kan ik mij een kindje veroorloven?

07-10-2014 19:05 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 31 en zou graag een kindje willen. Alleen pieker ik over het inkomen. Mijn vriend en ik werken beide in de zorg en kunnen hier geen fulltimebaan in krijgen. Wellicht in de toekomst wel, maar niet waar we nu werken. Moet ik dan wachten of er ooit meer inkomen komt of moeten we ervoor gaan en niet zo piekeren?! Gezamenlijk inkomen zit rond de 2700 euro p/m. En 700 euro hypotheek p/m.
Mensen die een bijstandsuitkering ontvangen krijgen ook gewoon kinderen, die hebben ¤ 1300 in de maand. Lijkt me dat jullie prima financieel qua inkomen zitten. Of hebben jullie veel schulden of andere financiele verplichtingen? Nog wat spaargeld achter de hand voor een babyuitzet?
Alle reacties Link kopieren
Nee verder geen schulden ofzo. Klein spaarpotje hebben we achter de hand. Heel klein hoor ;) maar dat zal geen probleem zijn. We zijn beide aan het piekeren of we een kind wel kunnen bieden wat het nodig heeft. Voornamelijk na de babyperiode.
Alle reacties Link kopieren
Als je het van dat geld niet kunt, kun je het nooit. Simpel. Dat is echt een prima inkomen, tenzij je een gouden wieg wilt.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie een 'normaal' uitgavenpatroon hebben, zou dat toch moeten lukken.



Sparen jullie nu?
Liefde is het belangrijkste wat je te bieden hebt en dat is onbetaalbaar. Jullie werken allebei en hebt geen schulden. Ga er gewoon voor. Je kunt van te voren niet altijd alles dichttimmeren.

Hebben jullie wel wat zekerheid in jullie werk en heb je er al over nagedacht hoe je het na de bevalling gaat doen qua werk en opvang? Daar kunnen natuurlijk veel kosten in gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
We sparen nu nauwelijks omdat we een nieuw huisje hebben en dus veel klusjes hebben. We hebben al gekeken op toeslagen.nl en we krijgen rond de 156 euro toeslagen mochten we zoveel geluk hebben een zwanger te mogen raken & blijven en inderdaad een kindje zullen krijgen. Dit zal dan naar een kdv opgaan als we geen oppas kunnen vinden binnen de familie. Die kosten van kdv maken me ook wat piekerig. Wát een bedragen komen er voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed dat jullie zo verstandig zijn. Dat heet geen piekeren, dat is gewoon volwassen beslissingen maken. Leg alles naast elkaar, begin structureel te sparen, al is het maar een paar tientjes. Kijk of je goedkoper boodschappen kan doen, hou een kasboek bij. Alles voor de kleine kan je op Marktplaats kopen.



Mij lijkt jullie uitgangspositie prima, als er geen andere rare dingen spelen.



Wat bedoel je met 'iets te bieden hebben'? Gaat dat alleen over geld of over andere dingen?

Als je niet elk jaar op vakantie kan, als het kind niet kan paardrijden of geen nieuwe merkkleding draagt, kan je het kind nog steeds voldoende bieden hoor!



Een spaarpotje is wel een must hoor. Bouw een buffer op. En de timing is nooit ideaal. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Aangezien we beide een parttime contract hebben, gaan we beide niet minder werken. Dus inkomen zal gelijk blijven. Mijn hoop is gevestigd op familie omtrent oppas. Dit ook omdat we beide zeer onregelmatig werken. Ik ben wel veel thuis omdat ik ook nacht-(/slaap)diensten werk.
Alle reacties Link kopieren
Ja bedoelde met bieden in deze inderdaad qua sporten en vakanties enzovoorts. En de timing.... er is altijd wel een reden om er juist nu wel of nu juist niet voor te gaan. Maar wil geen fouten maken
Zeker de eerste levensjaren is liefde en geborgenheid het belangrijkst. De clubjes en vakanties komen pas later in beeld, dan ben je al weer een paar jaar verder en gewend aan jullie nieuwe uitgavenpatroon. En een weekje vakantie in een tent in Nederland kan net zo leuk zijn als die in spanje hoor!
Wij hebben minder met zijn viertjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat we wat minder mogen piekeren en ons minder mogen laten leiden door angst over wat er fout kan gaan dus. ..?
go girl!!
Alle reacties Link kopieren
Haha thanks....
Alle reacties Link kopieren
Succes!
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Klusze!
Zelf twijfel ik hier ook over, en dan met name of ik minder kan gaan werken... pfff wat een dilemma!
Alle reacties Link kopieren
Ja wat een gedoe in je hoofd wordt dat ineens he?! Jij ook succes met het knopen doorhakken!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een prangende kinderwens, proberen al een tijd en het wil nog niet lukken, heel erg helaas. Ik wilde dat wij het niet hadden uitgesteld (vanwege financiele verplichtingen vanwege een overlijden in de familie, dit heeft onze hele buffer van 30.000 euro in 1 keer weggevaagd), omdat wij bang waren fouten te maken. Je weet nooit hoe lang het duurt en wij sparen via een babyspaarrekening (binnen onze eigen rekeningen) elke maand 40 euro voor de baby. We hebben nu bijna 800 euro, alleen voor de evt. baby. Het is niet veel maar het is wat.



Ik denk dat je een zeer grote kinderwens niet moet uitstellen, wie weet duurt het langer dan je denkt en je weet toch nooit hoe het volgende jaar eruit gaat zien. Wie weet heb je wat aan mijn verhaal. Ik had het anders gedaan, als ik terugkijk. Dan had ik die financiele zaken niet zo'n grote rol laten spelen. Succes!
Ik zeg ga ervoor!
quote:gismo72 schreef op 07 oktober 2014 @ 19:14:

Liefde is het belangrijkste wat je te bieden hebt en dat is onbetaalbaar. Jullie werken allebei en hebt geen schulden. Ga er gewoon voor. Je kunt van te voren niet altijd alles dichttimmeren.

Hebben jullie wel wat zekerheid in jullie werk en heb je er al over nagedacht hoe je het na de bevalling gaat doen qua werk en opvang? Daar kunnen natuurlijk veel kosten in gaan zitten.Dat is natuurlijk je reinste onzin. Met liefde alleen breng je een kind niet groot.
Ja hoor; zeker ervoor gaan. Ik ben 15 weken in verwachting en het is prachtig ik gun het werkelijk iedereen. Maar dan komen ook de zorgen. Kan ik minder gaan werken? Kunnen we dan nog wel rondkomen? Zijn er onverwachte kosten die we niet meegerekend hebben? Hoe doen andere mensen dit? Wat als ik ontslagen wordt; dan kunnen we helemaal niet meer rondkomen want 70% van weinig is nog minder..... phoe!
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 07 oktober 2014 @ 19:50:

[...]





Dat is natuurlijk je reinste onzin. Met liefde alleen breng je een kind niet groot.Daar ben ik het dan wel weer mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Lionlily dat is letterlijk watiknet besproken heb met mijn vriend. Bedankt voor deze inbreng. Ik hoop dat het snel mag gebeuren voor jullie. Die spaarrekening vind ik ook een heel mooi idee! Dank je

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven