Groeiachterstand met placenta insufficientie ervaringen?

25-12-2016 09:15 181 berichten
Hallo medeforummers!



Ik ben nu 32 weken zwanger en er is een groeiachterstand geconstateerd bij de 30 weken echo. Mijn kleine was al vaker klein genoemd en toen ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Hier is gebleken dat er sprake is van een verhoogde PI meting (waarde 1,56). Dat houdt in dat de bloedtoevoer naar het kind niet optimaal/beperkt is. De kleine wordt nu dagelijks gemonitord middels ctg en 2 x per week wordt weer een PI meting gedaan. In het nieuwe jaar heb ik weer een groeiecho en mijn bloeddruk wordt dagelijks in de gaten gehouden. Nu is deze nog goed maar ze zijn bang dat het gaat stijgen. Urine en bloedonderzoek waren ook goed.



Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen. Hoe is het verder gegaan? Moest de baby eerder gehaald worden? Hoe groot was de baby bij de geboorte en hoe was vanaf toen het verdere verloop? Ik heb de oudere topics die hierover zijn al gelezen, maar hoop iets te horen van mensen die hier momenteel ook doorheen gaan of soortgelijk hebben meegemaakt. Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat het zo goed gaat Iverna! Super nieuws! Vervelend dat je er niet tegenop kan kolven, maar ze kunnen bijvoeding geven toch?! Ik zou me vooral focussen op het feit dat hij lekker veel drinkt en het goed doet!



Gecondoleerd met je schoonmoeder, het zit je niet echt mee allemaal...
Iverna, gecondoleerd met je schoonmoeder. Wat verdrietig dat jullie dat in je kraamperiode moeten door maken. Inderdaad je lekker afzonderen en knuffelen met je kleine.



Overigens wel super dat het zo ontzettend goed gaat met je kleine en dat hij zo goed drinkt en van de infusen af is, wauw!
Alle reacties Link kopieren
@iverna: kolf zo vaak mogelijk een paar minuten, bijvoorbeeld elk uur 5 of 10 minuten. Het gaat niet om de opbrengst, maar puur om het stimuleren. En wat bij mij heel goed werkte: kolven voordat je gaat buidelen en meteen erna. Op die manier stimuleer je de borstvoeding heel erg. Succes ermee! (Ik heb niet alles gelezen, maar mijn oog viel op je stukje tekst over het kolven en hoe goed je kindje al drinkt).
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd iverna,het is een heel,heftige periode (m'n schoonmama is in 2015 gestorven) wel goed dat je zoontje het zo goed doet!



HD,het begint nu wel te korten voor jullie,spannend zeg!



Gisteren de glucose test gedaan,hij was te hoog,maandag moet ik de lange test gaan doen. Dat kon er ook nog wel bij..
Alle reacties Link kopieren
Even een korte update: onze dochter is gisteravond geboren. De keizersnee was een dagje eerder omdat ik weeën kreeg gister. Het gaat boven verwachting goed. Ze is 46 cm lang en weegt ruim 2600 gram! Ze was donderdag jl nog op ruim 2300 gram geschat, dus we waren positief verrast. Geen opname voor onze kleine meid dus, maar ik moet ivm de keizersnede wel een paar dagen in het ziekenhuis blijven. Gelukkig mag ze lekker bij mij op de kamer blijven.
Super HD! En een prachtig gewicht en lengte inderdaad, heel fijn dat ze lekker bij jullie mag blijven! Gefeliciteerd!!



Alas, hoe is jiuw glucosetest vergaan?



Iverna hoe gaat het met jullie jochie?



Hier had ik gisteren groei echo en daar bleek dat hij niet goed gegroeid was. Ook waren de dopplers weer behoorlijk hoog en mijn bloeddruk ook. Uit bloed en urine is niets gekomen en ook is mijn bloeddruk ondertussen weer iets beter. Ik krijg nu twee keer per dag ctg en twee keer per week dopplermetingen. Verder over 10 dagen weer een groei echo. Vind het allemaal wel spannend nu! Het wordt per dag bekeken. HD, dit was ook bij jou de situatie ofniet? Ik zal even teruglezen. Ben nu 35 weken en 3 dagen en de gynaecoloog zei dat ze de 37 weken proberen te halen, maar dat 36 al heel mooi zou zijn. Nu mijn bloeddruk alweer wat gezakt is, is het vooruitzicht op 37 weken misschien ook al wel wat gunstiger. We zullen zien.
Iverna, heb even teruggelezen. Jouw kleine werd bij 35+4 geschat op 1600. gisteren werd mijn kleine geschat op 1670 ongeveer bij 35+2. Ze liggen dus erg dicht bij elkaar met gewicht en termijn. Ik hoop dat mijn kleine nog even kan blijven zitten, maar als hij dan moet komen, dat hij dan net zo goed groeit als jouw kleine.
Dan hoop ik dat hij nog een poosje bij je mag blijven en groeien. Want je eigen lijf is toch de beste couveuse. Mijn ervaring op neonatologie is wat dat betreft heel positief. Er lagen ook een paar die nog weer veel kleiner zijn. 1600 gram is heel erg klein maar het breekbare gaat er gauw vanaf naarmate ze groeien en je gaat er snel aan wennen. Nogmaals ik hoop dat jouw baby nog even bij je mag blijven.



Het is wél zo dat je baby dan in eerste instantie waarschijnlijk 5 draadjes voor de monitor heeft, een sonde en 3 infuusjes, tenminste dat had die van mij. Nu met 2 weken alleen de sonde nog, maar hij is nu 1835 gram
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je dochter HD!

Net zo groot en zwaar als mijn baby bij de geboorte! Super hoor. Lekker genieten!



@pinklady bij mij werd ook per controle gekeken maar mijn bloeddruk is nooit te hoog geweest. Verder was het redelijk vergelijkbaar volgens mij. Hopelijk haal je de 37 weken!
Klopt iverna, we hebben een rondleiding gehad op neonatologie en daar hebben ze verteld dat hij waarschijnlijk een sonde krijgt (als hij voor 37 weken komt) en een zuurstofmeter aan zijn teen en een infuus. Kunnen we ons hopelijk een beetje voorbereid voelen op wat er komen gaat. Vind het allemaal wel erg spannend worden nu! Morgenochtend flowmeting, die maar even weer afwachten en kijken wat ze zeggen. Bloeddruk is nog aardig goed vandaag. Ik hoop ook dat hij nog even mag blijven zitten! Wat fijn dat jouw kleine man al zo mooi gegroeid is iverna. Hoe gaat het met kolven momenteel?



HD, hoe gaat het bij jou? Geef je borst of flesvoeding? Lukt dat?
Hoe ging de flow meting vandaag pinklady?



Kolven gaat niet heel erg goed nog steeds maar 30 ml per keer.. maar volgens de kinderarts is de situatie daar ook naar.



Ik blijf in ieder geval elke 3 uur kolven om de borstvoeding wel een beetje op gang te houden voor als hij straks thuis is... en tot die tijd denk ik maar, iedere drup is er 1..
Alle reacties Link kopieren
De uitslag van de glucosetest krijg ik normaal gezien vrijdag,maar daar maak ik me geen zorgen meer over.

Gisteren weer een uitgebreide flow test gehad en het is alle hens aan dek nu.

Waar de echoscopiste niet echt een probleem zag,vond de professor het echt niet de goede kant op gaan.

Gewichtje is 560gr voor 25 weken,ze krijgt echt te weinig zuurstof.

Bloeddrukverlagers zijn weer verhoogt naar 2000 Mg,vrijdag 3/2 opnieuw flow meting en ik moet zorgen dat m'n koffer klaar staat. (Dan ben ik 27 weken)



Vanaf dan wordt gekeken wanneer ze haar gaan halen,ze gaat een betere start krijgen als ze te vroeg wordt geboren dan als ze haar langer laten zitten met zuurstof te kort.



Het is toch weer een hele klap,en ik hoop dat ik op z'n minst de 28 weken mag halen,en het liefst toch de 30/32 weken
Is dat weinig dan iverna? Ik zou ook denken dat het die eerste paar weken maar heel beperkt is toch omdat het op gang moet komen?



Alas, heftig! Klinkt inderdaad bij jou ook allemaal serieus. Wel duurt het nog een hele tijd tot de volgende flowmeting, is het wel acceptabel genoeg dan om mee door te kunnen lopen?



Hier was de flowmeting vandaag iets verbeterd ten opzichte van eergisteren en ook voel ik de kleine wel goed bewegen, dus dat is mooi. Morgen gaan ze overleggen en dan waarschijnlijk een keizersnede plannen voor 37 weken of ergens tussen 36 en 37 weken. Verder kan het per dag natuurlijk nog veranderen als het met de kleine minder goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Pinklady, wat spannend allemaal! Het komt allemaal steeds dichterbij. Ik hoop zo voor je dat je kleintje zo lang mogelijk kan blijven zitten.



Jeetje Alas, wat een klap voor jullie! Die onzekerheid is zo vervelend. Fijn dat ze het goed in de gaten houden. Ik hoop ook voor je dat je de 30/32 weken gaat halen, maar het belangrijkste is dat ze blijven kijken waar het kindje het beste af is.



Met onze kleine meid gaat het goed, we zijn vanaf donderdag thuis en het is een heel rustig tevreden meisje. Ze heeft nog wel wat moeite met zich warm houden vooral 's nachts. Gisternacht was haar temperatuur echt te laag, dus moest ik haar opwarmen met mijn lichaamswarmte (huid op huid). Met wat extra maatregelen ging het gelukkig vannacht wel goed. Ze krijgt flesvoeding en dit gaat erg goed. Ik heb een borstoperatie gehad in het verleden en de kans dat ik borstvoeding kan geven is klein, dus hebben we na overleg met een lactatiedeskundige en de verloskundige uiteindelijk toch gekozen voor de fles. Ik vind het nu best fijn om precies te weten wat ze binnen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig Alas. Sterkte meid. En ik duim voor je dat het allemaal mee mag vallen en dat de kleine nog een aantal weken goed bij je kan blijven groeien.



@pinklady gaat het nog goed? Is de keizersnede al gepland?



@hd ja t is ook best koud nu dus lijkt me voor zo'n kleintje dan wel lastig om zich warm genoeg te houden. Wel fijn om te lezen dat het allemaal zo goed gaat!
Ja HD, met de fles weet je wel precies wat ze binnenkrijgt en dat is ook wel heel prettig, geeft wat zekerheid! Hoelang hebben jullie nu nog in het zhuis gelegen? Ik vraag mij eigenlijk af hoe het zit met kraamzorg/nazorg vanuit het ziekenhuis als je over die 8 of 10 dagen kraamzorg heen komt qua tijd in het ziekenhuis. En krijgt mijn partner dan zorgverlof omdat hij een kindje in het ziekenhuis heeft of kost het hem zijn verlofdagen? Zoals het lijkt zijn we wel anderhalve week nog in het zhuis na de geboorte, maar moet dan toch niet zo zijn dat we thuis komen en dat mijn vriend dan weer aan het werk moet omdat zijn verlofdagen op zijn? En komt er nog kraamzorg/nazorg vanuit het ziekenhuis eventjes helpen opstarten thuis? Jullie enig idee?



Gaat het warm houden snachts nu goed HD?



Hoe is het bij jou Alas? Nog nieuws? Glucose uitslag binnen? Ik hoop dat het allemaal nog "goed" gaat.



Hier heb ik morgen weer flowmeting en ik geloof dat er dinsdag of woensdag weer een groot overleg is onder de gynaecologen. Hopelijk weet ik dan meer! Vandaag hoge bloeddruk, gisteren mocht ik smiddags even naar huis, eventueel zou dat vandaag ook mogen maar met die hoge bloeddruk weet ik het zo niet. Ctg toonde ook niet heel veel variabiliteit vanochtend, wel wat acceleraties dus dat was wel "goed". Moet nu nog even wachten op de gynaecoloog.
Alle reacties Link kopieren
@Iverna: gewoon blijven kolven. Elke druppel telt! Je doet het hartstikke goed. Dat je kindje wat bijgevoed wordt maakt niet uit. Blijven kolven, ook vooral steeds voor en na het buidelen met je kindje. Je kind aanraken en ruiken stimuleert de borstvoeding heel erg. Bij het kolven (thuis) kan het ook helpen om naar foto's of filmpjes van je baby te kijken of om te visualiseren dat je kind bij je drinkt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Pinklady, ik had de kraamzorg helemaal uitgezocht. Er bestaat couveuse nazorg, Als je voldoende aanvullend verzekerd bent heb je daar recht op vanaf 5 dagen couveuse of meer dan 8 dagen ziekenhuisopname.

Ik heb 3 nachten in het ziekenhuis gelegen en heb extra kraamzorg gekregen, tot de 10e dag. Ik heb heel veel uur gekregen, want we hebben vanaf vrijdag volle dagen van 8 uur kraamzorg, tot en met komende woensdag en bij onze thuiskomst hadden we ook de hele middag al kraamzorg. De verloskundige moet de 9e en 10e dag indiceren en volgens mij had ik nog extra uren vanuit mijn verzekering.



Mijn man heeft geen extra verlof gekregen (ook niet gevraagd), maar bij ons waren het maar 3 nachten en die mocht hij bij ons in het ziekenhuis blijven. Ik zou wel zorgverlof aanvragen, maar wel even de cao bekijken. Soms is dit niet 100% doorbetaald. Een vriend van ons kon toen zijn dochter in het ziekenhuis lag 10 dagen extra (zorg)verlof "kopen". Volgens mij kreeg hij over die uren 70% betaald.



Succes morgen met de flowmeting!
Ik heb na de bevalling nog 4 dagen in het ziekenhuis gelegen op zaterdag naar huis gegaan. Toen meende ik geen kraamzorg nodig te hebben maar dat heeft de verloskundige mij (gelukkig) door de strot geduwd omdat de baby niet thuis is kreeg ik 4,5 uur per dag. Ook bij mij is een 9e en een 10e dag geïndiceerd omdat ik het kolven niet goed aan de gang kreeg en we door het overlijden van mijn schoonmoeder veel dingen aan ons hoofd hadden. Verloskundige was het hier direct mee eens. (Ik mis de kraamzorg nu nog haha)



Ook ons is de mogelijkheid van couveuse nazorg aangeboden. Ik ben niet aanvullend verzekerd. Het gaat dan 37,50 per uur kosten. Gelukkig zijn wij in de riante positie dit te kunnen betalen maar dit zal voor veel mensen wel een rib uit het lijf zijn denk ik.

Wij laten couveuse nazorg afhangen van wat ze ons in het ziekenhuis adviseren.



Ik overweeg overigens met kolven te stoppen, de productie neemt echt duidelijk af. Maar ik word er wel verdrietig van dat ik dit niet meer kan doen.



Hij drinkt nu 55 ml per 4 uur en ik kom met moeite aan 15 ml nog per 2 uur...



Maar daar ben ik emotioneel nog niet helemaal uit...
HD, ik ben ook aanvullend wel voor enige extra kraamzorg verzekerd, dus dat ga ik dan ook nog even goed uitzoeken!



Hoe gaat het met je kleine nu iverna? Groeit hij goed? Jammer dat het kolven moeilijker gaat. Is er een lactatiekundige bij wie je wat advies kan inwinnen? Jouw energie is ook belangrijk en je hebt je kindje al een goede start kunnen geven met je borstvoeding, dus dat heb je al bereikt! Maar snap dat je graag dit voor hem wilt blijven doen. Ik heb geloof ik couveuse nazorg in mijn pakket zitten, 15 uur, maar daar ga ik nog even achteraan.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn kraamzorgorganisatie kan je als je lid bent van de patiëntenvereniging volgens mij voor 12,50 per uur extra kraamzorg inkopen. De patiëntenvereniging kost volgens mij 20,- euro per jaar. Wij gaan hier geen gebruik van maken, maar ik vond het niet duur. Wellicht ook nog iets om naar te kijken/ uit te zoeken.



Vervelend Iverna dat het kolven zo moeizaam gaat. Heel vervelend voor je en begrijpelijk dat je hier verdrietig van wordt, maar je kan er niks aan doen. Alles wat je hem wel hebt kunnen geven is idd al super fijn zoals Pinklady ook aangeeft! Succes met je keuze maken.
Het gaat met hem gelukkig supergoed, bij de laatste weging was hij 1900 gram.



Lactatiekundige zegt dat ik mijn uiterste best heb gedaan, rationeel gezien weet ik dat ook wel...

Heb een neusspray gehad en borstvoeding thee.. en ze zei soms zit het er gewoon niet in.. en als hij nu naar huis zou mogen moeten we ook aanvullen met kunstvoeding omdat ik zeker de eerste tijd niet ineens 50 ml ga geven..



In overleg met vriend nu toch besloten te stoppen, de mogelijkheden zijn op..
Alle reacties Link kopieren
Ach Iverna, wat jammer dat het niet meer lukt. Wel superfijn dat je hem de eerste tijd moedermelk hebt kunnen geven! Daar mag je trots op zijn. Je hebt alles geprobeerd... Heel jammer en heel verdrietig, maar soms lukt het gewoon niet. En dat is niet zo gek in deze situatie. Lekker veel knuffelen (buidelen) met je kindje.
Alle reacties Link kopieren
Glucose uitslag is binnen: fase 1 van zwangerschapsdiabetes. 31/1 afspraak bij de diëtist. Ook dat er nog eens bij. Toen ze belden heb ik wel een kleine breakdown gehad.



Jammer dat het kolven moeilijk ging,maar alles voor jullie kleintje! Hij begint een mooi gewichtje te krijgen. Hoe gaat het met hem?
@Alas, jullie krijgen ook alles in 1x heh... Ik hoop dat alles goed komt..



Jij loopt zeker ook tegen opname aan nu? Is heel vervelend als je er voorstaat, maar nu achteraf vind ik dat het meeviel. Het is vooral de onzekerheid die zo slopend is..



Onze baby is vandaag de 2 kilo gepasseerd! het is echt vooral nog alles zelf gaan drinken en dan mag hij mee naar huis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven