Kosten baby eerste jaar

27-10-2014 12:49 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



Omdat ik erg benieuwd ben naar wat voor kosten er komen kijken bij een baby'tje, dit topic.



Ik vind het namelijk belangrijk dat we de 'kosten' kunnen dragen en daar iets meer over weten, voordat we aan kinderen beginnen. Daarom ben ik benieuwd wat jullie ongeveer hebben uitgegeven in het eerste jaar (of per maand).



Wij zijn gewend om zuinig te leven en hebben weinig luxe nodig. (we wonen trouwens in een gewoon huis hoor, niet dat je denkt dat we in een tent wonen of zo.. )



Maar goed, dit is totaal niet voor ons. Waar moet ik aan denken? Wat moet ik aanschaffen?



Ik weet nog niet of ik voor langere tijd borstvoeding wil geven, zo niet dan wil ik de babyvoeding zelf maken.



Wegwerpluiers hebben denk ik ook mijn voorkeur (iemand ervaring met herbruikbare luiers?)



Ik ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
quote:Ka32 schreef op 27 oktober 2014 @ 13:18:

[...]

Jeetje! Heb je zo'n lage hypotheek of betaal je zoveel aan de opvang??Ik chargeer een klein beetje. Opvang kost ons netto ca. 900 euro en de hypotheek 1000. Of dat veel of weinig is mag je zelf uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
Megaveel kosten maar dat is een persoonlijk gekleurd verhaal.



De dingen die je hier gaat horen:

- net zo duur als je het zelf maakt

- afhankelijk van je persoonlijke situatie (kinderopvang, veel krijgen)

- je kunt ook veel via marktplaats/2e hands kopen.



Allemaal waar overigens maar dacht vat even samen
Hier vond ik het juist na het eerste jaar flink duurder worden. Elke 3 maanden nieuwe schoenen (voetjes groeien hard), kinderopvang, kleding. Pas nu op de basisschool wordt het weer wat goedkoper.

Toen hier beide kinderen op de opvang zaten was mijn loon een stuk minder dan de opvangkosten., gelukkig heeft mijn man een goed inkomen. Aangezien ik bezig was aan een opleiding had het wel zin door te werken, anders had ik beter thuis kunnen gaan zitten (alhoewel een CVgat/ jaren van de de werkvloer in geen enkele carriere goed is)



Hier overigens steeds 1 jaar BV gegeven, scheelt wel een hoop geld denk ik. Kinderen aten vanaf 6 maanden eten wat ik zelf maakte zoals groenten met wat moedermelk.
Alle reacties Link kopieren
quote:ambrosia9 schreef op 27 oktober 2014 @ 13:06:

Ik heb zelf een babycook aangeschaft waarin ik vanaf de vierde maand zelf fruit en hapjes kan maken voor de baby. Nooit potjes gekocht, dat scheelt natuurlijk wel in de kosten.Wat is het voordeel van zo'n babycook? Is het echt handiger dan gewoon pureren in of met een staafmixer/blender/keukenmachine? En groente stomen of koken?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het nog belangrijker is om te kijken ná het eerste jaar. Kleding wordt dan duurder, je moet schoenen gaan kopen en ook speelgoed wordt vaak duurder als je meer koopt dan een voelboekje en rammelaar.



Zijn ze 2 dan gaan ze vaak naar de crèche wanneer ze niet naar een kinderopvang gaan.



Wat niet móet maar misschien niet onverstandig is; sparen voor een opleiding voor jouw kind. Zeker nu stufi steeds minder wordt. Reken op ¤50,- per maand sparen vanaf de geboorte.



maar goed:

Luiers kruidvat ¤ 0,16 pst, 250 per maand: ¤ 40,- per maand

Flesvoeding kruidvat: ¤7,5 bussen per maand: ¤ 35,- per maand

Kleding: van gratis op Marktplaats tot ¤ 200,- per maand

Lotiondoekjes, verzorgingsproducten : ¤ 15,- per maand

Vervanging van spullen: ¤ 10,- per maand

Dan heb je nog extra kosten in GWL, eventueel auto en verzekeringen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 27 oktober 2014 @ 13:22:

[...]



Ik chargeer een klein beetje. Opvang kost ons netto ca. 900 euro en de hypotheek 1000. Of dat veel of weinig is mag je zelf uitmaken.

Was niet lulig bedoeld ofzo. Ik was oprecht verbaasd.

Ik heb ook twee kinderen drie dagen per week naar het kdv gehad, maar kan me niet herinneren dat dat netto zo duur was.

Waarschijnlijk heb ik die herinnering ergens ver weg gestopt om er nooit meer aan te hoeven denken.
Alle reacties Link kopieren
Mbt inkomensvermindering, neem ik eigenlijk aan dat je tijdens je verlof krijgt doorbetaald, maar dat is misschien helemaal niet zo?



Verder ben ik van plan full time te blijven werken, maar dan flexibel (bijv. 4x9 uur, of 4x8 doordeweeks en in de avonden extra werken). En mijn vriend 4 dagen werken. In dit scenario zou kind 3 dagen naar de kdv gaan en hier krijg je echt veel toeslag voor. In ieder geval zouden wij dat krijgen, want ons inkomen zal niet zo heel hoog zijn.



Verder ben ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe veel je kwijt bent aan luiers, of de vaste lasten van een baby zegmaar, aangezien uitzet veel makkelijker tweedehands te krijgen is.
Alle reacties Link kopieren
quote:EvaViva schreef op 27 oktober 2014 @ 13:26:

[...]





Wat is het voordeel van zo'n babycook? Is het echt handiger dan gewoon pureren in of met een staafmixer/blender/keukenmachine? En groente stomen of koken?nee joh, het is gewoon een stoomkoker met blender in 1. Kost 100 euro, daar kun je een boel struiken broccoli zelf voor prakken hoor
Alle reacties Link kopieren
@Ka: Ik vatte het ook niet lullig op hoor! Maar ja, dat soort bedragen zijn we er wel aan kwijt. Je hebt het vast verdrongen . Maar volgend jaar gaat jongste ook alweer naar school + BSO en hoewel hij natuurlijk veel te snel groot wordt en ik het KDV zeker zal gaan missen kijken we nu al uit naar de lagere maandlasten.
Alle reacties Link kopieren
quote:b100 schreef op 27 oktober 2014 @ 13:26:

Ik denk dat het nog belangrijker is om te kijken ná het eerste jaar. Kleding wordt dan duurder, je moet schoenen gaan kopen en ook speelgoed wordt vaak duurder als je meer koopt dan een voelboekje en rammelaar.



Zijn ze 2 dan gaan ze vaak naar de crèche wanneer ze niet naar een kinderopvang gaan.



Wat niet móet maar misschien niet onverstandig is; sparen voor een opleiding voor jouw kind. Zeker nu stufi steeds minder wordt. Reken op ¤50,- per maand sparen vanaf de geboorte.



maar goed:

Luiers kruidvat ¤ 0,16 pst, 250 per maand: ¤ 40,- per maand

Flesvoeding kruidvat: ¤7,5 bussen per maand: ¤ 35,- per maand

Kleding: van gratis op Marktplaats tot ¤ 200,- per maand

Lotiondoekjes, verzorgingsproducten : ¤ 15,- per maand

Vervanging van spullen: ¤ 10,- per maand

Dan heb je nog extra kosten in GWL, eventueel auto en verzekeringen.Als je dat consequent zou doen, heb je 10800 euro tegen de tijd dat je kind 18 is, nog zonder rente. Dus dan ga je er vanuit dat kind evengoed nog leent, toch? Of ga je de gehele studie betalen?
quote:understatement schreef op 27 oktober 2014 @ 13:27:

Mbt inkomensvermindering, neem ik eigenlijk aan dat je tijdens je verlof krijgt doorbetaald, maar dat is misschien helemaal niet zo?



Verder ben ik van plan full time te blijven werken, maar dan flexibel (bijv. 4x9 uur, of 4x8 doordeweeks en in de avonden extra werken). En mijn vriend 4 dagen werken. In dit scenario zou kind 3 dagen naar de kdv gaan en hier krijg je echt veel toeslag voor. In ieder geval zouden wij dat krijgen, want ons inkomen zal niet zo heel hoog zijn.



Verder ben ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe veel je kwijt bent aan luiers, of de vaste lasten van een baby zegmaar, aangezien uitzet veel makkelijker tweedehands te krijgen is.Ja, je krijgt doorgaans wel doorbetaald. Als je fulltime blijft werken en veel toeslag krijgt zal het wel meevallen met je inkomstenderving. Ik werk ook fulltime maar mijn man werkt minder dus er komt wel minder binnen en we krijgen minimale toeslag.
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen zijn het duurst in het laatste jaar van hun leven. Het eerste jaar valt reuze mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf me overigens verbazen over het feit dat mijn ouders 4 kinderen hebben opgevoed, veelal op één - niet spectaculair, want mijn vader is geen arts of advocaat oid - inkomen. We hebben niet uitbundig geleefd en ik ging pas vanaf de middelbare naar het buitenland op vakantie met mijn ouders, maar dat kon toen dus wel gewoon zo. Is het leven dat echt zo veel duurder geworden, of stelt men andere prioriteiten; leefde men 'vroeger' misschien soberder?
Alle reacties Link kopieren
quote:noreservations schreef op 27 oktober 2014 @ 13:33:

De meeste mensen zijn het duurst in het laatste jaar van hun leven. Het eerste jaar valt reuze mee.Haha, hoewel dat natuurlijk waar is, heeft dat denk ik geen keuze op het wel of niet gaan voor kinderen
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kinderopvang is hier ook de grootste kostenpost (ruim 700 euro netto per maand, wel voor twee kinderen). De rest zou ik inderdaad niet per se alleen als eerstejaarskosten zien, maar met wat je aan kinderen kwijt bent. Kleding hebben ze ook de jaren daarna nodig (kosten stijgen zelfs daarvoor vind ik als ze groter worden). Nieuw auto stoeltje, grotere kinderstoel, groot bed etc.
Alle reacties Link kopieren
Als je fulltime blijft werken of juist helemaal geen kinderopvang nodig hebt, vallen die kosten natuurlijk weg. Ik vind het alleen altijd belangrijk ze wel te noemen in een 'Wat kost een kind?'-topic. Omdat het belangrijke kosten kúnnen zijn om rekening mee te houden én omdat minder weken en wel of niet naar opvang in mijn ogen sowieso belangrijke onderwerpen zijn om het al vóór een zwangerschap samen over te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onverwacht een tweeling gekregen en die kans hebben we allemaal...ik geef nu ongeveer 400 euro per maand aan twee kindjes uit. De meeste dingen hebben we nieuw gekocht omdat we dat willen en kunnen betalen. De kinderbijslag sparen we voor studie later, zal vast niet genoeg zijn maar dan is er een pot iig. Het kan ongetwijfeld goedkoper maar de mijne hebben allergie waardoor je al vastzit aan duurder voedsel, vaak ZH bezoek met betaald parkeren enz enz

Je weet het gewoon niet van te voren
Ignorance is bliss
Alle reacties Link kopieren
De 'startkosten' van een baby zijn als je wil echt verwaarloosbaar hoor Daar zit minstens 80% marketing bij. Wat heb je echt nodig? Bedje, kinderstoel, draagzak en wipstoeltje misschien. Spotgoedkoop bij ikea of tweedehands. Wij deden niet aan dure kinderwagens, maar hadden gewoon een buggy die helemaal plat kon. Wandelwagenzak erin zodat de kleine warm lag. 100 euro in totaal et voilà, je bent klaar vanaf dag 1 totdag ze helemaal zelf overal heen kunnen lopen.



Huismerkluiers van de supermarkt werkten voor ons ok. poedermelk van huismerk ook (borstvoeding is nog goedkoper :-) ). Zodra ze aan groentepapjes toe zijn eten ze gewoon hetzelfde als jij, alleen minder zout en kruiden.



De echte kosten zijn inderdaad het geld dat je minder verdient (omdat je minder werkt en vaker verlof neemt), en de kinderopvang. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Wij hebben 4 jaar lang niet kunnen sparen ivm inkomstenderving en hoge opvangkosten. Nu mijn dochter naar school gaat, komt er weer wat lucht.
Alle reacties Link kopieren
quote:understatement schreef op 27 oktober 2014 @ 13:35:

Is het leven dat echt zo veel duurder geworden, of stelt men andere prioriteiten; leefde men 'vroeger' misschien soberder?

Mensen stellen andere prioriteiten.

Eén, a twee keer per jaar op vakantie. Als je in de stad bent een broodje eten of een kop koffie met taart. Uit eten, een ipad, mobiele telefoon, twee auto's, nieuwe kleren etc. etc.



In de jaren tachtig twee weken met een tent naar Frankrijk, alleen op zaterdag chips met een glas fris, uit eten was één keer in het jaar naar van der Valk of de Chinees. Van de Sint kreeg je wanten of een nieuwe pyama.

Er was vroeger niet voor niets maar één McDonalds in Rotterdam. Omdat mensen niet zo vaak naar de Mac gingen.



Dat geeft allemaal niet. Maar het maakt het wel duurder.
Alle reacties Link kopieren
O ja, en als ze groter worden: altijd in het hoogseizoen op vakantie. Dát viel even vies tegen vorig jaar...
Maak je niet te druk om luiers en kleding. Je grootste kostenpost wordt minder werken en kinderopvang.
Alle reacties Link kopieren
Ons meisje is nu 6 maanden en ik merk bijna niet dat we minder te besteden hebben. Natuurlijk kost een baby geld. Maar kleding en speelgoed kregen wij superveel van kraamvisite. En de baby uitzet heb ik grotendeels bij elkaar gekregen door te zoeken op MP en veel gekregen van vrienden familie en collega's die geen kindjes meer hebben.

Mijn man en ik zijn minder gaan werken maar we geven ook minder uit. Geen tijd meer om te shoppen en uit te gaan dus dat bespaar je weer. Kinderopvang is wel ontzettend duur. Een gastouders is vaak iets goedkoper dan het kdv.
Alle reacties Link kopieren
quote:understatement schreef op 27 oktober 2014 @ 13:31:

[...]





Als je dat consequent zou doen, heb je 10800 euro tegen de tijd dat je kind 18 is, nog zonder rente. Dus dan ga je er vanuit dat kind evengoed nog leent, toch? Of ga je de gehele studie betalen?Ik ga er vanuit dat ze een bijbaantje ernaast hebben. En afhankelijk van de studie, woonplaats etc. bij zullen moeten lenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 27 oktober 2014 @ 13:42:

Maak je niet te druk om luiers en kleding. Je grootste kostenpost wordt minder werken en kinderopvang.TO en partner leven van 1 salaris, ik ga er vanuit dat er geen kinderopvang nodig is of er sprake is van minder inkomsten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven