Groeiachterstand met placenta insufficientie ervaringen?

25-12-2016 09:15 181 berichten
Hallo medeforummers!



Ik ben nu 32 weken zwanger en er is een groeiachterstand geconstateerd bij de 30 weken echo. Mijn kleine was al vaker klein genoemd en toen ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Hier is gebleken dat er sprake is van een verhoogde PI meting (waarde 1,56). Dat houdt in dat de bloedtoevoer naar het kind niet optimaal/beperkt is. De kleine wordt nu dagelijks gemonitord middels ctg en 2 x per week wordt weer een PI meting gedaan. In het nieuwe jaar heb ik weer een groeiecho en mijn bloeddruk wordt dagelijks in de gaten gehouden. Nu is deze nog goed maar ze zijn bang dat het gaat stijgen. Urine en bloedonderzoek waren ook goed.



Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen. Hoe is het verder gegaan? Moest de baby eerder gehaald worden? Hoe groot was de baby bij de geboorte en hoe was vanaf toen het verdere verloop? Ik heb de oudere topics die hierover zijn al gelezen, maar hoop iets te horen van mensen die hier momenteel ook doorheen gaan of soortgelijk hebben meegemaakt. Alvast bedankt!
Allemaal de beste wensen voor 2017! Hopen op een goed jaar en een goeie start voor onze kindjes!



Ivarna, succes bij de groeiecho vandaag. Laat je nog even weten hoe het was?



Happyapple, ik heb ook de placenta aan de voorkant. Dus dat speelt ook mee bij de afweging van wel/niet een versiepoging? Ik hoop dat die van mij snel als vanzelf draait en dan ook zo blijft liggen!



K boomen, hoe gaat het bij jou? Heb je intussen alweer dopplers gehad en hoe zijn die? Zijn de ctg's nog goed? Heb je kunnen genieten van oud en nieuw buiten het ziekenhuis vieren?



Bij mij is de laatste dagen de bloeddruk steeds goed en ook de ctg's laten goeie activiteit zien van de kleine! Dus dat is heel fijn. Volgens de verpleegkundige heeft het te maken dat de kleine nu de 33 wekengrens is gepasseerd, schijnbaar worden de ctg's dan wat actiever en dus duidelijker af te lezen. Ik word er wel blij van in ieder geval. De dopplers zijn hetzelfde gebleven dus de situatie is momenteel mooi stabiel!
Geen goed nieuws vandaag, hij is niet meer gegroeid...

Morgen gaan ze me inleiden

Ik ga dit even verwerken en dan reageer ik vanavond uitgebreider
Ik realiseer me ineens hoe dit klinkt, hij maakt het verder wel goed daarbinnen
Oh dat is schrikken iverna, sorry voor de dubbele vraag misschien, maar hoe ver ben je dan nu? Hoe groot/zwaar wordt je kleine nu geschat?



Is hij helemaal niets meer gegroeid tov de laatste echo?



He bah, wat een spanning en wat een naar bericht. Gelukkig maakt je kleintje het verder goed en houden jullie hem al snel in jullie armen. Hopelijk kan je het nieuws vandaag verwerken en verloopt alles morgen voorspoedig!
35+4 weken zwanger en de baby wordt 1600 gram geschat en dat is 50 gram meer dan de vorige keer, maar omdat dat binnen de "foutmarge van de echo" valt, staat dat gelijk aan geen groei. Dan is hij dus buiten de baarmoeder beter af..
Spannend iverna.

Waarschijnlijk zal je kleine dan buiten de baarmoeder weer goed gaan groeien. Dan krijgt hij in ieder geval genoeg voedingsstoffen binnen dus dan is hij inderdaad buiten de buik beter af.

Zijn longetjes zullen al wel rijp zijn denk ik, dat is na 34 weken het geval volgens mij (?).



Ik hoop dat je hier snel positief nieuws kan brengen van je kleine die er is en zich goed houdt. Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Spannend Iverna. Veel succes morgen en hopelijk zet de bevalling goed door en hebben jullie dan snel een gezond kindje in jullie armen.



Pinklady, ja de placenta aan de voorkant maakt het draaien lastiger, begreep ik. Hopelijk draait je kindje nog uit zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Super spannend Iverna. Heel veel succes morgen!
Hoe is het bij jou hd?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe het met je is Iverna, hopelijk is alles goed gegaan...



Met mij gaat het redelijk Pinklady! De baby groeit gestaag, de CTG vanmorgen was goed, maar heb al vanaf vanmiddag behoorlijk buikpijn afgewisseld met rugpijn en harde buiken! Normale zwangerschapsklachten (of hopelijk een teken dat de baby probeert te draaien), maar na al weken weinig doen en veel rusten merk ik dat ik er langzaam aan wel een beetje klaar mee ben en als je je dan niet echt lekker voelt helpt dat natuurlijk niet. Ben nu 36 weken, dus nog minimaal een weekje in m'n buik zou wel fijn zijn! Hopen dat ik morgen een betere dag heb en anders heb ik iig iets te bespreken donderdag bij de gyn!

Fijn dat jouw ctg's goed zijn en de dopplers stabiel! Dat is goed nieuws toch?!
Hopelijk is de kleine gedraaid dan inderdaad donderdag HD!

Snap dat je er klaar mee bent, de hele tijd niks mogen doen. Gelukkig ben je inderdaad al zover! Gaan ze jou inleiden bij 37 weken?



Iverna ik ben inderdaad ook benieuwd hoe het is. Hopelijk kom je hier ergens de komende tijd nog even vertellen hoe het is gegaan. Ik hoop dat je kleine het goed maakt!



Hier had ik gisteren groeiecho en de kleine is heel goed op zijn eigen lijn gegroeid. De laatste twee dopplers waren goed, normaal zo ongeveer! Dus ik mag terug naar eens per week dopplermeting en groeiecho over twee weken. Kleine moet nog wel even draaien.. ik word, zoals het nu waarschijnlijk lijkt, ingeleid bij 37 of 38 weken. Ben heel blij met deze onverwachte wending ineens, hopen dat het doorzet!
Ik ben nog aan het afwachten, heb nu 3 centimeter ontsluiting en ze gaan straks de weeën opwekken.

Gister leek het even een spoedkeizersnede te worden, maar baby heeft zich hersteld.

Vandaag gaat het echt gebeuren!
Spannend iverna! Komt je kleintje nu heel snel dichterbij, succes!
Alle reacties Link kopieren
Pinklady, wat een goed nieuws zeg! Ik hoop ook voor je dat het doorzet. Het gaat zo te horen de goede kant op iig!



Ik zou ingeleid worden bij 37 weken voor een normale bevalling, maar omdat de baby in stuit ligt zal het een keizersnede gaan worden, omdat dit minder heftig is voor de baby kan ze waarschijnlijk langer blijven zitten. Maar de gyn bekijkt dit per keer en geeft aan daar nog niets over te kunnen zeggen, dus we wachten af...



Ze is nog niet gedraaid, omdat de buikpijn steeds erger werd, bleef aanhouden en alleen in m'n bovenbuik zat vannacht toch nog bij het ziekenhuis geweest om acute zwangerschapsvergiftiging uit te sluiten, dat was het gelukkig niet en de baby lag nog in stuit, dus het was ook geen draaien. Ze weten niet wat het wel was, maar gelukkig is het nu zo goed als weg...



Super spannend allemaal Iverna, waarschijnlijk ben je nu al mama!
Gistermiddag om 14.00 is Yannick geboren

Hij is 1530 gram en doet het super!

Hij ligt uiteraard in de couveuse maar afgezien van "klein" is er niets mis met hem



Nu hard groeien!
Gefeliciteerd Iverna!! super en fijn dat hij helemaal gezond is. Nu hard groeien inderdaad! Met jou ook alles goed nu?



Oh HD, kan bij mij dus misschien wel beetje zelfde verhaal worden als hij in stuit blijft liggen. Dat de keizersnede dan misschien nog wel wat wordt uitgesteld omdat hij het niet zwaar heeft door een bevalling te moeten doorstaan.

Ik had ook pijn in mijn bovenbuik, maar echt meer bij mijn ribben en borstbeen. Ook soms pijn IN mijn bovenbuik, bij mijn middenrif, maar dat komt en gaat. Bij ribben en borstbeen denk ik zelf dat het door een groeiende buik is gekomen en misschien in combinatie met rechtop/voorover zitten. Dat er daardoor druk op de ribben en borstbeen kwam te staan. Op het zhuis dachten ze dat het door het schoppen kon komen, maar die kleine van mij schopt in de verste verte niet zo hard dat het pijn kan gaan doen, ik voel het amper haha. Plus hij schopt onderin altijd haha! Ik moest ook voor de zekerheid toch even bloedprikken en urine inleveren, maar daar is niets uit gekomen. Niks aan de hand gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zoon Iverna! Wat super fijn dat alles goed is! Nu maar goed groeien idd. Mag jij nu ook in het ziekenhuis blijven? Want op de couveuseafdeling mag je niet bij hem blijven toch?



Pinklady, ik denk dat dat bij jou ook kan idd. Mits de dopplers en CTG's goed blijven. Bij mij ging het ook van grote zorgen met een redelijk slecht scenario begin december (grote kans op ziekenhuisopname, hopen 37 weken te halen, rekening houden met eerder halen), naar het huidige beeld/beleid toen de groei weer op gang kwam en de dopplers en CTG's goed bleven. Maar ik besef me wel dat ze het beleid ook iedere keer weer kunnen aanpassen als dat op dat moment beter lijkt en dus ook ineens de baby kunnen gaan halen...
Ja HD, bij jou leek het in eerste instantie er ook echt op dat je de 37 weken misschien niet zou gaan halen en dat kan inderdaad ook zo veranderen. Gelukkig maar natuurlijk, maar ik merk ook dat ik wel in mijn achterhoofd rekening houd met de dopplers die ineens weer slechter kunnen worden. Het was de laatste twee keer ineens weer goed, vind het zelf zo onvoorspelbaar, kan het dus ook zo ineens weer slechter gaan misschien. Maar de gynaecoloog was heel positief en zei dat ze geen aanwijzing zag dat het zo ineens weer minder goed zou kunnen gaan.

Hoeveel weken ben jij nu? (Even te lui om terug te scrollen )



Ik nu 33 weken en 4 dagen. Over 5 weken heb ik hoogstwaarschijnlijk mijn kleintje! Zo onwerkelijk! Voor jou is het nog dichterbij haha.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ook meeschrijven?(ik ben wel van belgie,dus de benamingen zijn misschien wel anders,sorry daarvoor)

Vanaf het begin van m'n zwangerschap was er een hoge bloeddruk,waar ik normaal geen last van heb. De gyn heeft mij direct een bloeddrukmeter meegegeven en ik moet 2x per dag m'n bloeddruk meten en doorsturen. Ik heb ook ondertussen 2x een meting gehad van aders en placenta waarin gezien werd dat m'n aders stijf zijn en de doorbloeding niet goed is. (Kort gezegd) Op 20weken is ook gezien dat ons kleintje wel erg klein is voor de termijn en willen ze me meer zien voor groeiecho's (hier in belgie zijn het er normaal 3). Kleintje staat nu op de p5.

Ik neem nu dan ook bloeddrukverlagers,bloedverdunners en calcium.Ook mag ik niet meer werken. Ze hopen dat met rusten ze toch een inhaalbeweging gaat maken. Groeit ze te toch nog te traag dan willen ze me vanaf volgende week iedere dag aan de monitor hebben.



Ik hoop dat jullie kleintjes het allemaal goed doen!
Alle reacties Link kopieren
Pinklady, ik begrijp je onzekerheid en hoewel die bij mij wel steeds minder is geworden telkens als het weer goed is, is het spannende gevoel bij iedere controle echt nog niet helemaal weg hoor! Fijn dat je onder goede controle blijft toch, dan kunnen ze ingrijpen indien nodig. En we houden gewoon vertrouwen dat het de goede kant op blijft gaan! Ik ben nu 36w 3d, dus het schiet nu echt op! Ik denk nog ongeveer 1-2 weken.



Welkom Alas! Wat een spannende periode zeg. Mijn kindje schommelt de laatste weken rond de P4, met soms een uitschietertje naar boven, maar de buikomvang is nu gelukkig al weken stabiel P4! Dus ongeveer dezelfde lijn als jouw kindje.... vervelend dat de doorstromingen bij jou mogelijk niet goed zijn. Ik hoop dat stoppen met werken en veel rusten helpt! Volgens mij is dat nooit bewezen, maar bij mij ging het vanaf dat moment wel echt beter, dus ik geloof er wel in!

Hoe ver ben je nu?!
Welkom alas! Bij mij heeft rusten mogelijk ook veel goed gedaan, want de daaropvolgende groeiecho liet wel een goede groei zien en ook de doorbloeding van de navelstreng was/is verbeterd! En het kan nooit kwaad natuurlijk.



HD ja bij jou komt het al heel dichtbij! Het blijft inderdaad ook wel spannend denk ik met de controles. Maar ik moet er maar op vertrouwen dat ze op het ziekenhuis het beste weten wat verstandig is en dat ze de kleine goed in de gaten houden. Heb wel gemerkt dat ze geen risico nemen, dus dat geeft wel wat zekerheid. Ik zal eigenlijk eens vragen op welke p mijn kleine zit. Is alles bij jou p4 dan? Hoofd, buik en been? Of welke afmeting wordt ermee bedoeld?
Alle reacties Link kopieren
De totale p-waarde komt idd uit de meting van het hoofd, het buikje en het bovenbeen. Onze gyn had een keer uitgelegd de buikomvang het belangrijkst te vinden omdat dat iets zou zeggen over de voedingopname ofzo. Ik weet het niet meer precies. Vanmiddag zat ons meisje op p5 totaal (geschat gewicht 2300 gram), ik heb niet meer naar de aparte waardes gevraagd dit keer. De flow van de navelstreng is nog wel goed, maar in het bloedvat in het hoofdje neemt wel echt af nu helaas. Geen brainsparing gaf ze aan, maar het loopt wel langzaam terug. Nog geen reden om ons meisje direct te halen. Er wordt een keizersnee gepland voor 17 januari en als alles goed blijft gaan (hoe het nu gaat) wordt dat dus de geboortedatum, dan ben ik 38 weken zwanger (en 1 dag). Als de CTG's minder goed worden of de doppler volgende week er slecht uitziet kan het dat het nog wat eerder gehaald wordt en hoewel die kans er altijd is ga ik focussen op de 17e! Nog 12 nachtjes slapen....
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Iverna! Hopelijk gaat alles goed met jullie en groeit hij goed in de couveuse!



@hd buikomvang is belangrijk doordat die groei t eerste afneemt als de flow niet goed is. Dan gaat al het beschikbare naar de vitale organen. Spannend een geplande keizersnede voor 17 januari. 2300 gram lijkt me best netjes toch? Zeker als ze echt nog 12 dagen blijft zitten. Of is dat de schatting bij 38 weken? Mijn kleine was bij 37 weken 2600 gram en hoefde de couveuse niet in.



@pinklady lastig he die onvoorspelbaarheid. Dat was bij mij ook heel erg. Helaas heb je geen andere optie dan elke controle maar weer afwachten.
Ah zo op die manier, dus die P is dan alle metingen tezamen genomen. Ik weet wel dat bij mij t hoofdje wat groter was dan de rest, die was namelijk vrij "gewoon" benedengemiddeld. Zal eens vragen wat dan de p is waar hij op zit in totaal.

Fijn HD dat de datum nu staat! Hopelijk blijft alles goed gaan de komende week en groeit je kleine nog eventjes lekker door. Die van mij wordt bij 37 weken 2300 gram geschat. Op zich is 2300 gram bij 36 weken niet zo groot, maar toch redelijk al, ligt er denk ik ook nog aan hoe de groei verder is.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het ook zelf even bekijken op de app Perined. Je vult meisje/jongen of hindu kindje (zijn kleiner) in, als het je eerste >20wkn zwangerschap is kies je voor primiparae, dan vul je het geschatte gewicht in in geboortegewicht en de bijbehorende tijd dat je zwanger bent. Dan krijg je een stipje in een grafiek die je vertelt op welke pwaarde je kind groeit.



P staat voor percentiel, per 100 dus. P50= gemiddeld. 50% van de kinderen is groter, 50% is kleiner. P20= 80% van de kinderen is groter, 20% is kleiner. P80=80% van de kinderen is kleiner, 20% is groter. Onder de P10 is een dysmatuur. Onder de p2.3 ernstig.



Van de 3 meetpunten; hoofd, buik, been, is buikje voor de groei het belangrijkst. Als een kindje tekorten krijgt kan er brainsparing optreden. Dit zijn mechanismen waardoor het hoofdje genoeg zuurstof en voeding krijgt. Dit kun je meten door de flow in de slagaders te meten. De flow is dan in het hoofdje groter dan elders (ik geloof groter dan in de navelstreng). De groei van het buikje neemt dus af voordat het koppie er last van krijgt. Zodoende is de buik dus leidend voor hoe het gaat. Als men het heeft over "kind groeit op de Px", gaat het om het geschatte gewicht o.b.v. de combinatie van been, hoofd en buik, welke door het echoapparaat wordt uitgerekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven