Thuisbevalling en alleen zijn

28-08-2015 21:41 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil thuis bevallen. Ik heb daar meerdere redenen voor. Ik hoef me geen zorgen te maken over vervoer naar en van ziekenhuis, ik heb zelf momenteel geen auto en geen hulp in omgeving. Ik hoef de bijdrage niet te betalen, ik zit in de bijstand dus 330 euro is veel. En ik denk dat ik me veel beter zou voelen in mijn eigen omgeving.



Ik woon 2 hoog maar er is wel een lift. Ik ben nu 38 weken en weeg 96 kilo. Je mag onder de 100 kilo thuis bevallen had ik begrepen. Hoop dat ik die laatste 2 tot 4 weken geen 4 kilo ga aankomen. Ik ga alleen zijn bij de bevalling thuis of in het ziekenhuis. Is dat raar? Moet er iemand aanwezig zijn om de verloskundige te helpen met waar alles staat bijvoorbeeld, zou dit vaker voorkomen alleen zijn en thuis bevallen? Graag advies. Dank!
Alle reacties Link kopieren
Heb wel eens gehoord dat je in het ziekenhuis moet bevallen als je in een flat woont.. Maar of dat waar is? Zal vast van niet? Anders had de vk dat wel gezegd.

Normaal gesproken is er ook een kraamverzorgster bij dacht ik.
De kraamverzorgster helpt de verloskundige. Bespreek je vragen met je verloskundige, die kan je hier veel beter antwoord op geven.

En ja, het komt vast vaker voor. Maar zouden je moeder en zus er niet bij zijn? Of was jij dat niet?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me wel fijn als er iemand bij is die jouw huis kent. Dat je niet in 'the heat of the moment' allerlei vragen moet beantwoorden van: waar liggen de handdoeken of het kraampakket of iets dergelijks.
Heb je echt helemaal niemand om bij de bevalling te zijn? Voor de verloskundige maakt het niet uit maar voor jou lijkt het me wel fijner om de bevalling niet "alleen" te doen.

Zodra je in het ziekenhuis moet bevallen dan hoef je toch geen eigen bijdrage te betalen?
Bespreek dit met je verloskundige.
Alle reacties Link kopieren
quote:yajes schreef op 28 augustus 2015 @ 21:52:

Heb je echt helemaal niemand om bij de bevalling te zijn? Voor de verloskundige maakt het niet uit maar voor jou lijkt het me wel fijner om de bevalling niet "alleen" te doen.

Zodra je in het ziekenhuis moet bevallen dan hoef je toch geen eigen bijdrage te betalen?Als je een medisch geval bent dan idd niet, maar lijkt me wel dat dit verrekend wordt met je eigen bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat komt heus vaker voor. Er zijn meer alleenstaande moeders en vrouwen met een partner die veel weg is voor werk.



Wat zegt je verloskundige er zelf van? De kraamverzorgende kan soms ook heen bij de bevalling, heb ik weleens begrepen.



En zou je het toch niet fijn vinden om je moeder/zus/vriendin/buurvrouw (ik noem maar wat) erbij te hebben? Bevallen is heftig en de periode daarna ook. De Kraamzorg is er maar een deel van de dag en hulp/gezelschap de rest van de tijd kan fijn zijn. Bijvoorbeeld als je veel bloed verloren hebt en daardoor duizelig bent. Of als je hechtingen hebt en daardoor veel tijd kwijt bent aan naar de wc gaan, dan is het fijn als iemand anders bij je kindje is en jij je ding kan doen. Een vriendin van me is alleenstaand en heeft na de bevalling een week een vriendin te logeren gehad en zij was daar achteraf maar wat blij mee.



Dat is je vraag niet natuurlijk. Alleen bevallen gebeurt vaker. De verloskundige zal er niet mee zitten. Het lijkt me voor jezelf alleen fijner als er iemand is waar je op terug kan vallen. Is er helemaal niemand die dat voor je zou kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:GateKeeper schreef op 28 augustus 2015 @ 21:54:

[...]



Als je een medisch geval bent dan idd niet, maar lijkt me wel dat dit verrekend wordt met je eigen bijdrage.



Nee hoor, dat is niet zo. Bevallingszorg gaat in Nederland niet van het eigen risico af.



Wel is het zo dacht ik dat de helft van de bevallingen alsnog in het ziekenhuis belandt. Dan krijg je een medische indicatie en kost het niets, maar het is mentaal misschien wel even omschakelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:soundofsunshine schreef op 28 augustus 2015 @ 21:54:

Ja hoor, dat komt heus vaker voor. Er zijn meer alleenstaande moeders en vrouwen met een partner die veel weg is voor werk.



Wat zegt je verloskundige er zelf van? De kraamverzorgende kan soms ook heen bij de bevalling, heb ik weleens begrepen.



En zou je het toch niet fijn vinden om je moeder/zus/vriendin/buurvrouw (ik noem maar wat) erbij te hebben? Bevallen is heftig en de periode daarna ook. De Kraamzorg is er maar een deel van de dag Ligt aan je verzekering hoe lang de kraamverzorgster er is. Maar ja de nachten ben je sowieso alleen ja en hulp/gezelschap de rest van de tijd kan fijn zijn. Bijvoorbeeld als je veel bloed verloren hebt en daardoor duizelig bent. Of als je hechtingen hebt en daardoor veel tijd kwijt bent aan naar de wc gaan, dan is het fijn als iemand anders bij je kindje is en jij je ding kan doen. Een vriendin van me is alleenstaand en heeft na de bevalling een week een vriendin te logeren gehad en zij was daar achteraf maar wat blij mee.



Dat is je vraag niet natuurlijk. Alleen bevallen gebeurt vaker. De verloskundige zal er niet mee zitten. Het lijkt me voor jezelf alleen fijner als er iemand is waar je op terug kan vallen. Is er helemaal niemand die dat voor je zou kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben thuis bevallen en er is gewoon een kraamverzorgster bij hoor . Zelf 2 , wisseling van de wacht.
Je kunt wel thuis willen bevallen, maar dat lukt niet altijd. Dus zorg wel dat je vervoer standby hebt.



Ik wilde thuis bevallen maar na 24 uur gebroken vliezen, geen weeën en nog wat kleine dingetjes moest ik naar het ziekenhuis. Verloskundige ging niet mee, dus ik ging met man in eigen auto.
Alle reacties Link kopieren
quote:soundofsunshine schreef op 28 augustus 2015 @ 21:59:

[...]

Nee hoor, dat is niet zo. Bevallingszorg gaat in Nederland niet van het eigen risico af.



Wel is het zo dacht ik dat de helft van de bevallingen alsnog in het ziekenhuis belandt. Dan krijg je een medische indicatie en kost het niets, maar het is mentaal misschien wel even omschakelen.Ok wist ik niet. Scheelt dan weer toch? Lijkt me overigens niet fijn om eerst thuis te willen bevallen en dan alsnog met de ambulance naar t ziekenhuis vervoerd te worden. Lijkt me erg pittig.
Alle reacties Link kopieren
quote:mea-culpa schreef op 28 augustus 2015 @ 22:00:

Ik ben thuis bevallen en er is gewoon een kraamverzorgster bij hoor . Zelf 2 , wisseling van de wacht.Dat meen je niet...Apart dat ze dat deden...Normaal maken ze gewoon de bevalling af zeg maar. De kraamverzorgster wordt er vaak pas later bij gehaald dan de verloskundige. Lijkt me als Kraamvrouw vervelend zo'n wisseling. Ook tijdens de kraamweek zelf overigens...
TO, ik zat ook rond de 100 kilo bij de tijd dat ik moest bevallen. Heeft de VK niet van gezegd en ik lag ook boven toen ze met mij naar het ziekenhuis ging.
Alle reacties Link kopieren
Zonder medische indicatie beval je poliklinisch. Dan betaal je, mits je er niet voor bent verzekerd, een eigen bijdrage. Maar zodra je in het ziekenhuis om bv de morfine pomp vraagt, heb je een medische indicatie. Je hoeft hem dan niet eens te gebruiken (hij wordt wel aangekoppeld).
quote:GateKeeper schreef op 28 augustus 2015 @ 22:03:

[...]



Ok wist ik niet. Scheelt dan weer toch? Lijkt me overigens niet fijn om eerst thuis te willen bevallen en dan alsnog met de ambulance naar t ziekenhuis vervoerd te worden. Lijkt me erg pittig.Je gaat dan echt niet altijd met de ambulance, vaak niet zelfs. Kan bijv ook zijn dat er in het ziekenhuis gehecht moet worden of de ontsluiting niet vordert, het is niet altijd gierende spoed gelukkig.
quote:GateKeeper schreef op 28 augustus 2015 @ 22:03:

[...]



Ok wist ik niet. Scheelt dan weer toch? Lijkt me overigens niet fijn om eerst thuis te willen bevallen en dan alsnog met de ambulance naar t ziekenhuis vervoerd te worden. Lijkt me erg pittig.Hoeft niet per se met de ambulance te zijn. Ik begon ook thuis maar na 40 uur moest ik alsnog naar het ziekenhuis voor uiteindelijk een keizersnede. Overigens met eigen vervoer gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch zorgen dat er iemand in huis is.

Om de deur open te doen enzo. De dingen die voor jou lastig zijn met weeën. Die hoeft natuurlijk (als jij of die persoon dat niet wil) bij de daadwerkelijke bevalling te zijn.

Heb je wel kraamzorg aangevraagd? Dan komt er meestal een kraamverzorgster assisteren.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
De ambulance gaat wel van het eigen risico af, dus beter om met de vk mee te rijden. Als je dat van te voren met haar bespreekt kan dat vast wel, mocht het nodig zijn.
TO, is er echt helemaal niemand die bij je kan zijn?
Als er een lift is hoef je je over je gewicht geen zorgen te maken. Ze mogen niet meer dan 100 kilo samen tillen als ze een trap af moeten, maar meestal kun je (tussen de weeen door) zelf de trap af. Maar met een lift heb je so wie so dat probleem niet. Dus dat is probleem 1 opgelost

Het gebeurt vaker dan je denkt dat iemand alleen is tijdens de bevalling (met de verloskundige en kraamverzorgster). Kan doordat er geen man is, deze niet op tijd kan komen, er niet bij wíl zijn (komt nog steeds voor). Dus dat is niet raar. En al zouden ze het raar vinden, dat is dan hun probleem. dus dat is probleem 2 opgelost.

Zorg dat je alle benodigdheden bij de hand hebt liggen voor als de bevalling begint. Weet niet of je een aparte babykamer hebt, maar daar kun je alles op de commode leggen. Er zijn prima lijstjes op internet te vinden met wat je allemaal klaar moet leggen. Je kan een aparte lijst maken met waar welke spullen verder te vinden zijn (handdoeken, lakens, dekbedovertrekken). In de keuken een post-it op elke deur met wat er achter het deurtje te vinden is is ook prettig.

Voor jezelf: Maak het je zo makkelijk mogelijk. Baby bij je op de kamer zodat je 's nachts niet steeds uit bed hoeft (je kan behoorlijk wiebelig zijn na de bevalling, en dan is het niet prettig om steeds naar de babykamer te lopen). Koop, als je geen borstvoeding gaat geven, een flessenwarmer en van die torentjes waar je het poeder in kan doen in porties, zodat je niet eerst naar de keuken hoeft 's nachts. Stapeltje luiers en een emmer voor de vieze luiers naast je bed. In principe hoef je dan 's nachts je bed niet meer uit als de baby verschoont en gevoed moet worden.

Mocht je het toch niet in je eentje redden, kijk dan toch vast of er iemand (of meerdere iemanden) is/zijn die de eerste nachten (eventueel elkaar afwisselend) bij jullie kunnen zijn. Gewoon, uit voorzorg vragen. Voor overdag kan eventueel verlengde kraamzorg aangevraagd worden, je verloskundige of huisarts kunnen daar de indicatie voor regelen.



Succes, het is best een uitdaging in je eentje, maar het is wel te doen!
Alle reacties Link kopieren
Goeie post, olympeMaxime!
Ik was bij één van mijn twee kinderen alleen, mijn man zat in het buitenland, vrienden die ik had gevraagd op dat moment niet bereikbaar ,familie was wel onderweg maar toen ze aankwamen was ik al lang en breed bevallen (kind liep al bijna ). Alleen met de verloskundige en de kraamverzorgende dus. Had dat wel van tevoren met beiden (verloskundige en kraambureau) doorgesproken, dat die mogelijkheid er was, dat er verder niemand in huis zou zijn. Werd er niet raar op aangekeken ofzo. Ik vond het ook niet onprettig eerlijk gezegd, zat erg in mijn eigen wereldje. Ik had trouwens extra sleutels bij laten maken, en er eentje aan de verloskundigenpraktijk gegeven. Degene die dienst had, had die steeds bij zich, overdag konden ze bij de winkel waar ik boven woonde langs voor de sleutel. Dus deur niet open kunnen doen was ook aardig afgedekt. Ik begon 's nachts, het was dus maar goed dat de verloskundige de sleutel had. Zij deed weer open voor de kraamzorg. Liep als een trein allemaal.
Heb je wel back-up voor de kraamweek of ben je helemaal alleen als de kraamhulp 's avonds naar huis gaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven