zwangerschapsverlof voor studenten

07-09-2014 17:53 28 berichten
Hallo,



Ik heb overal informatie gezocht en kan nergend een concreet antwoord vinden, dus bij deze:

Ik zit sinds maandag weer op school en ben nu 20 weken zwanger, tijdens het intake gesprek kon niemand mij vertellen of ik recht heb op zwangerschapsverlof van school en stage (stage begint over 2 maanden). Ik ben uitgerekend in januari, mijn coach die wist mij ook geen informatie te geven en een afspraak met loopbaan hebben ze voorlopig niet.



Ik zit trouwens op het ROC, en vragen als 'waarom ga je volgend jaar niet studeren? Ik ben al 24 jaar en wil niet nog ouder zijn als ik afstudeer, bovendien kom ik niet aan een baan in onze woonplaats en ik heb geen zin om van mijn man zijm geld te leven en thuis te zitten
Alle reacties Link kopieren
Zo ver ik weet heb je daar ook recht op. Dezelfde weken als iemand die werkt, dus volgens mij vier weken van te voren en 12 weken na de bevalling. De vraag is echter of het verstandig is dat je zo lang thuis blijft na de bevalling. Voor jou en je kindje wel, maar niet voor je studie. Hierover kan je het beste afspraken maken met je school.
Wat slecht dat ze op school geen antwoord voor je hebben!!



Bel de Rijksoverheid!



Ik ben bang dat je overgeleverd bent aan de welwillendheid van school om je verlof/uitstel te verlenen..maar goed, dat weet ik helemaal niet.
Vivaforum14, heb je ook een bron??
Alle reacties Link kopieren
Maak een afspraak met de decaan. Zij kunnen je helpen je studieachterstand zo klein mogelijk te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk met jongeren dus heb het regelmatig meegemaakt.
Wat staat er in het studentenstatuut van je opleiding? Daar staat de regeling vaak in. Een decaan of mentor van je school moet het antwoord ook weten.
Alle reacties Link kopieren
4 jaar geleden had ik daar geen recht op. Toen is mij verteld dat het een paar jaar daarvoor was afgeschaft. Ik zat toen in het 4e jaar van het HBO.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg ook geen verlof tijdens mijn studie, nu vijftien en dertien jaar geleden. Ik heb tot de dag voor de bevalling in de collegebanken gezeten en na vier weken maakte ik mijn eerste tentamen. Ik kreeg wel zes weken vrijstelling van aanwezigheidsplicht maar verder niks. Alles moest ik toch inhalen enz. Heb dat jaar gewoon mijn P gehaald.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Misschien heb je iets aan deze link: studerende moeders



Hier staat dat je op een ROC geen recht hebt op zwangerschapsverlof, maar dat de school verplicht is om met jou naar oplossingen te zoeken. Ook staan er tips en eventuele fondsen voor ondersteuning.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Maar misschien zie ik het verkeerd, maar als je wegens zwangerschap een aantal maanden les/stage mist, moet je dat toch gewoon overdoen, ofwel, het betekent dus toch gewoon dat je een jaar mist?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je er iets mee kunt, maar dit kon ik vinden:



http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.E ... =OcwDuoNew



18 jaar of ouder

Leerlingen van 18 of ouder zijn niet leerplichtig meer. Als u zwanger bent en de opleiding wilt blijven volgen, moet u contact opnemen met de decaan. Samen maken jullie een persoonlijk leerplan. Sommige scholen hebben een protocol om schooluitval van zwangere moeders te voorkomen.



Geld voor studie

Studievertraging kan financiële gevolgen hebben. Verlenging van studiefinanciering is meestal niet mogelijk. Alleen als u bijvoorbeeld ook met medische problemen te maken krijgt.



U kunt misschien wel een partnertoelage of een eenoudertoelage krijgen bij uw studiefinanciering, of een tegemoetkoming in de studiekosten. Soms is bijzondere bijstand mogelijk.

Verder is het soms mogelijk om geld te krijgen uit het afstudeerfonds van de onderwijsinstelling. Het HBO heeft een eigen afstudeerfonds en een noodfonds. Dit regelt u via de decaan.

In het MBO kunt u de mentor/decaan vragen hoe het precies zit.

Heeft de onderwijsinstelling je geen eigen regeling? Dan kunt u een brief schrijven naar een fonds. Stichting Steunpunt Studerende Moeders kan daarbij helpen. Op studerendemoeders.nl vindt u een overzicht van fondsen.



https://www.regelhulp.nl/ ... rschapTijdensEenOpleiding
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Totaal off-topic : ik vind het maar raar geregeld. Voor iedereen is een potje maar niet voor meerjarige jonge zwangeren die een fulltime opleiding volgen om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Ik denk dat er toch best een regeling kan worden getroffen voor deze groep met (strenge) voorwaarden om misbruik te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben onlangs afgestudeerd van mijn eerste master. De tweede wil ik komend jaar tussen de bedrijven door (ben 27 weken zwanger) proberen te halen. In september/oktober een vak. In december bevallen en in februari/maart een vak. Tussendoor mijn scriptie. Ik zie wel hoe ver ik kom. Ik heb dus zelf verlof ingepland qua vakken en studie. Heb daarbij dus wel geluk dat ik nog maar twee vakken hoef. Enige nadeel: betaal wel heel jaar collegegeld.

O, en wat betreft leeftijd. Ik ben 40 als ik mijn tweede master afrond.
Wat bedoel je met verlof dan? Gaat het om geld krijgen of om vrijstelling voor tentamens? Je moet natuurlijk altijd alle onderdelen doen voor school, het is niet zo dat je een tentamen cadeau krijgt omdat je zwanger bent. Je kunt met school afspraken maken over het inhalen.
Nog nooit gehoord van officieel verlof voor studenten. Vrij in de maanden rond de bevalling planden mijn medestudenten zelf in overleg met de studieadviseur.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen jaar een week voor de bevalling gestopt met de lessen, met 36 weken had ik versneld mijn eerste 2 stages afgerond en toen uk 6 weken was begon ik met mijn laatste stage versneld, met 3 weken zat ik weer in de schoolbanken.



Je hebt eigenlijk alleen jezelf ermee als je langer wegblijft dan echt nodig, want je moet alles inhalen. Je moet het wel zo snel mogelijk bij de decaan aangeven, zodat je wellicht niet het verplichte aantal punten hoeft te halen dat jaar.
quote:verhuisd schreef op 07 september 2014 @ 19:39:

Totaal off-topic : ik vind het maar raar geregeld. Voor iedereen is een potje maar niet voor meerjarige jonge zwangeren die een fulltime opleiding volgen om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Ik denk dat er toch best een regeling kan worden getroffen voor deze groep met (strenge) voorwaarden om misbruik te voorkomen.Ik vind er niks raars aan. Betalen die studenten dan belastingen en premies? Voor vrouwelijke werknemers en zelfstandigen is er een potje, maar die betalen dan ook belastingen en premies.
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 07 september 2014 @ 19:39:

Totaal off-topic : ik vind het maar raar geregeld. Voor iedereen is een potje maar niet voor meerjarige jonge zwangeren die een fulltime opleiding volgen om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Ik denk dat er toch best een regeling kan worden getroffen voor deze groep met (strenge) voorwaarden om misbruik te voorkomen.Als je op de HAVO zit en je bent in het laatste jaar zwanger dan krijg je toch ook niet zomaar je diploma cadeau? Je zult alles dan gewoon in moeten halen.
Er is trouwens wel een fijne regeling voor zwangere studenten in de zin dat zij na de bevalling aanspraak kunnen maken op kinderopvangtoeslag voor hun kind als ze de studie vervolgen, zonder dat zij daarbij hoeven te werken.
Alle reacties Link kopieren
De KOT verdwijnt per 2015!
Alle reacties Link kopieren
quote:Noah_ schreef op 07 september 2014 @ 21:06:

De KOT verdwijnt per 2015!



En waar haal jij deze wijsheid vandaan?



Bedoel je niet ouderschapsverlof compensatie
Hai,



Nee ik bedoelde gewoon in de zin van; hoe lang kan ik wegblijven? Ik wil trouwens ook niet te veel lessen/stage missen en had ook tijdens intake gesprek aangegeven dat ik het liefst doorga tot de bevalling. Vond het alleen raar dat ze ipv een oplossing meteen gingen zeggen dat ik het jaar toch niet zou halen omdat ik teveel uren zou missen. Wat niet zo is want al mijn afspraken met de VK/Fysio staan ingepland NA schooltijd.. niet erg motiverend om gelijk te horen dat ze ervan uit gaan dat zwangeren niet gewoon hun best doen..
Alle reacties Link kopieren
Noah, waar haal je die info vandaan?

Onderbouw het dan even.. Ik kan er niks over vinden hoor. Wel dat het geïndexeerd wordt en wellicht lager uitvalt.
Alle reacties Link kopieren
Mea culpa mea culpa. Ik heb twee dingen door elkaar gehaald. Sorry.



*gaat zich in een hoekje rot zitten schamen*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven