Thuis bevallen maar niet boven...

21-06-2013 20:10 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen,



Laatst hoorde ik van de VK een verhaal, en ik wil weten of jullie dit eerder gehoord hebben want ik kende hem nog niet...



Als je zwaarder bent als 100 kilo mag je niet op de 1e verdieping bevallen... Omdat dan wanneer er wat mis is ze je niet de trap af kunnen krijgen... Dan moet je beneden in de woonkamer een bed neerzetten... Of zoals de VK het zei, dan beval je toch gewoon op de keuken tafel?!



Nou een 9mnd zwangere dame komt met het gemiddelde Nederlandse figuur toch al snel in de buurt van de 100 kilo (Als je eerlijk bent tenminste ;) )



Kennen jullie dit verhaal? Ik snap het wel, maar het is toch wel jammer. Mijn redenatie is dan ook: "Als ik niet in mijn eigen bed mag bevallen, dan beval ik wel in het ziekenhuis"
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt, je moet het de eventuele ambulancebroeders niet onnodig moeilijk maken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Een vrouw komt gemiddeld dacht ik een kilo of 10-15 aan tijdens een zwangerschap. Volgens jouw verhaal zou de gemiddelde nederlandse vrouw dus 85-90 kg wegen. Niet dus.



Ik geef je VK groot gelijk. Als je op het laatste moment naar het ziekenhuis moet...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt niet de lichtste maar ben toch nog ver van de 100 afgebleven tijdens mijn zwangerschap. Ik denk dat het wel meevalt.

En ookal zou elke vrouw boven de 100 uitkomen, regels zijn helaas regels...
Van een site van een willekeurige verliskundigenpraktijk:



Thuisbevalling

Indien je kiest voor een thuisbevalling is het belangrijk om na te gaan of je woning aan de veiligheidsvoorwaarden voldoet. Dit betekent dat je in principe niet hoger dan op de eerste etage kan bevallen. De trap (geen wenteltrap) moet goed toegankelijk en voorzien van een leuning zijn. Daarnaast moet je huis aan de straatzijde toegankelijk zijn voor auto's, zodat hulpdiensten eventueel voor de deur kunnen komen.

Ook je gewicht kan een rol spelen in onze veiligheidsvoorschriften. Wij hebben met de ziekenhuizen en ambulance afgesproken, dat je met een BMI boven de 35 niet thuis kunt bevallen. Een BMI tussen de 30 en 35, of een gewicht bij 36 weken zwangerschap van boven de 100 kg betekent dat je op de begane grond moet bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Dan zet je je bed toch beneden? Heb je gewoon je eigen bed.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik ken het verhaal niet, maar 100 kg ging ik ook niet redden in m'n zwangerschap. Ik zou dan ook voor het ZH kiezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:diandiaantje schreef op 21 juni 2013 @ 20:10:

Lieve mensen,



Laatst hoorde ik van de VK een verhaal, en ik wil weten of jullie dit eerder gehoord hebben want ik kende hem nog niet...



Als je zwaarder bent als 100 kilo mag je niet op de 1e verdieping bevallen... Omdat dan wanneer er wat mis is ze je niet de trap af kunnen krijgen... Dan moet je beneden in de woonkamer een bed neerzetten... Of zoals de VK het zei, dan beval je toch gewoon op de keuken tafel?!



Nou een 9mnd zwangere dame komt met het gemiddelde Nederlandse figuur toch al snel in de buurt van de 100 kilo (Als je eerlijk bent tenminste ;) )



Kennen jullie dit verhaal? Ik snap het wel, maar het is toch wel jammer. Mijn redenatie is dan ook: "Als ik niet in mijn eigen bed mag bevallen, dan beval ik wel in het ziekenhuis"

Huh? Een gemiddelde Nederlandse vrouw weegt zonder zwangerschap 70 kg, komt gemiddeld 12 kg aan en weegt dan dus 82 kg.



Maar on topic: groot gelijk dat ze dat risico niet nemen. En nog maar 20% van de vrouwen bevalt thuis.
Alle reacties Link kopieren
ik ben de eerste keer geen 100 kilo geweest en deze keer ga ik 100 kilo ook niet redden.



Sterker nog dan zou ik snel beneden zijn want dan kan ik rollen



Ik snap het overigens wel hoor. Het was niet fijn om met persweeën de trap af te moeten Ik leunde op de kraamhulp die voor me liep en itsman had me vast. Ik kan me voorstellen dat dat moeilijker wordt als je zwaarder bent
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Het is alleen voor je eigen veiligheid en die van je (ongeboren) kind. Ik zie niet in waarom je er een probleem van zou maken.
Alle reacties Link kopieren
Logisch toch? Wat nou al je kind klem zit, je liters bloed verliest, of wat er dan ook maar mis kan gaan en het ambulancepersoneel krijgt je de trap niet af? Dan kun je dus daar boven in je lekkere bed doodgaan. Ik snap wel dat ze daar grenzen aan stellen.



Je kunt een bed huren, zelf een naar beneden doen, op de baarkruk bevallen... Lijkt me beter dan de risico's maar nemen. Als je bevalt ben je en is de vk niet alleen verantwoordelijk voor/bezig met je eigen lijf en leven, maar ook die van je kind.
Alle reacties Link kopieren
overigens ga ik deze keer weer gewoon een thuisbevalling proberen



en ik ben eerlijk over mijn gewicht, wil het best door iemand laten controleren
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Goed om bijtijds te weten, dan kun je nog luxaflex kopen...
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de regel, gelukkig geen 100 gehaald tijdens m'n zwangerschap dus ook geen last van de regel. Door heel zware bekkeninstabiliteit al weken voor de bevalling niet meer in staat om naar boven te komen. Dus ben uiteindelijk op een matras op de bank bevallen. Was geen probleem, daar ook de hele kraamweek op gelegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil zowieso in het ziekenhuis bevallen, dus het is geen probleem voor mij...



Ik had het alleen nog nooit gehoord! En mensen kletsen mij de oren van de kop af over zwanger zijn... Maar dit verhaal had ik nog niet gehoord.



Verder over de gemiddelde Nederlandse dame, gemiddeld hebben we kleding maat 42/44 is mij verteld... (Gemiddeld dus... veel slankere vrouwen, maar ook veel dikkere) Dit betekend een gewicht van 80 tot 90 kilo...(niet zwanger) Maar aangezien de meeste vrouwen -10 kilo noemen als het over hun gewicht gaat dan klopt het gemiddelde toch weer... hihi... Geen vrouw die het toegeeft van zichzelf, maar dat verwacht ik ook helemaal niet...
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Alle reacties Link kopieren
Ik had een bed in de woonkamer, heerlijk. Kon er helaas niet op bevallen, werd op het laatst toch het ziekenhuis, maar ook in de kraamperiode vond ik dat bed maar wat fijn.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
quote:diandiaantje schreef op 21 juni 2013 @ 20:31:



Verder over de gemiddelde Nederlandse dame, gemiddeld hebben we kleding maat 42/44 is mij verteld... (Gemiddeld dus... veel slankere vrouwen, maar ook veel dikkere) Dit betekend een gewicht van 80 tot 90 kilo...(niet zwanger) Maar aangezien de meeste vrouwen -10 kilo noemen als het over hun gewicht gaat dan klopt het gemiddelde toch weer... hihi... Geen vrouw die het toegeeft van zichzelf, maar dat verwacht ik ook helemaal niet...Gegevens van het CBS. Ik ga er vanuit dat een serieus instituut serieuze gegevens verzamelt en niet wat vrouwen zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet van verloskundige idd een bed op klossen in de woonkamer zetten omdat mijn bovenverdieping te krap is voor eventuele brancards. Toevallig net vandaag met ze over gehad.



Met mijn 1.85 werd trouwens gezegd dat als boven de 110 zou uitkomen ik in het ziekenhuis zou moeten bevallen. Gaat hem gelukkig niet worden, dan moet ik in 9 weken ruim 20 kg aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Tja Arbowet, ze mogen niet meer dan 100 kg tillen.



Zou lekker een bed beneden zetten of naar het ziekenhuis gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ehhh ik heb maat 42/44, ben 1.58, maar weeg echt geen 90 kg hoor. Waar jij de wijsheid vandaan haalt dat die maat over de 100 kg wordt tijdens een zwangerschap is me een raadsel.

Ik ben uiteindelijk 10 kg aangekomen en woog net iets meer dan 80 kg. In het ZH gewogen.

Maar geloof me als het mis gaat ben je 'blij' dat je maar 1 trap moet met weeën, ik althans wel de laatste keer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in mijn tweede zwangerschap in 2010-2011 van 95 naar 107 kg gegaan, en gewoon in mijn eigen bed boven bevallen.

Heb wel een (standaard, want had verder geen klachten) diabetes-onderzoek gehad en bloeddruk werd gemeten met de brede band, maar over beneden of in het ziekenhuis bevallen is nooit gesproken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn verloskundige deed sowieso geen 'boven' bevallingen. Dus ik moest ook in de woonkamer bevallen (was zo'n 78 kilo toen ik zwanger was, normaal 61). Je kunt je eigen bed gewoon boven laten staan en een bed laten leveren door bijvoorbeeld Welzorg of het Hulpmiddelencentrum.

Ik vond het wel fijn, we hadden lekker de ruimte en niet iedereen in de slaapkamer.
Alle reacties Link kopieren
ik heb alles boven, beneden alleen een deur en een gang. Denk dat bevallen daar dan weer geen optie zou zijn
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
@itsme26: je bent wel snel buiten als er iets mis is, deur open en gaan......
Ik had voor mezelf bedacht dat ik niet vol in de weeën de trap af zou willen. Nu stond er al beneden een bed, omdat ik met bekkeninstabiliteit al weken voor de bevalling niet meer naar boven kon.



Maar goed, regels zijn regels. Dus je kunt wel boven willen bevallen, maar het mag dus niet als je > 100 kg weegt of een wenteltrap hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven