Kan / mag ik hiervoor verloskundige bellen?

19-10-2014 06:53 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 30 weken zwanger en ik slaap zo enorm slecht. Iedere nacht ben ik tussen 2 en 5 ongeveer wakker. De uren daarvoor slaap ik licht en probeer ik zo lang mogelijk te blijven liggen. Maar ook dan slaap ik steeds kwartiertjes, halfuurtjes. Rond 2 uur ben ik dan zo gefrustreerd dat ik er niet meer tegen kan om in bed te liggen, dan sta ik maar op. Tegen de ochtend val ik uitgeput in slaap.

Wat ik voel 's nachts is onrustige benen, honderdduizend gedachten die door m'n hoofd gaan, ik hoor alle geluiden (heb speciale op maat-oordoppen maar zelfs die helpen niet meer) en ik ben steeds meer gefocust op hoeveel ik geslapen heb.



Ik heb afgelopen week vakantie gehad, waardoor ik me redelijk makkelijk hierbij kon neerleggen. Even een dutje overdag of 's ochtends uitslapen is geen probleem.

Maar maandag moet ik weer werken. De wekker gaat om zes uur. Dan slaap ik dus nèt. Voor mijn vakantie sliep ik ook al slecht, en toen ben ik een aantal keer bijna achter het stuur in slaap gevallen. Twee keer zo'n schrik/schok en 1 keer dat ik m'n ogen dicht voelde vallen.



En nu kan ik er niet meer tegen. Al een aantal nachten zie ik steeds meer op tegen het naar bed gaan. Vannacht heb ik amper geslapen, en nu lig ik hier met het licht aan. Net een paniekerige huilbui gehad. Ik moet er niet aan denken nu het licht uit te doen en weer in het donker te moeten gaan liggen wachten op slaap die niet komt.

Mijn man maakt zich zorgen en staat erop dat ik straks de verloskundige bel. Maar kan die dan iets voor me doen? Moet ik dit niet gewoon 'volhouden'? En hoe ga ik dat dan doen? Alleen al de gedachte dat er vanavond weer een nacht komt maakt me al nerveus.



Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
Mijn rusteloze benen gingen over toen ik een ijzerkuur kreeg, had een hb van 5.4. Magnesium schijnt ook te helpen tegen rusteloze benen (en stress). Ik zou iig ook even je ijzer laten checken!

Succes, niet slapen is echt verschrikkelijk!
Ik ben in overleg met de werkgever de laatste weken voor mijn verlof wat minder uur gaan werken. Het ging gewoon niet meer.



En wat jou betreft lijkt autorijden me niet meer ok als je zo moe bent.

Gewoon aan de bel trekken en je niet bezwaard voelen. Het zijn de laatste loodjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog anderhalf uur kunnen slapen, heerlijk.

Ijzer is pas gecontroleerd, was in orde.

Ik ga zometeen bellen met de vlos, al is het maar om even te overleggen. En als ik komende nacht weer zo slecht slaap, ga ik maandag niet werken en afspraken maken met werkgever. Lastig om hieraan toe te geven, maar zo gaat het niet meer.
X
anoniem_7760 wijzigde dit bericht op 11-07-2016 23:19
Reden: .
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als werkgever helemaal niet blij zijn met een zwangere die zich ziek meldt vanwege een slaaptekort. Je bent toch niet ziek? Hoe ga je dat dan doen als de baby er straks is? Die gebroken nachten duren nog wel even.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik ben bijna net zo ver als jij en ik herken de rusteloze benen en de onrust. Mijn ijzer was een paar weken terug nog prima, nooit laag geweest ook, niet bij de vorige zwangerschappen. Maar ik vertelde aan de vk hoe vreselijk uitgeput moe ik ben en hoe slecht ik slaap, ijzertest en ja hoor hartstikke laag. Dus ik zou zeker je verloskundige bellen, toch nog een keer ijzer testen en anders inderdaad slaappillen via de huisarts. Voel je niet bezwaard om je werk op een laag pitje te zetten. Niemand heeft er iets aan als jij oververmoeid in je auto stapt. Je dit tegen je verlof aan, als je het jezelf kan gunnen zou ik je ziek melden. Dan kan je slapen wanneer je moe bent en wakker zijn zonder de spanning erbij dat je moet moet moet slapen ivm werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:natanja schreef op zondag 19 oktober 2014 09:57 Ik zou als werkgever helemaal niet blij zijn met een zwangere die zich ziek meldt vanwege een slaaptekort. Je bent toch niet ziek? Hoe ga je dat dan doen als de baby er straks is? Die gebroken nachten duren nog wel even.Oh ja, je zou t prima vinden als ze oververmoeid in de auto stapt en een ongeluk krijgt! Lekkere werkgever ben je dan. Bovendien is deze moeheid echt anders dan het moe zijn van een baby en gebroken nachten.
Alle reacties Link kopieren
Ernstig slaaptekort is een risicofactor voor depressie, uitputting, e.d. Een weldenkende werkgever zou meedenken hoe hiermee om te gaan, Natanja.



Ik denk dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat slaaptekort er gewoon bij hoort. Als je werknemer er bijna aan onderdoor gaat, doe je hier toch iets mee?
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Had ik al gezegd dat ik het goed vind dat je hiervoor hulp zoekt, TO?
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Balen, heb dit ook gehad in mijn eerste zwangerschap.

Het is niet het ei van Columbus maar misschien helpt het (een beetje!) om tussen de avondmaaltijd en het slapen even lekker te wandelen (ook als je moe bent!). Het is sowieso goed om na je avondeten nog even te bewegen.

Sterkte ermee!
Deze moeheid is inderdaad helemaal anders dan moe van een niet slapend kind. Kan het weten, heb het ervaren, dochter sliep tot ze 9 maanden was voor geen meter. Ik was kapot, maar mijn lichaam was in ieder geval niet zo irritant vervelend als tijdens de zwangerschap.



Ik had verlof vanaf 33 weken. Als dat niet zo was geweest, was ik minder gaan werken. Ik sliep vaak pas rond 4u, en het lukte niet om dat ritme om te gooien. Rusteloze benen en maagzuur. Beetje jammer dat uiteindelijk (wel pas met 40.5 hoor) mijn bevalling begon om 3u snachts. Had dus nog niet eens geslapen toen.



Zou dus snel afspraken maken met werkgever. Later beginnen, minder uren of meer thuiswerken. Dat soort opties.
Alle reacties Link kopieren
Ik had echt heel erg last van onrustige benen en kreeg temazepam, ik draaide bijna door van het niet slapen.

Wat een verademing!
Alle reacties Link kopieren
@natanja: Lekker kort door de bocht. Ik ben blij dat jij mijn werkgever niet bent.



@TO: goed dat je aan de bel trekt. Ik snap je heel goed. Ik bleef tijdens mijn zwangerschap ook maar door denderen. En ik dacht dat ik het nog best goed kon verbloemen. Totdat mijn werkgever mij bij zich riep en zei dat hij zich echt zorgen om mij maakte. We zijn er samen heel goed uitgekomen.



Wat zei de VK?
Het recht om gehoord te worden sluit niet automatisch het recht in om serieus genomen te worden
Alle reacties Link kopieren
quote:natanja schreef op 19 oktober 2014 @ 09:57:

Ik zou als werkgever helemaal niet blij zijn met een zwangere die zich ziek meldt vanwege een slaaptekort. Je bent toch niet ziek? Hoe ga je dat dan doen als de baby er straks is? Die gebroken nachten duren nog wel even.

Even dit: Iemand die ziek is tijdens zwangerschap kost een werkgever niks, wordt betaald door uvw



Verder moet je de definitie van ziek zijn maar eens nalezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gebeld, afgesproken dat ik morgen met de huisarts overleg over lichte slaapmedicatie. Ze gaat me backuppen als de huisarts moeilijk gaat doen :-)

Als dat niet genoeg helpt kan ik eventueel een nachtje in het ziekenhuis slapen, om zo een keer een goede nacht te maken.

Mijn normale werkweek met haar doorgenomen, en geconcludeerd dat het voor deze fase erg veel begint te worden. Dus morgen ook even met werkgever om de tafel.

Dit geeft lucht. Ik heb mezelf toestemming gegeven om morgenvroeg ziek te melden/vrij te nemen, mocht ik weer zo'n beroerde nacht hebben. Dat haalt meteen de druk eraf.

Dus er is perspectief.



Bedankt voor jullie ervaringen en opmerkingen, het heeft me erg geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je in het ziekenhuis wel slapen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Heel goed dat je hulp zoekt. Persoonlijk had ik tot maandag gewacht, maar dat terzijde.
Oh, wat fijn mevrtruus. Niets wat je zo ellendig kan maken als slaaptekort! Goed dat je met je werkgever om tafel gaat, ik denk dat je deels ook van de druk af moet om te gaan slapen. Dan gaat het in je hoofd zitten. Als je kan gaan slapen wanneer je lijf dat aangeeft kun je je er bij neerleggen, gaan liggen en een dutje doen. Op het einde van de zwangerschap deed ik twee dutjes overdag! En ik sliep - op het draaien na dan - goed, moet je nagaan dat je je slaap echt nodig hebt, zeker op het einde van je zwangerschap.



Dikke en succes!
Nou Zas, als je paniek ervaart vanwege het slaaptekort, doet het enorm veel om er vandaag, zelfs op een zondag, nog op zijn minst het idee te krijgen dat je geholpen gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op zondag 19 oktober 2014 11:11 Waarom zou je in het ziekenhuis wel slapen?Ik weet het niet! Ik heb dat verder niet uitgevraagd, vind ik nog een stap verder. Eerst maar eens zien of zo beter wordt. En over 4 weken heb ik al verlof, dan gaat hopelijk de druk om te slapen er ook wel vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Super dat je vandaag hulp gezocht en gekregen hebt. Trek je niks aan van onbegripvolle reacties, die hebben dit duidelijk zelf niet meegemaakt/kunnen zich niet in je verplaatsen. Ik hoop dat je snel beter slaapt!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Ik zou zeker gewoon laagdrempelig overleggen met VK! Zijn ze zelf iha ook heel laagdrempelig in! Goed dat je aan de bel hebt getrokken!
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
quote:zas schreef op zondag 19 oktober 2014 11:13 Heel goed dat je hulp zoekt. Persoonlijk had ik tot maandag gewacht, maar dat terzijde.



Ja, dat was ook eerst mijn plan. Maar mijn man stond erop dat ik vandaag al zou bellen. En eigenlijk was ik stiekem wel blij met die druk van hem, en ook de aansporing van dit topic.

En nu ben ik heel blij dat ik gebeld heb. Nagevraagd bij vlos, en zij gaf aan dat dit absoluut prima is om hiermee te bellen op zondag.

Ik ben enorm opgelucht, het gaat vast beter worden nu! Geeft zoveel ruimte in mijn hoofd! En dat is vandaag al winst.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wordt bedoeld dat je in het ziekenhuis zwaardere slaapmedicatie zou krijgen? Of willen ze je observeren daarnaast (zorgen over je psychische gezondheid agv het slaapgebrek)? Ik zou het wel navragen en vooral duidelijk zijn over wat je mentaal doormaakt, als die zorgen onterecht zouden zijn, hoeven ze zich hier in ieder geval niet in eerste instantie op te focussen.



Sterkte TO!!
Ik voel me zo moedellooos
quote:fleetfox schreef op zondag 19 oktober 2014 11:16 Nou Zas, als je paniek ervaart vanwege het slaaptekort, doet het enorm veel om er vandaag, zelfs op een zondag, nog op zijn minst het idee te krijgen dat je geholpen gaat worden.Nou, nou, paniek... Slaaptekort is afschuwelijk, maar het idee dat je morgen gaat bellen kan je ook al rust geven. En daarbij, dit probleem was er vrijdag toch ook al? TO vraagt of ze hier de verloskundige voor kan/mag bellen en ik zou dat niet in weekend doen. Maar goed, ze heeft Sl gebeld. Klaar toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven