Een tweede kat erbij???

28-11-2023 14:11 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Update 2

Yes! Er komt een tweede kitten.
Over 3 weken ongeveer.
Via een stichting (@ Mefunny)
Ik ben zo blij!

In mijn laatste post stel ik een vraag over voerbakken met chip


Update: nog steeds op zoek.
Ik reageer op van alles, maar zonder succes.
Om verschillende redenen.
Mocht iemand een huis tuin en keuken nestje weten. Dan ben ik zeker geinteresseerd.
Onze poes is nu inmiddels 1 jaar oud.


Wij hebben een poes van bijna 10 maanden oud.
Ze was als laatste overgebleven uit een oneven nestje.
Vanaf begin af aan wilde ik een kat erbij maar mijn man niet.
Nu is hij zover dat hij het ook wil, maar nu twijfel ik een klein beetje.

Wat zouden jullie doen?

Doe ik onze poes er een plezier mee? Zou ze een nieuwe kat accepteren? (Ik snap dat jullie daar geen antwoord op kunnen geven, ik ook niet)
Een jongere kat? Een van dezelfde leeftijd? Een oudere kat?

Wie heeft ervaring met 2 katten die niet tegelijkertijd bij jullie zijn gekomen?
bartjes wijzigde dit bericht op 01-05-2024 19:29
26.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb 5 katten van verschillende leeftijden, allemaal op verschillende tijden bij elkaar gebracht. Ooit begonnen met 2 oudere katers uit het asiel, die daar uit verschillende verblijven kwamen.

Online is heel veel informatie te vinden over katten aan elkaar laten wennen.
Als je het goed wil doen, kost het de eerste paar weken veel tijd en energie maar dat is het waard!

Hier nu sinds een ruime week een kitten via het asiel er bij in huis. Kost veel tijd en aandacht om de overige 4 aan haar te laten wennen. Maar de eerste stapjes qua wennen aan elkaar zijn nu gezet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb me er al een tijd in verdiept, en ik lees dat je ze eerst gescheiden moet/kunt houden.
Doe jij dat ook?

Onze poes is wel heel erg nieuwsgierig.
Ze wil overal graag bij zijn, als er een deur dicht is en er zit iemand in die kamer dan blijft ze miauwen tot ze er bij mag.
Ik denk dat als ze weet dat er iets nieuws in huis is, dat ze erbij wil. En ik denk dat ik vast heel snel daar aan toe geef.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooit oudere kat erbij gekregen, die toen inderdaad op een slaapkamer gehad en eerst aan ons laten wennen. Vanuit daar langzaamaan het huis laten verkennen wanneer de anderen buiten waren.

Nu voor de tweede keer een kitten erbij.
Voor de kitten zet ik een bench met kattenbak, mandje eten en drinken in de kamer.
Kitten eerst een dag rustig in de bench laten bijkomen. Daarna kitten door de woonkamer laten lopen als de rest buiten is en in de bench als de rest binnen is.
Nu gaat het na een week al vrij goed, dus afhankelijk van welke andere katten binnen zijn, loopt kitten nog gewoon los. 3 van de 4 trekken zich namelijk niet veel van haar aan en gaan gewoon hun gang in huis. Nummer 4 vindt het nog best eng, dus dan af en toe nummer 4 en kitten los in de woonkamer met ons erbij. Zonder ons, gaat kitten nog weer even de bench in. Onze ervaring van de vorige keer is dat dit heel goed werkt.
Misschien dat een katje van 10 maanden sowieso nog wel snel went aan een kitten. Eigenlijk geen ervaring mee.

Vooral heel veel de katten om en om knuffelen, zonder je handen te wassen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn vrienden lijkt het allemaal goed te gaan. Bij ons was het dramatisch, tot aan dierenartsbezoeken aan toe. Nooit weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
28-11-2023 14:37
Bij mijn vrienden lijkt het allemaal goed te gaan. Bij ons was het dramatisch, tot aan dierenartsbezoeken aan toe. Nooit weer.
En hoe oud waren jouw katten toen?
En hoe gaat het nu?

Onze vorige katten waren broertjes. Op een bepaald moment vonden ze elkaar niet meer leuk. Ze tolereerden elkaar wel, hoewel de een wel eens uithaalde naar de ander als die te dicht in de buurt kwam.

Ik zou het zo leuk vinden als mijn (toekomstige) katten leuk met elkaar overweeg kunnen. Samen slapen enzo.

Mijn poes komt uit een nestje van 3, de andere 2 zijn bij elkaar gebleven maar die trokken ook al heel erg naar elkaar toe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt sowieso geen garantie of ze het later leuk met elkaar gaan hebben. Het is wel een voordeel dat je huidige kat nog jong is en blijkbaar erg nieuwsgierig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier dus katers 8 en 10 jaar uit het asiel, bij ons thuis tegelijkertijd in huis gezet. Ging prima.
Jaar daarna een kitten (kater) erbij, ging goed.
Jaar daarna dus 10, 12 en 1,5 jaar weer een kitten (poes) erbij, ging goed.
Toen een familie kater na overlijden familielid in huis genomen:
13, 15, 4,5 en 3 een kater van 10 erbij. Heeft heel veel tijd gekost (ruim 4 maanden. Helaas is kater 6 maanden nadat hij bij ons is komen wonen aangereden :"-(
Nu dus een kitten (poes) bij katten 14, 16, 5,5 en 4.

Het kost dus gewoon tijd. Over het algemeen worden de kittens hier wel veel sneller geaccepteerd, binnen 2 a 3 weken en dan heel af en toe daarna nog een keer een blaas of grom. Is meestal omdat ze de kitten dan te druk vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is geen probleem. Waar je wel even op moet letten is dat eentje van 10 maanden te ruw kan spelen met een klein kitten. Het is niet zo dat ik daarmee verwondingen bedoel, maar het kan op langere termijn wel een breuk zijn in het contact. Ik zie dat vooral bij binnenkatten.
Alle reacties Link kopieren Quote
bartjes schreef:
28-11-2023 14:48
En hoe oud waren jouw katten toen?
En hoe gaat het nu?

Onze vorige katten waren broertjes. Op een bepaald moment vonden ze elkaar niet meer leuk. Ze tolereerden elkaar wel, hoewel de een wel eens uithaalde naar de ander als die te dicht in de buurt kwam.

Ik zou het zo leuk vinden als mijn (toekomstige) katten leuk met elkaar overweeg kunnen. Samen slapen enzo.

Mijn poes komt uit een nestje van 3, de andere 2 zijn bij elkaar gebleven maar die trokken ook al heel erg naar elkaar toe.

Dat is altijd een risico inderdaad en heel erg jammer. Ik zou vooral héél erg goed gaan kijken naar passende karakters. Dus heel duidelijk krijgen wat het karakter van je huidige jonge kat is en bedenken welk karakter daar het beste bij past en daar op letten bij je zoektocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
28-11-2023 15:30
Dat is altijd een risico inderdaad en heel erg jammer. Ik zou vooral héél erg goed gaan kijken naar passende karakters. Dus heel duidelijk krijgen wat het karakter van je huidige jonge kat is en bedenken welk karakter daar het beste bij past en daar op letten bij je zoektocht.
Dat is een goede tip.
Maar lastig om te bepalen wat haar karakter is.
En wat daar bij zou passen.

Want wat zijn passende karakters, of wat zijn niet passende karakters.

Onze poes is nieuwsgierig, schrikkerig, wil niet graag opgepakt worden (laat het wel toe maar worstelt zich los) ligt graag apart op een stoel, wil wel overal bij zijn.
Als ze op een stoel ligt en ik loop naar boven, dan komt ze heel snel achter me aan.
Komt ook naar de deur als je thuis komt.
Dus wel sociaal, maar niet echt knuffelig (helaas)

Wat past erbij? Iemand een idee?

En hoe weet je of een kitten het goede bijpassende karakter heeft?

Ze komt ook buiten maar blijft tot nog toe in de buurt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze schrikkerig is zou ik sowieso voor een rustig karakter gaan. Eentje die in het nest laat zien niet altijd haantje de voorste te zijn en al helemaal niet de andere kittens op de kop zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ging het het eerste halfjaar goed, maar nu niet meer. De jongste is een plaaggeest en de oudste pikt het niet, die blaast als ze hem al dénkt te horen of zien. Ze ontwijken elkaar waar het kan, maar leuk is anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had 3 katten (1 is net overleden). 2 komen uit hetzelfde nest en die zijn gek op elkaar. De derde was van mijn vriend en is er later bijgekomen en de katten gedoogden elkaar maar zijn nooit echt vriendjes geworden.
Ik denk ook dat het van je kat afhangt. Als je veel van huis bent is het sowieso beter om 2 katten te hebben. Dat katten goed in hun eentje kunnen zijn is echt een misverstand
Alle reacties Link kopieren Quote
bartjes schreef:
28-11-2023 14:48
En hoe oud waren jouw katten toen?
En hoe gaat het nu?

Onze vorige katten waren broertjes. Op een bepaald moment vonden ze elkaar niet meer leuk. Ze tolereerden elkaar wel, hoewel de een wel eens uithaalde naar de ander als die te dicht in de buurt kwam.

Ik zou het zo leuk vinden als mijn (toekomstige) katten leuk met elkaar overweeg kunnen. Samen slapen enzo.

Mijn poes komt uit een nestje van 3, de andere 2 zijn bij elkaar gebleven maar die trokken ook al heel erg naar elkaar toe.
De katten waren toen allebei volwassen. Het gaat nu goed want ze wonen niet meer in hetzelfde huis. Het was ook geen doen. Ze vlogen elkaar continu in de haren, tot bloedens aan toe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb allerlei combinaties gehad, oude kat bij jonge kat, oud bij oud en de laatste keer een kitten bij een tweejarige kat. Dat ging eigenlijk altijd goed na even een paar dagen wennen. Ik heb ze direct bij elkaar gelaten en het heeft nooit tot vechtpartijen geleid (wel blazen). Inmiddels zijn onze katers 12 en 10 en soms elkaars beste vriend en soms vechten ze elkaar (zonder fysieke schade) de tent uit. Bij een kat van 10 maanden zou ik dus gerust een kitten plaatsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel katten zijn liever alleen. Zelfs als het ok lijkt tussen hen.

Mijn katten waren vriendjes, maar toen de 1 doodging, leefde de ander helemaal op. Hij was nog nooit zo blij geweest
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb onlangs begrepen dat je de kat(ten) er niet per se een plezier mee doet.
Die zijn net zo lief alleen.

Ik heb twee katten, schelen 3 jaar in leeftijd, zijn met 3 maanden ertussen bij mij gekomen.

Ze gedogen elkaar, maar daarmee is alles wel gezegd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
28-11-2023 16:39
Ik had 3 katten (1 is net overleden). 2 komen uit hetzelfde nest en die zijn gek op elkaar. De derde was van mijn vriend en is er later bijgekomen en de katten gedoogden elkaar maar zijn nooit echt vriendjes geworden.
Ik denk ook dat het van je kat afhangt. Als je veel van huis bent is het sowieso beter om 2 katten te hebben. Dat katten goed in hun eentje kunnen zijn is echt een misverstand
Katten zijn solitaire dieren, dus zeker geen misverstand.

Onze eerste kat hebben we zeker geen plezier gedaan er een kat bij te nemen.

Nu hebben we al 10 jaar 1 kat (die andere 2 zijn al meer dan 12 jaar geleden overleden). Ik durf er echt geen 1 bij te nemen. En ze is echt wel happy alleen.

Mijn ouders hadden vroeger 3 katten. Die gedoogden elkaar, geen ruzie dus, maar deden niks samen. Ik denk dat de middelste best graag alleen was geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had twee oudjes die op hun laatste benen liepen en 1 kitten voor mijn dochter zodat ze samen op konden groeien. Een van de oudjes overleed en ik merkte dat het kitten gewoon te graag wilde stoeien en daar had de ouwe sok geen zin meer in. Dus half jaar later kitten erbij gezet en mijn tactiek werkt perfect. Mijn oude kater wordt nu met rust gelaten en ligt lekker te tukken in zijn mand. De twee jongere katten zijn nu inmiddels 1,5 en 1 en ik heb van die plankjes aan de muur gemaakt zodat ze lekker achter elkaar aan kunnen rauzen. Ze hebben elkaar heel makkelijk geaccepteerd ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vier katten (17, 11 en twee van 3) die ondanks het leeftijdsverschil prima met elkaar overweg kunnen. Ze spelen ook met elkaar. De katten die inmiddels overleden zijn gingen ook goed samen, zelfs een hele oude met een kitten. Maar garantie heb je nooit helaas, ik heb waarschijnlijk echt geluk gehad daarmee.
Het is gewoon allemaal van de knotse!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hadden een maatje uitgezocht voor onze 6 jarige ex-kater. Ze hebben elkaar 12 jaar gedoogd. De oudste was meer een mens dan een poes en hij straalde ook autoriteit uit. De jongste wilde graag de macht maar dat is nooit echt gelukt.

Oudste is tijd terug overleden en jongste wordt een echte knuffel. Hij vindt het heerlijk om ons voor zichzelf te hebben. Velen vragen of wij ook weer een poes er bij doen, maar ik gun onze eigen kat zijn laatste jaren in absolute dominantie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Na kerst gaan we kijken bij een mevrouw die zwangere poezen opvangt. En nu een nestje heeft wat binnenkort weg mag ❤️

Ik zit me nu alleen af te vragen hoe ik dat moet doen met het kattenvoer.
Het kitten heeft nog lange tijd kittenvoer nodig, onze poes moet over 2 maanden overstappen op volwassen voer.
Bij ons staat altijd een volle bak met brokken. En die wordt niet leeg geschrokt.
Ik vind een vaste tijd van eten geven vervelend, daarom staat het altijd ter beschikking.
Maar hoe zorg ik dat beide katten hun eigen voer gaan eten?

Hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
bartjes schreef:
23-12-2023 09:51
Na kerst gaan we kijken bij een mevrouw die zwangere poezen opvangt. En nu een nestje heeft wat binnenkort weg mag ❤️

Ik zit me nu alleen af te vragen hoe ik dat moet doen met het kattenvoer.
Het kitten heeft nog lange tijd kittenvoer nodig, onze poes moet over 2 maanden overstappen op volwassen voer.
Bij ons staat altijd een volle bak met brokken. En die wordt niet leeg geschrokt.
Ik vind een vaste tijd van eten geven vervelend, daarom staat het altijd ter beschikking.
Maar hoe zorg ik dat beide katten hun eigen voer gaan eten?

Hebben jullie tips?
Het is niet zo’n probleem als ze van elkaars eten eten. Het kitten zal voorkeur hebben voor kleinere brokjes en mijn katten vonden de kittenbrokjes altijd lekkerder dan hun eigen voer. Er zitten wat meer calorieën in, maar dat konden die van mij wel hebben. Ze eten er waarschijnlijk ook minder van dan.
Mijn zus heeft een te dikke kat die niet goed kan springen. Haar andere kat krijgt dus eten op de kast. Dikke kater heeft zijn eigen bak die op gezette tijden automatisch gevuld wordt. Hij heeft een inwendig klokje dat precies weet wanneer dat is. Dan gaat hij naast die dispenser zitten wachten en het is eerder op dan dat de andere kat beseft wat er gebeurt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat verschilt heel erg per kat is mijn ervaring. Ik heb 1 poes als kitten erbij gedaan die alleen onze oudste kater leuk vond. Ze deed ronduit onaardig tegen de andere poes die we toen hadden. Nadat de oudste poes was overleden, hebben we weer een kater gekocht. Toen wilde ze wel bij de oude kater liggen enzo, maar de jongste was meer een gedoogbeleid. Toen zij weer overleed was de kater toch van slag (die was toen 7) en en hebben we er weer een kitten bij gekocht en die zijn wel weer wat gezelliger samen. Elkaar wassen enzo. Dat is wel schattig.
Stressed is just desserts spelled backwards

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven