Zwanger en beëindiging contract

30-06-2015 08:18 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag en kom er niet helemaal uit. Ik ben nu 31 weken zwanger en ik heb te horen gekregen dat mijn contract niet wordt verlengd. Deze loopt af wanneer ik met verlof ben. Als ik na mijn verlof een uitkering aan moet vragen (hopelijk vind ik daarvoor al een baan maar je weet maar nooit) krijg ik dan een uitkering op basis van 40 uur of houden ze er rekening mee dat ik al minder wilde gaan werken na de bevalling?

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
werk je voor je verlof nog 40 uur? dan moet je ook een uitkering krijgen op basis van die 40 uur (volgens mij) je uitkering wordt gebaseerd op het aantal uur wat je voor je ontslag/contract beëindiging werkt
er komt een moment waarop je beseft dat je voor sommige mensen nooit genoeg bent... de vraag is: is dat jouw, of hun probleem?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik werk nog 40 uur tot aan mijn verlof. Maar moet ik dan ook weer fulltime beschikbaar zijn om te werken?
Ja, dan moet je fulltime beschikbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar je kan altijd een kleinere baan aannemen en dan je uitkering stopzetten. Dat mag wel. Maar theoretisch moet je ook op 40 uur banen solliciteren.
Je kunt ook bij de aanvraag van je ww aangeven maar .. uur beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt. Dan krijg je ww en sollicitatieplicht voor dat aantal uren.
Mijn baan stopte ook net voor mn verlof. Je krijgt dan een speciale uitkering, WAZO. Die is gebaseerd op de hoeveelheid uren die je hebt gewerkt tot je verlof (dus 40 uur bij jou). Die uitkering stopt vanzelf aan het einde van je 'verlof'. Er zitten verder geen verplichtingen aan. Je kan daarna een ww-uitkering aanvragen (heb ik niet gedaan), waar wel verplichtingen bij horen.



Of zit je verlof nog in je contract (ben net wakker, haha), want dan is mn opmerking niet zo nuttig.
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn verlof zit nog in m'n contract. Maar bedankt voor jullie reacties.. Ik weet nu nog niet hoe ik er vorm aan wil gaan geven. Sowieso niet meer fulltime, maar 3 of 4 dagen hangt van de baan en de tijden af. Maar dan weet ik in ieder geval dat ik op dit moment nog niet direct hoef te gaan solliciteren tenzij ik iets tegen kom..
Alle reacties Link kopieren
Lekker dan, hoor het wel vaker in me heen dat vrouwen na hun verlof niet meer terug hoeven te keren.
Alle reacties Link kopieren
Beste Leoviva,



Na je zwangerschapsverlof ben je werkloos. Je wilt weten of je een WW-uitkering krijgt gebaseerd op de uren die je voor je verlof werkte, of voor de uren die je na je verlof nog wílt werken.



Wanneer je een WW-uitkering aanvraagt, wordt het GAA (Gemiddeld Aantal Arbeidsuren) berekend. Dit zijn de uren die je gemiddeld bij je werkgever werkte. UWV telt hiervoor alle gewerkte uren in de 26 kalenderweken voor je werkloos werd (bij jou voor start van je verlof) bij elkaar op. Dit delen we door 26. De uitkomst hiervan is het GAA. Voor dit aantal uren per week moet je beschikbaar zijn voor werk en solliciteren.



Waarschijnlijk komt dit bij jou uit op 40 uur per week. Als je na je verlof minder uren wilt werken dan kan dat. Je kunt bij de WW-aanvraag aangeven voor hoeveel uur per week je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Is dit minder dan je GAA? Dan verlaagt UWV je uitkering naar een uitkering gebaseerd op jouw beschikbare uren.



Actuele informatie over jezelf minder beschikbaar stellen voor werk, vind je hier.



Met vriendelijke groet,



Ellen

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Alle reacties Link kopieren
quote:moonlight schreef op 30 juni 2015 @ 09:22:

Lekker dan, hoor het wel vaker in me heen dat vrouwen na hun verlof niet meer terug hoeven te keren.

Weet je wat ook vaak voor komt : dat een tijdelijk contract niet wordt verlengd.

Dan hoeft zo iemand ook op een zekere dag niet meer te verschijnen.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
3 contracten of 3 jaar voordat een bedrijf je verplicht in vaste dienst moet nemen. Dus dat is wanneer ze standaard het merendeel van de mensen er uit gooien.



Het is dat we geen politici zijn die lekker jaren lang wachtgeld kunnen opstrijken nadat hun ambtsperiode is afgelopen, verlopen of beëindigd, maar het met een schamele WW uitkering moeten doen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven