Is het jong om rond je 23e te beginnen om zwanger te raken?

20-02-2014 16:24 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



ik en mijn vriend willen proberen om rond einde van dit jaar te beginnen met zwanger raken, dan ben ik 23 jaar.



En ik vroeg mij af wat de ervaringen zijn van jullie in jullie omgeving, wat ze zeiden of deden.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 20 februari 2014 @ 16:33:

Oh ja daar is de "leven is voorbij na een kind" brigade al. Wanneer ben je dan wel oud genoeg om te stoppen met leven?30 denk.....
Trots!
Alle reacties Link kopieren
quote:funky2901 schreef op 20 februari 2014 @ 22:34:

[...]



Ik ben juist zo lief.Ik zou je ook met liefde willen slaan. Dus dat komt mooi uit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 februari 2014 @ 22:41:

[...]





Ik zou je ook met liefde willen slaan. Dus dat komt mooi uit.Ah. Nou, dan hebben we nu al een soort van klik. Goed begin.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je niet te jong, zo te horen hebben jullie het prima voor elkaar dus als het goed voelt zou ik het proberen en daarnaast is het jullie keuze daar heeft helemaal niemand iets mee te maken of over te zeggen.



Mijn moeder was net 23 toen ze mij kreeg, ik heb het altijd erg leuk gevonden een jonge moeder te hebben en ook nu ik iets ouder ben is het ontzettend leuk een moeder te hebben die nog niet zo oud is. Ik had zelf ook erg graag jong moeder willen worden, nu ben ik 30, nog niet oud maar ouder dan ik graag had willen zijn. Inmiddels wel eindelijk de juiste omstandigheden om een kindje te krijgen, daar zijn we dan ook al een hele tijd mee bezig.

Na een lange tijd was ik eind december eindelijk zwanger, helaas is dat geeindigd in een miskraam. Dus ook dat TO, je weet niet hoe het loopt, misschien ben je meteen zwanger, misschien moet je er wel heel lang op wachten. Ik zou zeggen ga ervoor meid!



En heel veel sterkte met het verlies van je moeder, wat moet dat zwaar voor je zijn!
Alle reacties Link kopieren
Je vriend heeft een baan, jullie hebben een huis, dus als jullie er beide achter staan prima toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik was 23 toen ik zwanger wilde worden, vriend 2 jaar jonger zelfs. We waren er aan toe.

Beide vaste baan, koophuis enz.. Helaas kreeg ik 4 miskramen en wilde het zwanger blijven niet echt lukken en heb ik mijn eerste kindje pas gekregen met 27 jaar en nu zwanger van de 2e met 29 jaar.



Je weet dus nooit hoe het loopt.



Als jullie denken er klaar voor te zijn moet je er voor gaan!
Ik vind het jong. Maar het is jullie leven en dat klinkt goed. Doe gewoon wat je wil doen. Mensen hebben toch wel een mening.
Alle reacties Link kopieren
quote:funky2901 schreef op donderdag 20 februari 2014 18:20 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="blijfgewoonbianca in "Is het jong om rond je 23e te beginnen o..."" class="messagelink">blijfgewoonbianca schreef op 20 februari 2014 @ 18:15</a>:</b>

[...]





Wij waren ook jong en maken nu die reizen waarvan iedereen vindt dat je die eerst had moeten doen, al heb ik er nu meer geld voor dan ik had gehad toen ik 20 was.</div></blockquote>

Het gaat ook om het uitgaan, mensen ontmoeten, enzo. Als je dik 40 bent dan is dat wel wat anders denk ik. Sowieso uitgaan. Ik ga binnenkort naar Australië en als je 40 bent ga je echt niet volhouden wat ik ga doen.



Maar andere discussie :p "quote: blijfgewoonbianca schreef op 20 februari 2014 @ 18:15 :

[...]





. Ik ga binnenkort naar Australië en als je 40 bent ga je echt niet volhouden wat ik ga doen.



:p"

Pardon? Ik wil wedden dat jij op je wat? 22e niet volhoudt wat ik op m'n 45e doe. Maar goed, andere discussie....



Juiste leeftijd om kinderen te krijgen zal voor iedereen anders liggen. Niet iedereen heeft behoefte aan wereldreizen of groots en meeslepend leven en een topcarriere (je eigen leven houdt niet op met kinderen, maar sommige dingen zijn dan even minder makkelijk te realiseren). Maar afgezien daarvan: wat hee je je kind voorlevenservaring mee? Je bent niet persé een betere ouder als je zelf meer hebt meegemaakt, maar ik vind het persoonlijk wel heel waardevol. Zeker als je kind wat ouder wordt en zelf de wereld gaat ontdekken, raak je dan niet snel de connectie kwijt als je zelf over heel veel dingen niet kunt meepraten?
Alle reacties Link kopieren
Huh? Ging iets mis met quote, ik reageerde op Funky (maar lees dat inmiddels duidelijk is waar haar reacties vandaan komen)
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 februari 2014 @ 18:33:

[...]



vermits wij veel werken hebben wij daarna geen zin meer om nog uit te gaan erna.

wij gaan wel eens eten met onze vrienden of bij vrienden thuis en zei hebben ook al een gezin ..



tis heerlijk om met d ekinderen om te gaan, mijn beste vriendin is 23 heeft 2 kinderen en het oudste is 4 jaar





Geen uitgaanders? Geen drinkers?

Dan ben je er nog niet aan toe, hoor.

Eerst je uitgaanszaakjes op orde hebben alvorens je die grote stap gaat wagen.





Nogmaals : waarom vinden zoveel mensen het belangrijk om uitgaan niet ( meer ) leuk te vinden voordat je je laat bezwangeren?
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 21 februari 2014 @ 09:03:

[...]

. Zeker als je kind wat ouder wordt en zelf de wereld gaat ontdekken, raak je dan niet snel de connectie kwijt als je zelf over heel veel dingen niet kunt meepraten?Als je niet mee kunt praten over wat, precies? Reizen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik lariekoek om eerst zelf te moeten gaan reizen om later met je kind dr over praten. Wat nou als iemand niet zo is ingesteld om ver te reizen en het liefst dichtbij huis opzoekt? mogen die dan geen kinderen krijgen dan?
Dat eeuwige geleuter over reizen idd. Ik was 'oud' toen ik een kind kreeg (29) en ik heb nog nooit een wereldreis gemaakt. Hell, ik ben nog maar 1 keer buiten Europa geweest.

Mijn vriend en ik hebben ons

(niet samen) sufgefeest en we wonen nu in een mini sociale huurwoning zonder C.V. Geen spaargeld. De een universitair opgeleid, de ander een MBO-tje. In welk hokje horen wij nu??
Alle reacties Link kopieren
Hoi Danielle, ten eerste gecondoleerd met het verlies van je moeder. Het is verschrikkelijk wat je nu doormaakt en ook nog zo kort geleden

Over je kinderwens, ik vind je niet te jong en je hebt het zo te lezen goed voor elkaar. Voor mij is het belangrijk dat je verstand en je gevoel niet in conflict zijn met elkaar. Met gevoel bedoel ik de grootte van de wens, van zowel jou als je vriend en of jullie er gevoelsmatig klaar voor zijn. Met verstand bedoel ik financiële zaken, eventuele opleiding en woning. Maar jij en je vriend zijn altijd nog de mensen die erover beslissen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 februari 2014 @ 10:09:

[...]



Als je niet mee kunt praten over wat, precies? Reizen?Nee, niet persé reizen. Maar als je zo jong moeder wordt en blijkbaar ook verder geen behoefte hebt om je horizon te verbreden, dan is de kans groter dat je kind op goed moment dingen in zijn leven tegenkomt waar je zelf totaal geen voeling mee hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:danielle91 schreef op 21 februari 2014 @ 10:14:

Dat vind ik lariekoek om eerst zelf te moeten gaan reizen om later met je kind dr over praten. Wat nou als iemand niet zo is ingesteld om ver te reizen en het liefst dichtbij huis opzoekt? mogen die dan geen kinderen krijgen dan?

Nee, dat zou verboden moeten worden.

Dat schrijf ik toch niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 21 februari 2014 @ 13:19:

[...]





Nee, niet persé reizen. Maar als je zo jong moeder wordt en blijkbaar ook verder geen behoefte hebt om je horizon te verbreden, dan is de kans groter dat je kind op goed moment dingen in zijn leven tegenkomt waar je zelf totaal geen voeling mee hebt.



Want je ontwikkeling staat gelijk stil vanaf het moment dat je een kind hebt...?

Tegen de tijd dat kind kan redeneren zijn vader en moeder ook alweer een paar jaartjes verder en dan zouden ze al die tijd hebben stik gestaan omdat ze gezinnetje spelen?

Ze kijken/ lezen tussendoor geen nieuws van de dag, maken niks mee op hun werk of via hun vrienden/ kennissen en gaan nergens meer naartoe?
Only dead fish go with the flow
Wat een zielig leven heb je als het verbreden van je horizon en het genieten van je leven ophoudt wanneer je kinderen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamglasses schreef op 21 februari 2014 @ 13:34:

[...]





Want je ontwikkeling staat gelijk stil vanaf het moment dat je een kind hebt...?

Tegen de tijd dat kind kan redeneren zijn vader en moeder ook alweer een paar jaartjes verder en dan zouden ze al die tijd hebben stik gestaan omdat ze gezinnetje spelen?

Ze kijken/ lezen tussendoor geen nieuws van de dag, maken niks mee op hun werk of via hun vrienden/ kennissen en gaan nergens meer naartoe?Lezen is ook een kunst. "Als je zo jong moeder wordt en verder ook geen behoefte hebt om je horizon te verbreden..." - dat is althans wat ik van TO meekrijg. Nee, je leven staat niet stil als je kinderen krijgt. Maar als je voor je goed en wel aan je eigen volwassen leven bent begonnen gaat moederen, dan mis je imo toch iets. TO zal vast een hartstikke lieve en goede moeder zijn, en haar kinderen zullen vast niets te kort komen. Maar ik vind dat een nadeel van op die leeftijd moeder worden; dat je een stuk levenservaring mist - niet omdat je zelf zo nodig zou moeten stappen, reizen, bungeejumpen, carrieremaken en weet ik wat mensen al niet nodig vinden, maar omdat je als completer mens ook een completere ouder bent.



En dat gejuich dat je toch vooral moet en kunt blijven uitgaan en doen als je eenmaal kinderen hebt.... Ik zie ze wel in m'n omgeving hoor. Kinderen worden te pas en te onpas bij familie en oppassen ondergebracht omdat vader en moeder op stap zijn. Bleek en oververmoeid na de kerstvakantie weer op school want "zo gezellig allemaal, elke dag wel een feestje of etentje - ja, beetje druk wel". Fijn, van die jonge, actieve ouders die nog zo heerlijk met hun eigen ontwikkeling bezig zijn....
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 21 februari 2014 @ 13:35:

Wat een zielig leven heb je als het verbreden van je horizon en het genieten van je leven ophoudt wanneer je kinderen krijgt.Reageer je op mij?
Alle reacties Link kopieren
Helenita2 zo komt het wel over dat je maar beter geen kinderen kunt nemen/krijgen als je niet hebt gereisd naar verre landen.

Je kunt ook samen met de kleine reizen als je toch behoefde hebt om te reizen.



Ik vind zelf een beetje hypocriet klinken dat je maar eerst moet reizen ect moet beleven ondanks dat je dr geen behoefde aan hebt, dat sommige het zelf belangrijk vinden moeten ze zelf weten maar niet projecteren op mensen die daar geen behoefde aan hebben. Eveneens als het gaat om religie met opdringen wat je niet wilt
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 21 februari 2014 @ 14:04:

[...]



Lezen is ook een kunst. "Als je zo jong moeder wordt en verder ook geen behoefte hebt om je horizon te verbreden..." - dat is althans wat ik van TO meekrijg. Nee, je leven staat niet stil als je kinderen krijgt. Maar als je voor je goed en wel aan je eigen volwassen leven bent begonnen gaat moederen, dan mis je imo toch iets. TO zal vast een hartstikke lieve en goede moeder zijn, en haar kinderen zullen vast niets te kort komen. Maar ik vind dat een nadeel van op die leeftijd moeder worden; dat je een stuk levenservaring mist - niet omdat je zelf zo nodig zou moeten stappen, reizen, bungeejumpen, carrieremaken en weet ik wat mensen al niet nodig vinden, maar omdat je als completer mens ook een completere ouder bent.



En dat gejuich dat je toch vooral moet en kunt blijven uitgaan en doen als je eenmaal kinderen hebt.... Ik zie ze wel in m'n omgeving hoor. Kinderen worden te pas en te onpas bij familie en oppassen ondergebracht omdat vader en moeder op stap zijn. Bleek en oververmoeid na de kerstvakantie weer op school want "zo gezellig allemaal, elke dag wel een feestje of etentje - ja, beetje druk wel". Fijn, van die jonge, actieve ouders die nog zo heerlijk met hun eigen ontwikkeling bezig zijn....



Ik snap je punt wel, maar desondanks vind ik dat er in je tekst veel aannames staan.

Misschien heeft TO op haar 23e al meer aan horizonverbreding gedaan dan menig veertiger. Het ligt er maar aan waar je de accenten legt in je leven.

Bovendien geven ouders, die op latere leeftijd kinderen krijgen, niet persé 'meer' mee. Die doen uiteindelijk ook wat hen het beste lijkt. Dus het is een aanname wat jij schrijft.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 21 februari 2014 @ 13:19:

[...]





Nee, niet persé reizen. Maar als je zo jong moeder wordt en blijkbaar ook verder geen behoefte hebt om je horizon te verbreden, dan is de kans groter dat je kind op goed moment dingen in zijn leven tegenkomt waar je zelf totaal geen voeling mee hebt.Hoe zie jij dat horizon verbreden dan voor je? Als je zelf zes studies hebt gedaan en je dochter besluit kapster te worden, of je zoon opent een coffeeshop, heb je daar dan voeling mee vanwege je zes studies? ,
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Danielle, van mij hoeft er niemand te reizen, echt niet. Je bent duidelijk overtuigd van je keuze, prima, maar je vraagt naar ervaringen en mijn ervaring is dat ik heel blij ben dat ik op m'n 36e moeder ben geworden omdat ik me nu een completer mens en een betere, leukere moeder voel dan dat ik op m'n 23e was geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 februari 2014 @ 17:40:

[...]





Hoe zie jij dat horizon verbreden dan voor je? Als je zelf zes studies hebt gedaan en je dochter besluit kapster te worden, of je zoon opent een coffeeshop, heb je daar dan voeling mee vanwege je zes studies? ,



Helemaal mee eens!



Ik heb mijn oudste 2 ook jong gekregen. Nu zij volwassen worden, merk ik dat ik juist veel voeling heb met waar zij mee bezig zijn. Ook met keuzes en ervaringen die heel anders zijn dan de mijne. Een ding dat het jonge moederschap mij iig heeft gebracht is dat ik heel veel met vooroordelen te maken heb gehad. Dat heeft mij mede gevormd en geleerd dat het makkelijk is om een oordeel te vellen, maar dat je ook wel wat verder kunt kijken dan je neus lang is. Mss. dat ik me daarom ook goed verhoud tot mijn kinderen? En ook hun vrienden en vriendinnen hier graag over de vloer komen en met ons praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven