Groeiachterstand met placenta insufficientie ervaringen?

25-12-2016 09:15 181 berichten
Hallo medeforummers!



Ik ben nu 32 weken zwanger en er is een groeiachterstand geconstateerd bij de 30 weken echo. Mijn kleine was al vaker klein genoemd en toen ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Hier is gebleken dat er sprake is van een verhoogde PI meting (waarde 1,56). Dat houdt in dat de bloedtoevoer naar het kind niet optimaal/beperkt is. De kleine wordt nu dagelijks gemonitord middels ctg en 2 x per week wordt weer een PI meting gedaan. In het nieuwe jaar heb ik weer een groeiecho en mijn bloeddruk wordt dagelijks in de gaten gehouden. Nu is deze nog goed maar ze zijn bang dat het gaat stijgen. Urine en bloedonderzoek waren ook goed.



Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen. Hoe is het verder gegaan? Moest de baby eerder gehaald worden? Hoe groot was de baby bij de geboorte en hoe was vanaf toen het verdere verloop? Ik heb de oudere topics die hierover zijn al gelezen, maar hoop iets te horen van mensen die hier momenteel ook doorheen gaan of soortgelijk hebben meegemaakt. Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
@hd,nu ben ik 23+4 weken

Dinsdag en vrijdag weer op controle en dan weet ik ook meer.

Spannend van de datum!



@pinklady ik voel ze ook pas bewegen 3dagen nadat ik ben gestopt met werken,dus dat noem ik al een goed teken,ze kan nogal hevig zijn.



M'n familie neemt het precies niet zo serieus,ik krijg er toch veel commentaar over,alsof ik met plezier op 20 weken ben gestopt en niet veel meer mag. En vooral: de baby van die en die was ook kleiner geschat en toch waren die ruim boven 3,5kg.

Hebben jullie dat ook?
Alle reacties Link kopieren
Oh en uiteraard wens ik jullie allemaal lieve gezonde baby's toe !
Alle reacties Link kopieren
Poef
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede uitleg El0ise! Fijn!



Pinklady, dan zijn onze kindjes denk ik ongeveer even groot qua schatting! 2300 gram geschat gewicht is nu en valt mij ook heel erg mee! Ik denk dat we de 2500 gram wel gaan halen de 17e! Maar die metingen kunnen er altijd naast zitten, kan ook groter zijn of kleiner! We kunnen alleen maar afwachten... ik vind het tot nu toe echt allemaal nog heel positief! Het is vooral fijn dat de p waarde niet terugzakt onder de 2.3 want dan maken ze zich wel echt zorgen volgens mij.



Wat vervelend Alas dat je niet serieus genomen wordt! Ik heb die ervaring niet gelukkig. Wellicht ook omdat mijn moeder toevallig mee was toen ik het slechte nieuws kreeg (toevallig was dat op m'n verjaardag) en dat zij misschien nog meer geschrokken was dan ik! Zij heeft vervolgens dingen afgezegd met de familie voor mij omdat ze het allemaal teveel vond voor mij en daardoor werd het juist heel serieus genomen. Ik heb m'n moeder zelfs nog een beetje op haar kop gegeven toen ik van m'n beste vriendin hoorde dat ze zelfs de babyshower die ze voor mij georganiseerd hadden bijna wou laten cancellen. Het compromis was mij op de hoogte stellen zodat ik daarvoor goed rust kon nemen en de babyshower qua tijd wat inkorten. Mijn familie werd dus juist zelfs een beetje overbezorgd.... De verhalen dat het mee kan vallen ken ik ook, maar niet in de zin dat het niet serieus genomen wordt, maar meer bedoeld als opbeurend en mijn antwoord is altijd: "Ik hoop dat het bij ons achteraf ook allemaal niet klopt en dat al deze onrust voor niks is!". Ook op m'n werk veel begrip gehad toen ik eerst minder moest werken en vervolgens vrij plotseling helemaal moest stoppen. Ik hoop dat ze het bij jou ook serieus gaan nemen. Het is ook lastig als je zelf eigenlijk niet ziek bent en je niet ziek voelt en ineens wel super rustig aan moet gaan doen. Mensen zien natuurlijk niks aan je, maar de artsen adviseren het niet voor niets toch? Wellicht kan je de uitleg van El0ise laten lezen, die is wel heel duidelijk en dan snappen ze misschien een beetje waarom de artsen extra controles doen en jij rust moet houden.
Heldere uitleg eloise!



Alas, herkenbaar hoor dat mensen die dingen zeggen, al is het om je zorgen weg te willen nemen. Ik vond het soms ook vervelend, alsof ze dan niet inzien dat het wel even wat anders is dan gewoon een kleine baby. Er is tenslotte aangetoond dat de doorbloeding in de navelstreng minder goed is en dat is een eng idee. Mijn familie werd vervolgens wat meer bezorgd haha. Ik mocht niks meer doen van het zhuis dus word van alle kanten goed in de gaten gehouden dat ik ook echt rustig aan doen. Merkte wel dat ik daar heel veel moeite mee had omdat het inderdaad aan de buitenkant niet te zien is en ik mij gewoon goed voel. Dat maakte het echt vreselijk lastig om het rustig aan te doen en steeds maar hulp te krijgen van anderen, zelfs bij voor mijn gevoel kleine dingen. Voelde me echt vervelend, terwijl mensen met alle liefde een handje helpen!



Vind zelf altijd die opmerking "ze hebben het gewicht zoooo vaak verkeerd met die groeiechos", wel vervelend. Dat zal zo kunnen zijn bij een of enkele metingen. Maar bij meerdere opeenvolgende metingen, hebben ze toch wel een keer een beetje beeld van het gewicht en de grootte. Tuurlijk kan het geschatte gewicht er bij de geboorte dan nog iets naast zitten en ik snap dat mensen het willen zeggen om mij goede hoop te geven dat het allemaal nog kan meevallen. Maar het is wel 'irritant' als je zelf toch best wel in de stress of zorgen zit door die groei.



Fijn dat jij ook goede steun en begrip vanuit je omgeving hebt gehad hd, ook van je werk. Dat scheelt wel veel. Mooi compromis zo van je babyshower. Dat is juist ook het leuke aan zwanger zijn, ondanks de zorgen toch even zoiets vieren. En door het wat in te korten kost het iets minder energie, maar kun je er toch van genieten. Super leuk!
Bij mijn zoontje zaten ze er 10 gram naast... Lijkt me geen hele grote inschattingsfout..



Ik wilde even laten weten dat het met hem heel erg goed gaat naar omstandigheden

Hij zat zelfs nog ver onder p1 en groeide de laatste 10 dagen dus helemaal niets meer.



Nu hij geboren is haalt hij alles weer in en hij is nog maar 3 dagen!



Ze zullen er heus wel een keer naast zitten en dat soort verhalen verkoopt gewoon beter dan: ze hadden het helemaal goed met de diagnose... Denk dat dat de oorzaak is, de extreem foute metingen blijven bij mensen langer hangen...
Iverna, 10 gram ernaast lijkt me inderdaad een hele goede inschatting. Fijn dat je kleine zo goed groeit! Super! Heb je al enig idee hoe voor jullie de komende weken er uit gaan zien? Je zoontje ligt nu nog in de couveuse?
Alle reacties Link kopieren
Iverna, wat een topnieuws dat het zo goed gaat! Heel fijn om te lezen. Ik hoop dat je ondanks de zorgen, die er ongetwijfeld ook zijn, vooral heerlijk kan genieten van jullie kindje!
Ik ben inmiddels thuis (sinds vandaag) baby nog in het ziekenhuis. Heel verdrietig.



De komende weken blijft hij inderdaad in de couveuse. Dokter heeft gezegd dat we moeten rekenen op de uitgerekende datum dat hij mee naar huis zou mogen.

Hij moet aan een aantal voorwaarden voldoen.



- van de toeters en bellen (infuus, sonde, monitor) af zijn

- 2.2 kilo wegen

- alle voedingen zelf kunnen drinken (zonder de sonde dus)

- zichzelf warm houden

- in een gewoon bedje slapen

- wij moeten het zien zitten dat hij thuis komt (liever vandaag dan morgen) maar de arts en verpleging ook.



Als al deze dingen in orde zijn mag hij met ons mee. Ik hoop dat dit heel snel zal zijn, maar ik hou rekening met 5 weken...



Tot die tijd kolf ik borstvoeding omdat hij daar het beste op zal groeien en doe ik mijn uiterste best om er iedere dag zo lang mogelijk te zijn..



Ik hoop dat het voor jullie allemaal beter zal gaan, maar ze schatten bij de meesten het gewicht ook hoger. En hoe groter ze zijn hoeveel te beter het zal gaan neem ik aan.
He bah iverna wat naar dat jij al thuis bent en je kleine nog moet blijven. Moeilijk om nu gescheiden te worden. Ik hoop dat hij snel en goed groeit en dat hij binnen afzienbare tijd lekker met jullie mee naar huis mag!



Goed dat je borstvoeding kolft. Ze zeggen wel dat dat het beste is bij die kleintjes he? Mooi als het ook allemaal lukt met de borstvoeding en het voor jou te doen is. Veel kracht toegewenst aan jullie en de kleine!
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet fijn Iverna! Ik snap dat je daar heel verdrietig van wordt en dat mag ook, want je wil gewoon samen zijn! Gelukkig wordt er goed voor hem gezorgd en is hij nu echt het beste af in het ziekenhuis, om nog even door te groeien! Nog een paar weekjes en dan heb je hem lekker thuis!



De scenario's van mij (en de rest) zijn nu idd een stuk positiever. Ver onder de P1 is dus echt ongeveer het kleinste kindje dat geboren wordt! Dat is niet te vergelijken met de rest volgens mij. Gelukkig doet hij het goed buiten je buik en hebben ze hem geboren laten worden als hij al 10 dagen niet meer groeide.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Eloise voor de uitleg!



Iverna,logisch dat je verdrietig bent,jij mag naar huis en kleine man moet nog aansterken in een ziekenhuis. Maar met borstvoeding zal hij wel goed gaan groeien. Zeker omdat je zei dat hij na 3 dagen al een flinke inhaalbeweging heeft gemaakt.



Ik duim dat hij snel thuis bij jullie gaat zijn!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer een groeiecho gehad. Ik had genoeg vruchtwater,baby lag dwars en was hevig aan het schoppen.

Ze volgt haar curve mooi. (Deze keer is niets gezegd over welke P ze nu volgt)

7/2 is weer een groeiecho. Volgende week wordt de doorbloeding weer bekeken. Ze houden ons goed in de gaten!
Fijn Alas dat de groeiecho goed was en dat alles er goed uit zag!



Ik had vandaag ook weer controle. Ook gelijk even gevraagd hoe het nu zit met de Pwaarde van de kleine. Totale p waarde is 5. Het hoofdje is vrij normaal, klein, maar het buikje zit onder de p5 en de beentjes halen het gemiddelde verder naar beneden met p1 of p2,3 (weet even niet welke).



Kleine ligt nog in stuit en de waarde van de doorbloeding in de navelstreng was nu weer iets verhoogd. Ik moet vrijdag terug komen voor een extra echo om te kijken of de weerstand niet verder omhoog gaat. Ook kan het zijn dat ik nog voor 1 echo word doorgestuurd naar een groter ziekenhuis, om te kijken naar de placenta. Dat hoor ik dan vrijdag als dat nog gaat gebeuren, maar voordat ik daar dan terecht kan duurt ook 1,5 week en de vraag is of het dan zin heeft omdat ik dan ook al 36 weken zwanger ben. Verder zag het er goed uit, vruchtwater was voldoende, ietswat weinig, maar genoeg en kleine beweegt goed.
Als zolang ze blijven groeien in hun lijntje is het goed zeiden ze tegen mij.



Pinklady ik snap niet zo goed dat ze het bij jou zo op zijn beloop laten.. Ik moest binnen 2 dagen naar het Umcg voor een uitgebreide GUO echo.. Maar dan denk ik dat het misschien heftiger was bij mij..



Baby zit nu 100 gram boven zijn geboortegewicht, hij is van de monitor en heeft nog 1 infuus en een sonde. Gaat echt boven verwachting goed. Zijn hersentjes zijn iets onderontwikkeld, maar dat hoort bij de termijn waarop hij geboren is.
Ja en hij was dus afgelopen groeiecho op zijn eigen lijn wel goed gegroeid. Dinsdag as volgende groeiecho. Ik vind het ook wel een beetje gek hoor! Want bij 30 weken heeft mijn vk zelf al een x gebeld met dat grotere ziekenhuis en toen vonden ze het niet nodig. Toen zou even de afgelopen groeiecho worden afgewacht om te kijken of doorsturen nog nodig was, en toen was hij dus wel goed gegroeid, dus was het niet nodig. Maar nu dus weer wel, niet, misschien(??). Hij zit precies op de grenswaarde voor doorsturen begreep ik gisteren. Ik heb nu ook zoiets van stuur me maar gewoon door, voor mij kleine moeite om een keer naar dat andere zhuis te gaan en hopelijk geeft dat wat inzicht..



Mooi dat het zo boven verwachting goed gaat iverna! Wat super! De hersentjes zijn nog niet helemaal rijp zeg maar? Omdat hij wat eerder is gekomen? Zal dat dan vanzelf weer wat bijtrekken? En waaraan merken ze dat eigenlijk bij zo'n kleine gup?



HD, hoe gaat het nu bij jou? Hoeveel weken ben je nu en is er al zicht op plannen van keizersnede?



Kboomen, al even niets meer gehoord. Voor jou was 10 januari de datum dat je 37 weken zou zijn ofniet? Hoe gaat het nu?
Je kunt de GUO ook gewoon eisen voor je eigen gemoedsrust en zou ik ook gewoon doen. Als ze twijfelen. Beter aan de veilige kant zitten qua onderzoek.



Ze hebben vorige week een echo gemaakt van zijn hersentjes en het komt inderdaad van de termijn waarop hij geboren is.
Alle reacties Link kopieren
Alas en Pinklady, wat fijn dat jullie kleintjes op hun eigen lijntje groeien! Dat is heel positief! Fijn Iverna dat je zoontje al 100 gram boven z'n geboorte gewicht zit, dat klinkt positief. Ik neem aan dat zijn hersenen nu ook nig verder doorontwikkelen toch?! Ik heb hier eigenlijk geen verstand van...



Ik lig nu weer aan de CTG, de kerstvakantie zit erop, dus mijn man is weer aan het werk. Voel de baby steeds minder, maar de CTG was iig eergisteren goed en nu volgens mij ook wel... morgen voor de laatste keer naar de gyn en dinsdag is de keizersnee! Ben nu 37w2d, ervan uitgaande dat het tot dinsdag allemaal goed blijft gaan zal ons kindje met 38w1d geboren worden. Het komt nu wel heel dichtbij... :-)
Spannend HD, het komt nu inderdaad allemaal erg dichtbij! Alleen maar fijn! Hopen dat je kleine zich nog even goed houdt tot dinsdag. Hoe vaak heb je ctg momenteel? Is dat omdat je de kleine minder voelt?
Alle reacties Link kopieren
Nog steeds om de dag CTG, volgens mij een combi van weinig bewegen en het in de gaten houden hoe het met de baby gaat. De CTG schijnt dit het beste weer te geven. De gyn vertelde dat als de CTG's niet meer goed waren dat aanleiding zou kunnen zijn om de baby eerder te halen. Het schijnt iets te zeggen over hoe de baby zich voelt. Ik zou niet weten hoe, maar ik vind het wel fijn dat ze het goed in de gaten houden, met name omdat ik de baby de laatste dagen nog minder voel.



Hoe vaak moet jij nu naar het ziekenhuis?
Alle reacties Link kopieren
Spannend HD! Met de ctg meten ze inderdaad hoe het met de kleine gaat. Hopelijk blijft alles goed gaan en hoeft de baby niet nog eerder gehaald te worden.
Expert op het gebied van ctg, ze maken zich pas zorgen als de hartslag van de baby onder de 100 daalt, dat noemen ze een dip. 1 dip is geen dip maar als hij dat vaker doet en het langer duurt is dat een teken dat het niet zo goed gaat met de baby.



Of als hij heel lang zonder variatie op 1 lijn blijft hangen, dan slaapt hij (mag max 45 min duren) of baby voelt zich niet meer zo lekker.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de toelichting Iverna!



Ik ben vandaag weer bij de gyn geweest. Er was geen groei (maar 30 gram ofzo) t.o.v. vorige week (dat is ook het risico met een wekelijkse groeiecho, kan ook door de meting komen). Wel zag de echo er nog goed genoeg uit qua doorstroming in de navelstreng. Geen reden om de baby eerder te halen dan dinsdag o.b.v. de echo op dit moment. De CTG's gaan wel naar dagelijks ipv om de dag tot dinsdag om de baby goed te monitoren. Omdat het nu iets kleiner dan 2500 gram geschat wordt moeten we er wel rekening mee houden dat de baby even in het ziekenhuis moet blijven. Maar dat is van zoveel factoren afhankelijk dat ze daar pas na de geboorte duidelijkheid over kunnen geven. Super spannend allemaal! :-)



Hoe gaat het met je zoontje Iverna?
Goed, we mochten hem gister voor het eerst kleertjes aantrekken en de couveuse wordt afgebouwd. Hij drinkt 30 ml om de 3 uur en ik kan er bijna niet tegenop kolven, waar ik aan de ene kant blij mee ben (jeeej hij drinkt zoveel dat ik het niet kan produceren) en aan de andere kant niet (het enige wat ik echt voor hem kan doen kan ik niet genoeg leveren).



Verder is hij van alle infusen af, dus gaat het echt heel erg goed.



Ik kan hem op dit moment voor mijn gevoel niet vaak genoeg en vooral niet lang genoeg bezoeken omdat mijn schoonmoeder afgelopen maandag is overleden...
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat het goed met je zoontje gaat Iverna. Maar gecondoleerd met het overlijden van je schoonmoeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven