Roken en drinken begin zwangerschap

23-11-2014 19:46 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen ik twee weken overtijd was een test gedaan en bleek zwanger te zijn. Vanaf die dag heb ik geen alcohol gedronken en niet gerookt. Daarvoor dronk ik zeker 4 dagen per week 3 wijntjes en was een zware roker, dagelijks 20 sigaretten. De zwangerschap was niet gepland. Ik vraag me nu toch af of ik mijn kind schade heb aangebracht. Lees overal dat juist die eerste weken belangrijk zijn en hou me er best veel mee bezig. Iemand geruststelling?
Komttt
Alle reacties Link kopieren
Als je nu direct gestopt bent zal je baby er geen schade aan overhouden hoor. Iemand die ik ken was zelfs nog flink aangeschoten geweest op een feestje toen ze ook ongepland zwanger bleek te zijn. De dokter voorspelde hooguit een vrolijke baby. Dus als jij nu gewoon gezond leeft en helemaal niet meer rookt en drinkt ben je goed bezig!
Je hebt het best gedaan dat je kon. Die 2 weken zullen echt geen schade toebrengen.
Geen idee, maar wat goed dat je cold turkey bent gestopt voor je kindje.



Gefeliciteerd en geniet van de zwangerschap en later je babietje.
Alle reacties Link kopieren
Nee, het schijnt dat er nog geen bloedband is. En een vrucht is dusdanig kwetsbaar, dat als hij toen beschadigd was geraakt het een miskraam was geworden waarschijnlijk. Geen zorgen, lekker van je zwangerschap gaan genieten. Er gaan nog wel meer dingen gebeuren (per ongeluk een keer rauwmelkse kaas eten o.i.d.). Gewoon lekker je best doen en niet teveel stressen gefeliciteerd trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Mee eens met bovenstaande.... Na 6 weken krijgt de baby pas wat via jou binnen.... ( placenta aanleg) dus je bent hartstikke goed bezig! En geloof mij ik drink niet rook niet en leef gezond.... En mijn baby's redde het niet... En mijn beste vriendin heeft 9 maanden zwaar gerookt ( wel gezond kind ) dus ik vind dat je goed gedaan hebt! Hopelijk zul je een voorspoedige zwangerschap hebben!
Alle reacties Link kopieren
Niets aan de hand. Je kunt af en toe best wat drinken.
quote:nomi87 schreef op 23 november 2014 @ 19:51:

Mee eens met bovenstaande.... Na 6 weken krijgt de baby pas wat via jou binnen.... ( placenta aanleg) dus je bent hartstikke goed bezig!



Dat is niet waar.



Er is vanaf de innesteling al bloedcontact: het vruchtje hecht zich immers aan de baarmoederwand.





TO: je kunt er niks meer aan veranderen nu, dus maak je niet druk.
Alle reacties Link kopieren
quote:de_dorstige schreef op 23 november 2014 @ 20:42:

Niets aan de hand. Je kunt af en toe best wat drinken.Nick en reactie sluiten perfect op elkaar aan in ieder geval...
Bij mijn oudste kwam ik er pas na ruim 7 weken achter dat ik zwanger was. De eerste weken heb ik gerookt, gedronken en de pil geslikt. Ik zal niet zeggen dat dat allemaal nooit kwaad kan, maar in verreweg de meeste gevallen gaat het gewoon goed.
Alle reacties Link kopieren
als je 2 weken overtijd pas erachter kwam, was je toch al 4 weken zwanger. In 4 weken tijd heeft foetus toch best wat alcohol en nicotine voorbij zien komen..niemand kan 100% garantie geven dat het kind geen FAS krijgt als gevolg hiervan. Juist de 1e periode is crutiaal voor de aanleg van van alles en nog wat en daar kan behoorlijk wat mis gaan, zelfs als het niet eindigt in een miskraam.

Niemand hier is arts, niemand hier heeft je onderzocht en niemand hier kan ook maar met enige kennis van zaken zeggen dat het geen kwaad kan.



Je kunt er echter nu nog maar weinig aan veranderen, behalve dan dat je vanaf nu het allerbeste doet voor je kind wat je kan. Je bent al gestopt met roken en met drinken en dat is echt super. Wees trots op jezelf dat je dat doet voor je baby. Zelfs voor mensen die niet roken en drinken in het eerste stadium is het afwachten of het kind helemaal gezond ter wereld komt. Het enige wat je kunt doen is het beste wat je kunt en dat doe je al.
Alle reacties Link kopieren
Toch een beetje een geruststelling. Ik hou het vanaf nu bij niks drinken, hoor soms dat het wel af en toe kan maar ik neem het risico liever niet. Maak me trouwens ook zorgen over stress wat ik heel veel heb, schijnt ook slecht te zijn.
Komttt
Ik zat met 12 weken nog aan een wijntje. Wist niet dat ik zwanger was. Zou mij er niet te druk om maken. Je kunt er nu toch niks meer aan veranderen. Gefeliciteerd trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Hoi maut, gefeliciteerd!

Bij mijn oudste was ik ook ongepland zwanger en heb er de eerste zeven weken nog flink op los gefeest. Voelde me achteraf ook schuldig en was ongerust.

Daarnaast had ik ook heel veel stress ervaren tijdens die zwangerschap.

Inmiddels is mijn dochter vijftien, gezond en zit ze op het gymnasium.

Misschien heb je nu wat minder stress.
verdwaald op het nieuwe forum
Alle reacties Link kopieren
Wat je nu doet is goed, hou dat vast en vol.



Je kan je hele leven niet roken/drinken en een kindje met een beperking krijgen, je kan ook zuipen en roken en een gezond kindje krijgen (al wordt die kans natuurlijk aanzienlijk kleiner als je dat doet).



Voel je niet schuldig en ga niet stressen over iets waar je nu niks meer aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt toch wat gerustgesteld, kan er idd ook niks meer aan veranderen.
Komttt
Alle reacties Link kopieren
quote:marg81 schreef op 23 november 2014 @ 21:31:

als je 2 weken overtijd pas erachter kwam, was je toch al 4 weken zwanger. In 4 weken tijd heeft foetus toch best wat alcohol en nicotine voorbij zien komen..niemand kan 100% garantie geven dat het kind geen FAS krijgt als gevolg hiervan. Juist de 1e periode is crutiaal voor de aanleg van van alles en nog wat en daar kan behoorlijk wat mis gaan, zelfs als het niet eindigt in een miskraam.

Niemand hier is arts, niemand hier heeft je onderzocht en niemand hier kan ook maar met enige kennis van zaken zeggen dat het geen kwaad kan. Ja hoor FAS syndroom, om er maar even lekker iets in te gooien. Daarvoor is wel wat meer nodig dan wat TO heeft gebruikt die twee weken.
Alle reacties Link kopieren
quote:ambrosia9 schreef op 24 november 2014 @ 08:37:

[...]





Ja hoor FAS syndroom, om er maar even lekker iets in te gooien. Daarvoor is wel wat meer nodig dan wat TO heeft gebruikt die twee weken.



Toch is dit niet helemaal onzin. Een kind kán FAS oplopen wanneer de moeder gedronken heeft tijdens de zwangerschap, zelfs al bij geringe hoeveelheid en met name in de eerste 12 weken. Dit kán maar hoéft niet.

Ik ben geen arts maar heb ivm met mijn werk wel een lezing bijgewoond waar deskundigen hierover spraken. Laatst ook nog een artikel over gelezen.

Helaas is het nog niet erg bekend, zelfs bij huisartsen en verloskundigen niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbabientje2 schreef op 24 november 2014 @ 17:12:

[...]





Toch is dit niet helemaal onzin. Een kind kán FAS oplopen wanneer de moeder gedronken heeft tijdens de zwangerschap, zelfs al bij geringe hoeveelheid en met name in de eerste 12 weken. Dit kán maar hoéft niet.

Ik ben geen arts maar heb ivm met mijn werk wel een lezing bijgewoond waar deskundigen hierover spraken. Laatst ook nog een artikel over gelezen.

Helaas is het nog niet erg bekend, zelfs bij huisartsen en verloskundigen niet.Ik heb nooit 1 druppel gedronken tijdens m'n zwangerschappen, maar het lijkt me heel sterk dat van een paar wijntjes je direct FAS kan oplopen. Zeker als t niet de hele eerste drie maanden is of langer en op regelmatige basis. Dan zou je dus echt al met 1 wijntje als je niet wist dat je zwanger je kind FAS kunnen laten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik verzin het ook niet. Het zijn de woorden van deskundigen.

Ik denk dat de kans op FAS na 1 wijntje erg klein is, maar het kán dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Maut; ik heb geen idee of er schade aangebracht kan worden door alcoholgebruik en roken tijdens een prille zwangerschap. Mijn gynaecoloog gaf aan dat er vanaf de 6e week bloedcontact is en dat een wijntje geen kwaad kan (roken niet gevraagd, aangezien ik niet rook). In ieder geval hartstikke goed van je dat je bent gestopt!



Weet iemand hoe het zit met meeroken tijdens begin van je zwangerschap of innesteling? Ik kom voor mijn werk bij cliënten thuis en heb nu een situatie waarin ik de client niet kan vragen om buiten te gaan roken; terminaal verklaard. Ik zit een beetje met een dilemma aangezien ik 2 x per week bij deze client kom en een aantal uren 'meerook'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven