Maar niet zwanger worden..... (deel 2)

24-01-2016 14:41 3051 berichten
Vervolg van het topic Maar niet zwanger worden.... van hello-itsme:



Hallo,



Wij zijn al een tijd bezig om zwanger te worden van de tweede. Helaas wil het nog niet lukken. Nu is er een goede vriendin van mij net zwanger van de tweede en mijn zusje verteld deze week ook net dat ze zwanger is van de tweede. Ik vind het lastig om hier mee om te gaan. Ik wil natuurlijk hun plezier en geluk niet verpesten, maar ik vind het ook moeilijk om hun zo te zien. Iemand tips? Of iemand die in hetzelfde schuitje zit?



Liefs



Hier schrijven we gezellig verder met een tabel! Gewoon een groepje meiden dat al wat langer bezig is om zwanger te worden. De een nog niet naar de huisarts gegaan, de ander al diep in de medische malle molen, het maakt niet uit.



Naam

(leeftijd)OorzaakStand van zakenlux.

(27/31)Verminderde zaadkwaliteit

Bezig sinds nov'14Zwanger in IVF1 (jul'16) van een zoontje! UD: 10 mei'17wished_

(27/29) sterk verminderde zaadkwaliteit

Bezig sinds jan'153 mislukte IUI behandelingen, November '16 vroege MK , start ICSI flipje2

(27/40) blogSterk verminderde zaadkwaliteit

Kinderwens sinds okt '14ICSI1 (jan/feb '16): zwanger van verse tp, na 18 wk afscheid moeten nemen van F★ , weer zwanger van cryo-tp, mk na 12 wk . Feb/mrt '17 weer verder met een cryo-tp. Intussen wachten op uitslagen genetisch onderzoek bij het kindje na de miskraam. (Nog 4 cryo's in de vriezer.)proudmama33

(35/38)Geen oorzaak gevonden

Bezig sinds apr'14Bezig voor een tweede kindje, proberen tot eind 2016 zelfmssfiddler

(28/28)Licht verminderde zaadkwaliteit

Bezig sinds aug'14Zwanger in IUI2, helaas MA Weer zwanger in IUI4, verdrietig genoeg weer MA nu pauze om deze verdrietige periode een plekje te geven fluorescent

(27/36)Korte luteale fase

Bezig sinds aug'14Eerst progesteronsuppletie gehad, geen succes. Zwanger in IUI1 (sep'16) klopt! UD: 25 mei'17jo_86

(29/29)Geen oorzaak gevonden

Bezig sinds mrt'15 Spontaan zwanger in mrt'16, helaas miskraam Nu bezig met IUI2boulu

(28)Verminderde zaadkwaliteit en pcos

Bezig sinds sep'1411x ovulatie inductie, geen effect. Bij IUI zeer wisselende zaadkwaliteit. ICSI1 (nov/dec '16): vroege miskraam , geen cryo's. Lampje1

(31/36)Verminderde zaadkwaliteitIUI1 met 4,5 mln en IUI2 met 1,2 mln, mislukt. Advies IVF/ICSI. Zwanger in IUI3 met 0,8 mln, helaas vroege miskraam (5+2) shinesun

(leeftijd)Bezig sinds 2015Tweede kindje. Gaat starten met ICSIHannepan86

(29/31)Negatieve samenlevingstesten + teratozoöspermie

Bezig sinds 20146x IUI gehad, helaas mislukt. Zwanger in IVF1 (dec'16)! UD: 7 sept'17Skylark

(31)Geen oorzaak gevonden

Bezig sinds jan'15Relatief lage AMH waarde. 2 rondes clomid + 2 rondes letrozole mislukt, IUI1 mislukt. Ingeloot voor IVFDubbeltje83

(33/36)Geen oorzaak gevonden

Bezig sinds 2013Start met IUI1Deni308

26/29Verminderde zaadkwaliteit + onregelmatige cyclus

Bezig sinds najaar'14IVF1 (nov/dec '16): verse tp niet zwanger, geen cryo'sAderyn

(32/31)Wisselende zaadkwaliteit

Bezig sinds sep'15Sep'16 intake bij fertiliteitsarts, vlak daarna spontaan zwanger! klopt! UD: 23 mei '17Blauwe_stoel

(32/33)Bezig met onderzoeken

Bezig sinds apr'15HSG staat geplandBaggal

(33)Sterk verminderde zaadkwaliteit

Bezig sinds 2013Zwanger in ICSI2, helaas vmk , cryo-terugplaatsing van 2 embryo's: weer vmk... itsi_us

(34)Zwanger in IVF1 (feb'16) dochter! UD: 12 dec'16hello-itsme

(32/35)Bezig sinds mrt'15Tweede kindjeZomerzotje

(34)Mogelijk syndroom van Asherman na curettageIn mei'15 een miskraam gehad Miss_Bean

(30/30)Geen oorzaak gevonden

Bezig sinds okt'14Feb'16 onderzoeken goed, paar dagen later zwanger! Sep'16 bevallen met 34+3 Mojo84

(31/36)Nog geen onderzoeken gehad

Bezig sinds jul'14In okt'15 vroege miskraam nu zwanger van een dochter!Hannahzz

(31/31)onbegrepen infertiliteit

Bezig sinds dec'14na HSG nog 2 cycli zelf proberen en dan in feb starten met iui



login: zwangerwordenTO, v1v4f0rum
Alle reacties Link kopieren
Hannepan volgens mij gaat het heel goed met je. Ik wil wel lezen of je al kwaaltjes hebt en wanneer je echo is etc dus blijf ons af en toe updaten (misschien moet ik ff in een andere topic spieken).



Wished omg wat erg wat dat ze het kwijt zijn geraakt. Was je nog een beetje vriendelijk? Ik zou denk ik helemaal los gaan tegen die vent (frustratie van het hele traject). Ik vind het eigenlijk wel schandalig hoezo buisjes bloed kwijt? Het gaat om bloed niet om materiaal wat ergens laat liggen. Ik denk toch niet dat een laborant denkt oke dit gooi ik weg ofzo. Vraag mij nu dan of hoever de uitslag(en) betrouwbaar zijn. Balen alsof dit allemaal niet erg genoeg is maar goed blij voor je dat je wel gewoon door mag. Krijg je nu niet versneld een uitslag? Wat checken ze eigenlijk in het bloed? Fijn btw dat je vaker naar de psyq mag.



Boulou wat shit dat je het telefoontje hebt gemist je wil gewoon weten waar je aan toe bent. Ik zou morgen toch even zelf bellen tussen de bedrijven door. Ben er ook nooit echt een ster in om dat tussendoor te doen.



Flipje bedenk me nu dat ik helemaal niet heb gereageerd op je trouw update. Wat super leuk dat je daar mee bezig kan zijn. Ik kijk dat programma 'say yes to the dress' vaker en dan denk ik, wil nog een x. Je hebt dus ook gewoon al een vaste datum ik hoop dat je een hele mooie dag tegemoet gaat. Ik hoop dat je dingen wel een beetje los kan zien van elkaar en je verdriet niet teveel effect heeft op de hele belevenis. Ik vond het heel leuk en misschien ben ik ook wel een beetje dromerig.



Idd dames de negativiteit houd gewoon aan ik denk dat het door het weer komt

D8 dat ik mij wel wat beter voelde maar voel me belabberd. Daardoor krijg ik hoop en schaam me gewoon over het feit dat ik 'hoop' dat het raak is. Terwijl ik diep in mij hart weet dat het kansloos is (statisch gezien is dit niet waar gezien alles oke is). Nou ja in elk geval hoop ik dat als het weeeerr niet raak is mijn menstuatie gewoon op tijd komt zodat ik snel verder kan. Uhm iets wat ik al 2 jaar dus zeg.



Oh ja Boulou wat je schreef over je 30e ik snap wat je bedoeld. Inmiddels kan ik geen mama meer worden op mijn 30e tenzij ik nu zwanger ben/ raak en de baby te vroeg komt haha. En ja boeiend 30 of 31 als het maar heel snel komt. Gek genoeg had ik altijd gedacht dat ik op/ rond mijn 30e wel een baby zou willen. Dat gevoel kwam 2 jaar eerder en die eierstokken rammelen en dat doet zo zeer. Nou ja je komt er wel overheen belangrijker is dat er gewoon snel een baby komt maar je gedachten zijn herkenbaar (helaas !)
Alle reacties Link kopieren
Ja ik kon nog vriendelijk blijven Jo, maar het is meer dat ik denk van 'Ik heb ze nog nodig 'want eigenlijk is het natuurlijk schandalig. Een vriend van mij zei al dat ik het moest melden bij igz, lichaamsmateriaal kwijt raken is zeer kwalijk eigenlijk ja en dan vraag ik me inderdaad ook af hoe ze met de rest om gaan. Ze testen op HIV, soa's, hepatitis. Maar als ik schoon ben, is hij het ook, lijkt mij. Ik snap dat dit protocol is , vind ik ook prima maar hun mogen ons niet langer laten wachten het is hun fout. Ben benieuwd wanneer we op voorlichtingsmiddag mogen. Man gaat morgen weer prikken en dan ongeveer na een week is de uitslag er. Ik hou jullie op de hoogte hierover.





Jo, knuffel meid. Dat is het rottige aan dit hele traject, je hebt ene dag hoop, de andere dag weet je dat het kansloos is, je schommelt zo heen en weer met allerlei gevoelens. Ik herken dat maar al te goed, en die hormonen spelen dan ook nog eens mee, zeker niet in positieve zin.



Ik hoop dat 2017 voor ons allemaal een positief jaar word, met knaltesten en veeel bevallingen!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Jo, ik weet niet wat jullie gemiddelde zaadkwaliteit was maar ik ben beide keren zwanger geworden met rond de 8 miljoen. Ik heb er destijds een hele studie van gemaakt en ergens gevonden dat je de grootste kans hebt met iui als de zaadkwaliteit tussen de 5 en 10 miljoen zit. Ik denk doordat dat nou net de hoeveelheid is waarbij iui net dat extra zetje geeft (bij minder helpt iui niet en bij meer was je wsl wel zwanger geworden zonder iui dus dan is er wellicht wat anders aan de hand)

Ik hoop heel erg voor je dat het eindelijk een keer raak mag zijn



Knap dat je vriendelijk kon blijven Wished. Ik snap wel dat ze sowieso willen weten of je man geen enge ziektes heeft voor zijn zaad het lab ingaat, er werken immers mensen in een lab. Maar dan moet het ziekenhuis zelf maar een spoedanalyse voor jullie gaan betalen en jullie niet laten wachten. Ik hoop dat er iemand flink zit te balen en dat dit niet weer gebeurd.

Fijn dat het gesprek met de psycholoog goed was en dat je iets vaker mag komen. Mag ik vragen wat voor dingen ze zegt, doet, wat jou helpt?

Je vroeg al een paar keer hoe het met me ging en besef me ineens dat ik daar helemaal niet op in ben gegaan. Sorry daarvoor. Ik weet eerlijk gezegd het antwoord ook niet, soms wel oke en soms ook helemaal niet. Merk dat man hetzelfde heeft, we zijn beide erg gefrustreerd en ergens ook wel bang voor 2017. Wel hebben we het er ergens wel aan toe om weer verder te gaan, gelukkig hebben we wat dat betreft wel weer dezelfde overlevingsstrategie, verstand op nul en gaan. Na de afgelopen weken merk ik dat ik ook bang ben voor anderen, om weer een trap na te krijgen, er zijn maar weinig mensen die ik nog echt vertrouw. Gelukkig gaat het tussen man en mij wel goed en hebben we veel steun aan elkaar en zijn er nog een paar anderen die ik echt vertrouw.

Volgende week bloedprikken voor de stolling en dan mogen we bij de volgende menstruatie beginnen (dat is, hoop ik, ergens na onze wintersport.



Boulu, ik heb het ook wel, nog geen 30, maar wel 3 jaar ouder dan toen we begonnen en dus op z'n vroegst rond mijn 30e moeder. Ik ben het wel eens met wat Jo zegt, niet te veel mee bezig houden. Als hij/zij maar komt en het liefst z.s.m.

Dat jaloers zijn snap ik ook wel en is denk ik heel normaal. En het is ook wel moeilijk dat Hannepan ongeveer tegelijk met jou was. Dat heeft niets met het niet gunnen te maken, maar je gunt het jezelf onderhand ook. Weet je, zelfs toen ik zwanger was was ik wat jaloers op andere zwangeren, omdat zij onbezorgd waren en achteraf omdat velen het bij 8 weken al verteld hebben zonder er bij na te denken dat het nog mis kan gaan. Terwijl wij zo bang zijn geweest en zo voorzichtig en het nog niet veel mensen hadden verteld en toch ging het bij ons mis. Maar ik gun het hen ook, ik gun iedereen de onbezorgdheid dat het gewoon goed gaat. En dat kan gewoon naast elkaar bestaan hoor



Hannepan, het is je echt gegunt. Ik vind het fijn wat je schrijft en het voegt echt wat toe. Ik vind het altijd wat confronterend als mensen helemaal hieperdepiep zijn en alle ins en outs beschrijven van alle kwaaltjes (vooral omdat ik persoonlijk niet zo hieperdepiep meer kan zijn bij een zwangerschap), maar zoals jij schrijft is heel fijn en ik hoop dat je ons blijft updaten.



Animal, ik denk het ook wel eens, misschien is een kindje toch wel heel erg zwaar. Nou ja het moet maar denk ik dan, anderen kunnen het ook . Al hoop ik ergens wel dat ons kindje net zo'n slaapkop is als ik en niet op mijn man lijkt wat dat betreft ;)
Uitrekenen van de bevaldatum doe ik ook hoor, niet elke maand, nu al een paar keer niet gedaan. En je ziet het toch wel als er een nieuw "Uitgerekend in...." start. Bovendien vind ik het wel leuk om te kijken wat het sterrenbeeld dan is en welk seizoen we dan in zitten Of je glijdend door de sneeuw moet als je hoogzwanger bent, of dat je met je dikke buik het vocht vast gaat houden omdat het 30 graden is. En mijn zoontje gaat naar school komend voorjaar, dus dan is het ook fijn om te weten of het dan vakantie is... Oh ik ben wel obsessief bezig soms hoor, vreselijk!

Teleurgesteld in mensen ben ik ook ja. Ik heb 1 vriendin die van haar eerste kind dmv clomid is zwanger geworden, en haar tweede kind is een spontane zwangerschap geworden. Zij weet dus hoe de medische molen is, en hoe je hele leven in het teken staat van zwanger willen worden enz. En zelfs uit haar mond hoorde ik die stomme opmerkingen als: je moet er niet zoveel mee bezig zijn/het komt allemaal vanzelf als je maar ontspant/je moet eens op vakantie gaan, even nergens aan denken. Tja, wat ben je dan voor iemand... Met haar inmiddels geen contact meer. Een andere vriendin die snapt niet dat we een tweede kind willen, want zelf heeft ze er 1 en dat vind ze genoeg. Dus daarmee kon ik er ook niet over praten, kwam geen steun vanaf. "Misschien moet je gewoon blij zijn dat je er eentje hebt" Ja dat ben ik zeker, maar we willen nóg zo'n leuke maken. Snapte ze niet. Die vriendschap is doodgebloed, na 20 jaar vriendschap.

Shishi welkom nog, jammer dat je je moet aanmelden maar fijn om zo'n groep te hebben waaruit je een hoop advies en steun kan krijgen. Goed dat jullie al onderzoek hebben laten doen, maar waarom loopt dat via de huisarts? Ik neem aan dat jullie dan zijn doorverwezen naar het ziekenhuis nu?

Dubbeltje dikke knuffel Wat vervelend is dat, dat je de laatste bent van de vriendinnengroep. Ik heb zelf geen groep (gelukkig), maar ik snap je verdriet wel. Zijn je vriendinnen wel op de hoogte van jullie traject? Ik hoop dat je je gauw mag aansluiten in de gesprekken over kwaaltjes en babyspulletjes. Misschien kun je ze vragen dat te beperken.......hoewel dat natuurlijk heel lastig is.

Wished dat je zo rustig kon blijven zeg, wat een grove fout! Goed dat je de aanmelding voor de infoavond erdoor hebt gedrukt, dat is wel het minste wat ze nu voor jullie kunnen betekenen! En hoe gaat het met je? Als het goed is mocht je vandaag weer bij de psycholoog komen?

Jo kom je de tijd nog een beetje door? 2e wachtweek, ik hoop zo voor je dat het raak is!

Baggal, Flip en Mssfiddler een dikke knuffel

Hannepan ook ik wil updates hoor! Hoe gaat het met je, heb je kwaaltjes en ben je op een roze wolk??

en voor iedereen die ik niet genoemd heb!

Ik ben vanmorgen naar de internist geweest en mijn bloeddruk is nog veel te hoog (150/100) dus daar moet weer wat mee gedaan worden. Medicatie gaat wéér omhoog en nou moet ik zelf een bloeddrukmeter kopen en elke dag meten, doorgeven en dan moet binnen 4-6 weken de bloeddruk naar beneden gaan. Wéér wachten dus. Ik krijg er helemaal de schijt van. Intussen heb ik enorme last van stress, ruzie met m'n zus en moeder en geen contact meer mee, financiële problemen doordat ik geen werk meer heb, gedoe met m'n zoontje die getest gaat worden omdat ze vermoeden dat hij hoogbegaafd is, kortom: het is niet heel gek dat die bloeddruk zo vreselijk hoog is. Ben half overspannen van alles. Soms wil ik die kinderwens opgeven, misschien is het allemaal helemaal niet verstandig. Maar van de andere kant: ik kan ook niet in de toekomst kijken, dus wie weet heb ik volgende maand ineens een baan en staan we er ineens heel anders voor. En als het te lang duurt, dan komt het preventieteam van de hypotheekverstrekker voor ons in actie, en gaan ze een langdurige oplossing vinden zodat we zonder financiële stress in ons huis kunnen blijven wonen.

Er komt een dag.... en dan komt alles goed....
Alle reacties Link kopieren
Even een egopost...... het ziekenhuis adviseert toch de spoelingen (tot april dan zijn we twee jaar bezig) en vervolgens weer een samenlevingstest..... als die weer negatief is, dan wordt er weer overlegt en is er een KANS dat we mogen starten met IUI.



We kunnen niets met deze uitslag. Zoals bekend sta ik totaal niet achter deze spoelingen:

- ze zijn niet evidenced based

- de arts kan niet aangeven hoe groot de kans is dat het helpt.

- het is ook nog slecht voor het seksleven. Spoelingen moeten een uur voor de seks gebruikt worden. Weg beetje spontaniteit wat er nog is.



De samenlevingstest blijft een discutabel ding in onze situatie. Want onze arts zegt, jullie hebben nog een grote kans dat het spontaan gebeurd. (Rond de 40%) Zij komt uit een ziekenhuis waar de samenlevingstest niet meer gedaan wordt. Maar in het ziekenhuis waar wij zitten wordt de test wel gedaan en als je de test wel meeneemt in de kansberekening dan is de kans op dit moment 18%.

We willen het gesprek met de arts nog aangaan over de samenlevingstest, want we hebben het gevoel dat er niet naar de uitkomst gehandeld wordt.

Daarna gaan we kijken hoe verder. We hebben het er al over gehad om ergens anders een second opinion te vragen.



Gewoon een k*tsituatie....
Alle reacties Link kopieren
@jo, spannend meid. 8 miljoen is prima score. Wat mssfiddler zegt klopt ook. Hoogste kans is met 5-10 miljoen. Ik heb elke keer 100-150 miljoen gehad met iui en helaas toch niet gelukt. Zegt dus helemaal niets! Helaas voor ons.



@ mssF ik heb het nu ook op stil staan. Omdat wij daar ook vaak andere dingen bespreken lees ik het toch vaak wel. Probeer zoveel mogelijk baby/zwangerschapsgesrekken te negeren.



@ wished wat stom dat lichaamsmateriaal kwijt is. Ik hoop dat je vertrouwen in het ziekenhuis njet minder is.

1 dit zegt niets over de kwaliteit van zorg, kan een keer gebeuren (hoe slordig het ook is). Ik praat het niet goed, maar het staat echt los van jullie ivf poging.

2 je kunt er niets meer aan doen. Het traject zelf kost al zoveel energie en gaat met zoveel onzekerheden gepaard. Ermee zitten maakt het niet makkelijker



@ blauwe stoel, wat stom dat jullie toch de spoelingen moeten gebruiken. Hoevaak moet dat per maand? Ik snap dat je liever iui wilt, maar dat het niet evidence based is, zegt niets of het bij jullie werk of niet. Met iui is de spontaniteit rondom eisprong ook niet denderend. Wij hadden 2-4 dagen voor iui geen sex om zaad te sparen en net na iui wel, want het kan net een extra zetje zijn. Er is niet veel onderzoek naar gedaan, omdat je met iui dit probleem ook overbrugt en doen meeste ziekenhuizen iui direct. Het gaat om 'maar' drie cyclussen. Ik hoop dat jullie daarna snel aan de iui kunnen beginnen.



@ hannepan, lief dat je het zo beschrijft. Jou verhaal geeft mij wel hoop. En fijn dat het goed gaat! Je hebt er ook lang op moeten wachten. Ik heb soms ook moeite met nieuwe zwangeren hier, maar gun het ze ook heel erg. Hoe jij het beschrijft, vind ik echt top!



@ boulu jammer dat je niet hebt kunnen opnemen. Mijn man en ik hebben bloed geprikt voor ivf. We kregen een telefonisch afspraak om de uitslag te bespreken en hoe verder (of we kunnen starten met ivf en wanneer). Belangrijk dus. En wat doe ik, net een half uur Daarvoor val ik in slaap en wordt uren later waker. Midden op de dag uiteindelijk weer een afspraak gemaakt voor een week later. Ik voelde me zo dom en schuldig. Ik durfde het hier niet eens te vermelden. Kan ze niet voicemail inspreken?
Alle reacties Link kopieren
@ hier, nadert bijna mijn menstruatie. Merk dat ik er nog steeds moeite mee heb, ook al hadden we niets verwacht deze maand. Ben er gewoon emotioneel door. Ach, misschien zijn het ook gewoon de hormonen....Wachttijd voor ivf vond ik eerst 'fijn', omdat ik geen zin meer had in meer teleurstellingen en mijn man er ook Niet helemaal klaar voor was. Maar nu wil ik toch wel verder. Het gevoel dat we stil staan is steeds meer aanwezig. Over een week ongeveer verwacht ik de uitnodiging voor de voorlichting. Ik weet niet hoelang we daarna nog moeten wachten. Hoop niet dat het nog langer duurt voordat we terecht kunnen. Tegelijkertijd weet ik niet of ik klaar ben voor (nog) een teleurstelling.
Alle reacties Link kopieren
Klopt Mssfiddler, van de andere kant denk ik ook weer als ik geen HIV, soa's ed heb, heeft hij ze ook niet. Maar goed, ik snap het wel, alleen hun fout dus zij mogen het oplossen vind ik. Even afwachten of het ook echt allemaal door gezet word, ben benieuwd wanneer ik een oproep voor de voorlichtingsmiddag krijg. We worden in elk geval nog even gebeld volgende week als man zijn uitslag binnen is (ik hoop dat het dit keer wel goed gaat)

Wat de psycholoog betreft, ik kan goed met haar praten. Ik vertel gewoon aan haar wat ik op dat moment voel, en dus kwijt wil. Kan over mijn kinderwens gaan maar net zo goed over andere zaken die momenteel spelen, verder krijg ik veel huiswerk omdat ik slecht in slaap bijv, door het piekeren moet ik elke avond 2 uur voor slapen gaan van me afschrijven in mijn schrift. En ik moet gaan wandelen 10 min per dag zodat ik mijn hoofd leeg kan maken, klinkt misschien kinderachtig maar zijn wel dingen die echt werken. omdat ik dus zeer veel depressieve klachten heb momenteel helpt het om iets te doen anders beland ik al snel op de bank en doe ik verder weinig tot niks meer. Dus eruit om te wandelen is dan toch iets wat ik 'moet' doen en ook weer energie van krijg.

Volgende week gaat mijn man mee, gaan we samen praten daar.. En die week erop ga ik weer alleen gewoon.



Mssfiddler spannend meid dat er weer zicht is op beginnen, ik snap goed dat jullie bang zijn voor alles wat gaat komen want door de miskramen ben je gewoon erg onzeker geworden en dat is meer dan logisch. Gaan we uit van drie keer scheepsrecht? het is jullie zo gegund, ik zal dan ook heeel hard duimen! Dikke knuffel



Proudmama wat heftig zeg en inderdaad wat een stress! Je kan natuurlijk wel even een pauze nemen tot alles wat meer op de rit is weer? Dan hoef je het nog niet op te geven maar heb je wel even wat meer ademruimte, is maar een idee, moet wel goed voelen anders moet je het zeker niet doen. Sterkte met alles, en ik hoop snel betere tijden voor jullie meis.



Blauwestoel vervelend zeg die onzekerheid! Blijf jullie grenzen aangeven, hun zien alles op medisch gebied maar jullie mogen best een eigen inbreng doen. Misschien word er wel wat mee gedaan
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Wished: wat ontzettend frustrerend en wat goed dat je beheerst kan blijven, want daar heb je meer aan. Ik zeg nog wel eens tegen de andere partij op een rustige: 'U (of uw organisatie) maakt de fout en ik ben de dupe. U begrijpt dat ik daar niet blij mee ben dus hoe gaan we dat nu oplossen' - op een aardige manier. Dan voelen ze zich soms wel verantwoordelijk en je legt het probleem bij de ander neer. Ook een goede is: 'natuurlijk aanvaard ik uw excuus, maar daarmee is het probleem niet uit de wereld, want ik loop nu vertraging op en dit was niet het geval geweest indien u gehandeld had conform....".

Ik had het bij het laatste gesprek bij Homerton dat ze geannuleerd hadden in het systeem om een onduidelijke reden en waarover zij ons niet hadden ingelicht. In eerste instantie was het echt onmogelijk om een consultant te zien, maar met een beetje 'duw-trek- en sleurwerk' werd toch het onmogelijke mogelijk op 4 januari. Gewoon beleefd/assertief zijn en hopelijk kun je snel van start, want ik ben het met je eens dat het schandalig is. Verder denk ik dat het goed is dat je veel met de psycholoog praat en dat je man ook af en toe meegaat. Zo kan hij je ook beter begrijpen en steunen. Voor jou een dikke knuffel



Hannepan: ook ik vind dat jij hier altijd heel lief schrijft. Ik had al een bericht voor je achter gelaten in het andere topic en vind het prima om op de hoogte te worden gehouden van de zwangerschaps updates. Nu de meeste van ons in de lappenmand zit is het ook wel prettig om soms wat positieve dingen te lezen.



Missfiddler: spannend dat je weer van start gaat. Ik las ooit eens ergens: het verlangen is soms groter dan de angst en ik vond dat wel een mooie, rake opmerking die op ons allemaal van toepassing is.



Jo: het blijft spannend natuurlijk. Hoe gaat het op de wachtbank op het moment?



BlauweStoel: ik kan mij die frustratie voorstellen, want volgens mij zou jij liever overstappen op IUI. Het zijn 'gelukkig' maar 3 spoelingen, maar in jouw optiek 3 maanden vertraging omdat jij er niet in geloofd. Helaas bestaat dit traject vaak uit wachten - wachten - wachten en onzekerheid. Niet fijn aan daarom een extra knuffel



ProudMama: jij hebt ook een hoop bagger over je heen gekregen de afgelopen tijd en gaat door een periode van enorme onzekerheid heen. Niet alleen met betrekking tot de kinderwens, maar ook met de financiële situatie en andere dingen. Lastig - lastig lastig. Heb je de indruk dat de relatie met je man er erg onder lijdt of kunnen jullie er samen wel goed over praten? Overigens - natuurlijk mag je blij zijn met een kind, ik zou een gat in de lucht springen als ik er een mocht krijgen, maar ik begrijp jouw wens voor een tweede ook heel goed en daar hoef jij je niet voor te schamen. Zolang jij een kind emotioneel en materieel kan bieden wat hij en zij nodig heeft om een succesvolle toekomst op te bouwen in een stabiele omgeving staat het je volledig vrij om gewoon verdrietig te zijn dat de tweede er nog niet gekomen is. Het eerste vind ik wel een randvoorwaarde - niet dat je anders niet verdrietig mag zijn overigens, maar je begrijpt vast wat ik bedoel. Overigens lijkt het mij in jouw situatie best lastig dat je op dit moment ook even niet werkt. Ik vind vaak afleiding in mijn werk en dat maakt de medische molen enigszins dragelijk hoor! Dikke knuffel



Boulu: dat stukje over de eigenschappen van mijn man ontroerde mij, want daar schuilt ook precies mijn emotie - mijn leuke, lieve, intelligente, humoristische man: DAAR wil ik een kind mee dat bijvoorkeur erg op hem lijkt (berg je maar als het op mij lijkt ). Maar goed, als het neer komt op de vraag geen kind of kind via een donor kom ik op het laatste uit. Mijn man staat er steeds enthousiaster in en heeft ergens ook geen zin in verdere onderzoeken is mijn indruk: een blijvende zwangerschap, hoewel ook met een donor niet gegarandeerd, is iets waar hij 200% voor wil gaan. De Tube is de metro overigens en een Uber is een particuliere taxi - ter info.

Is het jou overigens nog gelukt om dat telefoontje te plegen?



Dubbeltje: Hoe is alles bij jou?



Hier nog het verdrietige nieuws dat mijn broer die net vader geworden was op 20/12/16 en zijn vriendin definitief uit elkaar zijn. Een lang verhaal, maar van belang is dat er goed voor mijn kleine nichtje gezorgd gaat worden en er vooral in haar belang gedacht wordt. Ik heb mijn broer een beetje geprobeerd te helpen met het juridische aspect en een stappen plan gemaakt van wat er allemaal moet gebeuren om toch een beetje orde te scheppen in de ontstane chaos. Ik ben in de afgelopen dagen dus niet aan de op stapel staande cryo TP gedacht . We gaan zien hoe het afloopt - ik was door dit gebeuren iets minder actief op het forum de laatste dagen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Baggal, dat is inderdaad een goede manier om toch duidelijk én beleefd te blijven. Man heeft inmiddels opnieuw geprikt, en ik verwacht ergens volgende week woensdag of donderdag telefoon. Ben ook benieuwd want over 1 week ben ik door mijn pilstrip heen, zijn er hier meiden die er twee hebben moeten slikken omdat ze nog aan het wachten waren op start behandeling ?





Ach jee, wat een vervelend nieuws zeg van je broer en zijn vriendin. Gelukkig dat het belang van de kleine voor op staat, hoor je ook weleens anders. Logisch dat je je broer helpt en daardoor wat minder aktief bent, hopelijk kunnen ze beide snel op een fijne manier verder met hun leven.

Voor jou een dikke knuffel terug meid!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
@wished lijkt me dat je toch wel kunt starten hoor. Wat je zegt, het is zo onaannemelijk dat je man iets onder de leden heeft als je zelf al goed door de test gekomen bent!



Ze willen het ook alleen maar testen om te voorkomen dat er ziekteverwekkers in de vriezer terechtkomen waar alle embryo's van verschillende stellen bij elkaar liggen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Hoi lieve, lieve meiden, ik wil jullie enorm bedanken voor jullie steun, begrip en alle digitale knuffels! Heeft me veel goed gedaan. Nu voel ik pas echt hoe belangrijk het is om je ei kwijt te kunnen bij mensen die begrijpen wat je doormaakt. Ook al vind ik het zwaar klote dat jullie dus ook allemaal in een soortgelijke situatie zitten.



Baggal, bedankt voor je lieve woorden. Zo fijn. Je aanbod van een PB houd ik zeker in gedachten. Geldt omgekeerd ook voor jou. Soms lucht het enorm op als je ergens kunt spuien. En ik kan me je angst en verdriet over de tp goed voorstellen. Het lijkt me zo heftig, jullie laatste kans voor een kindje samen. En je klinkt er vaak zo nuchter over inderdaad. Logisch dat het (nu het echt dichtbij komt) ook wel even inslaat als een bom. Het is gewoon een hele moeilijke situatie. Je man klinkt wel echt als een gouden kerel trouwens. Heel veel sterkte lieverd. En wat een verdietig nieuws van je broer en zijn vriendin! Wat lief dat je hem zo goed helpt.



Wished, ook jij bedankt. Ik vond je advies goed - gewoon even aangeven dat ik wat afstand houd als het nodig is en waarom. Mensen die makkelijk zwanger worden hebben gewoon GEEN IDEE hoe zwaar dit is. Kun je ze niet kwalijk nemen, maar mán wat voel je je dan eenzaam in zo'n groep. Ze weten trouwens wel allemaal van mijn situatie hoor, en ze leven allemaal op hun eigen manier mee. Maar ik vind het contrast zo lastig: zowel blije nieuwe zwangeren als iemand die intens verdrietig is omdat ze maar niet zwanger wordt. Maar ja dat hoort nou eenmaal bij een groep vrouwen van begin 30...



Wat enorm STOM zeg van dat bloed dat kwijt is geraakt bij jullie! Pfff al die missers die worden gemaakt bij zulke gevoelige dingen... Het is natuurlijk mensenwerk, maar jeez. Gelukkig kunnen jullie evengoed door. Ben blij dat je een goeie psych hebt, waar je ook echt wat aan hebt. Even wandelen kan echt een verschil maken he? Ik heb daar echt versteld van gestaan.



Jo, wat je zegt we worden van alle kanten ingehaald. Alsof we staan toe te kijken hoe andere mensen krijgen wat wij het liefst willen, zo zie ik het op zwarte/jaloerse momenten. Inmiddels ben ik ook wel weer blij voor m'n vriendin, want ik weet hoe graag ze het wilde. Fijn dat je weer wat lekkerder in je vel zit. Hoe gaat het op het wachtbankje???



mssfiddler, wat zuur dat jouw situatie zo genegeerd wordt door je vriendinnen en ook op dat feestje. Vind ik echt rot voor je. Kan me wel voorstellen dat je minder vaak heen gaat. Knuf. En ja, dat jij en je man gefrustreerd zijn en bang snap ik wel. Wel naar om te lezen dat je vertrouwen zo'n klap heeft gekregen. Ik hoop dat jullie ook nog fijne mensen om je heen hebben die jullie laten zien dat het ook anders kan! Hopelijk is het fijn om er even tussenuit te zijn tijdens de wintersport.



Daarover gesproken - de winter heeft wat mij betreft ook al MEER DAN lang genoeg geduurd. Helaas wordt het volgende week weer superkoud met allerlei wintershiz zoals sneeuw enzo... jak. Geef mij maar de zomer.



Angel, pfoe die appgroep van jouw vriendinnen daar zou ik echt binnen 10 seconden weer uitstappen denk ik. Ai. Maar ja, zwangerschap/baby = natuurlijk hoe dan ook trending topic, dat herken ik wel. (mensen kunnen er uuuuuuuuuuuren over praten - heb me al voorgenomen, dat ga ik nooit doen!). En... een kindje NEMEN over 6 maanden? Argh... Ik hoop dat jij daarvoor al zwanger bent. Sowieso, omdat ik hoop dat je gewoon snel zwanger bent! Verder een grote knuffel, want dat je weer ongesteld wordt en dat je zoveel geduld moet hebben voor de ivf is niet leuk.



Boulu, inderdaad als het kindje eenmaal geboren is kan ik er ook weer beter mee omgaan dan wanneer ik de hele tijd tegen zo'n zwangere toeter aankijk. En verder is dit geloof ik de situatie waarin je het beste leert hoe hoog de emotionele intelligentie van de mensen om je heen is... En lieve Boulu, snap wel dat je topics van zwangeren nu ook wel lastig vindt zo na je vroege miskraam. Logisch dat je flow niet altijd positief kan zijn (herken trouwens heel erg wat je zegt van die wijn). Goed dat je veel leuke dingen hebt gepland én ik ben blij te lezen dat je er vertrouwen in hebt. Dat missen van een zwangerschap/kindje voel ik ook, net als het 'sjit ik word ouder'-gevoel... We zetten door! Knuffel meid!



Animal - mag ik tijdelijk overstappen naar jouw vriendengroep ? Fijn dat jullie zo'n gezellige borrel hadden! Hoe is het verder met je?



Lieve Hannepan, wat een onwijs lief bericht had je geschreven! Zal in 2015 ook wel heel pijnlijk geweest zijn voor jou... En kijk nu! Het kan verkeren. Het is je echt zo ontzettend gegund. Ben dan ook blij te lezen dat het goed gaat met je!



Proudmama, wat erg van die vriendin, na 20 jaar! Doe je een beetje voorzichtig met jezelf? Heel veel sterkte met de bloeddruk en met alle stress! Vwb je zoontje, spannend dat hij getest gaat worden - en hopelijk ook een mogelijkheid voor hem om goede begeleiding te krijgen straks.



Blauwe_stoel, bluh... schiet niet op zo met die spoelingen. Ben wel verbaasd te lezen dat jouw zkh dan weer wel samenlevingstesten doet - volgens ons zkh gebeurt dat niet meer in Nederland (???). Ik hoop onwijs dat jullie gewoon snel door mogen met IUI.



Shishi, welkom en rot dat je moet komen meeschrijven. Zou niet te erg schrikken hoor dat je huisarts je doorverwijst. Destijds keek ik er zo naar: er is of wel of niet iets te vinden, en ik wil het hoe dan ook weten. Dan kun je verder en weet je waar je aan toe bent. Het zou toch fantastisch zijn als het jullie uiteindelijk helpt jullie droom voor een kindje uit te laten komen.



Flipje, hoe gaat het met jou nu? Gewoon even nog wat extra liefs voor jou.



Hier gaat het inmiddels wel weer. Nieuws van de zwangere vriendin is een beetje bezonken (al wenste ik inderdaad wel even dat ik een tijdmachine had waarmee ik alle nieuwe zwangerschappen naar 3 jaar in de toekomst kon toveren, behalve die van MIJ ). Ik zie haar volgende week, wel goed om elkaar even in de ogen te kijken denk ik. Het contact met de (stuk voor stuk schatten van) meiden uit de groep beperk ik denk ik even tot 1 op 1, afhankelijk van hoe ik me voel.



Verder is mijn menstruatie nu 'onderweg' en als het doorbreekt mag ik het ziekenhuis bellen voor de eerste uitgangsecho voor IUI1! Ik ben echt zo zenuwachtig, allerlei emoties buitelen over elkaar heen - zelfs een soort vlinders in mijn buik. Ik heb het gevoel dat we met IUI pas voor het eerst écht een eerlijke kans maken. Ik heb de laatste dagen succesverhalen over IUI bij onverklaarde onvruchtbaarheid zitten lezen, voor een positieve boost... Misschien is dit net het zetje wat we nodig hebben. Afgelopen week heb ik prikinstructie gehad in het ziekenhuis, het zijn 2 prikpennen en dat wordt echt een makkie wat mij betreft. Ik ben gelukkig niet angstig aangelegd met dit soort dingen . Ik krijg een lage dosis Gonal-F, dus met de bijwerkingen zou het relatief mee moeten vallen.



Ondertussen probeer ik zo goed mogelijk voor mezelf te zorgen. De mensen die het weten op mijn werk gaan er begripvol mee om. Vandaag heb ik een dag thuis gewerkt (ook omdat ik taken moest doen die veel concentratie vergen), en heb stiekem een paar uurtjes gespijbeld. Ik ben het braafste meisje van de klas, maar merk dat ik door dit hele gedoe echt iets recalcitranter word, haha (nou ja als het hierbij blijft valt het nog mee). Tot slot zijn we nog steeds op huizenjacht en dat vind ik hartstikke leuk. Zoveel zin om lekker in het bos te gaan wonen in ons droomhuis. Dat geeft wel energie.



Pffft wat een VERHAAL! En wat schrijven er veel meiden mee hier inmiddels joh! Dit is mijn langste bericht ever geloof ik. Disclaimer: dit lukt niet elke keer hoor
Alle reacties Link kopieren
@ dubbeltje, kan niet uitstappen. Deels zitten ook nichten bij en zijn het vriendengroepje van jaren.. komt er niemand in en gaat er ook niemand uit! Hahah klinkt heel heftig zo, maar als ik uitga, dan ben ik hun ook echt een verklaring schuldig en die wil ik juist niet geven. Bovendien is het soms ook leuk, maar baal zo enorm van de baby gesprekken en moeders die huilen (huilende emojis) omdat hun baby vaccin krijgt..ik ga dat ook nooit doen, hele tijd ove mijn kind hebben!!! Sterker nog, wil nooit over mijn baby praten tenzij het noodzakelijk is. Weet nu hoe irritant dat kan zijn.

Iui1 gaat van start voor jou, spannend! Ik herken je emoties wel van toen ik begon... je weet zoveel over, maar toch weet je niet wat je precies moet verwachten. Hoe zal dat bij jou gaan en wat doet het met jou lichamelijk? Het blijft spannend... ik ben geen goede voorbeeld, maar er zijn echt paren zwanger mee geworden. Hoop dat het voor jullie positief uitpakt!



verder hoef ik niet zo lang meer op ivf te wachten, want...





@hier, ziekenhuis gebeld en mag maandag toch terecht voor de voorlichting en hoef dus de brief niet afwachten. Hierna kan ik direct straten. Ik moest er even aan wennen dat het zo snel gaat, maar ben nu heel blij. Voel nu mijn menstruatie wel naderen.. omdat ik geen behandeling heb gedaan weet ik niet of het 2-4 dagen nog duurt. Ik ben nu bang dat ik in het weekend al ongesteld word en te laat ben voor de behandeling aankomende cyclus. Weet iemand welke dag je met de pil moet beginnen voor ivf? En wanneer is de uitgangsecho?
Alle reacties Link kopieren
Klopt Flipje, en klinkt mij ook erg logisch, ik vind het ook een prettige gedachte dat de mensen die op de afdeling lopen 'schoon 'zijn, alhoewel in zekere zin schijnzekerheid natuurlijk, iemand kan tijdens een traject bijv ook vreemd gaan en er iets van oplopen, mara goed ik ben een doemdenker, hahaha moet ik ook niet doen.



Spannend Dubbeltje, ik hoop dat IUI voor jullie gaat werken en jullie snel een knaltest hebben! Het is je echt gegund. En inderdaad voor voorlopig, geef je grenzen aan meid. Als je even niet in de buurt wilt zijn van vrouwen die het alleen over kinderen, baby's enz hebben gewoon aangeven. Goede vriendinnen begrijpen dat en zullen je even die ruimte geven. En wat leuk huizenjacht! Hoop dat jullie snel een mooi passend huis vinden.



Oh wat fijn Angel dat het zo snel gaat bij jullie, ik wacht nog op de oproep voor de voorlichtingsmiddag en ben wel al begonnen met de pil te slikken, ik heb nu bijna 1 pilstrip op, en ik denk dat ik zelfs aan de tweede moet beginnen voordat we echt van start kunnen maar daar hoor ik volgende week meer over. Voor dit soort vragen die jij hebt zou ik het ziekenhuis even bellen, bij iedereen is het weer anders en ieder ziekenhuis werkt nét anders, zou zonde zijn als je dadelijk 1 dag te laat bent en daardoor een hele cyclus moet gaan wachten.

Heel veel succes met alles !



Fijn weekend allemaal.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Even ego, in die appgroep is net weer een zwangerschapsaankondiging geweest. Van hun 2e kind, hun eerste was net geboren toen we begonnen en nu al weer in verwachting van 2e.... dit breekt me gewoon. Ik kan gewoon niet blij zijn, ze hebben al een en ik had zooo gehoopt dat wij aan de buurt waren voor nog een zwangerschap. Kan me even geen houding geven en kan alleen maar huilen. Enige lichtpuntje is dat wij binnenkort gaan beginnen met ivf... misschien dat we dan.... durf het niet te hopen/dromen.



Sorry voor ego post, maar mijn weekend begon heerlijk met mijn liefste man en dan opeens dit.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot Angel! Een hele dikke knuffel
Wat rot Angel, dit soort dingen moeten ook altijd op een vrijdag...



Dit weekend maar even extra lief voor jullie zelf zijn
Alle reacties Link kopieren
Gatsie Angel... Lijkt me ook heel rottig als je het dan via de groepsapp moet vernemen. Niet eerlijk he... Heel veel liefs. En indd dit weekend helemaal op jullie zelf richten (iets leuks doen?) en mentaal voorbereiden op jullie IVF traject - dat is prioriteit nummer 1!
Alle reacties Link kopieren
Angel: een dikke knuffel. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik ga je toch even ongevraagd voorzien van wat niet-emotionele overwegingen: Als je er niets aan hebt, negeer het dan ook gewoon, maar mij helpt het nog wel eens als ik zelf een 'dipje' heb.



1. Jij hebt geen invloed op wat andere mensen doen: hoe vaak ze seks hebben en hoeveel kinderen daar al dan niet uit voortvloeien;

2. Wat andere mensen doen zegt niets over jou of de vraag of jij al dan niet zwanger kan worden;

3. Jij gaat over niet al te lange tijd beginnen met IVF1 - en dat was al sneller dan dat je zelf bedacht had;

4. En hopelijk komt het bij jou ook allemaal goed - met een beetje mazzel 'eerste ronde raak' en dan wordt 2017 een heel mooi jaar met het afstuderen en een BUMP in je buik

5. En wees ergens blij dat het via de App was - dan kun je thuis uithuilen als dat nodig is en hoef je je beste poker face niet op te zetten.

6. En een dikke knuffel omdat ik heus begrijp dat het ku* voelt, te meer omdat ze er al een hebben en jij nu nog even met lege handen staat.

7. Hou moed!!



Dubbeltje: lange posts - doe ik noooooooiiiiiit aan, ha-ha-ha
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
P.S. even over mezelf: vanmorgen de 1e ovulatie testen gedaan, 8 dagen na de menstruatie en die was nog negatief. Had niet anders verwacht, heb de eisprong meestal op dag 13 van de cyclus Maandag weer een echo.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
quote:Angel88 schreef op 13 januari 2017 @ 21:09:

Even ego, in die appgroep is net weer een zwangerschapsaankondiging geweest. Van hun 2e kind, hun eerste was net geboren toen we begonnen en nu al weer in verwachting van 2e.... dit breekt me gewoon. Ik kan gewoon niet blij zijn, ze hebben al een en ik had zooo gehoopt dat wij aan de buurt waren voor nog een zwangerschap. Kan me even geen houding geven en kan alleen maar huilen. Enige lichtpuntje is dat wij binnenkort gaan beginnen met ivf... misschien dat we dan.... durf het niet te hopen/dromen.



Sorry voor ego post, maar mijn weekend begon heerlijk met mijn liefste man en dan opeens dit.Weten zij allemaal van jullie situatie en kinderwens?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
quote:flipje2 schreef op 14 januari 2017 @ 11:31:

[...]



Weten zij allemaal van jullie situatie en kinderwens?Dat zat ik mij overigens ook af te vragen...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Nee, zij weten het niet. Het is een goede vriendinnengroepje van jarenlang. We zijn wat beperkt in contact, omdat iedereen ergens anders is gaan wonen/studeren en spreken we eens per zoveel weken/maanden af. Verder onderhouden we onze contacten via watsapp. Vertrouw ze wel, maar heb bewust gekozen om ze niet in te lichten. Mijn familie en schoonfamilie weten het en een ander vriendinnengroepje die ik wat regelmatiger zie en me ook beter op me gemak voel bij hun. Vind het eigenlijk voorlopig wel prima zo. Het nadeel is wel, dat ik dan onbewust gekwetst kan worden..
Alle reacties Link kopieren
Oh ja ben ook erg blij dat het via de app is gebeurd. We hadden eigenlijk vandaag afgesproken, maar omdat oom van een vriendin is overleden is onze afspraak niet doorgegaan. Dus toen heeft zij ons allemaal via de app ingelicht en wachten op volgende afspraak zou te lang duren.
Alle reacties Link kopieren
@ baggal En dan even op jou berichtje reageren, dat is precies wat mijn man zei vanochtend toen we wakker werden. Het klopt ergens ook wel. Alleen emoties en verstand staan op dit moment echt los vanelkaar bij mij. En voel me ook echt wel rot over dat ik jaloers ben. Jou berichtje doet me ook heel goed. Alles wat jij schrijft besef ik ook wel, maar om het zo te lezen (en dat ga ik paar keer doen vandaag hihi) kan ik het een plekje geven en mij focussen op mijn eigen situatie. En op dit moment kan ik me niet voorstellen dat mijn jaar zo geweldig wordt dat ik naast mijn afstuderen ook nog mijn zo gewenste kindje krijg/of zwanger word van. Al is het praktisch wel beter dat ik nu zwanger 'raak' dan een jaar geleden, terwijl ik wekelijks 60 uur maak(te) waar eindelijk een einde aan komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven