Kinderwens en leeftijdsverschil tussen partners

17-08-2012 09:18 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik hebben een kinderwens. Partner is bijna 9 jaar ouder dan ik.

Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn met kinderwens en leeftijdsverschil en hoe dit het moment van realiseren van kinderwens heeft beinvloed. Mijn partner wil niet te oud vader worden. Ik ben het daar opzich wel

mee eens, maar in mijn omgeving is nog niemand bezig met kinderwens, ik ben 24 jaar oud. Kinderwens is bij ons denk ik

sneller ter sprake gekomen door ons leeftijdsverschil. In mijn omgeving is er weinig leeftijdsverschil tussen partners.

Natuurlijk is iedereen anders en moet je pas beginnen aan proberen te stichten van gezin als je daar aan toe bent. Ik hoor graag

ervaringen van anderen op dit vlak.
Alle reacties Link kopieren
Hier 7 jaar verschil, ik 23 vriend 30 en 2,5 week geleden bevallen van een zoon.. maar gewoon omdat we graag een kindje wilde samen... Niet ivm leeftijd..
Alle reacties Link kopieren
zoals je zelf zegt: je moet er gewoon klaar voor zijn, ongeacht de leeftijd... sommige zijn er 21 en voelen zich klaar, anderen 30 jaar en voelen zich er nog niet klaar voor...

9 jaar is toch niet veel verschil? en hij is helemaal nog niet te oud hoor voor kinderen!

en dat de mensen in je naaste omgeving nog geen kinderwens hebben heeft toch niets met jou te maken? jullie moeten naar jezelf kijken, en vabinnen voel je wel of jullie er klaar voor zijn of niet

maar ik zou zeker nooit zo'n beslissing overhaasten vanwege een "klein" leeftijdsverschil! jullie zijn beide nog jong
Mijn man is ook bijna 9 jaar ouder dan ik en wij hebben al een kind, en nog een wens voor een tweede.



Wij waren er beide pas aan toe toen ik een jaar of 32 was, ik was net 35 toen ik beviel. Mijn man was toen bijna 44.



Sommige mensen zullen hem een belachelijk oude vader vinden. Hebben zij even pech.
Onze vrienden hadden juist allemaal al kinderen van 8 jaar en ouder toen wij een kind kregen. Precies andersom dus.
Alle reacties Link kopieren
Jouw vriend is nu dus 33 ? Dat valt nog best wel mee hoor, volgens mij is dat een heel gemiddelde leeftijd om voor het eerst vader te worden.



Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat om wat jij wilt ? Wil jij een kindje ? Nu ? Ben je er klaar voor, heb je er zin in ? Je vriend kan nog wel zo'n grote kinderwens hebben maar jij moet 9 maanden zwanger zijn, een bevalling doorgaan en daarna doe je (meestal) het meest in de verzorging.



Ben jij er klaar voor en heb je er zin in, ga er dan voor. 24 is niet extreem jong ofzo. Ik was 27 toen ik voor het eerst zwanger was en ook de 1e van onze vriendengroep. Veel info had ik toen o.a. hier van het Vivaforum gehaald



En ben je er nog niet klaar voor, dan kan je altijd nog even wachten, je vriend is nog lang niet "te oud".



Succes met het maken van een keuze !
Hier 6,5 jaar verschil. Ik weet al sinds een jaar of 6 dat ik vroeg kinderen wil en vriend wil niets liever. Ik ben nu 21 en mijn vriend 27. Wonen samen en gaan volgend jaar eens verder kijken.. :-)
Alle reacties Link kopieren
Misschien vervelend maar volgens mij wel echt waar: een kind krijgen trekt zowel geestelijk als lichamelijk een grote geestelijke en lichamelijke wissel op beide partners en op hun relatie. Maar het meeste toch echt wél op de vrouw. Ik zou dus persoonlijk me afvragen of ikzelf er aan toe zou zijn. Jij als vrouw zult het kind moeten dragen en baren, en in het geval van borstvoeding ook minstens een paar maanden volledig moeten voeden. Allemaal zaken die veel van je gaan vergen, hoe leuk vaak ook.



Wat mij betreft is de stem van de vrouw dus doorslaggevend in het bepalen wanneer het tijd is voor kinderen krijgen.



EDIT: wat Razzmataz zegt dus
Alle reacties Link kopieren
Wij schelen 16 jaar.

We wilden ook niet dat partner te oud vader zou worden.

Dus we zijn er gelijk voor gegaan eigenlijk want we wisten allebei dat t goed zat.

Ik was 27 met mijn eerste kind en 18 maanden later was nr 2 er.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. We willen nog een jaar of twee jaar wachten ivm studie en werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus zeker wel een kinderwens. Soms niets liever dan nu meteen beginnen. Ik ben.nog jaar bezig met opleiding daar willen we sowieso even op wachten.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat we hier wel eens zeggen (ook omdat het eigenlijk binnen 4 maanden al raak was) Hadden we maar een jaar gewacht... nog even wat meer van elkaar kunnen genieten en nog een reis maken ofzo. Een jaar zonder kinderen. Maar onze gedachtegang was, misschien lukt het wel niet zo snel en zijn we 2 jaar verder voordat het raak is, en is man dus ook weer 2 jaar ouder.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Hier 8 jaar verschil, ik 23 hij 31.

Hier hebben we beide een kinderwens alleen is hij er gevoelsmatig nu nog niet klaar voor (al begint hij er wel steeds vaker over), ik daarin tegen weer wel. Ik zou het nu zo willen proberen!



En al zou hij het nu ook al willen kunnen we het niet gaan proberen, ik ga weer opnieuw naar school dus wil eerst de opleiding afmaken en een baan hebben voor het financiële plaatje .
Alle reacties Link kopieren
Hier 6 jaar verschil en bij elkaar vanaf mijn 18e. Toen ik 24 was, zat onze relatie wel in die fase. Ik ben dan ook moeder geworden op mijn 24e. Maar zelf wilde ik ook jong moeder. We waren wel de eerste in de vriendengroep die kinderen kregen, dat had ook wel wat.!Maar het belangrijkste is dat jij er zelf ook aan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
Wij schelen 15 jaar, vriend is nu 43. Op dit moment zijn we nog niet aan kinderen toe vanwege meerdere factoren. We hebben het er uiteraard wel over gehad. We zouden wel graag kinderen willen, maar echt pas over een jaar of twee. We zijn er ons van bewust dat vriend dan vrij oud is, maar ach, het kan gekker.



Waarom pas over twee jaar? Ik wil zeker weten dat onze relatie goed zit, geen overhaaste beslissingen nemen omdat vriend ouder is. Op dit moment is alles nog een beetje onstabiel.

Ik wil wonen op een plek die we allebei fijn vinden en dat we allebei een leuke baan hebben.

Verder wil ik voor mezelf ook een beetje financiele stabiliteit hebben. Op dit moment is vriend mijn financiële zekerheid, maar mocht er onverhoopt toch wat fout gaan in onze relatie dan wil ik ons kindje zelf ook wat te bieden hebben.



Verder heeft vriend al een zoontje van 7, waar hij nooit 'echt' vader voor is geweest omdat hij geboren is toen de relatie al over was. Mede doordat ex en zoontje in een ander land wonen heeft hij hem niet echt zien opgroeien, ziet hem maar een aantal keer per jaar. Vriend is hier best verdrietig over, en ik zou niet willen dat zoiets hem nog een keer 'gebeurt' daarom wil ik heel zeker van ons zijn voordat we aan een kindje beginnen. (hoewel je natuurlijk nooit helemaal zeker kan zijn)



Vriend is jong van geest en een heel leuke vent, dus ik weet zeker dat hij als oudere papa ook een leuke papa voor ons kindje kan zijn, dus daar maak ik me niet zo druk over :-)
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is 6 jaar ouder en opzich dus echt wel in de leeftijd voor kinderen.



Maar het gaat er vooral om dat je allebei wilt.



Andersom id veel lastiger. Mijn vriend kan over 15 jaar net zo goed kinderen krijgen als nu. Als het andersom is....
Alle reacties Link kopieren
Verder eens met Tia.Dalma. gelijkheid enzo even op een stokje: in de meeste gevallen zijn de gevolgen voor de vrouw veel groter en dus is haar "instemmen" ook belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Hier 17(!) jaar verschil. Wij merken het niet, omgeving is er ook aangewend.



Ik ben op mijn 20e afgestudeerd en moeder geworden op mijn 22e en ondertussen 4 maanden geleden bevallen van een tweeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd gezegd dat ik graag, indien mogelijk, vroeg kids wilde. Man is nu bijna 43.
Ik ben 29 en vriend 45...ik ben net zwanger. Omdat we graag een kindje samen wilde, we hebben er uiteraard niet nog 5 jaar mee gewacht gezien zijn leeftijd, maar verder maken wij ons helemaal niet druk om het leeftijdsverschil.
Alle reacties Link kopieren
Wij schelen 34 jaar, hij is nu 62 en ik ben 6 maanden zwanger van hem. Hij heeft zelf 2 dochters uit een vorig huwelijk. Trouwens er zijn geen problemen met zijn dochters. Ze zijn liever bij ons dan bij hun moeder en de jongste neemt mij vaak wel in vertrouwen. Ze zien dit kindje echt als hun zusje en niet als halfzusje.
quote:sanne1984 schreef op 17 augustus 2012 @ 11:12:

Wij schelen 34 jaar, hij is nu 62 en ik ben 6 maanden zwanger van hem. Hij heeft zelf 2 dochters uit een vorig huwelijk. Trouwens er zijn geen problemen met zijn dochters. Ze zijn liever bij ons dan bij hun moeder en de jongste neemt mij vaak wel in vertrouwen. Ze zien dit kindje echt als hun zusje en niet als halfzusje.



Wowie wat bijzonder. Hoe reageert je omgeving daar op?



En heb je wel eens angst voor de toekomst? Realistisch gezien heeft jouw partner nog zo'n 15 'goede' jaren te gaan. En jij nog zo'n 45! Mijn lief is ook ouder dan ik, ''maar'' 10 jaar. Ik denk daar af en toe wel over na, vind het soms moeilijk om daar mee om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wow, 34 jaar! Best bijzonder inderdaad! Dan zullen zijn dochters wel jouw leeftijd hebben? En wat septembergirl hiervoor ook zegt, ik maak me soms al 'druk' met 16 jaar verschil over de 'goede' jaren. Hoe gaan jullie hier mee om?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Dat herken ik wel, vooral in het begin van onze relatie (2 jaar geleden) heb ik me daar druk om gemaakt. Dat ik straks nog relatief jong ben en actief, en hij oud en wie weet in een verzorgingstehuis ofzo. En dat ik met een vent van mn eigen leeftijd veel meer goede jaren zal hebben.

Totdat mijn zusje een keer zei: als je nu gelukkg bent en de komende 15 jaar gelukkig met de liefde van je leven waarom zou je je druk maken over "later"!? Een man van je eigen leeftijd kan ook ziek worden, of overreden bij wijze van.. Garanties heb je niet en je leeft nu!

Ik vond dat wel een eyeopener, en ik heb het "later" echt laten varen. Ik ben nu gelukkig,we krijgen een kindje en hoe het over 30 jaar is zien we dan wel weer. Dan heb ik in ieder geval een hele hoop mooie jaren gehad met de liefde van mn leven!



Ik maak er wel de kanttekening bij dat ik 34 jaar verschil zelf niet had gewild, dat is voor mij echt boven de grens! Maar ieder moet doen waar hij zichzelf goed bij voelt! Het is jouw leven...
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik zelf een oudere moeder ben en daar ook wel commentaar op krijg vind ik in het geval van Sanne het eigenlijk echt geen goed idee om zwanger te worden.



Mensen gaan niet voor niets met pensioen en werken niet door tot hun dood. Er zijn genoeg mensen van halverwege de 70 die geestelijk en/ of lichamelijk al flink aftakelen. Een scootmobiel / rollator komt op die leeftijd echt al veel voor. Niet meer snel kunnen reageren overal wat langer over moeten nadenken, minder flexibel zijn. Geen goede combinatie met een puber.

Straks gaat vader nog eerder het huis uit naar een verpleegtehuis dan dat kind het huis verlaat.



En ja daar staan ook fitte negentigers tegen over die alles kunnen maar je weet niet van te voren hoe je oud wordt.



Het kan dan wel zo zijn dat de verandering voor de moeder het grootst is en dat moeder er dus helemaal klaar voor moet zijn maar als je kiest voor een oudere partner dan houd dat in dat daar dus ook rekening mee gehouden moet worden.

Dus jong moeder worden of misschien gewoon geen moeder worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven