zwanger vrijbrief om te zeggen hoe dik je bent?

24-04-2013 18:42 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,



Ik ben vandaag precies 28 weken zwanger en ben verbaasd over sommige opmerkingen. Nee, ze doen me zelfs pijn. Ik ben nu 7 kilo aangekomen maar blijkbaar oog ik toch voller/dikker dan ik dacht....

Vandaag komt n oudere collega op t werk die ik al even niet gezien heb en het eerste wat ik hoor: zo, jij hebt n dikke toet gekregen (als in hoofd dus). Ik heb t weggelachen maar ik merkte dat het me toch wel wat deed. Kom ik zojuist in de winkel n bekende tegen en die zegt precies hetzelfde. En dan er achteraan dat dat na de zwangerschap wel weer goed komt. Misschien ligt het aan mij maar zon opmerkingen doen me echt pijn. Door de hormonen ben ik in de auto spontaan in huilen uitgebarsten. Stel ik me nu aan of heeft men bij zwangeren een vrijbrief om ten overstaan van iedereen te zeggen hoe dik je bent....



Ow ja, ik ervaarde t voor deze opmerkingen eigenlijk helemaal niet zo en voelde me juist erg goed en boven alles: ik ben supertrots op mijn zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, die hormonen maken alles nog ingewikkelder dan het al is. Probeer het toch een beetje van je af te laten glijden. Ikzelf was supertrots op mijn zwangere lijf, vond het echt geweldig, ook al was ik een ware attractie op het eind. Ik was namelijk 27 kilo aangekomen waarvan ik meteen 18 kwijt was (2 baby's en heel veel vocht).
Volgens mij bedoelen de meeste mensen het helemaal niet vervelend.

Je vind het zelf toch ook wel leuk dat je dikker word, want dan groeit je baby dus. En is het zichtbaar dat je zwanger bent. Tenminste ik zag dat zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 24 april 2013 @ 19:01:

TO ik denk dat je het verkeerd opvat (hormonen) Een volle toet word toch als teken van een goede gezonde zwangerschap gezien, het is dus een compliment.

Denk maar eens goed na, zou je het prettiger vinden als mensen zouden zeggen ???? huh? zie er niks van......

Lijkt me niet. Ik had liever gehoord van "goh je krijgt een bolle toet" dan het " ben jij zwanger dan???" en dan het onvermijdelijke hoelang? gevolgd door Is alles wel goed dan.





Dit dus



Bij sommige zwangeren zie je het direkt (boller gezicht, slechte of gave huid), bleek zien, snel een buikje



Je moet je er niet druk om maken, het is niet lullig bedoeld denk ik. En als wel, so what? Pfffffffffff veeg van je schouders
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:kleinepien schreef op 24 april 2013 @ 20:26:

[...]



Daar zit ook wat in ja... De opmerkingen die duiden op een duidelijk aanwezige buik, vallen meestal niet best. Terwijl, zoals iemand anders al postte, als er gezegd wordt dat iemand een 'bescheiden buikje' heeft, dat ook in het verkeerde keelgat schiet.

Apart spul, die zwangere vrouwen.



Bescheiden buikje -> niet goed, want trots op buik...of juist idd bescheiden buikje maar ze wil zo graag een mooie ronde buik.



Grote buik -> niet goed, zeg je nou dat ik dik ben?



Wat voller gezicht -> niet goed, dat moet wel een belediging zijn



Je straalt/bent mooi zwanger -> niet goed, want ze voelt zich klote en vindt zichzelf helemaal niet mooi dus wat zwets je nou?



Niks zeggen -> niet goed, boeit mijn zwangerschap je niks?



Wat ik wil zeggen....ik geloof er echt niet in dat het merendeel van de mensen die een opmerking maakt die fout valt dat ook echt lullig bedoelt. Maar je weet gewoon nooit hoe zo'n opmerking bij die zwangere binnen gaat komen. De zwangere kan er niks aan doen dat ze hormonaal is, maar andere mensen ook niet.
Trek het je niet aan. Bij mij was het juist: 'maar ik zie er helemaal niks van, waar heb je dat kind verstopt, huh ga je al met verlof?' Het is altijd wat. En dat blijf je houden ook als je kind er is. Probeer erboven te staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 24 april 2013 @ 20:35:

Trek het je niet aan. Bij mij was het juist: 'maar ik zie er helemaal niks van, waar heb je dat kind verstopt, huh ga je al met verlof?' Het is altijd wat. En dat blijf je houden ook als je kind er is. Probeer erboven te staan.



Dit zag ik dan weer als een compliment.

Ik vond het wel grappig dat niemand het had gezien!
Alle reacties Link kopieren
Wauw... wat n reacties. En ja, het helpt dus echt om t even van anderen te lezen. Sorry dat ik niet op iedereen apart kan reageren maar heb wel alles gelezen en vind t fijn om even opbeurende, eerlijke reacties te lezen. Dank jullie wel! Ik PLOF lekker op de bank.



P.s. bedankt voor de rosé bier 0% :-D:-D
quote:Orzoo schreef op 24 april 2013 @ 20:07:

Ik heb soms echt het idee dat wat je ook zegt tegen een zwangere vrouw...het waarschijnlijk toch niet goed is. (niet van TO, meer in het algemeen)Hallo zeggen kan best hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:vichy02 schreef op 24 april 2013 @ 20:53:

Wauw... wat n reacties. En ja, het helpt dus echt om t even van anderen te lezen. Sorry dat ik niet op iedereen apart kan reageren maar heb wel alles gelezen en vind t fijn om even opbeurende, eerlijke reacties te lezen. Dank jullie wel! Ik PLOF lekker op de bank.



P.s. bedankt voor de rosé bier 0% :-D:-DMorgen halen voor jezelf! En als je dan een kutdag hebt gehad PLOF jij lekker neer met je 0% biertje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lebowski schreef op 24 april 2013 @ 21:05:

[...]





Hallo zeggen kan best hoor Weet je het zeker?
Nou, het ligt er wel aan op welke tóón je het zegt
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 24 april 2013 @ 21:05:

[...]



Morgen halen voor jezelf! En als je dan een kutdag hebt gehad PLOF jij lekker neer met je 0% biertje.Hij staat op mn lijstje!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je overdreven reageert op iets onschuldigs als wat heb je een bolle toet gekregen. En waarschijnlijk is t nog waar ook.

Plus wat al werd gezegd: bolle toet/dikke toeter/flinke pens is een teken van een gezonde zwangerschap! Daar is iedereen alleen maar blij mee voor je!

Ik was zwanger van een zesling volgens iedereen, ik was echt hartstikke dik geworden, en júíst doordat ik zwanger was maakte de vragen en opmerkingen me niets uit. Dat kwam later namelijk wel weer goed.

Nou ja, als er iemand had gevraagd waar ik was aangespoeld had ie wel een linkse gekregen, maar als t niet beledigend is...Kom op zeg! Neem dat 0% biertje en laat t van je afglijden!
Nu, met flinke pens hoeven ze bij mij echt niet aan te komen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat van de situatie afhangt, tegen een reemde zou ik t niet zeggen, en de regio misschien ook wel. Hier wordt t gewoon gebruikt als vervanging voor buik, en ik zeg t ook tegen zwangeren in mijn directe omgeving hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:sunlight schreef op 24 april 2013 @ 21:45:

Ik denk dat dat van de situatie afhangt, tegen een reemde zou ik t niet zeggen, en de regio misschien ook wel. Hier wordt t gewoon gebruikt als vervanging voor buik, en ik zeg t ook tegen zwangeren in mijn directe omgeving hoor!Misschien stel ik me wel wat aan. Vandaar ook deze topic. Maar bovenstaande zou ik never nooit tegen iemand zeggen. Bekend of onbekend.
Alle reacties Link kopieren
Ja, gezien je reactie op bolle toet gokte ik dat je pens zelf nooit tegen iemand zou zeggen.

Zoals ik al zei, is t hier een normaal woord, en wordt gebruikt om buik te vervangen.

Als ik aan iemand vraag waarom ie voorover gebogen zit, krijg ik waarschijnlijk als antwoord dat ie pijn in z'n pens heeft. 



Maar probeer t gewoon wat lichter op te pakken, t is echt niet slecht bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf zo'n 35 weken zwanger en ik snap wel wat je bedoelt. Opmerkingen over dat ik rond draag, een grote buik heb etc. etc. vind ik zelf niet zo erg.



Maar ik krijg een grote baby (ruim boven de bovenste groeicurve) en heb daarom nu een medische indicatie. Ik maak me daar best wel zorgen over. Ik krijg regelmatig de opmerking 'Ach ja, ze heeft ook een grote moeder he?'. Die opmerking doet me wel pijn. Ten eerste omdat er inderdaad voor mijn gevoel gezegd wordt dat ik dik ben. En ten tweede omdat ik tijdens de zwangerschap 30 kilo aangekomen ben en me schuldig voel richting de baby. Zeggen dat ik ook groot ben, bevestigd voor mij dat schuldgevoel. (Ik heb de baby dik gemaakt en nu is het een risico zwangerschap).



Ik ben het dus ook met je eens dat mensen er soms vrij onnadenkend dingen uitgooien als je zwanger bent. Waarschijnlijk met de allerbeste bedoelingen, maar het kan best pijnlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:CrepeDeFromage schreef op 24 april 2013 @ 18:53:

Sommige mensen denken idd dat ze kunnen roepen wat ze willen alsof jij gevoelloos bent.

Ik ben tot twee keer toe "gigantisch" zwanger geweest. Echt niks bescheidens aan. Kon ik niks aan doen, heel veel vruchtwater, maar dat wil niet zeggen dat het leuk is om steeds de vraag te krijgen "weet je zeker dat het er geen twee zijn?" of "zo jij hoeft zeker niet lang meer? Echt???? Nog maar op de helft? Zo zeg"



Ik voelde me een wandelende attractie en ging op den duur niet meer graag naar de winkel ofzo.

Maar ja, wat doe je er aan? Ik zal nooit tegen een zwangere zeggen dat ze dik is, in welke verkapte vorm dan ook. Net zo min als je tegen iemand die ziek is zegt dat ie er zo verrot uitziet.



Gefeliciteerd met je zwangerschap en sterkte met tactloze mensen Ik sluit mebij je aan! Heb ook zo'n "vriendin" die dat ontzettend moest benadrukken. Nu is zij zwanger, maar denk maar niet dat ik me verlaag tot haar niveau. "Wat zie je er goed uit!" en dat hoor je gewoon tegen iedere zwangere te zeggen...
Alle reacties Link kopieren
quote:noodles schreef op 24 april 2013 @ 19:51:



Je kunt toch ook iets aardigs zeggen? Waarom is het wel oké om tegen een zwangere te zeggen dat ze een bolle toet of dikke kop heeft gekregen? Dat zeg je toch ook niet tegen iemand die niet zwanger is? Ik in ieder geval niet..Dat heeft te maken met het feit dat 'zwangerschapsdikheid' redelijk logisch is, en weer verdwijnt als het kind geboren is.
quote:Broedkippetje schreef op 24 april 2013 @ 19:37:

De redenatie 'je bent toch ook aangekomen' -> 'dus mogen mensen het zeggen' vind ik niet helemaal opgaan.

En dat is ook precies TO's vraag.



Voor zover ik weet is het in het dagelijks leven bij niet-zwangere mensen die flink zijn aangekomen ook niet echt normaal/geaccepteerd om als bekende in en hé-hallo-jij-ook-hier-situatie te verkondigen dat de ander een bolle toet (of dikke kop) heeft gekregen.

Waarom is dat in een zwangerschap dan wel normaal en mag TO er niet mee zitten (want ze ís immers ook aangekomen)?

Of het nou wel of niet wáár is dat ze een bollere toet heeft gekregen doet niets af aan het feit dat onprettig kan zijn om dat van anderen te horen.

Omdat het voor een zwangere normaal en zelfs wenselijk is dat ze aankomt. Als iemand heel erg ziek is geweest en daardoor flink is afgevallen is het ook fijn dat zo iemand weer aankomt en die zal dan ook te horen krijgen 'hé je bent lekker aangekomen zeg'.



Ik blijf erbij...door dit soort topics durf ik bijna niks meer tegen een zwangere te zeggen (bijna want ik doe het lekker toch).

Is het erg om te zeggen:

- oh je bent zwanger, nou je kan het al goed zien

of

lekker buikje heb je al



ik zie er niks gemeens of lulligs in.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook tegen mijn zwangere collega dat ze een al een mooie buik heeft, maar die komt dan ook minsten een keer per week vertellen dat haar borsten nu net zo groot zijn als de mijne.



Haar man drinkt nu bier voor 2 en doet dus lekker mee met de buik, en daar maken we dan allebei flauwe grappen over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven