Waarom is de naam zo geheim?

17-11-2014 10:55 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet om tegen de gevestigde orde te schoppen of om heel principieel te gaan doen, gewoon uit pure nieuwsgierigheid. Ik ben 16 weken zwanger en sinds een paar dagen weten we dat we een zoon krijgen. Omdat we de jongensnaam al eerder hadden gekozen, weten we nu dus ook hoe het kindje in mijn buik heet. En moeten we nu dus allebei op onze lip bijten als we over de baby praten, om ons niet te verspreken en zijn naam te verraden.

Maar in veel andere landen is het juist helemaal geen geheim, als je weet wat je krijgt en de naam gekozen hebt, is dat gewoon open en bloot en wordt er nergens een geheim van gemaakt. Waarom wordt daar in Nederland zo angstvallig over gedaan, waarom is het zo'n staatsgeheim? Ik vraag me oprecht af waar dat gebruik vandaan komt.
Nou id. En waarom ook, smaken verschillen nu eenmaal.
quote:glitglam schreef op 24 november 2014 @ 20:54:

Ik ben er wel verbaasd over dat zoveel mensen de naam nog veranderen of gaan twijfelen als anderen hem niet mooi vinden.

Ik was overtuigd van de naam, en als ik zeker weet dat ik iets mooi vind, ga ik niet twijfelen en zeker niet de naam veranderen, behalve als ik al twijfelde denk ik.Tijdens de zwangerschap kwam ik er achter dat de meisjesnaam, die ik dacht helemaal zelf in elkaar geknutseld te hebben, een bestaand woord was. Hoewel het wel klinkt als een meisjesnaam. Ik heb de naam aan een paar mensen voorgelegd die bekend waren met het jargon waar dat woord bij hoort, de meesten vonden het bezopen om je kind zo te noemen. Ik heb die naam toen als tweede naam gebruikt en de tweede naam als eerste. Maar een paar uur na de geboorte dacht is: nee, het is toch echt een ...... Dus we hebben het weer omgedraaid. Uiteindelijk weet toch bijna niemand wat de naam als woord betekent, en ik vond het gewoon de allerleukste naam. Maar het kan zo zijn voordelen hebben om de naam van te voren te bespreken, voor je het weet heb je je dochter in alle onwetendheid Candida (schimmelinfectie) genoemd, of Chamelle (kameel).
Alle reacties Link kopieren
Maylina, nu ben ik benieuwd...

😝
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 25 november 2014 @ 08:38:

[...]





Tijdens de zwangerschap kwam ik er achter dat de meisjesnaam, die ik dacht helemaal zelf in elkaar geknutseld te hebben, een bestaand woord was. Hoewel het wel klinkt als een meisjesnaam. Ik heb de naam aan een paar mensen voorgelegd die bekend waren met het jargon waar dat woord bij hoort, de meesten vonden het bezopen om je kind zo te noemen. Ik heb die naam toen als tweede naam gebruikt en de tweede naam als eerste. Maar een paar uur na de geboorte dacht is: nee, het is toch echt een ...... Dus we hebben het weer omgedraaid. Uiteindelijk weet toch bijna niemand wat de naam als woord betekent, en ik vond het gewoon de allerleukste naam. Maar het kan zo zijn voordelen hebben om de naam van te voren te bespreken, voor je het weet heb je je dochter in alle onwetendheid Candida (schimmelinfectie) genoemd, of Chamelle (kameel).



Bij dit soort voorbeelden kan ik het me voorstellen, of dat het rijmt op iets geks waar je nog niet aan had gedacht.(en kind eventueel gepest zou worden)

Maar puur omdat anderen het geen mooie naam vinden, nee..
quote:Noah_ schreef op 25 november 2014 @ 08:47:

Maylina, nu ben ik benieuwd...

😝pb maar
Ik denk dat het vooral komt, omdat wij nederlanders altijd zo lekker direct zijn en geen blad voor de mond nemen. Dan krijg je dus idd dat iedereen zich met de naam gaat bemoeien. In het buitenland accepteerd iedereen gewoon de naam, ipv hun mening erover uit te spreken.



Wij wisten het geslacht niet, veel te leuk om dat pas bij de geboorte te weten! En de naam is totaan het eind ook nog een beetje onduidelijk geweest. Ik heb een hele tijd een andere naam in mijn hoofd gehad, maar uiteindelijk vond ik het toch weer niet kloppen. Toen weer de oude naam, maar man wilde eigenlijk een iets andere variant daarvan dus we wisten het nog niet precies. Als wij de naam al hadden verteld, was dat nog 3 keer gewisseld dus niet handig.



Ik heb overigens wel tegen mijn beste vriendin, die nu zwanger is, gezegd dat als ze de naam die wij voor dochter hebben heel mooi vinden, ze die gewoon moeten nemen! Dat wij dat geen enkel probleem vinden, er zijn meer hondjes die fikkie heten tenslotte. En dat het dan in de vriendengroep zit, boeiend. Ik kan me daar echt geen moment druk om maken.

Ik wilde alleen maar dat ze wist dat wij het niet erg zouden vinden als ze die naam toevallig ook graag wilden.
quote:Adrienne_ schreef op 25 november 2014 @ 07:46:

Precies. Zou ik ook nooit doen. Je gaat er niks mee veranderen en kwetst er alleen maar iemand mee.Zij dacht dus echt dat we zouden luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Housewife: de naam van jouw dochter vind ik nog altijd mooi!
quote:Noah_ schreef op 25 november 2014 @ 09:20:

Housewife: de naam van jouw dochter vind ik nog altijd mooi!Dank je man wilde eigenlijk de versie met Fl, maar ik vind degene die we nu hebben leuker. Wat stoerder!
Ik snap de geheimzinnigheid ook nooit.



Van z'n levensdagen zal ik er niet om vragen, om de eventuele naam of het geslacht maar als men zonder dat ik er om gevraagd heb geheimzinnig gaat zitten doen vraag ik wel altijd waarom.

Voor wie is dat geheimpje dan zo belangrijk?

Toch handig als je al weet qua kraamcadeaus en zo wat er aan zit te komen en hoe de aanstaande wereldburger dan gaat heten?

Lekker praktisch en niemand hoeft bang te zijn z'n mond voorbij te praten of bizarre 'werktitels' als Bobbel, Wuppie of Bugs Bunny te gebruiken.



De keren dat ik een zwanger stel iets hoorde zeggen als;'we weten wat het is en wat de naam gaat worden maar dat houden we nog even geheim' zijn niet te tellen, terwijl het mij bijvoorbeeld helemaal niet eens interesseert en er lang niet altijd naar gevraagd wordt maar dat dat dan tóch gezegd moet worden. Noem je kind lekker zoals je wil is mijn motto. Als ik de naam lelijk mocht vinden dan vind ik dat zowel voor als na de geboorte.

En wat boeit het wat een ander er van vindt.



Toen ik wist dat ik een meisje ging krijgen en dezelfde dag nog een naam had uitgezocht met mijn toenmalige echtgenoot, heb ik dat gewoon verteld als er om werd gevraagd. Niks op mijn lippen bijten.

Ik vond het leuk te delen op wie we aan het wachten waren.



En omdat ik een flink deel van de zwangerschap in het ziekenhuis lag en mijn dochter zonder hartslag geboren werd, ben ik blij dat mensen al wisten hoe ze ging heten. Als de reanimatie niet was gelukt was ze wel al een paar maanden een aanstaand mens mét een naam geweest.
Eleonora, ik weet niet of F de echte naam is maar F is een hele leuke naam.
Kan zijn dat het een forumnaam is. Net als Nano, Dorian etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vooral is omdat het wordt gezien als een geheimpje tussen de aanstaande ouders, en inderdaad om te voorkomen dat men kritiek heeft op de naamkeuze, iets wat ik sowieso wel hondsbrutaal vind, ik vraag me af of mensen dan serieus denken dat ze inspraak hebben.



De naam noemen om daarmee die naam te claimen vind ik raar, je hebt daarmee geen enkel alleenrecht op de naam. Als ik van iemand weet dat ze haar kind al haar hele leven een bepaalde naam wil geven en het heel erg zou vinden als iemand anders in de directe kring die naam ook zou kiezen dan zou ik daar waarschijnlijk wel rekening mee houden (niet als het een vage kennis is overigens), maar als iemand tijdens de zwangerschap tussen neus en lippen door zegt: 'oh, de naam wordt X, dan weten jullie bij deze dat jullie die naam niet mogen kiezen' dan weet ik niet of ik me daar heel veel van aan zou trekken als ik ook zwanger was en wij hadden al besloten dat X voor ons dé naam was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Overigens wisten mijn ouders beide keren wat de naam ging worden. De tweede keer had ik het al aan wat meer mensen verteld, maar niet aan iedereen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan precies wat jij schrijft, dat vind ik het verschil. Alvast 'claimen' of een naam kiezen waarvan je weet dat iemand die al zijn/haar hele leven voor een kindje zou willen en dat heel erg zou vinden.



Ik denk dat we het hier toch stil gaan houden ook, mijn schoonfamilie kennende, zal er heel veel commentaar zijn. Mijn moeder en zusje hebben gisteren ijverig zitten beredeneren en raden hoe ons zoontje zal gaan heten, er zijn lijstjes gemaakt en namensites gegoogled. Dat vond ik dan weer hoogst vermakelijk. Onze naam werd opgelezen door mijn zusje, mijn moeder zei dat ze die naam ook wel heel leuk vond, maar mijn zusje wees hem meteen van de hand, zou 'te hip' voor ons zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maylina ik wil je ook graag een pb sturen, maar ik zie het wolkje niet onder jouw avatar. Kan het zijn dat je die functie nog uit hebt staan?
Ik snap eigenlijk ook niet hoe het werkt bij het nieuwe forum. Op het oude zag ik wel zo'n icoontje staan. Ik zoek nog even verder, maar weet iemand hoe het werkt?
Alle reacties Link kopieren
Als je naar je profiel gaat, zie je naast je naam en avatar ergens een knop 'voorkeuren aanpassen'. Daar kun je aanvinken dat anderen je een bericht kunnen sturen.
Alle reacties Link kopieren
Een collega van mij had wel verteld welke naam zijn dochter zou gaan krijgen. Twee collega's reageerden meteen met dat die naam wel erg veel gegeven wordt en de vraag of dat dan wel leuk is. Toen zei hij dat dat wel zo is en hield hij erover op. Of het toeval is weet ik niet, maar nu heet hun dochter anders. Ik denk dat veel stellen meedenken/opmerkingen/discussies willen voorkomen door de beslissing romantisch met zijn tweeën te nemen en bij de geboorte als een vaststaand feit te presenteren.
Ook zoiets raars, om te gaan zeggen dat een naam veel gegeven wordt en dat je het daardoor niet zou moeten doen. Als jij dat toch de leukste naam vindt maakt het toch niet uit of de naam populair is of niet. Ook irritant als mensen zeggen over top 10/20-namen (kaliber Finn, Sven, Luuk): "HOE???? Véél te apart, nog nooit van gehoord."
Alle reacties Link kopieren
Ja, of over een top 20 naam zeggen dat het ´fantasieloos´ is. Alsof je meer fantasie hebt als je een naam geeft die op nummer 235 in de namen-top staat. Het heeft niks met fantasie te maken, tenzij je de naam zelf verzint of zo.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toch echt eens vreemd gekeken toen man en ik op kraamvisite waren bij een Sem, en de moeder afkeurend zei dat je sommige namen zo vreselijk vaak hoort.
Wij zeggen het niet omdat de familie nogal bemoeizuchtig is. Wij noemen onze zoon "Jantje" als koosnaam waarop mijn schoonmoeder zei dat we hem toch echt niet zo moesten gaan noemen hoor. Laat staan bij de echte naam.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 25 november 2014 @ 08:53:

[...]





pb maarJij kunt mij wel, maar ik jou niet pb, aangezien die functie bij jou nog niet aan staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 25 november 2014 @ 15:19:

Ja, of over een top 20 naam zeggen dat het ´fantasieloos´ is. Alsof je meer fantasie hebt als je een naam geeft die op nummer 235 in de namen-top staat. Het heeft niks met fantasie te maken, tenzij je de naam zelf verzint of zo.Sterker nog, 100x liever een top 10 naam (of de nummer 1) dan een of andere zelfverzonnen naam die het kind altijd moet spellen of waar hij mee gepest wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven