringen van 40-plussers met vruchtbaarheidsbehandelingen

21-07-2014 20:24 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van 42 jaar, en heb op mijn 41e de liefde van mijn leven ontmoet. Algauw was voor beiden duidelijk dat wij er helemaal voor wilden gaan, ook wat betreft onze kinderwens. Het verdriet is groot nu het niet lukt om zwanger te worden. In de medische molen zitten wij nu nog in de onderzoeksfase. De kans is echter groot, dat het aan mijn leeftijd ligt. Het liefste willen we alles op alles zetten, en met medische hulp proberen zwanger te worden, maar de kansen zijn enorm klein, de risico's groot, en lichamelijk en psychisch gaat het vast erg zwaar worden.

Via dit forum ben ik op zoek naar de verhalen van lotgenoten van mijn leeftijd die met hetzelfde verdriet kampen. Ervaringen uitwisselen en elkaar steun bieden. Heb zó het gevoel dat mijn lieve man en ik hier erg alleen in staan...
quote:riannerianne schreef op 22 juli 2014 @ 19:25:

[...]





Wat kan jou dat schelen dan?Mij persoonlijk niets, maar lijkt me voor TO wel zinvol om daar over na te denken voor ze wellicht haar beste jaren waarop ze nog lekker met haar nieuwe vriend kan genieten, verspilt aan allerlei zware hormoonbehandelingen die vaak niet goed voor je humeur zijn met wellicht ook nog 'n uitkomst die niet aan de gezinsdroom voldoet.
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 19:26:

[...]



Ik heb liever 'n spuitje zodra het zover komt. Moeten ze maar snel invoeren. Vind het inderdaad ook waanzin om in leven te worden gehouden als je kwaliteit van leven niet meer voldoende is.Jaja, dus als jij niet meer in staat bent om je eigen boodschappen te doen, dan moet je al een spuitje? Ookal kun je nog van alles verder? Of als je niet meer kunt autorijden?
Als je geen kennis van autisme hebt, er ook geen constructieve vragen over wilt stellen, maar er alleen maar foute kwetsende opmerkingen over kunt maken, kun je beter gewoon niks zeggen.
quote:Starshine schreef op 22 juli 2014 @ 19:37:

Als je geen kennis van autisme hebt, er ook geen constructieve vragen over wilt stellen, maar er alleen maar foute kwetsende opmerkingen over kunt maken, kun je beter gewoon niks zeggen.



Nou ja, dit dus.



Echt EN, de enige hier die beperkt is ben jij momenteel.
Alle reacties Link kopieren
Uit het AD 11-4-2011



Kind met oudere ouders gezonder



Al hebben oudere moeders een verhoogd risico op het krijgen van kinderen met een aandoening, uiteindelijk belanden deze kinderen minder vaak in het ziekenhuis dan kinderen van jonge moeders. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Londen.

Meer dan duizend kinderen van moeders boven de 40 jaar werden vergeleken met kinderen van jonge moeders. Baby's met een moeder tussen de 20 en 25 jaar belandden in 15,7% van de gevallen al eens in het ziekenhuis. Bij moeders boven de 40 jaar verminderde dat aantal tot 11%.



Stabiele omgeving

De reden is dat oudere moeders gezonder leven tijdens hun zwangerschap. Ze stoppen ook eerder met roken. Ook slagen oudere moeders er beter in om hun kind in een stabiele omgeving te laten opgroeien. Hun leven lijkt beter aangepast aan een kleintje, terwijl jongere moeders nog aan hun carrière werken en meer stress ervaren.



Gelukkiger

Ook de levenskwaliteit van de oudere moeder vaart goed bij het krijgen van kinderen. Zo blijkt uit ander onderzoek, uitgevoerd door het Max Planck Institute for Demographic Research in Rostock en de Universiteit van Pennsylvania. Ouders onder de 30 jaar zijn een stuk ongelukkiger dan hun leeftijdsgenoten zonder kinderen. Dat is niet het geval bij kersverse ouders boven de 40 jaar: hun levenskwaliteit neemt toe als er kinderen komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lalaloopsy123 schreef op 22 juli 2014 @ 14:00:

Ik vind je heel positief en realistisch overkomen TO (afkorting voor topic opener ofzoiets 😉)

Ik hoop van harte dat je wens gaat uitkomen.



Zo ben ik ook wel, idd.

Maar ben er ook wel emotioneel onder hoor. Het valt ff niet mee, er komt veel op ons af en er zijn straks belangrijke keuzes te maken. Een moeilijke tijd die de rest van ons leven gaat beïnvloeden.

Dank je wel voor je meeleven.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 22 juli 2014 @ 14:38:

Heel veel succes morgen, ik hoop voor jullie dat alles goed is en jullie wens zo snel mogelijk in vervulling mag gaan!Dank je wel, dubbeltje!
Alle reacties Link kopieren
quote:beanie72 schreef op 22 juli 2014 @ 16:38:

Ik zou zeggen: go for it!

Dat je eicellen zo snel verouderen schijnt ook weer niet helemaal waar te zijn. Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb.



Hier nog mijn succesverhaal: op mijn 39e eerste IVF, zwanger maar geëindigd in een miskraam. Tweede IVF zonder resultaat. Derde poging (ondanks twijfel) toch maar ingegaan, ik was inmiddels 40,5 jaar oud. Maar.... op mijn 41ste mama mogen worden! Van de laatste IVF-poging dus. Kortom, 2x zwanger uit drie pogingen, geen slechte score toch voor een 'bejaarde'?



ps ik denk dat ik een veel bewustere moeder ben dan dat ik 10 jaar geleden zou zijn geweest. Tuurlijk, het is soms vermoeiend maar ik ben vooral trots en dankbaar, op ons gezonde exemplaar!



Wow Beanie, van harte gefeliciteerd! Super dat het is goedgekomen.

Dan denk ik weer: we moeten er voor gaan!
Alle reacties Link kopieren
quote:thingswelost schreef op 22 juli 2014 @ 17:29:

[...]



Nog een inhoudelijke bijdrage aan je topic

Tijdens je zwangerschap kan je getest worden op trisomie 21, trisomie 13 en triosomie 18. De eerste veroorzaakt het syndroom van down en de andere twee zijn aandoeningen waarbij de embryo (bijna) niet levensvatbaar is.



Bij de combinatietest wordt er aan de hand van een echo en bloedonderzoek vastgesteld of je een verhoogde kans hebt. Bij nipt wordt er een bloedonderzoek gedaan en krijg je bijna 100 procent zekerheid over de uitslag. (Deze test is redelijk nieuw en wordt volgens mij nog niet in NL gedaan). Daarnaast heb je nog een vruchtwaterpunctie en vlokkentest waarbij er (vrijwel) 100 procent zekerheid wordt gegeven. Hier zit echter wel het (kleine) risico van een miskraam aan vast.



Aan de hand van de uitslag kan je er eventueel voor kiezen om de zwangerschap te beëindigen. Hier zou ik wel van te voren over nadenken, omdat je op hogere leeftijd meer kans op deze aandoeningen hebt en zowel het afbreken van de zwangerschap als het leven met een gehandicapt kind is zeer ingrijpend.



Kans op DownsyndroomDank je wel voor je uitgebreide uitleg, Thingswelost!
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 22 juli 2014 @ 17:42:

[...]



Hier?

http://www.nrc.nl/longrea ... een-reden-tot-babypaniek/Dank je wel voor het artikel!
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 17:44:

Krijg je nog hormoonbehandelingen als je al zo oud bent?

Ga van je relatie genieten ipv je met dit soort fratsen bezig te houden.Ik noem de keuze voor een kind geen fratsen. Kun je een beetje respectvol blijven graag?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 17:49:

[...]



Mee eens. Daarom snap ik niet dat artsen er aan mee werken boven de 40. Want hoe groot is de kans dat je een geestelijk en lichamelijk gezond kind kunt verwekken?Kennelijk groter dan jij denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 22 juli 2014 @ 17:54:

Als het op de natuurlijke weg lukt prima. Maar op deze leeftijd nog allerlei fratsen uit moeten halen? nee, daar ben ik het niet mee eens. Lukt het niet dan lukt het niet.

Ander geval vind ik een medische reden waardoor er iets niet goed werkt of beschadigt is. Maar gewoon omdat je eitjes te oud zijn vind ik geen reden.



Da's makkelijker gezegd dan gedaan.

En om die discussie heb ik dit topic niet geopend.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 18:14:

[...]



Nou, het begint toch aardig Russisch roulette te worden als je rond de 40 bent. Het kunnen ook nog gebreken zijn die niet bij al die testen tijdens de zwangerschap opduiken natuurlijk.Dat is ook precies de reden waarom ik er niet zo licht over denk.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 18:24:

[...]



Als het uit haar eigen zak zou komen wellicht. Maar de verzekering zal er wel voor opdraaien (en dus de maatschappij) en als het uiteindelijk niet gezond ter wereld komt zal 't ook allerlei dure zorg nodig hebben. En ja, dat kan 'n gezonde 25-jarige natuurlijk ook treffen, maar bij 'n vrouw van middelbare leeftijd is het risico natuurlijk veel groter. Neem aan dat de man in kwestie ook 40-plus is? Ook ouwe lullen sperma kan gebreken opleveren.



Een beetje respect hier ja!

Met dat taalgebruik van jou heb ik weinig zin meer om met jou in discussie te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:misstinkerbel schreef op 22 juli 2014 @ 18:07:

@ Elninjo: Het is duidelijk dat je geen idee hebt hoe het vrouwelijk lichaam werkt. De kans op een gezond kind is namelijk heel groot.Thanks
Alle reacties Link kopieren
Het is ook zo voorspelbaar dat Elninjoo hier gal komt spuwen. Wat is toch eigenlijk jouw probleem? Had je strijk toch wel een kinderwens en heb je die niet kunnen waarmaken? Zelf wil ik ook geen kinderen, vind ze zelfs tamelijk vervelend vaak, maar toch vind het prima dat iemand anders daar een andere mening over heeft. Fijn voor to dat ze uiteindelijk toch een man gevonden heeft met wie ze hopelijk een kind krijgt, denk ik dan.



Hou toch eens op met dat veroordelen! Het zegt alleen iets over jou en niet veel positiefs.



Trouwens, vroeger kregen vrouwen vaak 8 kinderen en die bij die laatste waren ze ook vaak een stuk in de 40.
Alle reacties Link kopieren
Strijk: stiekem. Stomme autocorrect.
Alle reacties Link kopieren
quote:elizabeth2 schreef op 23 juli 2014 @ 00:17:

Het is ook zo voorspelbaar dat Elninjoo hier gal komt spuwen. Wat is toch eigenlijk jouw probleem? Had je strijk toch wel een kinderwens en heb je die niet kunnen waarmaken? Zelf wil ik ook geen kinderen, vind ze zelfs tamelijk vervelend vaak, maar toch vind het prima dat iemand anders daar een andere mening over heeft. Fijn voor to dat ze uiteindelijk toch een man gevonden heeft met wie ze hopelijk een kind krijgt, denk ik dan.



Hou toch eens op met dat veroordelen! Het zegt alleen iets over jou en niet veel positiefs.



Trouwens, vroeger kregen vrouwen vaak 8 kinderen en die bij die laatste waren ze ook vaak een stuk in de 40.



Dank je wel, Elizabeth, lief dat je meeleeft.

Ik ben idd enorm dankbaar dat ik de liefde van mijn leven heb ontmoet, en ben enorm gelukkig met hem. Ik probeer ook voor ogen te houden dat hij het allerbelangrijkste is. Het kindje is er tenslotte nog niet, en komt er misschien ook nooit. (Hoewel ik dat best wel heel moeilijk vind om zo te denken op dit moment).
Alle reacties Link kopieren
quote:elizabeth2 schreef op 23 juli 2014 @ 00:18:

Strijk: stiekem. Stomme autocorrect. LOL
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie collega's die op jouw leeftijd zwanger geworden zijn. Allerdrie heel leuke vrouwen, heel werelds, veel gereisd en zo, maar toevallig nooit de juiste man tegengekomen. Dan opeens wel. Toch nog voor kind gegaan. Waren heel gemedicaliseerde zwangerschappen, dat wel, in die zin niet altijd makkelijk. Maar ze zijn nu heel gelukkig, kinderen intussen iets van 6 tot 8 jaar en helemaal niks mis mee!



Hoop voor je dat het jou ook lukt!!
Alle reacties Link kopieren
quote:elizabeth2 schreef op 23 juli 2014 @ 00:37:

Ik heb drie collega's die op jouw leeftijd zwanger geworden zijn. Allerdrie heel leuke vrouwen, heel werelds, veel gereisd en zo, maar toevallig nooit de juiste man tegengekomen. Dan opeens wel. Toch nog voor kind gegaan. Waren heel gemedicaliseerde zwangerschappen, dat wel, in die zin niet altijd makkelijk. Maar ze zijn nu heel gelukkig, kinderen intussen iets van 6 tot 8 jaar en helemaal niks mis mee!



Hoop voor je dat het jou ook lukt!!



Wow, weer DRIE positieve verhalen! Word ik wel blij van...!

Thanks!

Een goede afsluiter van de dag.

Nu ga ik ècht slapen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 22 juli 2014 @ 19:28:

Oudere ouders hebben inderdaad hogere kansen op een aantal aandoeningen bij het kind.

Maar bij al die aandoeningen is de kans dat het kind het niet heeft nog steeds veel groter.

Zoals gezegd bij Down; leken denken dat een moeder van 45 een enorme kans heeft. En die kans is ook wel 30-60x zo groot als bij een moeder van 20. Echter dan nog is die kans 'maar' 3 tot 6 procent, dus de kans dat het kind het NIET heeft is 94 tot 97 procent.



In dat soort ordes van grootte zit het ook bij andere aandoeningen.

Het is dus absoluut niet zo dat oudere ouders gedoemd zijn een kind met een aandoening te krijgen.Klopt op zich. Maar ik moet eerlijk zeggen, de cijfers die je daarover kunt vinden liggen enorm uit elkaar...!
Alle reacties Link kopieren
quote:misstinkerbel schreef op 22 juli 2014 @ 22:59:

Uit het AD 11-4-2011



Kind met oudere ouders gezonder



Al hebben oudere moeders een verhoogd risico op het krijgen van kinderen met een aandoening, uiteindelijk belanden deze kinderen minder vaak in het ziekenhuis dan kinderen van jonge moeders. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Londen.

Meer dan duizend kinderen van moeders boven de 40 jaar werden vergeleken met kinderen van jonge moeders. Baby's met een moeder tussen de 20 en 25 jaar belandden in 15,7% van de gevallen al eens in het ziekenhuis. Bij moeders boven de 40 jaar verminderde dat aantal tot 11%.



Stabiele omgeving

De reden is dat oudere moeders gezonder leven tijdens hun zwangerschap. Ze stoppen ook eerder met roken. Ook slagen oudere moeders er beter in om hun kind in een stabiele omgeving te laten opgroeien. Hun leven lijkt beter aangepast aan een kleintje, terwijl jongere moeders nog aan hun carrière werken en meer stress ervaren.



Gelukkiger

Ook de levenskwaliteit van de oudere moeder vaart goed bij het krijgen van kinderen. Zo blijkt uit ander onderzoek, uitgevoerd door het Max Planck Institute for Demographic Research in Rostock en de Universiteit van Pennsylvania. Ouders onder de 30 jaar zijn een stuk ongelukkiger dan hun leeftijdsgenoten zonder kinderen. Dat is niet het geval bij kersverse ouders boven de 40 jaar: hun levenskwaliteit neemt toe als er kinderen komen.Da's ook weer heel positief allemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 22 juli 2014 @ 19:20:

Maar hoe leuk is het om zo'n kind te hebben? Je neemt toch 'n kind omdat je er bepaalde verwachtingen van hebt qua gezinsbeleving? Gezellige familiebeleving zit er met 'n autist niet vaak in volgens mij. Die leven in hun eigen wereldje ipv te interacten met de rest van de gezinsleden.Je NEEMT geen kind. Je kiest ervoor en hoopt er een te krijgen. Of was je ff vergeten waar dit topic over ging?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven