Resus c negatief

01-01-2012 19:24 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op dit moment 17 weken zwanger en tijdens het bloedprikken bij 10 weken zwangerschap is gebleken dat ik resus c negatief ben. Dit kan betekenen dat ik anti-stoffen tegen het bloed van mijn kindje aan ga maken en daarom moet ik in week 27 opnieuw bloedprikken. Wanneer blijkt dat er anti-stoffen aangemaakt worden, moet de baby goed in de gaten gehouden worden en kan het zijn dat er in de baarmoeder al een bloedtransfusie moet plaatsvinden. De vk die mij hierover vertelde, zei dat deze complicaties maar heel zelden voorkomen maar dat de mogelijkheid er dus wel is.



Bij mijn vorige zwangerschap was er nog niet op deze factor getest, dat schijnt pas sinds juli 2011 te gebeuren. Bij mijn dochter wist ik dus van niks en ben ik niet extra gecontroleerd. In eerste instantie nam ik het daarom voor kennisgeving aan en maakte ik me niet druk. Nu ik er wat meer over lees, zit het me toch niet helemaal lekker. Ook omdat er nog weinig over bekend lijkt te zijn. Zijn hier vrouwen bij wie ook is ontdekt dat ze resus c negatief zijn? (dus geen D!) Heeft er iemand enig idee hoe groot de kans is dat je werkelijk antistoffen aan gaat maken? En of het kans op complicaties bij de bevalling kan geven? De eerstvolgende keer bij de vk (volgende week) ga ik dat natuurlijk zelf ook navragen, maar wellicht zijn er hier al ervaringsdeskundigen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook resus c negatief. Ik ben nu 27 wkn dus van de week prikken ze weer. Als er dan anti-stoffen worden gevonden dan zullen ze je extra in de gaten houden. Er kan bloedcontact komen door een trap van de baby of als jij valt. Ik vind het fijn dat ze het in de gaten houden. Voorlopig is er niks aan de hand. Misschien is je baby ook resus c negatief. Dan is er niks aan de hand. Ik zou me niet te druk maken. Internet heeft ook veel indianenverhalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook resus C negatief getest met 12 wk. Nu 29 wk zwanger. Heb vorige week voor de tweede x bloed laten prikken dus het wachten is op de uitslag.

De verloskundige vertelde mij dat het echt heel weinig voorkomt, dus over de verdere verloop heeft ze me ook nog niet tot nauwelijks iets verteld. (Of ik moest het graag willen weten...)

Ik kan je dus niet veel antwoorden geven...(maar ben wel benieuwd of er anderen zijn die antwoorden weten!)
Alle reacties Link kopieren
Is ook zo hoor. Ik zit me ook niet op te vreten van ongerustheid ofzo, helemaal niet. Er is alleen zo weinig informatie over en ik ging me toch een en ander afvragen. Ik denk ook maar zo: bij mijn vorige zwangerschap wist men van niks en dat is allemaal prima gegaan. Dat geeft geen garanties natuurlijk maar die heb je nooit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vk deed er ook vrij rustig over. Inderdaad, dat het maar heel zeldzaam complicaties opleverde. Maar ja, informatiejunk hè
Alle reacties Link kopieren
Rhesus c is minder 'ernstig' dan Rhesus D, omdat het een minder sterke immuunrespons geeft.

De kans dat jouw bloed uberhaupt in aanraking komt met dat van je kindje is maar klein. En als het toch gebeurt, dan kan er snel iets aan gedaan worden. Bij D krijg je dan dan een shot Anti-D, maar ik weet niet of je dan bij c ook een shot krijgt of dat dit niet eens nodig is..
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte anti-E aan of juist niet in ieder geval kreeg ik een soortgelijk bericht tijdens de zwangerschap. Groot verdriet en angst en internet maakte me niet veel wijzer. Ik kreeg direct een transfusiepasje en was erg bang dat ik mijn kindje zou af stoten vanwege die bloedgroepen. Maar het bleek angst om niks gelukkig. Ik snap er nog steeds niet zoveel van, maar omdat mijn vriend geen E in zijn bloed had en ik daar tegenstof tegen maakte, kon mijn kind het niet hebben. Waarom ik daar dan wel antistof tegen maakte is echt een raadsel. Het kan dus allemaal meevallen. Maak je niet al te druk, ondanks deze schrik. Wacht het af, wie weet is het loos alarm net als bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het goed is gegaan, JaJetje! Ik moet zeggen dat ik de emoties angst en groot verdriet niet zo herken gelukkig. Ik ben wel benieuwd naar wat meer informatie maar verder wacht ik het maar af.



Maryni, een prik krijg je zoals ik heb begrepen niet. Je moet goed in de gaten gehouden worden als blijkt dat je antistoffen aanmaakt en in het ergste geval moet er in de baarmoeder een bloedtransfusie plaatsvinden.
Alle reacties Link kopieren
ik ben anti rhesus D getest met alle 3 de kids. Kreeg extra bloedcontrole en een extra prik. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat er iets mis zou kunnen gaan.

Ben van eentje zelfs thuis bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Het is eigenlijk een eenvoudig verhaal, ik heb het meegemaakt alleen met resus A negatief.



Het zit zo: als jouw bloed in contact komt met een andere bloedgroep maakt jouw bloed antistoffen tegen het vreemde bloed, een normale reactie tegen lichaamsvreemde stoffen.

Aangezien de meeste bloedgroeten een resus positieve factor hebben, is de kans groot dat jouw kindje dat ook heeft en gaat jouw bloed aan het werk en breekt het bloed van de baby tijdens de zwangerschap af. Met als gevolg dat de baby bloedarmoede krijgt en kan sterven. In een inmiddels ver verleden gebeurde dit vaak maar met de huidige technieken zoals transfusie tijdens de zwangerschap.



Ik heb twee kinderen, 29 en 24 jaar, en bij de oudste werd tegen het einde van de zwangerschap pas ontdekt dat ik A-negatief bloed had met een absurd hoge antistofwaarde. Gelijk besloten om de geboorte in te leiden en weliswaar drie weken te vroeg, werd mijn dochter geboren. Meteen werd er een "wisseltransfusie" bij haar gedaan om de antistoffen omlaag te krijgen. Het is helemaal goedgekomen, gelukkig.



Baby twee was een probleem, alleen al omdat ik door de eerste zwangerschap nog meer antistoffen had, en, en dit was echt eng, was er nog geen enkele baby geweest die het had overleefd!! Dat wilde ik dus echt niet horen, kom op.

Met 20 weken werd ik opgenomen in het academisch zkh in Leiden waar ik al elke week naar toe ging om donorplasma zonder antistoffen toegediend. te krijgen.

In de periode dat ik was opgenomen, zijn er drie transfusies uitgevoerd en met 32 weken moest zoonlief eruit. Was een spannende tijd en ik hoorde zware verhalen van de heren doktoren, hij kon dit of dat hebben opgelopen, helemaal interessant omdat hij de eerste baby in Nederland was die dit had overleefd.

Uiteindelijk is het helemaal voorspoedig verlopen en is hij nu een vent van 24 waar niks mis mee is, zijn brein werkt prima en zijn hart zit op de goeie plaats.



Hoe dan ook, mijn verhaal is extreem en lang geleden. De medische wetenschap is verder ontwikkeld en de technische mogelijkheden zijn alleen maar beter geworden.



Dus ik denk dat je je niet druk hoeft te maken, en ja, makkelijk gezegd. Je hebt er niks aan. Voor een groot deel komt dat natuurlijk omdat je weinig over het onderwerp weet en helemaal goed dat je op zoek gaat naar informatie.



Succes in ieder geval en geniet er van. Doen!!
Alle reacties Link kopieren
Zo, heftig verhaal Rastafun! Wel fijn dat het allemaal goed afgelopen is.

Maar jij had dus heel veel antistoffen tegen Rhesus D in je bloed? Had je dan al eens eerder een bloedtransfusie gekregen?
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat een heftig verhaal, Rastafun! Ik had nu nog geen antistoffen in mijn bloed dus de vorige zwangerschap is alles goed gegaan. Ik ga er gewoon nog maar even vanuit dat ik ze ook niet krijg en zo wel, dan moeten we dan maar verder zien.
Alle reacties Link kopieren
Ach, valt wel mee hoor. Op een of andere manier was ik toen heel, heel positief.



Maar w.b. antistoffen maakt bloed enkel aan als er bloed in je lichaam komt dat een andere resusfactor heeft, dat wordt afgebroken. Je kunt op zich best een keer een transfusie met een andere bloedgroep krijgen, is nog geen probleem.



Helaas heb ik de oorzaak. van mijn verhaal zelf veroorzaakt. Jaren voordat ik zwanger werd, ben ik aan heroine verslaafd geweest en regelmatig gespoten nadat mijn toenmalige vriend gespoten had, uit dezelfde spuit, waar zijn bloed dus al in zat, dus dat bloed kwam in mijn bloed.

In die periode zijn die antistoffen dus aangemaakt en had men een verklaring gevonden. In eerste instantie begreep niemand er iets van omdat het zo extreem was. En Lispeltuutje,, ik heb zo het idee dat dit in jouw verleden niet heeft gespeeld.
Alle reacties Link kopieren
Wow rastafun, heftig verhaal!
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

mijn zus en ik hebben ook resus negatief. Al het nodige is hier al over gezegd. Lang leve de moderne wetenschap. Stel je voor dat ze nog steeds niet de link hadden gelegd tussen babysterfte en deze bloedgroep. En het met relatief weinig ingrepen en met zeer groot succes dit op kunnen lossen.



Wilde alleen nog even zeggen dat de datum 'vanaf juli 2011' niet klopt.



Mijn zus is in ieder geval begin 2009 bij haar tweede zwangerschap getest. (weet het even niet meer bij haar eerste).
Alle reacties Link kopieren
Ps: als het goed is, ben je nu in het ziekenhuis. Heel veel sterkte én plezier (op het laatst dan). En geniet van je kindje.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, verkeerde topic!!! Moest naar diegene die werd ingeleid. Zucht: zo vroeg in de ochtend zwangerschapspijler zitten lezen is niet handig....
Alle reacties Link kopieren
Melief, heb jij het dan niet over resus D? Dat wordt inderdaad al veel langer getest. C pas sinds juli 2011.
Lispeltuutje, ik ben ook rhesus c negatief, dat bleek pas bij deze (3de) zwangerschap. Heb net de 2de bloedtest gehad en alles was goed. Volgens mij doen ze er niets aan, mocht je wel anti-stoffen aanmaken, behalve jou en de baby goed in de gaten houden. Ik zou me er nu nog niet druk om maken, of teveel mee bezig zijn, maar eerst de bloedtest afwachten. (da's natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan met al die hormonen, maar als je weet dat ze er toch weinig/niets aan doen, misschien helpt je dat?)
Alle reacties Link kopieren
=) Ik maak geen antistoffen aan! Goed nieuws dus.



De verloskundige gaf vandaag aan dat bij 1 tot 3 % antistoffen wordt aangemaakt! Dus dat is ook maar een heel klein percentage!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Li_sa! En dat percentage stelt ook wel gerust ja.
Ah mooi!!
Alle reacties Link kopieren
Nog meer mensen die inmiddels getest zijn? Ik ga vrijdag bloed laten prikken ( 27 wk). Wat ik lastig vind is dat een prik zoals die bij rhesus d gegeven wordt, niet beschikbaar is bij rhesus c.

Dus hoe gaan de controles er uit zien als blijkt dat e toch antistoffen aanmaakt?
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb rhesus C negatief, rhesus D positief. Dat hebben we net pas gehoord (12,5 weken zwanger). Onze verloskundige vertelde ons dat de kans er is dat als mijn bloed in contact komt met het bloed van de baby door bijvoorbeeld een bloedvatscheur door een val o.i.d., mijn bloed het bloed van de baby dan kán gaan afbreken. Daadwerkelijk gebeurt dit maar in 4 gevallen per jaar volgens onze verloskundige.

Daar komt nog bij dat we niet eens zeker weten of de baby een andere rhesusfactor dan mij heeft, want dan zou mijn man rhesus positief moeten zijn voor C en D.

Dan nog de kans dat het bloed van mij in contact komt met de baby (klein) en dan nog de kans dat mijn bloed het bloed van de baby af zou breken (nog kleiner)... Al met al maak ik me niet zulke grote zorgen....
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn nog eens cijfers! Bedankt voor je reactie. Kon nergens terugvinden hoe vaak het voorkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven