Groeiachterstand met placenta insufficientie ervaringen?

25-12-2016 09:15 181 berichten
Hallo medeforummers!



Ik ben nu 32 weken zwanger en er is een groeiachterstand geconstateerd bij de 30 weken echo. Mijn kleine was al vaker klein genoemd en toen ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Hier is gebleken dat er sprake is van een verhoogde PI meting (waarde 1,56). Dat houdt in dat de bloedtoevoer naar het kind niet optimaal/beperkt is. De kleine wordt nu dagelijks gemonitord middels ctg en 2 x per week wordt weer een PI meting gedaan. In het nieuwe jaar heb ik weer een groeiecho en mijn bloeddruk wordt dagelijks in de gaten gehouden. Nu is deze nog goed maar ze zijn bang dat het gaat stijgen. Urine en bloedonderzoek waren ook goed.



Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen. Hoe is het verder gegaan? Moest de baby eerder gehaald worden? Hoe groot was de baby bij de geboorte en hoe was vanaf toen het verdere verloop? Ik heb de oudere topics die hierover zijn al gelezen, maar hoop iets te horen van mensen die hier momenteel ook doorheen gaan of soortgelijk hebben meegemaakt. Alvast bedankt!
Nansie, wat begonnen jouw zorgen al vroeg en dan met 32 weken de kleine er al! Wel knap dat de kleinetoch nog 4 weken heeft kunnen blijven zitten. Iedere dag telt inderdaad en scheelt alweer zoveel in rijping van je kindje. Ik doe nu inderdaad ook echt heel rustig aan. Mijn kleine werd vorige week op 1300/1400 gram geschat, dus bijna evenveel als jouw kindje dan ongeveer. Wat gaf bij jou de doorslag dat hij gehaald werd met 32 weken? Hoe oud is je kleintje nu en hoe gaat het met hem? Hoe was het na de geboorte? Moest hij nog lang in de couveuse?



Hd, oh ja dus op de groeiechos op het ziekenhuis konden ze toen zien dat er geen groei was tijdelijk. Gelukkig is die dan nu weer wat op gang gekomen! Fijn dat je zo een tijd met de verpleegkundige hebt kunnen praten. Wel fijn om te weten wat er op je af komt bij een eventuele keizersnede. Hopelijk blijven alle omstandigheden de komende weken goed en zet je straks een mooi voldragen kindje in goede gezondheid op de wereld!



Ik heb vandaag weer een dopplermeting en ctg. We zullen zien wat daaruit komt. Vind het wel spannend.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben besloten hem te halen omdat hij bij de laatste echo nauwelijks nog bewoog, de flow was heel slecht en hij leek nauwelijks nog te groeien.

Ik voelde hem in buik ook bijna niet meer bewegen, dus ik vond het doodeng en was heel opgelucht over die beslissing. Ze hebben me na die echo heel lang aan het ctg laten liggen om te bekijken of hij die avond al gehaald moest worden, maar hartfilmpje was nog redelijk dus het werd de volgende dag.

Hij is geboren met een keizersnee en heeft 4 dagen op de Nicu gelegen, daarna in het gewone ziekenhuis. Zodra ik van de verkoever was heb ik om een kolfapparaat gevraagd en ik had meteen een paar milliliter melk. Hoe langer je wacht met kolven hoe langer het duurt voordat het op gang komt. Hij heeft 8 weken in het ziekenhuis gelegen, kreeg 1 x per dag de borst, 1 x per dag een flesje en verder sondevoeding. Hij had de eerste 4/5 maanden een tepelhoedje nodig met drinken, en heeft uiteindelijk 14 maanden borstvoeding gehad. Het eerste halfjaar groeide hij heel langzaam, 5 kilo toen hij 6 maanden was, maar daar heeft de kinderarts gelukkig nooit een probleem van gemaakt. Hij is daarna goed gaan groeien en is nu heel gemiddeld qua lente en gewicht. Ik heb daarna nog 2 voldragen kinderen gekregen, met bloeddrukmedicatie. Beide keren een natuurlijke bevalling en dat was heel fijn. Maakte de eerste keer een klein beetje goed.



Hij is ondertussen alweer 5 en verstandelijk gehandicapt, maar dat heeft waarschijnlijk niet met de vroeggeboorte te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:PinkLady90 schreef op 27 december 2016 @ 07:38:



Happyapple, wat fijn is dat om dan te horen dat je kindje het goed maakt. Het lijkt me allemaal zo eng in het begin omdat je nog niet weet hoe de kleine ervoor staat. Vervelend dat het herstel van de keizersnede pittig was. Dat is natuurlijk echt wel heel naar om dan nog die nasleep te hebben.



Ja gelukkig was ik "al" 37 weken bij de keizersnede. De bedoeling was echter een keizersnede met 39 weken dus nu was de kans al groter dat de kleine (en papa) naar de kinderafdeling zouden moeten. Maar gelukkig ging het zo goed dat ze na de eerste controles meteen terug mochten komen tijdens het hechten en mee mochten naar de uitslaapkamer. Dat was wel super fijn



Hopelijk gaat het ook zo goed bij jullie!
Heel heftig hoor nansie lijkt me die onzekerheid en vervolgens dat de kleine gehaald moet worden. Fijn dat je daarna twee zwangerschappen hebt kunnen voldragen en via de natuurlijke weg hebt kunnen bevallen. Toch ook nog normale kraamtijd meegemaakt na het eerste kleintje. Fijn om te horen ook dat dat ook nog gewoon, met wat medicatieondersteuning, tot de mogelijkheden behoort in de toekomst.



Hier vandaag flowmeting en controle gehad. Flow was hetzelfde als een paar dagen geleden dus dat was goed. Ctg en bloeddruk waren ook goed, dus we kunnen weer even gerustgesteld verder. Ik voel de kleine ook bewegen dus dat is fijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bevallen met 37 weken. Ik had hoge bloeddruk en mijn meid groeide langzaam woog 1750 gram. Ik moest ook aantal keren per week naar het ziekenhuis voor ctg scan ik heb maanden medicatie geslikt voor mijn hoge bloeddruk en nu nog steeds. Ze moest de couveuse in voor ander half week om op gewicht te komen. Ik heb ook een week in het ziekenhuis gelegen. Ze is nu 6 jaar en zit nog steeds onder de gemiddelde verder doet ze het prima.
Zo stephanie, wat was jouw meisje dan nog klein! Anderhalve week in de couveuse "valt" me nog erg mee! Groeide ze hard toen ze eenmaal geboren was? Mogen de babys eigenlijk ook kleertjes dragen in de couveuse? En welke kledingmaat droeg jouw meisje dan helemaal in het begin? Ik denk dat mijn kleine bij die termijn wel iets zwaarder is dan 1750, maar dat hangt helemaal van de groei af de komende weken. Vorige week werd hij bij 31 weken en paar dagen geschat op 1300-1400 gram. Ik houd zelf rekening met dat ik maatje 44 zal moeten gaan bij halen, maar ik wacht nog even de komende groeiecho af.
Ik vind het heel fijn om van iedereen de ervaringen te lezen. Ik lees dat het na een moeilijkere start en enige tijd in de couveuse, toch goed is gekomen met jullie kleintjes, dus dat biedt wel houvast. Ook dat ze, na het constateren van evt hoge bloeddruk of groeiachterstand, toch nog enige tijd hebben kunnen blijven zitten.



Ben benieuwd hoe het met jullie gaat k boomen en hd84! Hopelijk blijven onze kleintjes allemaal nog even zitten en groeien.
Alle reacties Link kopieren
Hoi er ligt niemand toevallig in veldhoven van jullie? Haha

Bij mij was de dopler echt heel "hoog" als je naar de grafiek kijkt, bij de laatste (gisteren) zat hij net boven de grens maar hier houd dat inderdaad in dat je opgenomen wordt (blijft) om met de ctgs verder te kijken, hij zat gisteren op 1640 gram met hoofd p10 (vanwege braim spairing is die wat groter) buik p3 en been ook p3, gelukkig is hij wel wat gegroeid dus de kans op nicu wordt steeds kleiner, over 2 weken wordt ik ingeleid (als hij nog zo lang wil blijven zitten) en mocht het tijdens de inleiding/bevalling niet goed gaan dan wordt het alsnog een keizersnede, dit is ook het geval als hij zich nu al aanmeld.



Omdat ik met 32 weken ook een keer opgenomen ben heb ik toen de 2 long rijpings spuiten gehad.

Ze zeggen hoe langer in de buik hoe beter, maar eerlijk gezegd mag hij van mij nu wel al komen, dan kan ik tenminste aan hem zelf zien dat het goed gaat ipv aan een aantal nummertjes van de ctg.

(net trouwens nummer 48 kunnen aanvinken van de ctg)
Alle reacties Link kopieren
Onze kleine droeg maat 44/48 net na de geboorte. Maat 50 ook al wel (ivm spugen en geen uitgebreide voorraad maat 44/48 )

Maar dat was nog wel erg ruim.
Ja ik denk erover om 2 pakjes maat 44 te halen en verder gewoon 50 paar pakjes. Eventueel is het natuurlijk ook zo bij gehaald wat nodig is.



K boomen nee niet in veldhoven, hier oosten van het land haha! Weet je ookwat de waarde was die bij de dopplermeting er uit kwam? Bij mij was het afgelopen week 1,56. Ze heeft het op de grafiek laten zien dat dit even hoog was als de laatste meting. Wel staat t kruisje ruim boven de bovenste (bovengemiddelde?) Lijn. Verder geen idee wat normaal is of wat het mag zijn, daar hebben we de dokters voor haha! Geloof dat bij mij alles ook onder de p10 of zelfs p5 zit. Hoofdje p20-30 dacht ik ergens en beentjes p1 en buikje p7 maar weet niet of ik dat goed zeg. Volgende groeiecho maar even afwachten, voordat ik dingen roep die helemaal niet kloppen
Alle reacties Link kopieren
Iets van een waarde heb ik ook niet mee gekrgen, maar bij 2 doplers zat het sterretje helemaal boven aan het scherm, (dus zeg maar een cm of 5 boven de bovenste lijn) en bij de laatste net erboven.

Het hoofdje zat op p10 en de rest op p3 (ook vanwege brainspairing) mijn inleidingsdatum is nu bekend en ik krijg de dag ervoor nog een groeimeting, nu maar hopen dat hij het tot die tijd nog goed vind,

Ik heb iets van 3 pakjes maat 44 gehaald (en nog wat extra rompertjes) omdat ze zeiden dat hij echt klein zou zijn.

Maar inderdaad mocht er meer nodig zijn kun je deze altijd nog bijhalen.
Alle reacties Link kopieren
Pinklady, wat fijn dat de doppler en de CTG goed was! Hopen dat dat zo blijft en dat jullie kindje nog fijn even door kan groeien in je buik! In wat boor grafiek laten ze jou de dopplermetingen zien? Bij ons met een stip op een balkje. De stip zat net onder gemiddeld en dat was prima gaf de gyn aan.



Spannend allemaal K_boomen dat de datum van de inleiding al bekend is! Het komt wel allemaal dichtbij nu he?! Ik ga in Arnhem naar het ziekenhuis, niet in Veldhoven, dus we kunnen elkaar helaas niet tegen komen! 1640 gram is nog wat kleiner als ons kindje nu geschat wordt. Die wordt nu rond de 2 kilo geschat met 35,5 week. Waar ik heel blij mee ben, want dat is de couveusegrens qua gewicht.



Ik had vanmorgen weer een uitgebreide controle, ze blijft een beetje op de P4 in totaal, weinig groei t.o.v. vorige week, maar de doppler was nog goed, ook de afgelopen 3 CTG's waren gelukkig goed, dus ondanks geen grote groeispurt was de gyn tevreden. Ik heb de gyn ook gevraagd of we de keizersnede al konden gaan plannen, ik begreep dat ze dat meestal rond de 35e week gaan plannen, maar de focus blijft nu zolang de dopplers en CTG's goed zijn blijft ze in de buik, wordt dat minder dan gaan ze haar halen. Volgens de gyn is er altijd OK ruimte voor een "casus" zoals de onze en blijven we het per keer bekijken en hoeft de keizersnede niet hele ruim van te voren gepland te worden.



Wij hebben inmiddels 5(!) pakjes in maat 44, maar dan heb ik ook wat maat 44 kleertjes van een vriendin met m'n babyshower gekregen en had ik voor de zekerheid ook via mp al 2 pakjes gekocht. Eigenlijk wou ik ook nog een leuk nieuw noppies pakje maat 44 gaan kopen die we al in maat 50 gekocht hadden, maar omdat ze wel weer wat groeit hebben we dat toch maar niet gedaan. Gezien alle leuke maat 50/56 kleren die ik ook al gekocht had (en het kleine fortuin dat ik hier al aan uitgegeven heb). Het geboortepakje dat we hebben is maat 50, maar omdat het een jurkje is denk ik dat dat wel kan! Tumble 'n dry heeft niet kleiner en ik vind het zo schattig! En anders stuur ik mijn man of m'n moeder nog wel met een duidelijke opdracht (lees: foto van het gewenste pakje) naar de prenatal!
Hier ook!

Op dit moment al 3 weken opgenomen ivm iugr met brainsparing, iedere 10 dagen groeiecho, 2x per week pi+flow en elke dag 2x ctg...



Ik ben op dit moment precies 35 weken zwanger en de baby weegt ongeveer 1550 gram.. vandaag bleek de flow achteruit gegaan maar zolang de ctg's goed blijven kijken ze het per dag aan. Voor de meting van vanochtend was er sprake van dat ik met oud en nieuw een nachtje thuis mocht slapen, maar dat is nu ingetrokken.



De onzekerheid en spanning bij iedere ctg maakt mij en mijn partner een beetje gek...



Ook ik heb mogen rondkijken op de high care van dit ziekenhuis en dat gaf wel wat meer duidelijkheid over wat nu na de bevalling te verwachten.



Aanstaande maandag een nieuwe groeiecho en tot die tijd, afwachten...
Hoe ver ben je nu precies k boomen? Spannend dat je inleidingsdatum nu bekend is. Is er bij jou nog gesproken over keizersnede ivm de grootte? En ligt hij al ingedaald en in de goede positie?



Hd, de couveusegrens: bedoel je dat babys boven de 2 kg er niet in hoeven? Hangt waarschijnlijk wel van nog wat meer factoren af, maar vind ik wel handig om te weten. De grafiek die ze laten zien, ziet er een beetje hetzelfde uit als de groeicurve-grafiek waarop je 20 w echo op afgebeeld wordt qua groei. Ik herken niet iets van een balkje dus denk dat wij dan wat anders te zien hebben gekregen. Ene kant geeft een geplande datum wat houvast, andere kant is het ook wel heel fijn dat echt per dag gekeken wordt zodat de kleine nog zo lang mogelijk kan blijven zitten. Maar als de groei stopt, zullen ze toch niet te lang wachten lijkt me? Ah een jurkje zal vast passen, dat hangt wat minder samen met de lengte ook, dus dat zal wat sneller wel goed zitten denk ik. 5 pakjes maat 44, dan heb je al mooi redelijk wat! Ik lees op internet ook verschillende dingen over die maten. Hangt natuurlijk ook weer erg van lengte af. Haha en anders is iemand op pad sturen met een foto zo gepiept haha!



Iverna, wat jammer dat je nu niet naar huis mag met oud en nieuw! Je zult het vast heel graag willen na drie weken incl feestdagen in het ziekenhuis! Gelukkig ben je al 35 weken en komt daarmee je kleine al wel snel in zicht. Spannend de groeiecho van maandag. Ik ben dinsdag aan de beurt, dus we volgen snel na elkaar. 1550 gram is nog wel heel klein inderdaad, heftig en spannend allemaal. Hoeveel is jouw kleintje gegroeid tussen de afgelopen groeiechos? Groeit hij nog een beetje of zit er weinig verandering in? Kan me zo voorstellen dat die vele controles ook veel onzekerheid en spanning brengen.
Bij de allereerste meting schatten ze hem op 1300 gram, 3 dagen later in het UMCG een GUO echo gehad, daar schatten ze hem op 1500 gram, toen hadden we hele goede hoop, vorige week donderdag hadden we hier in het streekziekenhuis weer een groeiecho en bleek hij 1550 gram... hij is dus een heel klein beetje gegroeit, maar voor 10 dagen zeker als je vergelijkt met de GUO gewoon bijna niets..



Aanstaande maandag moeten we dus een nieuwe groeiecho en ik hoop toch echt dat hij nu iets meer gegroeid is.



Het begint ons nu een beetje op te breken, ook omdat we thuis nog een kindje van 5 hebben. Die heeft nu vakantie en geniet van logeerpartijen als papa aan het werk moet. Maar hoe dat straks na de vakantie moet? Wie het weet mag het zeggen.



Ctg van net was in ieder geval weer goed, dus hij mag weer een nachtje blijven
Ja dan word je ook wel wat heen en weer geslingerd tussen verschillende gevoelens: hij lijkt gegroeid te zijn, toch weer niet of maar weinig. Pff dat breekt ook wel op, lijkt mij inderdaad. En ook nog een van 5 thuis, moeilijk hoor! Logistiek ook lastig voor je partner kan ik me zo voorstellen!

Fijn dat de ctg net dan in ieder geval weer goed was.. duimen voor goed nieuws maandag!
Zal zo alles even teruglezen, zijn er meer dames al een poosje opgenomen?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Iverna88, wat heftig allemaal! Vervelend al die verschillende echo's door verschillende mensen/ziekenhuizen. Het blijft volgens mij lastig meten en iedereen meet op z'n eigen manier waardoor er met name bij echo's door verschillende personen altijd grotere kans op meetafwijkingen zijn. Ik plan altijd bij dezelfde gyn om die reden en zelfs zij zegt dat er ook in haar eigen metingen die ze met elkaar vergelijkt rekening gehouden moet worden met meetafwijkingen. Letterlijk zei ze vandaag: ik laat me altijd verleiden tot een wekelijkse groeiecho, maar 2-wekelijks is eigenlijk betrouwbaarder. Ik hoop zo voor je dat jullie kleine gaat groeien en dat ze nog even lekker kan blijven zitten... Spannend de groeiecho maandag!



Pinklady, mij vertelde ze op de high care dat dat de grens was qua gewicht. Echter kan het dat een baby zwaarder dan 2 kilo die moeite heeft met ademen of met zichzelf warm houden alsnog in de couveuse moet. Er spelen dus zeker meer factoren. Als het stopt met groeien lijkt opname me stap 1, en evt direct halen, maar dat ligt ook aan de duur van de zwangerschap denk ik. Met 36/37 weken gaan ze eerder halen dan met 31 weken lijkt me... Vooralsnog blijf ik positief gestemd en ben ik blij met m'n P4 en goede doorstromingen! Helemaal als ik sommige andere verhalen lees... Wat jij zelf ook al eerder schreef gelukkig veel verhalen met een positieve afloop! Dat is erg fijn!
Klopt hd, iedere twee weken echo is betrouwbaarder omdat anders de meetfout groter kan zijn dan de daadwerkelijke groei die heeft plaatsgevonden. En inderdaad, wel of niet eerder halen dat hangt ook erg af van de zwangerschapsduur. Ja je hebt de controles en de uitslagen van de flowmeting en zolang die goed zijn, moet je ook maar van het beste uit gaan.
Ze deden die GUO echo 3 dagen later omdat ze zeker wilden weten of het aan mijn placenta lag en niet aan een aangeboren afwijking van baby zelf.. Gyn hier zegt dat vaker meten dan 1x per 10 dagen eigenlijk hetzelfde is als elke dag op de weegschaal gaan staan. Het verschilt sowieso van dag tot dag wel iets. En dan heb je de eventuele meetfout inderdaad ook nog.



Wij hebben vandaag en gister ook wat pakjes in maat 44 gekocht, want zelfs al gaan we de 37 weken halen, dan nog zal hij daar nog wel een poosje in passen.



Ik vind het fijn om positieve verhalen te lezen over kindjes die na zo'n achterstand toch nog helemaal goedgekomen zijn qua groei.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar Iverna. Wij hadden ook de ene keer "goed" nieuws bij een groeiecho en vaak dan de volgende keer weer "slecht" nieuws. Zo stressvol om steeds heen en weer geslingerd te worden tussen goed en niet goed...

En heel ironisch: Bij 34 weken was ik ervan overtuigd dat de kleine elk moment zou moeten komen en bij 37 weken toen ik net verwachtte de 39 weken gewoon te gaan halen, was de flow slechter en werd het kindje wel meteen gehaald.



Sterkte nog meiden. Ik duim nog steeds dat alles meevalt bij jullie.
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik ben nu 35 plus 3, helaas was de dopler vanmorgen weer niet goed, in feite is er qua plan dus niets veranderd, hij ligt nu goed en zou waarschijnlijk ook niet meer gaan draaien, (omdat hij heel klein is kon het nog wel, hij lag niet vast zeg maar)

Een spoed ks is als er een ctg niet goed zou zijn, krijg ik nu 3 per dag, als hij het 10. Jan uithoud wordt ik ingeleid maar ik moest inderdaad in mijn achterhoofd houden dat de kans op een ks toch wel erg groot was.

Ik vind het wel raar dat ze enkel van de ctg uit gaan en niet van de flow (die dus al even niet goed is)

Ik mag met nieuwjaar wel een paar uurtje naar huis, helaas wel nog snachts terug dus slapen in eigen bed zit er niet in.
Alle reacties Link kopieren
K_boomen, ik kreeg een (spoed) keizersnede toen bij 37 weken de flow niet goed was. De ctg was toen nog wel steeds goed dus vandaar niet spoed - spoed.

Maar Omdat ik op 37 weken zat en de ctg nog goed was, zei de gyn dat het beter was om de kleine te halen omdat de conditie van de kleine nu nog goed was en dus een betere start zou hebben. Maar de grens daarvoor is wel 37 weken volgens mij. Daarvoor halen ze het alleen als het echt niet anders kan. Keizersnede was bij mij ivm stuitligging trouwens.

Zo te lezen is jouw inleiding ook bij 37 weken gepland toch?



Fijn dat je vandaag even naar huis mag. Geniet ervan.
K boomen wat naar dat de doppler is verslechterd. Kan me voorstellen dat je dan denkt laat ze de kleine maar halen, zou ik ook hebben. De ctg is wel een goede maat voor het welbevinden van de kleine dus die houden ze gelukkig goed in de gaten. En fijn dat je toch in ieder geval nog een paar uurtjes naar huis mag met oud en nieuw! En max 10-11 januari heb jij je kindje al! Dat is toch ook best gek om nu die datum te hebben, kan je daar lekker naar toe leven.



Happyapple, bij jou dus ook stuitligging. Hebben ze het nog geprobeerd te draaien? Daar werd afgelopen week over gesprokeb bij mij, om dat dan bij 36 weken te doen als hij dan nog in stuit ligt. Vraag me af of dat dan wel zo goed is voor zo'n kleine en dan nog de bevalling die zwaar kan zijn voor hem. Maarja, herstellen van een keizersnede is voor de moeder dan weer veel langer.
Alle reacties Link kopieren
Ze wilden wel een draaipoging doen ja, maar de slagingskans was bij mij maar 10%, juist vanwege dat weinige vruchtwater, placenta aan de voorkant, al ingedaald en 1e kindje. Dat heb ik dus maar niet laten doen, omdat door de draaipoging ook een kleine kans ontstond dat de vliezen zouden breken of het hartje van de kleine zou dippen, waardoor de kleine dan al met 35-36 weken gehaald zou moeten worden. Of dat de kleine daarna weer in stuit terug zou draaien natuurlijk

In andere gevallen kan de slagingskans 50% zijn. Maar 10 % vond ik erg weinig

Maar het herstel van de keizersnede was inderdaad wel pittig...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven