kan ik mij een kindje veroorloven?

07-10-2014 19:05 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 31 en zou graag een kindje willen. Alleen pieker ik over het inkomen. Mijn vriend en ik werken beide in de zorg en kunnen hier geen fulltimebaan in krijgen. Wellicht in de toekomst wel, maar niet waar we nu werken. Moet ik dan wachten of er ooit meer inkomen komt of moeten we ervoor gaan en niet zo piekeren?! Gezamenlijk inkomen zit rond de 2700 euro p/m. En 700 euro hypotheek p/m.
Wij verdienen iets minder dan jullie, onze hypotheek is bijna even hoog en wij hebben 2 kinderen. En ja, wij redden het prima
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een prima salaris om een kind mee te kunnen grootbrengen.

En als je allebei parttime werkt, is dat misschien juist heel praktisch straks ivm verdeling van werk, zorg en huishouden en noodzaak voor opvang.

Kinderopvang is duur. Maar er zijn allerlei mogelijkheden (werktijden op elkaar afstemmen, opvang in familie, gastouder). Bovendien krijg je ook best wat kinderopvangtoeslag en is het niet een eeuwigdurende zaak.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Hou er wel rekening mee dat als je voor familie of gastouder kiest, je wel met een probleem zit als je oppas op vakantie gaat!! Ik ben om die reden gestopt met gastouder en overgestapt op kdv.
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier! Met goed nadenken en verstandig beslissen komen jullie er vast uit, ook in de toekomst. Je kan niet alles vastleggen. Go for it!
Ook ik denk dat het makkelijk kan met jullie inkomen, veel mensen doen het met minder.

En je kunt volgende maand zwanger zijn, maar het kan inderdaad zo, net als bij ons, twee jaar duren.



En natuurlijk is het hartstikke duur allemaal. Het is maar net wat je allemaal wil, zoals dat voorbeeld van vakantie. Hetzelfde met kleding, baby uitzet etc. En wat ik zelf heb ervaren is dat ik nog meer geld uitgeef aan mijn zoontje dan nodig, maar we houden niet veel minder over. Hij heeft een kinderstoel die duurder was dan al onze eetkamerstoelen bij elkaar, haha.



Mocht je ervoor gaan dan wordt het een spannende tijd, veel plezier ;)!
Alle reacties Link kopieren
Met 2700 euro per maand moet het kunnen. Ik denk dat er genoeg gezinnen zijn (waarvan maar één ouder een baan heeft bijvoorbeeld) die gewend zijn van minder te leven.
Is die 2700 euro netto of bruto? Dat maakt nogal een verschil

En werken jullie onregelmatig of niet? Ook dat scheelt nogal wat voor opvang. Kosten voor flexibele opvang zijn hoger.

Ben het wel eens met Star, van alleen liefde groeit een kind niet. En daarmee vang je de poep en plas ook niet op

En wat Olivia zegt, met familie als opvang zit je wel met vakantie/ziekte. Dat is voor ons ook de reden geweest om voor een kdv te gaan, nooit gedoe. Hier past oma wel 1 dag per week op, die geeft vakantie sowieso tijdig door en daar kan ik dan mijn werkdagen wel op aanpassen of ze gaat een dag extra naar het kdv. Maar het is toch lastig. Wat dat betreft vind ik het kdv heerlijk, dat loopt gewoon door
Jeetje, ik zou zeggen ga ervoor als je gevoel JA zegt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit zelf in een vergelijkbare situatie. Ik werk als oproepkracht en de dagen die ik werk verdien ik erg goed. Mijn vriend heeft een goede baan en we houden hier net wat salaris aan over. We hebben zelf wel een mooie buffer. Ik zat ook met hoe moet het met oppas als ik straks een kleine heb en toch een paar dagen ga werken. Ik ben een keer jankend bij mijn ouders gekomen omdat ik het niet meer zag zitten en onze situatie uitgelegd. Heb het hierover al vaker met ze over gehad. Mijn ouders gaven aan dat het allang gezegd was dat ze voor mij 2 dagen willen oppassen. Mijn zussen willen altijd oppassen dus dat zouden er ook alweer 2 dagen zijn. Zoveel dagen heb ik echt niet nodig. Misschien kun je de situatie aan je familie voorleggen.Voor mij was het een echte opluchting. Wij zijn nu met de eerste ronde bezig. succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
@zonnetje@ ik begrijp dat huilen volledig! Hahaha het is wat he. Maar voorleggen aan familie is een idee.vind dat wel spannend omdat het dan zo ontzettend open is dat we ermee aan de slag gaan ofzo... ff drempeltje over
Alle reacties Link kopieren
Als jullie bedie parttime en onregelmatig werken, kan het best zijn dat jullie maar heel weinig uren opvang nodig hebben en jullie inkomen blijft gelijk omdat jullie neit minder gaan werken. Prima situatie dus.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben niet meer en ben momenteel zwanger van de tweede. Wij hadden meer maar zijn beiden behoorlijk wat minder gaan werken ook omdat we geen 3dgn opvang wilden (betalen).

Kan makkelijk echt
Er zijn mensen die het met minder moeten doen. Dus waarom zou het niet kunnen.. liefde en opvoeding is het belangrijkste. En wie weet wat de toekomst jullie brengt.

misschien ben je zo zwanger en misschien duurt het okk nog wel even. En vergeet niet dat je altijd nog recht heb op toeslagen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben paar dagen geleden gestopt met de pil.... en dan nu.... veel geduld!!!! ;)
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier
Alle reacties Link kopieren
quote:truffelpepernootje schreef op 07 oktober 2014 @ 19:05:

Ik ben 31 en zou graag een kindje willen. Alleen pieker ik over het inkomen. Mijn vriend en ik werken beide in de zorg en kunnen hier geen fulltimebaan in krijgen. Wellicht in de toekomst wel, maar niet waar we nu werken. Moet ik dan wachten of er ooit meer inkomen komt of moeten we ervoor gaan en niet zo piekeren?! Gezamenlijk inkomen zit rond de 2700 euro p/m. En 700 euro hypotheek p/m.



ik denk dat je het financieel makkelijk aankan! ik (19) en mijn vriend (24) zitten iets krapper bij kas (1600 p/m) en ook wij redden het makkelijk. omdat ik tijdens mijn zwangerschap ben ontslagen moeten wij het nu dus doen met het inkomen van alleen mijn vriend. en onze situatie was iets slechter dan waar jullie nou in zitten,

toen ik zwanger werd (onverwacht) woonden we allebei nog thuis, ons kindje is nu 4 maanden oud, en we zijn iets langer dan een jaar samen (reken zelf maar uit;) ) toen ik 30 weken zwanger was waren we nog vollop bezig met verbouwen van ons eigen huisje. gelukkig veel steun gekregen van onze ouders ( baby kamer van mijn moeder gekregen, kinderwagen met alles erop en eraan van zijn ouders, en al het witgoed, wasmachine, vaatwasser, borden bestek, ed van mijn vader gekregen)



zolang jullie allebei een kindje willen en zeker weten dat jullie gelukkig met zijn 3en kunnen zijn waarom zou je het je dan niet kunnen veroorloven?



wij zijn er ook bovenop gekomen, we zijn dan misschien niet rijk maar we komen zeker niets tekort! ik ben echt gelukkig met mijn vriend en ons kind!
quote:deppy schreef op 08 oktober 2014 @ 21:17:

Er zijn mensen die het met minder moeten doen. Dus waarom zou het niet kunnen.. liefde en opvoeding is het belangrijkste. En wie weet wat de toekomst jullie brengt.

misschien ben je zo zwanger en misschien duurt het okk nog wel even. En vergeet niet dat je altijd nog recht heb op toeslagenMaar van alleen liefde en opvoeding kan een kind niet eten, aangekleed worden enz. Ik vind dat altijd zo mooi, een kind heeft alleen liefde en goede ouders nodig. Tuurlijk is dat belangrijk, maar dat betaald de kosten niet.
Alle reacties Link kopieren
Maak jezelf niet afhankelijk van familie voor de opvang. Echt niet handig. Zoek liever een kdv waar ze per uur rekenen.
quote:nessemeisje schreef op 21 oktober 2014 @ 16:02:

Maak jezelf niet afhankelijk van familie voor de opvang. Echt niet handig. Zoek liever een kdv waar ze per uur rekenen.Eens. Als ik zo de constructie van zonnetje lees krijg ik het al benauwd teveel dingen kunnen mis gaan met familie. Denk aan vakantie, ziek zijn (of erger, overlijden), ruzie krijgen (over de opvoeding), gedoe over kosten voor opvang, noem maar op. Ik zou daar niet volledig afhankelijk van willen zijn, want je hebt een groot probleem als er opvang wegvalt.
quote:Desperate_Housewive schreef op 21 oktober 2014 @ 16:06:

[...]



Eens. Als ik zo de constructie van zonnetje lees krijg ik het al benauwd teveel dingen kunnen mis gaan met familie. Denk aan vakantie, ziek zijn (of erger, overlijden), ruzie krijgen (over de opvoeding), gedoe over kosten voor opvang, noem maar op. Ik zou daar niet volledig afhankelijk van willen zijn, want je hebt een groot probleem als er opvang wegvalt.Idd, hier de combi met 1 dag oma en opa en gemiddeld 1,5 dag kdv (1 dagdeel vast, rest flexibel) en dat werkt ideaal. Opa en oma geven op tijd hun vakantie door, zodat ik extra in kan kopen bij kdv. Verder pas 1 x gehad dat oma af moest melden ivm ziekte (zoon is 2) en dat kon man prima opvangen.
quote:deppy schreef op 08 oktober 2014 @ 21:17:

Er zijn mensen die het met minder moeten doen. Dus waarom zou het niet kunnen.. liefde en opvoeding is het belangrijkste. En wie weet wat de toekomst jullie brengt.

misschien ben je zo zwanger en misschien duurt het okk nog wel even. En vergeet niet dat je altijd nog recht heb op toeslagen



Sorry hoor, maar wat een belachelijke instelling. Echt van de pot gerukt. Ik ben benieuwd hoe jij liefde denkt over te maken naar het kdv? En kan je kind gekleed in liefde naar buiten? En kan je die liefde van jou eten of niet? En die toeslagen, kan je daarvan alle kosten lappen? Kan je daarmee sparen voor school? Kan je kind daar van op schoolreisje? Kan je kind daarvan studeren?



Liefde en opvoeding is ook laten zien dat je je eigen boontjes dopt en hoe belangrijk het is om de rekeningen te kunnen betalen. Liefde is zorgen voor een inkomen voor beide ouders, zodat de zorg ook gewaarborgd is bij veranderingen in de relatie. De vraag die TO zichzelf stelt is volledig terecht .



Ik heb geen verstand van de kosten van een kind TO, maar ik hoop dat het je gauw gegeven is en vind het goed dat je er zo realistisch naar kijkt.
quote:Shenandoah schreef op 21 oktober 2014 @ 16:15:

[...]





Idd, hier de combi met 1 dag oma en opa en gemiddeld 1,5 dag kdv (1 dagdeel vast, rest flexibel) en dat werkt ideaal. Opa en oma geven op tijd hun vakantie door, zodat ik extra in kan kopen bij kdv. Verder pas 1 x gehad dat oma af moest melden ivm ziekte (zoon is 2) en dat kon man prima opvangen.hier ook zo. En als oma op vakantie is regel ik dat mijn ouders er zijn of dat ik zelf of mijn man thuis is die dag. Maar ik zou geen 2,5 dag afhankelijk willen zijn van hen. Als ze nu weg zijn, moet ik 1 dag oplossen. Anders 2,5 dag per week en dat is een stuk lastiger
Alle reacties Link kopieren
quote:deppy schreef op 08 oktober 2014 @ 21:17:

(...) En vergeet niet dat je altijd nog recht heb op toeslagenDaar kun je geen kind van voeden, kleden, vermaken en een toekomst geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 21 oktober 2014 @ 15:57:

[...]



Maar van alleen liefde en opvoeding kan een kind niet eten, aangekleed worden enz. Ik vind dat altijd zo mooi, een kind heeft alleen liefde en goede ouders nodig. Tuurlijk is dat belangrijk, maar dat betaald de kosten niet.dank je.. ik krijg altijd jeuk van zulke uitspraken, dus goed dat er iets over gezegd wordt. gelukkig is TS iets realistischer en snapt ze dat liefde geen luiers gaat betalen...
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
quote:deppy schreef op 08 oktober 2014 @ 21:17:

Er zijn mensen die het met minder moeten doen. Dus waarom zou het niet kunnen.. liefde en opvoeding is het belangrijkste. En wie weet wat de toekomst jullie brengt.

misschien ben je zo zwanger en misschien duurt het okk nog wel even. En vergeet niet dat je altijd nog recht heb op toeslagen





Altijd recht op toeslagen.



En in die toeslagen zijn ze flink aan het bezuinigen.

Dat heb je wel met de kinderopvangtoeslag gezien.

Dus ga niet rekening op een toeslag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven