Mode & Beauty alle pijlers

Haaruitval

18-04-2024 11:00 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi

Ik ben benieuwd of anderen zich misschien hierin herkennen en/of ervaring hebben.

In oktober 2022 heb ik een roaccutane kuur afgerond voor mijn acne en drie maanden daarna is mijn haar begonnen met uitvallen. Ik wist dat dit een bekende bijwerking was en mij is verteld door de dermatoloog dat dit maximaal zes maanden zou duren en dat het daarna allemaal weer terug zou groeien.

Echter zijn we nu meer dan een jaar verder en verlies ik dagelijks nog steeds ontzettend veel haar. Zoveel dat ik mijn haar nog amper los draag want ik zit er constant helemaal onder (ook als ik het geborsteld heb). Ik verlies overigens ook lichaamshaar zoals wenkbrauwen, wimpers, neushaar etc. Ik ben hiervoor weer bij de dermatoloog geweest, uitgebreid bloedonderzoek maar daar kwam niets uit (hormonen, schildklier, ijzer, vitaminen etc. etc.). Ze hebben trichoscopie gedaan en daaruit kwam dat ik chronisch telogeen effluvium heb en (gelukkig) geen genetisch haarverlies en dat er een kans bestaat dat het stopt. Al mijn haren groeien ook continu terug dus bovenin is het nog dik. Echter kan de dermatoloog niets voor mij beteken en ik moet er maar mee leven. Stress, behalve van het haarverlies zelf omdat ik er regelmatig mee bezig moet heb ik amper. Ik voel me ook verder gezond en fit en ben het afgelopen jaar ook niet ziek geweest of heb geen andere dingen meegemaakt die haaruitval kunnen veroorzaken.

Ik probeer nu het zoveel mogelijk te negeren, gezond te leven, neem vitamine B12, D, ijzer, collageen en omega 3, maar ik vind het langzamerhand wel frustrerend en wil gewoon weer lekker mijn haar los kunnen dragen.

Zijn er meerdere die een langere periode van haarverlies hebben gehad?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ervaring.
2 jaar geleden ben ik bossen haar kwijtgeraakt een paar maanden nadat ik covid had. Ik stond soms echt huilend onder de douche. Ik heb die hele periode ook haarpijn gehad. Toen dat weg ging, stopte de haaruitval ook.
Ik was eindelijk weer op het punt dat ik mijn volle bos haar weer terug toen ik begin dit jaar weer ziek werd. Dit keer geen covid. Maar mijn bloed is een tijdlang te dik geweest en bijwerkingen zijn haaruitval en broze nagels.
Ik slik sinds 3 weken vitamine en het lijkt te verbeteren. Door bloedverdunners is mij bloed ook weer zoals het hoort te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
18-04-2024 12:45
Ik heb ervaring.
2 jaar geleden ben ik bossen haar kwijtgeraakt een paar maanden nadat ik covid had. Ik stond soms echt huilend onder de douche. Ik heb die hele periode ook haarpijn gehad. Toen dat weg ging, stopte de haaruitval ook.
Ik was eindelijk weer op het punt dat ik mijn volle bos haar weer terug toen ik begin dit jaar weer ziek werd. Dit keer geen covid. Maar mijn bloed is een tijdlang te dik geweest en bijwerkingen zijn haaruitval en broze nagels.
Ik slik sinds 3 weken vitamine en het lijkt te verbeteren. Door bloedverdunners is mij bloed ook weer zoals het hoort te zijn.
Heel herkenbaar! In het begin schrok ik ook echt en had ik het idee dat ik kaal zou worden.
Hoe lang heb je haren verloren?

Ik heb geen problemen met mijn nagels oid en slik nu al sinds het begin vitamines die zouden moeten helpen. Ook een tijd multivitaminen geslikt maar gestopt want het deed ook niets. Het wordt gewoon niet minder en ik ben al meer dan een jaar verder. :(
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook ervaring met haaruitval, maar met een heel andere reden. Ongeveer een jaar na de geboorte van mijn kind, dus hormonaal weer zo ongeveer de oude, begon ik te merken dat mijn haar veel uitviel. Geleidelijk aan steeds meer. Het haar werd langzaamaan ook anders van structuur, het was ruw en stug, bijna touw. Mijn haar is altijd fijn geweest, maar zelfs het zielige bosje wat ik nog over had, kreeg ik nauwelijks doorgekamd. Ik bleek een vitamine B12 tekort te hebben. Andere klachten waren vermoeidheid, vergeetachtigheid, trillende handen, broze nagels en depressieve buien. Al die klachten zijn zo geleidelijk ontstaan, dat ik het pas echt opmerkte toen het na behandeling begon te verbeteren. Het heeft nog maanden geduurd voordat mijn haar weer enigszins normaal was. Nu, zestien jaar later, is alles weer normaal, met uitzondering van mijn geheugen: dat is niet honderd procent zo goed geworden als het was. Ook mijn nagels zijn regelmatig nog steeds broos. Mijn haar is helemaal hersteld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een tijd haaruitval gehad als bijwerking van een van mijn hartmedicijnen. Dat medicijn had behoorlijk wat bijwerkingen dus in overleg met de cardioloog mee gestopt. Na het stoppen duurde het nog zeker een half jaar voordat ik echt kon zeggen dat de haaruitval opgehouden was.
Ik had heel veel en heel dik haar, en er is nog wel haar over, geen kale plekken ofzo, maar het is echt maar een ielig staartje nog.
Teruggroeien merk ik niet echt iets van nog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook ervaring. Bijslikken vitamine D (grote hoeveelheden) en ijzerinfuus (ferritine te laag) was bij mij de oplossing.
venessa wijzigde dit bericht op 18-04-2024 17:57
Reden: Spelfoutje
0.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het ook, chronisch telogeen effluvium. Al best een tijd, zo’n 2,5 jaar. Het kan helaas jaren duren en je blijft er altijd gevoelig voor. Er is niet veel aan te doen. Ik hoop maar dat het snel overgaat. Maar leuk is anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
venessa schreef:
18-04-2024 17:56
Ook ervaring. Bijslikken vitamine D (grote hoeveelheden) en ijzerinfuus (ferritine te laag) was bij mij de oplossing.
Hoe lang is je haar uitgevallen?
Alle reacties Link kopieren Quote
TimeToDance schreef:
18-04-2024 19:44
Ik heb het ook, chronisch telogeen effluvium. Al best een tijd, zo’n 2,5 jaar. Het kan helaas jaren duren en je blijft er altijd gevoelig voor. Er is niet veel aan te doen. Ik hoop maar dat het snel overgaat. Maar leuk is anders.
Ik hoop niet dat het bij mij zo lang gaat duren. Bij mij is het zo erg dat ik mijn haar amper los kan dragen en dat ik gaten in mijn wenkbrauwen heb. Is het ooit beter geworden voor jou qua haaruitval?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaastosti schreef:
18-04-2024 22:42
Ik hoop niet dat het bij mij zo lang gaat duren. Bij mij is het zo erg dat ik mijn haar amper los kan dragen en dat ik gaten in mijn wenkbrauwen heb. Is het ooit beter geworden voor jou qua haaruitval?
Ik had gelukkig veel haar. In het begin is het er met bossen tegelijk uitgevallen. Nu heb ik er ook nog wel last van, maar duidelijk minder. Het haar bij mijn wenkbrauwen is nooit uitgevallen. Ik heb stille hoop dat het langzaam beter wordt. Maar het zal zeker een jaar duren voordat het een beetje herstelt is. ik kan mijn haar nog wel los dragen. ik heb slag in mijn haar, dat scheelt. Het lijkt daardoor nog wel wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
TimeToDance schreef:
18-04-2024 23:41
Ik had gelukkig veel haar. In het begin is het er met bossen tegelijk uitgevallen. Nu heb ik er ook nog wel last van, maar duidelijk minder. Het haar bij mijn wenkbrauwen is nooit uitgevallen. Ik heb stille hoop dat het langzaam beter wordt. Maar het zal zeker een jaar duren voordat het een beetje herstelt is. ik kan mijn haar nog wel los dragen. ik heb slag in mijn haar, dat scheelt. Het lijkt daardoor nog wel wat.
Ik heb ook waves/krullen. Moet over 2 weken naar de kapper, wellicht dat ik er een paar cm af laat knippen.
Mijn wimpers en wenkbrauwen vallen niet uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
TimeToDance schreef:
18-04-2024 23:41
Ik had gelukkig veel haar. In het begin is het er met bossen tegelijk uitgevallen. Nu heb ik er ook nog wel last van, maar duidelijk minder. Het haar bij mijn wenkbrauwen is nooit uitgevallen. Ik heb stille hoop dat het langzaam beter wordt. Maar het zal zeker een jaar duren voordat het een beetje herstelt is. ik kan mijn haar nog wel los dragen. ik heb slag in mijn haar, dat scheelt. Het lijkt daardoor nog wel wat.
Ik heb gelukkig van nature ook veel haar en het groeit ook best snel en ik heb geen kale plekken oid, maar het valt gewoon extreem uit waardoor ik continu onder de haren zit. Ik kan bijv. geen lichte trui aan met los haar want dan zit ik binnen een uur helemaal onder de losse haren.

Wat fijn dat het minder is geworden! Hoelang heeft dat geduurd?

Het zou al zoveel schelen als het iets minder zou worden, maar het is al meer dan een jaar hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het na een jaar wat minder werd. Maar het is nog altijd niet goed.

Ik herken niet wat jij zegt, dat mijn trui onder de haren zit. Ik probeer onder de douche altijd zoveel mogelijk losse haren eruit te halen met conditioner. Na het douchen doe ik wat spul in mijn haren voor de krul. Volgens mij zorgt dat ervoor dat de haren blijven ’plakken’ totdat ik de volgende keer weer mijn haren was.

Ik hoop voor je dat het snel beter gaat. En voor mezelf ook.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven