Kosten baby eerste jaar

27-10-2014 12:49 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



Omdat ik erg benieuwd ben naar wat voor kosten er komen kijken bij een baby'tje, dit topic.



Ik vind het namelijk belangrijk dat we de 'kosten' kunnen dragen en daar iets meer over weten, voordat we aan kinderen beginnen. Daarom ben ik benieuwd wat jullie ongeveer hebben uitgegeven in het eerste jaar (of per maand).



Wij zijn gewend om zuinig te leven en hebben weinig luxe nodig. (we wonen trouwens in een gewoon huis hoor, niet dat je denkt dat we in een tent wonen of zo.. )



Maar goed, dit is totaal niet voor ons. Waar moet ik aan denken? Wat moet ik aanschaffen?



Ik weet nog niet of ik voor langere tijd borstvoeding wil geven, zo niet dan wil ik de babyvoeding zelf maken.



Wegwerpluiers hebben denk ik ook mijn voorkeur (iemand ervaring met herbruikbare luiers?)



Ik ben benieuwd
Daar is echt geen zinnig woord over te zeggen. Kleding, tweedehands, of nieuw, kamertje nieuw, of gebruikt, hoeveel ben je kwijt aan opvang, gaat een van beiden of allebei minder werken, welk merk luiers koop je etc.



Maar, babyvoeding zelf maken? De eerste maanden drinkt een baby melk. Kunstvoeding kost een hoop. En borstvoeding, je weet nu nog niet of dat gaat lukken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
De kosten hangen erg af van je wensen en of je gevoelig bent voor wat de commercie je allemaal probeert aan te smeren

De basics hoeven niet veel te kosten. Wij hebben een bedje etc. bij Ikea gekocht. Een complete kinderkamer bij een babywinkel kost je beduidend meer. Kleertjes kun je betaalbaar krijgen bij winkels als Hema en Zeeman. Luiers zijn vaak in de aanbieding.

Denk ook aan kosten voor kinderopvang en achteruitgang in inkomen als je besluit minder te gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe wil je babyvoeding zelf maken dan, als ik vragen mag?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Nou qua uitzet valt het mij vies tegen, terwijl ik ook best veel op MP heb gekocht en veel via via denk ik toch dat ik daarnaast ¤3000 heb uitgegeven. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik van mooie spullen hou dus daar zit het geld wel in, maar toch is het altijd meer dan je denkt.

Luiers enzo weet ik ook nog niet, die gaan gewoon mee in het boodschappen budget. Volgens mij hebben wij voor voeding en luiers iets van ¤150 per maand extra bij de boodschappen begroot, geen idee of dit haalbaar is.

Heb nu allemaal pampers liggen maar ga straks als hij er is gewoon kijken waar ze in de aanbieding zijn, kruidvat eigen merk schijnt prima te zijn, de voeding daarvan ook geloof ik.

Heb je opvang nodig? Dat zal het meeste kosten denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Babyvoeding zelf maken kan pas vanaf een maand of vier (liever zes) en dan nog alleen sommige soorten fruit en groente en alleen als bijvoeding. Als je geen borst wil of kan geven zit je het eerste jaar toch echt aan de fles vast en dat kan je niet zelf maken.

De vaste lasten waar je behalve goedkope merken weinig op kan bezuinigen zijn voeding en luiers. De rest kan je zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Van tweedehands of goedkope merken tot alles het nieuwste en duurste willen.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
In onze situatie zijn wij ongeveer 400 euro kwijt aan inkomstenderving, 100 euro per maand aan luiers en kleding, kdv kunnen wij dekken met de kinderbijslag. Vanaf het begin borstvoeding gegeven, zoon heeft een paar weken 1 fles kv per dag gehad, en een pak kostte ons 18 euro. (was dus heel blij dat de bv lukte)
Alle reacties Link kopieren
Voor luiers en babyvoeding ben je wanneer je de duurdere merken neemt ongeveer 100 euro per maand kwijt. Wanneer je de huismerken neemt ongeveer 50 euro. Maar je kan er idd niks zinnigs over zeggen. Mijn zoontje moest opeens overstappen naar hypoallergene voeding en dat was alleen al 100 euro per maand.



Kleding en babykamer kan je zo duur maken als je wil. Ik heb bijvoorbeeld nooit een complete babykamer gekocht. Verschonen op bed gaat prima. Bij Ikea heb je voordelige bedjes en ik heb daar een kinderstoel van 12 euro vandaan. Kleertjes zijn heel goedkoop bij zeeman. Hydrofiele doeken en beddengoed koop je voordelig bij Wibra.
Alle reacties Link kopieren
Uhm... Dat is zooooo verschillend!



Meubels kan je op MP voor een prikkie scoren.

Kleertjes ook. Op FB zijn hele pakketten tweedehands kleding. Per kledingstuk 0,50 - 1,00. En dat is vaak nog echt heel mooi, omdat die kleintjes er zo snel uitgroeien.

Maar je kan ook alles nieuw kopen. Bij de Wibra of Zeeman. Hema, V&D. Of merk. Dan ben je weer een stuk duurder uit.



Luiers gemiddeld een pak per week. Pampers kost een tientje, de huismerken zijn er al voor 6-7 euro.



Wil je een nieuwe wagen of een tweedehands voor een fractie van de nieuwprijs?



Borstvoeding is gratis, maar als je snel weer moet werken moet je ook een kolf kopen



Wij hadden geen flessenwarmer/magnetronsterilisator.



Als je echt lowbudget doet, kan je voor een paar honderd euro klaar zijn.



Of je kan er ook een paar duizend euro voor uittrekken. Wat je wil
Je kunt het echt zo duur maken als je wilt. Wij wilden het niet zuinig aan doen wat betreft grote uitgaven zoals kinderwagen en kamertje en vonden het bovendien hartstikke leuk om kleertjes te kopen. Dus ik denk dat wij wel zo'n 3000-4000 euro hebben uitgegeven voor de geboorte.



Aan luiers zijn we denk ik zo'n 50 euro per maand kwijt. We letten hierbij op aanbiedingen, hebben bijvoorbeeld al een paar keer een maandbox in de aanbieding gekocht bij bol.com of wehkamp.



Het idee dat borstvoeding gratis is heb ik allang laten varen. Als ik optel wat ik heb betaald aan een kolf, bewaarbekers, voedingsbeha's en voedingstops vraag ik me af of het nog zoveel goedkoper is dan kunstvoeding (heb echt geen idee wat KV kost). Maar ook hierbij geldt dat het niet allemaal hoeft en veel ook voor je eigen gemak is.
Alle reacties Link kopieren
Over een kolf gesproken, ik krijg er een vergoed van mijn zorgverzekering. Ben wel flink aanvullend verzekerd.



Verder wat iedereen al zegt, je kan het zo gek maken als je zelf wil. Ik raad je aan om de kosten van de uitzet te verdelen over de maanden van je zwangerschap. En marktplaats staat bomvol met alles, ook echt goedkoop. Van kinderwagens tot hele pakketten met kleertjes. Ik heb zelf een babycook aangeschaft waarin ik vanaf de vierde maand zelf fruit en hapjes kan maken voor de baby. Nooit potjes gekocht, dat scheelt natuurlijk wel in de kosten.
Alle reacties Link kopieren
En ik stel mezelf soms ook gerust dat mensen die van een uitkering of bijstand leven blijkbaar ook kinderen groot krijgen, dus dan zou het toch moeten lukken met 2 werkende ouders..

Wel goed dat je er over nadenkt hoor, ik heb van te voren ook alles uitgerekend. Wilde toch weten wat er financieel veranderd en of wij daar okee mee waren.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties



Ik snap dat het verschilt, hoor. Veel basics kunnen we krijgen (zoals een wieg, etc.) en een kinderwagen zou ik tweedehands via MP willen zoeken.



Maar als je per maand zou kijken naar de vaste lasten;

-wegwerpluiers (bijv. kruidvat)

-babyvoeding

-kleertjes (hema?)



Moet ik dan denken aan 50-100 euro per maand of veel meer?



PS ik zou uiteindelijk de voeding zelf willen maken door zo snel mogelijk mee te laten eten, of groente te pureren, etc. (maar ik snap dat dat niet vanaf week 1 kan )



Edit; wij leven nu van 1 inkomen en dat zal in principe ook zo blijven
Kind nr 1 kostte ons ongeveer €2000 per maand aan minder inkomen, opvang, luiers en eten. De uitzet kostte denk ik zo'n €4000, maar dat was dus eenmalig.



Ligt helemaal aan je wensen en mogelijkheden wat het jullie kost.
Alle reacties Link kopieren
quote:janna1986 schreef op 27 oktober 2014 @ 13:07:

En ik stel mezelf soms ook gerust dat mensen die van een uitkering of bijstand leven blijkbaar ook kinderen groot krijgen, dus dan zou het toch moeten lukken met 2 werkende ouders..

Wel goed dat je er over nadenkt hoor, ik heb van te voren ook alles uitgerekend. Wilde toch weten wat er financieel veranderd en of wij daar okee mee waren.



Exact, dat denk ik dus ook. Ik vind het gewoon niet slim om te denken: ik wil een kind, en dan later te denken: oh dit kost 100 (..?) euro per maand extra en dat heb ik niet..



Het is vooral een schattig, zodat ik kan inschatten of het mogelijk is of beter is om nog even te wachten :-)
Alle reacties Link kopieren
grootste kosten zitten in verlies inkomsten en kosten opvang..



Ik gaf borstvoeding, is geen fles aan te pas gekomen bij alle 3. Luiers kocht in de aanbieding en dan ook direct veel



babykamer bij no.1 was nieuw (toen bestond marktplaats nog niet) maar die is 3 kinderen meegegaan en zou nog wel 3 kinderen mee kunnen. Mijn kinderwagen was ook nieuw en is ook 3 kinderen meegegeaan. Kamertje was in guldens iets van 2000 gulden en de wagen was 1000 gulden . In euro's zou ik dan rond de 3000 uitkomen denk ik voor het gemak.. Kleding.. tja. daar kan je het zo gek maken als je wil. Eerste tijd veel kraamspul en daarna kocht ik veel bij zeeman , hema en H&M. Je koopt toch niet te veel vooruit ivm groei.



Eten.. borstvoeding dus volledig zolang als het kon, fruithapjes en groente prutjes maakte ik zelf. ik kocht geen speciale kinder koekjes of limonade troep..



Kortom.. het is maar net wat je er voor over hebt..
Alle reacties Link kopieren
De grootste kosten, zijn de verminderde inkomsten.

Hoe willen jullie het gaan doen met jullie banen??
Alle reacties Link kopieren
Het belangrijkste zijn, vind ik, de dingen die Italiagirl even terloops aanstipt: minder inkomen en méér kosten voor de kinderopvang. Vriend is 8 uur minder gaan werken en ik 4 uur. (Zo'n extra vrije dag kost trouwens nog meer geld, heb ik gemerkt, omdat je er dan toch met je kindje op uit wilt en vaker ergens een kopje koffie drinkt of een kleine impulsaankoop doet dan toen je nog veilig achter je bureau zat .) Daarnaast zijn we aan de kinderopvang (netto, maar dan wel voor twee kinderen) dit jaar net zoveel kwijt als (netto) aan onze hypotheek.



Qua spullen hebben wij veel overgenomen van vrienden (gratis of voor weinig), dus daar zijn we niet veel geld aan kwijt geweest.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen kinderopvang nodig hebt en ook niet in inkomsten achteruit gaat, zullen de dagelijkse uitgaven idd zo tussen de 50 en 100 euro per maand liggen.

Ik had destijds berekend dat ik de luiers van de kinderbijslag kon betalen.
ik kan het me echt niet meer herinneren, mijn kinderen zijn inmiddels pubers.



Maar: het is meer dan de uitgaven voor levensonderhoud voor jullie + de baby. Het gaat ook om minder inkomsten als een/ beiden minder gaat werken, het extra opnemen van vrije dagen bij ziekten, het inleveren van pensioenopbouw bij minder werken, het meeverzekeren van het kind, evt. testament.



Maar verbazingwekkend is dat er blijkbaar alleen aan de eerste periode gedacht wordt: ik vind de kinderen gewoon steeds duurder worden. Van geen schoentjes naar 3 a 4 paar per jaar, grotere kleren kosten meer, zwemles komt pas na 4 jaar, bijdrage school volgt etc. Een tweede kind bijv geeft nog steeds veel kosten, laat staan een derde. Luiers en opvang leek veel geld, maar nu ze ouder worden, worden het andere kosten maar per definitie minder kosten. Kijk dus niet alleen naar de beginperiode met 1 kind. Je weet nooit hoe de toekomst wordt, maar toch.
Nou idd. De inkomstenderving in combinatie met opvangkosten is de echte kostenpost. Man en ik hebben ca 30% inkomstenderving en betalen per maand ca 800 euro aan opvang.



En na een jaar zijn de kosten niet per se lager denk ik, kinderen blijven kleren, spullen en aandacht nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
zo'n eerste jaar kom je wel door, met koopjes. Kinderen worden pas duur vanaf een jaar of tien (allemaal een gouden beugeltje!). En helemaal als ze gaan studeren. Kun je het dan nog betalen? Kun je daar al voor spraken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 27 oktober 2014 @ 13:15:

Het belangrijkste zijn, vind ik, de dingen die Italiagirl even terloops aanstipt: minder inkomen en méér kosten voor de kinderopvang. Vriend is 8 uur minder gaan werken en ik 4 uur. (Zo'n extra vrije dag kost trouwens nog meer geld, heb ik gemerkt, omdat je er dan toch met je kindje op uit wilt en vaker ergens een kopje koffie drinkt of een kleine impulsaankoop doet dan toen je nog veilig achter je bureau zat .) Daarnaast zijn we aan de kinderopvang (netto, maar dan wel voor twee kinderen) dit jaar net zoveel kwijt als (netto) aan onze hypotheek.



Qua spullen hebben wij veel overgenomen van vrienden (gratis of voor weinig), dus daar zijn we niet veel geld aan kwijt geweest.Jeetje! Heb je zo'n lage hypotheek of betaal je zoveel aan de opvang??
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben aan de uitzet hooguit 300 euro uitgegeven. Marktplaats,kringloop: vinden we leuk.

Kind is 1 jaar geweest en we gebruiken nog steeds pas de doekjes uit de 2xdoos van 12 pakjes. Poepbillen doe ik met een washand.

Borstvoeding geef ik nog en kind eet mee met ons, dus geen potjes oid.

Beste investering: wasbare luiers en af en toe wegwerp. Hooguit 1 pak per maand en 1 was per week extra.

Kleding koop ik wanneer nodig. Idem met speelgoed en boekjes, gewoon leuk. We hebben een speelkleed gekocht en een loopwagentje waar ze achter kan lopen, super leuk.



Erg budget, maar we zijn niet arm oid, het gaat gewoon zo.



In het begin dus hooguit 300 euro en nu denk ik 20-50 per maand extra. Valt mee toch?
quote:Ka32 schreef op 27 oktober 2014 @ 13:18:

[...]



Jeetje! Heb je zo'n lage hypotheek of betaal je zoveel aan de opvang??Wij betalen ook meer aan opvang dan aan hypotheek. En verdienen dus minder, en dat blijft zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven