Groeiachterstand met placenta insufficientie ervaringen?

25-12-2016 09:15 181 berichten
Hallo medeforummers!



Ik ben nu 32 weken zwanger en er is een groeiachterstand geconstateerd bij de 30 weken echo. Mijn kleine was al vaker klein genoemd en toen ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Hier is gebleken dat er sprake is van een verhoogde PI meting (waarde 1,56). Dat houdt in dat de bloedtoevoer naar het kind niet optimaal/beperkt is. De kleine wordt nu dagelijks gemonitord middels ctg en 2 x per week wordt weer een PI meting gedaan. In het nieuwe jaar heb ik weer een groeiecho en mijn bloeddruk wordt dagelijks in de gaten gehouden. Nu is deze nog goed maar ze zijn bang dat het gaat stijgen. Urine en bloedonderzoek waren ook goed.



Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen. Hoe is het verder gegaan? Moest de baby eerder gehaald worden? Hoe groot was de baby bij de geboorte en hoe was vanaf toen het verdere verloop? Ik heb de oudere topics die hierover zijn al gelezen, maar hoop iets te horen van mensen die hier momenteel ook doorheen gaan of soortgelijk hebben meegemaakt. Alvast bedankt!
Wat vervelend en ook heel intensief voor jou zeg! Ik hoop dat je kleintje nog even kan blijven zitten voor zover dat mogelijk is voor jou en de baby. Veel sterkte!



Ik heb niet hetzelfde, maar ik kamp met een hoge bloeddruk. Meerdere malen per week controle en dan vaak ook ctg, echo, bloed- en urinetesten. Ik slik nu medicatie, maar de vraag is wel hoe lang dit voldoende is om de bloeddruk acceptabel te houden.

Ik ben nu bijna 35 weken zwanger.
Dag PinkLady,



Wat schrikken allemaal! Zelf geen ervaring, maar bij vrienden van ons is een baby wel om dezelfde reden bij 30 weken gehaald. Dochtertje heeft vier weken in de couveuse gelegen en is nu een blije dreumes van 1,5 - ondanks heftige start. Veel sterkte!



Jij ook sterkte Zus, je krijgt het niet cadeau he? Ik had je zo graag een zorgeloze zwangerschap gegund. Hoop dat je binnenkort je mooie man vast mag houden!
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend! En van een onbezorgde zwangerschap is dan eigenlijk geen sprake meer.

Ik heb het ook meegemaakt.



Wil je best mijn verhaal vertellen, dan mag je mij een pb sturen.

Bij alledrie mijn kinderen is dit opgetreden, en na placenta onderzoek van de tweede is er daadwerkelijk een afwijking gevonden : TVD



Mijn kinderen zijn alledrie eerder gehaald.

Oudste met 37 weken

Tweede met 36 weken

Jongste met 34 weken
Zus jij ook regelmatig op het ziekenhuis dus! Wanneer is de hoge bloeddruk begonnen? Hebben ze bij jou om die reden ook nog naar de doorbloeding gekeken (dopplermeting) en was die toen goed? Is de bloeddruk met die medicijnen onder controle te houden? Ook heftig zeg! Groeit het kindje verder goed en zijn de ctg's goed? Bij mij zijn ze tot nu toe goed genoeg geweest om naar huis te mogen. Wel een keer te rustig, waardoor ik er langer aan moest liggen.



Fijn laurabb om te horen dat het bij iemand ook allemaal nog goed is afgelopen. Jeetje, 30 weken, dat is ook nog echt zo vroeg!



Quepasa, inderdaad, het onbezorgde is er echt wel af. Die afwijking ken ik zo niet, ik zal je een pb sturen. Hoor graag een keer hoe alles bij jou is verlopen.
Quepasa, volgens mij kan ik jou geen bericht sturen, maar dat kunnen we dan wel doen na de feestdagen. Ik wil de feeststemming ook niet drukken haha
Alle reacties Link kopieren
Hahaha geen idee waarom het niet kan, ik zal proberen jouw een bericht te sturen.

Fijne feestdagen gewenst
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring. Mijn oudste is gehaald met een keizersnede bij 37 weken. Hij was toen 44cm en 2025 gr. Hij heeft nog 3 weken in het ziekenhuis gelegen met een maagsonde en mocht toen mee naar huis. Mijn tweede werd beter in de gaten gehouden, zij is ook gehaald met 37 weken en was toen 49 cm en 3010 gr. Zij mocht in eerste instantie meteen mee naar huis maar is later heropgenomen en is twee weken gebleven, ook voor een maagsonde.

Bij beide zwangerschappen ben ik rond de 32 weken opgenomen tot aan de bevalling ivm pre-eclampsie.

Inmiddels zijn het twee gezonde kids van 7 en bijna 9
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend pink lady! Ik heb nog geen antwoorden voor je over na de geboorte, maar ik zit in een soortgelijke situatie, hoewel die van jou wel wat heftiger klinkt!



Bij mij was er een paar weken geleden ook paniek. Grote groei achterstand, de groei stond enkele weken stil, de baby zat op de p1, dus behoorlijk onder de onderste lijn. We wisten al wel dat ze klein was en de groei wat achterbleef, ik was het daarom op advies al 1,5 week rustiger aan gaan doen, maar toen moest ik per direct stoppen met werken, rust houden en bijna iedere dag een CTG en wekelijks dopler metingen en een groeiecho (was toen ruim 31 weken zwanger.) De hoop was dat we de 37 weken zwangerschap zouden gaan halen en we moesten rekening houden met ziekenhuisopname, etc. We hebben zelfs een rondleiding gekregen bij de high care afdeling om de couveuses te kunnen zien. Inmiddels zijn we ruim 3 weken verder, is het duidelijk dat ik een verminderd werkende placenta heb, de bloedtoevoer is nog wel goed en het goede nieuws is de baby groeit weer. Ik heb om de dag een CTG en nog steeds wekelijks een dopplermeting en groeiecho. De p-waarde is gestegen en de baby maakt het nog goed. Ik heb wel echt m'n sociale leven op een laag pitje gezet en rust veel. Bij mij werkt dit gelukkig. Mijn ervaring is dat alle controles en CTG's mij erg geruststellen, met name omdat ik de baby bijna niet voel. Baby ligt in stuit en gyn verwacht niet dat ze gaat draaien dus de kans op een geplande keizersnee in januari is groot, voordeel daarvan is dat het minder belastend is voor de baby en dat ze misschien wat langer dan 37 weken kan/mag blijven zitten. Mij werd uitgelegd dat de werking van de placenta na 37 weken afneemt en dat ze de bevalling daarom eerder willen inleiden als er sprake is van een verminderd werkende placenta.



Ik hoop dat ons kindje haar groei nog even door gaat zetten in mijn buik en dat de jouwe haar voorbeeld gaat volgen!!



Heel veel sterkte iig en ondanks alles fijne feestdagen! Ze houden jou en de baby gelukkig goed in de gaten!
Banba, jouw oudste was dan inderdaad ook nog erg klein bij de geboorte bij 37 weken! Die maagsonde, is dat omdat drinken zelfstandig niet ging? Ik kreeg vandaag ook een kleine waarschuwing dat ik het echt rustig aan moet doen, want mijn bloeddruk was verhoogd en bij opname zal ik alleen maar van bed mogen om naar de wc te gaan of te douchen. Ik wil natuurlijk echt wel het allerliefst thuis blijven dus moet toch rustig aan doen nu. Pff jeetje zeg, vanaf 32 weken in het ziekenhuis tot aan de bevalling, vreselijk lijkt me dat!



Hd84, jouw situatie klinkt inderdaad erg soortgelijk als de mijne! Hoe wisten ze bij jou dat de groei enkele weken stil stond? Ik heb in januari weer een groeiecho, dat is dan de tweede groei echo die ik heb op het ziekenhuis, ik denk dat ze die twee met elkaar gaan vergelijken? De verloskundige liet nog wel met kruisjes op mijn 20 weken echo grafiek zien, waar de kruisjes nu staan en dat de groei was afgebogen is. Waar zit het hem in bij jou dat je een verminderd werkende placenta hebt, maar de bloedtoevoer nog wel goed is? Wat fijn dat de p waarde gestegen is en je kleintje weer groeit! Dan heeft o.a. de rust vast goed gedaan. Ik heb begrepen dat de bloedtoevoer, die PI meting, doorgaans niet verbetert, maar dat ze in de gaten blijven houden of het noet achteruit gaat. Volgende week heb ik weer die meting, dus ben dan wel benieuwd en wil dan ook even vragen wat de waarde is/hoe erg de beperking is. Mijn kleine ligt inderdaad ook in stuit en ook ik voel hem niet zo heel sterk bewegen, af en toe wel, dan bouwt hij echt een feestje daarbinnen, maar meestal rustig. Ik houd vanwege het lichte gewicht+stuitligging op dot moment en eventueel noodzaak om hem vroeger te halen, ook al wat rekening met een keizersnede. Het maakt me allemaal niet uit, wat maar het beste is voor de kleine! Als hij daardoor een betere start heeft dan met een mogelijke natuurlijke bevalling, dan is dat de beste keus lijkt me. Goh maar wat heb jij dan ook (en nog steeds) een spannende periode gehad zeg! Maar ik merk inderdaad ook dat ik die monitoring wel erg prettig vind. Zo weet ik in ieder geval dat die kleine zich nog oke voelt daarbinnen, al is het natuurlijk een momentopname. Ben heel benieuwd naar het verdere verloop bij jou! Eind januari zit ik zelf ook rond de 37 weken, dus we lopen dichtbij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was erg verzwakt en had de de eerste dagen gewoon niet voldoende kracht om zelf te drinken. Hij kreeg dus afgekolfde melk via de maagsonde. Dat zijn we toen langzaam gaan aanvullen met flesjes afgekolfde melk, totdat hij uiteindelijk alles zelfstandig kon drinken, dat was ook voorwaarde voordat hij naar huis mocht. Ik heb hem wel met 6 weken nog aan de borst gekregen en heb uiteindelijk 11 maanden gevoed.



Mijn jongste dronk slecht en verloor teveel gewicht in de kraamweek, zij is dus heropgenomen en kreeg ook een sonde. Zij mocht na twee weken weer mee naar huis.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby is met 37 weken met keizersnede gehaald toen de doppler / navelstreng flow niet meer goed bleek. 2600 gram bij de geboorte viel erg mee voor een dreigende groeiachterstand hier en ook verder niks aan de hand. Maar mijn placenta was nog wel oke. Daar waren geen bijzonderheden aan te zien. Bij mij was er te weinig vruchtwater en kreeg ik ook 2x in de week ctg en wekelijks een echo vanaf 33 weken. Sterkte en hopelijk valt het mee.
Happyapple, wat fijn dat de vermoedelijke groeiachterstand meeviel. Ik geloof dat het bij mij ook de flow is die niet helemaal goed is; de placenta zag er geloof ik goed uit. Ook is het vruchtwater bij mij nog voldoende, dus ik hoop dat het bij mij nog een tijd goed blijft gaan en dat hij blijft groeien. 2600 gram haalt deze zoals het nu lijkt, bij 40 weken nog niet eens, maar ook de groeiechos kunnen er wel eens naast zitten. Ging het met jou en de kleine snel beter na de geboorte?
Banba, wat fijn dat het na 6 weken toch ook gelukt is om borstvoeding te geven en dat je jongste gelukkig relatief snel weer naar huis mocht. Ik zou zelf ook borstvoeding willen proberen te geven, maar vroeg me al af of dat dan nog wel kon. Fijn dat het, dan wel eerst met een maagsonde en fles, later toch kan goedkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat je het liefst thuis blijft maar is dat niet gewoon veel te veel gedoe? Ik zou me op laten nemen. Saai maar dat is dus de bedoeling als ik het zo lees.
Suze, nee opname wordt alleen gedaan indien de bloeddruk blijft stijgen en misschien andere omstandigheden ook veranderen. Voor nu kan het af met dagelijks monitoren, thuis of op het ziekenhuis en twee keer per week echo om de flow te bekijken. Ik woon gelukkig niet ver van het ziekenhuis dus ben vaak met een uurtje ook weer thuis, dan heb ik dat liever dan hele dagen in bed liggen in het ziekenhuis. Thuis heb je nog een beetje eigen dingetjes, netflix en huisdieren
Alle reacties Link kopieren
quote:PinkLady90 schreef op 26 december 2016 @ 10:37:

Suze, nee opname wordt alleen gedaan indien de bloeddruk blijft stijgen en misschien andere omstandigheden ook veranderen. Voor nu kan het af met dagelijks monitoren, thuis of op het ziekenhuis en twee keer per week echo om de flow te bekijken. Ik woon gelukkig niet ver van het ziekenhuis dus ben vaak met een uurtje ook weer thuis, dan heb ik dat liever dan hele dagen in bed liggen in het ziekenhuis. Thuis heb je nog een beetje eigen dingetjes, netflix en huisdieren Tja, thuis ben je echt heel veel meer in de weer dan in het ziekenhuis. Ik zou het wel weten.
Dat is inderdaad het gevaar, dat je toch nog even dit en even dat gaat doen. Dat doe ik nu dus ook absoluut niet meer, echt thuis op de bank of op bed.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik ben geboren met 32 weken en woog 900 gram, echt een kleine gup. Het is allemaal helemaal prima in orde gekomen!
Zo timetraveler, dan was jij inderdaad echt heel klein. Gelukkig en fijn om te horen dat alles is goed gekomen!
Alle reacties Link kopieren
Hoi, hier ongeveer dezelfde situatie, even kort samengevat:

Bij 31 weken naar mijn eigen verloskundige voor controle, ze vond mijn buik wat klein en heeft een groeiecho gemaakt, omdat ze het niet vertrouwde door gestuurd naar het zh.

Dag erna dus aan de ctg, dopler meting en groei echo en ze vonden onze uk te klein, hij liep een paar weken "achter" wij zijn zelf ook niet de grootste dus ik zag nog niet echt in wat het probleem was, afgesproken dat ik 1x per week op controle zou komen, volgende afspraak in de zelfde week nog gemaakt voor een speciale echo (soort 20 weken echo) en toen werd het ineens 2x per week op controle, hmmzzz oke prima doen we.

5 december was de volgende afspraak maar nu was de dopler dus niet goed, onze kleine (kwamen we na een paar weken achter) deed aan brain spairing, niet goed dus, per direct opgenomen 3x per dag ctg, 2x per week dopler en 1 keer per 2 weken groei echo, dit was even heftig we kregen te horen dat als er een ctg niet goed zou zijn hij met een keizersnede meteen gehaald zou worden,rondleidingen bij de nicu afdeling en alles gehad...

De week erna dus erg emotineel en bang omdat je niet weet wat er ging gebeuren, 2 doplers later (1week dus) krijg je ineens te horen, goed nieuws u mag naar huis... Uhhh wat? Wereld stond toen helemaal op zijn kop, maar de laatste 2 doplers waren goed dus ik hoefde niet meer te blijven en er werd afgesproken 2x per week ctg en dopler en 1x per 2 weken groei.

Oftewel weer terug bij af.

Eigenlijk dus goed nieuws, maar wel erg verwarrend.

1 en 2e controle later, zag er goed uit.

3e controle weer een piek, ( 22-12-2016) ja u mag weer blijven... Neeejjjjj.. Net dus voor de kerstdagen ( Maar ondertussen wel al de 34 weken gehaald)

Nu dus weer 3x per dag ctg en 2x per week dopler, en 1x per 2 weken groei echo.

Per ctg wordt er weer gekeken of onze kleine het nog naar zijn zin heeft. Zo niet wordt het een spoed keizersnede, zo ja dan mag hij blijven tot 37 weken (dan wordt ik ingeleid, met uiteraard alsnog kans op een keizersnede) dit is ondertussen over 2 weekjes al. (Rond 10 januari)



Als ik terug lees is het toch niet zo'n kort verhaal maar korter ging het niet haha, ik snap dus heel goed wat je op dit moment voelt en vind het ook fijn dat ik mijn verhaal even kwijt kan, mocht je iets willen vragen of zo mag je ook altijd een pb sturen



Groetjes kim
Alle reacties Link kopieren
quote:PinkLady90 schreef op 26 december 2016 @ 09:36:

Happyapple, wat fijn dat de vermoedelijke groeiachterstand meeviel. Ik geloof dat het bij mij ook de flow is die niet helemaal goed is; de placenta zag er geloof ik goed uit. Ook is het vruchtwater bij mij nog voldoende, dus ik hoop dat het bij mij nog een tijd goed blijft gaan en dat hij blijft groeien. 2600 gram haalt deze zoals het nu lijkt, bij 40 weken nog niet eens, maar ook de groeiechos kunnen er wel eens naast zitten. Ging het met jou en de kleine snel beter na de geboorte?

Met de kleine ging het gelukkig meteen goed. Apgar score was 9/10/10 dus beter kon niet.

Ik heb zelf best een pittig herstel van mijn keizersnede gehad. Hopelijk groeit jouw kleintje nog even goed door!
Alle reacties Link kopieren
Ik had met 27 weken een te hoge bloeddruk. Week erna opgenomen met nog hogere bloeddruk en toen bleek de flow in de navelstreng niet goed te zijn. Mijn kindje had een groeiachterstand. Uiteindelijk heeft hij nog ruim 4 weken in mijn buik gezeten en is hij met ruim 32 weken gehaald. Ik heb ruim 4 weken volledige bedrust gehad, al mocht ik wel douchen en naar het toilet. Hij woog bij zijn geboorte 1600 gram. De voorspelling was dat hij ongeveer 1400 zou wegen, dus dat klopte wel ongeveer. We hielden rekening met iets tussen 1200 en 1600 gram.

Ik hoop dat jouw kindje ook nog een week of vier blijft zitten, dan is het bijna voldragen in jouw geval. Doe rustig aan. Blijf lekker thuis en volg je gevoel. Trek aan de bel zodra je ongerust bent. Elke dag en elke week telt. Het valt echt niet mee om een prematuur kindje te krijgen, dus doe alles wat je kunt om dat te voorkomen. Heel veel sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
@pinklady, ze wisten dat de groei stil stond omdat ik meerdere (groei)echo's had gehad in het ziekenhuis. Naast de 1e lijn verloskundige had ik ook 3 geplande groeiecho's in het ziekenhuis. Waarvan 1 met 28 weken (die was toen nog goed). Daarna een spoeddoorverwijzing van de VK, omdat ze de groei niet goed vond, te weinig vruchtwater en de beweging te weinig, dus weer een groei echo en de week daarop CTG ivm minder leven en toen weer een groeiecho. Heel veel groeiecho's dus... Geen grote paniek trouwens hoor in het begin, dat was pas toen ik ineens op P1 zat. Toen ging er ineens een strenger controle regime in. Je ziet nu achteraf in de grafiek echt een soort van rechte lijn in die weken en daarna (gelukkig) weer een toename van groei. Door de CTG's en dopplers monitoren ze het goed en zodra ze denken dat de baby buiten de buik beter af is halen ze het meteen, daar zijn ze heel duidelijk in. Nu er weer groei is is die kans wel steeds minder dat het met spoed gehaald moet worden, maar dan moeten de CTG's en de dopplers wel goed blijven, maar dat zal jij wel herkennen neem ik aan. Waarom de flow (nog) wel goed is en de gyn toch zegt dat het zeker een verminderd werkende placenta is weet ik niet. Ik heb gister bij de CTG een half uur met de verpleegkundige gepraat (het was even rustig) en ze gaf aan dat dat bijna altijd zo is bij dit soort groeiproblemen. Vaak komen ze er niet eens achter wat uiteindelijk precies de oorzaak was van de verminderde werking. Ik weet nu al redelijk hoe zo'n geplande keizersnee gaat dankzij haar (baby blijft nog in stuit liggen helaas, dus de kans hierop wordt steeds groter) en ik wist natuurlijk al wel dat 37 weken het streven was, maar uit haar verhaal begreep ik dat ze echt altijd heel blij zijn als je voorbij de 37 weken kan komen met deze problematiek!



Wat jammer dat de bloedtoevoer niet meer kan verbeteren! Ik duim voor je dat het iig niet verder achteruit gaat! Frustrerend he dat je er zelf ook echt niets aan kan doen? Behalve voldoende rust houden dan.



@Kim /k_boomen, wat heftig die opnames! Ik hoop dat je de 37 weken gaat halen! Gelukkig schiet het al op! En lukt dat onverhoopt niet dan is iedere dag extra in de buik er weer een! Voor de longrijping is 34 weken belangrijk en daar ben je gelukkig al! Ondanks dat een opname niet fijn is is het wel fijn dat ze je zo goed in de gaten houden toch? Jouw verhaal laat wel zien dat ze echt meteen handelen als er twijfels zijn of metingen niet goed zijn. We lopen trouwens redelijk gelijk qua termijn, ik ben de 9e 37 weken! Succes met de laatste weken!
K boomen, jeetje wat een verhaal! En wel naar dat je in het ziekenhuis moet liggen zo met de kerst, maar dan kunnen ze je kleine wel goed in de gaten houden gelukkig. Ik dacht dat ik had begrepen dat er bij mijn kleine ook sprake was van brainsparing, maar dat zal ik dan verkeerd hebben als brainsparing meteen opname betekent.



Fijn dat je nu al zo ver bent gekomen. Op hoeveel gewicht wordt jouw kleine nu geschat ongeveer? Ik dacht namelijk zelf dat bij die kleintjes vaak sowieso al een keizersnede wordt gedaan, omdat ze toch al wat kwetsbaarder en minder comfortabel zitten. Maar misschien is dat niet zo. De mijne ligt momenteel steeds in stuit, dus zolang dat nog zo blijft zal een natuurlijke bevalling wel uitgesloten blijven.



Hoe kijk je zelf tegen inleiding en bevalling aan? Inderdaad met dan alsnog het risico op spoedkeizersnede? Klinkt allemaal wel heftig voor jullie, te horen krijgen dat het bij een afwijkend ctg meteen gehaald wordt en rondleiding op de nicu. Gelukkig ben je al heel ver en komt die 37 weken steeds dichterbij!



Happyapple, wat fijn is dat om dan te horen dat je kindje het goed maakt. Het lijkt me allemaal zo eng in het begin omdat je nog niet weet hoe de kleine ervoor staat. Vervelend dat het herstel van de keizersnede pittig was. Dat is natuurlijk echt wel heel naar om dan nog die nasleep te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven