Is het jong om rond je 23e te beginnen om zwanger te raken?

20-02-2014 16:24 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



ik en mijn vriend willen proberen om rond einde van dit jaar te beginnen met zwanger raken, dan ben ik 23 jaar.



En ik vroeg mij af wat de ervaringen zijn van jullie in jullie omgeving, wat ze zeiden of deden.



Groetjes
Heb je een baan? En je vriend? Huurhuis?
Hangt helemaal af van jullie omstandigheden (huis, opleiding, baan, spaargeld, hoe de relatie is en hoe lang) en motivaties (waarom willen jullie nu een kind).
Alle reacties Link kopieren
Woon je samen, heb je een stabiele relatie en voldoende inkomen? Dan is 23 een prima leeftijd om aan kinderen te beginnen. Als je alles op orde hebt maakt het toch niet uit wat een ander er van vindt?
Ik vind het idd afhankelijk van de omstandigheden. Heb jullie een goede, stevige basis?
Ja dat is te jong, leef eerst een beetje zeg.
Oh ja daar is de "leven is voorbij na een kind" brigade al. Wanneer ben je dan wel oud genoeg om te stoppen met leven?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een goed betaaldede baan, en ik werk ook als flexer in de zorg. Alles wat ik verdien gaat grotendeels naar de spaarrekening.

We hebben een groot huis (huur), en hebben tegen de tijd dat we eventueel zwanger willen worden 2 jaar een relatie.



En wat Annapalona zegt vind ik nonsens.

het ligt ook aan de persoonlijkheid van iemand.



Ik ben zelf geen feest beest om te gaan stappen ofzo, zit liever thuis op de bank met een leuke film op tv
Welke obstakels kun je zelf bedenken? Wat zouden voor jullie de nadelen zijn van dit jaar beginnen?
Alle reacties Link kopieren
Nou de grootste nadeel van dit jaar heb ik sowieso in de pocket.

Dat mijn moeder afgelopen maand is overleden... erger dan dat kan het niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 20 februari 2014 @ 16:32:

Ja dat is te jong, leef eerst een beetje zeg.

Ik was op mijn 23e bewust zwanger op mijn 24e had ik mijn 1e dochter en op mijn 26e mijn 2e ze schelen exact 2 jaar en 5 dagen de oudste is op maandag en de jongste op dinsdag geboren ook nog eens in dezelfde ziekenhuis,en ik heb er geen moment spijt van gehad, sterker nog ik heb sinds dat ik 44 ben weer de totale vrijheid, en ik ben in die jaren dat ze mijn zorg nodig hadden niet dood in een hoekje blijven zitten hoor.

Is voor je kinderen ook wel zo fijn om geen oude ouders te hebben.
Hoi Danielle91,



Dat klinkt in ieder geval al als een hele goede basis. Mijn complimenten, jullie hebben het echt al heel erg goed voor elkaar hoor!



Nu heb ik eigenlijk dezelfde vraag als matroesjka alleen dan misschien net in een andere vorm? Zijn er nog dromen die jullie hebben en die met een kindje gewoon niet handig zijn. Of misschien zelfs helemaal niet meer kunnen? Verre, lange reizen waarbij je maanden weg bent?Een studie die je in de toekomst nog zou willen doen en veel tijd, geld en energie zou kunnen kosten waardoor het misschien beter is om nog even te wachten? Etc...



Als je je rammelende eierstokken even opzij legt en hier kritisch naar kunt kijken en oprecht kunt zeggen dat dit niet het geval is, dan zeg ik ga er voor! Volg je hart, je gevoel en doe wat jullie gelukkig maakt.
Ach danielle



Waarom zie je dat als een groot nadeel?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat vind ik jong.
quote:danielle91 schreef op 20 februari 2014 @ 16:46:

Nou de grootste nadeel van dit jaar heb ik sowieso in de pocket.

Dat mijn moeder afgelopen maand is overleden... erger dan dat kan het nietOh, wat erg. Hier word ik even stil van. Sterkte.
Jong is het idd sowieso als je kijkt naar de gemiddelde leeftijd. Maar niet per se TE jong. Als TO nu 18 was was het wat anders geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 20 februari 2014 @ 16:50:

Jong is het idd sowieso als je kijkt naar de gemiddelde leeftijd. Maar niet per se TE jong. Als TO nu 18 was was het wat anders geweest.+1
quote:matroesjka_ schreef op 20 februari 2014 @ 16:48:

Ach danielle



Waarom zie je dat als een groot nadeel?



Nu denk ik natuurlijk voor Danielle. Maar het idee dat je moeder het nooit zal mee maken dat je zwanger bent. Je eerste (tweede, derde) kindje krijgt. Alles met haar kunnen delen. Haar vragen kunnen stellen die nu niet meer kunnen.



Ik denk dat ze dat bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zeker niet te jong. Dat we tegenwoordig vaak later zwanger worden wil niet meteen zeggen dat 23 te jong is. Het gaat er meer om of jullie er beide helemaal klaar voor zijn.
Als ik mezelf voorbij loop, lach ik wel even vriendelijk
Saintjeanoniem dat snap ik helemaal, maar dat zal ook over 2-3 jaar zo zijn. Hoewel het dan misschien een beetje beter verwerkt is.



Misschien is het wel goed en leuker om het overlijden van je moeder wat langer te laten bezinken TO. Zodat je meer kunt genieten van de komst van jullie kindje straks, ipv dat die grote donderwolk van het recente overlijden van je moeder er boven hangt.
Alle reacties Link kopieren
Saintjeanoniem.. Daar heb je geheel de vinger op zere plek weten te leggen.



En nee heb geen dromen om een wereld reis te maken, ontdek liever het moois wat hier in Nederland te vinden valt (wat er nog van over is).



En het werk dat ik doe is al bevredigend, om onze oudere medemens te helpen in hun dagelijkse leven
To, sluit je anders aan bij ons "ik wil zwanger worden praatgroepje" hier zijn ook jonge meiden, ben zelf de jongste met 19 jaar, er zijn er een hoop 23!
Alle reacties Link kopieren
matroesjka_

Die donkere donderwolk zal dan ook komen als ik over 2 á 3 jaar of wanneer ik 35 jaar zou zijn zwanger zou raken.
@Danielle, ik denk wel dat die donderwolk een stuk minder zal zijn als je de tijd hebt gehad om het allemaal even te verwerken.



Zou het ook kunnen dat je kinderwens sterker wordt door het overlijden van je moeder? Het idee "leven is kort, dit soort dingen zijn veel belangrijker"? Dat herken ik namelijk wel een beetje. Maar daarom juist is het belangrijk om dit soort heftige dingen een beetje te kunnen verwerken voordat de volgende grote levensgebeurtenis er aan komt.
Alle reacties Link kopieren
Iedere situatie is anders. Ik was van het weekend bij mn schoonouders en daar riepen ze hard dat iedereen tegenwoordig zo laat is met kinderen en wanneer mn schoonzusje nou eindelijk eens gaat beginnen (ze is 25)

Mijn schoonmoeder kreeg haar eerste op haar 20e,mijn schoonvader was toen 23. Zij waren zelf 'nog lekker jong' toen ze kinderen kregen,zoals ze altijd roepen.

Ze vinden het echt absurd dat mijn moeder op haar 31 haar eerste kreeg,terwijl zij weer zei dat ze het heerlijk vond om eerst een periode kinderloos te zijn geweest en zich op haar baan te richten.

Als je eraan toe bent en je hebt je zaakjes op orde: financieel,emotioneel,relationeel etc dan is er geen goede of slechte leeftijd.



Mensen die vroeg waren zullen hier ook hard de voordelen daarvan roepen,de mensen die laat waren zullen weer daar de voordelen van roepen. Kijk naar jou eigen situatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven