Geld & Recht alle pijlers

Buren niet blij met onze garage

22-03-2017 14:27 1101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag even jullie advies.
spawater82 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 13:11
96.01% gewijzigd
quote:Spawater82 schreef op 08 mei 2017 @ 12:25:

[...]





Ja klopt, dat bedoel ik. Heb het nog even in de mail nagekeken en gelukkig heb ik het anders verwoord.



Net de bouwer gesproken: omdat zij de schuttingen hebben geplaatst zijn wij nu verplicht ladderrecht aan te vragen. Waren er geen schuttingen, dan was het niet nodig geweest. De boormachine steekt namelijk uit en heeft 75 cm ruimte, boven de grond, nodig. Het uitgraven wordt ook lastig omdat de schuttingen anders weg zullen zaken. Afhankelijk van hoe de palen v/d schutting staan (staan die precies bij een boorpaal) dan zullen deze ook verwijderd moeten worden.



Ik ga onze advocaat maar vragen of hij nogmaals schriftelijk om laderrecht wil verzoeken en mochten ze weigeren dat ze dit binnen 3 dagen moeten aangeven. Dan kunnen wij onze heiboer namelijk annuleren en later opnieuw inplannen. Wat een gezeik allemaal!Ik denk dat je buren niet sterk staan. Ze hebben nl. 'willens en wetens' de schutting laten plaatsen. Dat zal een rechter toch ook opvatten als buurtje pesten. Kinderachtig hoor van ze.
Alle reacties Link kopieren
Spawater82 schreef:
10-05-2017 17:46
quote:Hamer schreef op 09 mei 2017 @ 23:39:

Dus dat is de tactiek van de buren: wachten totdat jullie naar de rechter stappen en dan -wellicht- met een tegenvordering komen.Ja, dat denken wij ook, maar met wat voor een tegenvordering zouden ze moeten komen? De vergunning is goedgekeurd en we mogen van de gemeente bouwen. Ook vergunningsvrij mag de aanbouw gebouw worden.
Tegenvordering buren:
- afwijzing van vordering Spawater tot gebruik ladderrecht. Dit wegens strijd met het bestemmingsplan en het wegnemen van zon;
- veroordeling Spawater in (de helft van) de kosten van de schutting en het plaatsen daarvan;
- veroordeling Spawater in de kosten van het bepalen van de erfgrens door het Kadaster;
- veroordeling Spawater in de proceskosten.
Alle reacties Link kopieren
Spawater82 schreef:
10-05-2017 17:46
quote:Hamer schreef op 09 mei 2017 @ 23:39:

Dus dat is de tactiek van de buren: wachten totdat jullie naar de rechter stappen en dan -wellicht- met een tegenvordering komen.Ja, dat denken wij ook, maar met wat voor een tegenvordering zouden ze moeten komen? De vergunning is goedgekeurd en we mogen van de gemeente bouwen. Ook vergunningsvrij mag de aanbouw gebouw worden.
Tegenvordering buren:
- afwijzing van vordering Spawater tot gebruik ladderrecht. Dit wegens strijd met het bestemmingsplan en het wegnemen van zon;
- veroordeling Spawater in (de helft van) de kosten van de schutting en het plaatsen daarvan;
- veroordeling Spawater in de kosten van het bepalen van de erfgrens door het Kadaster;
- veroordeling Spawater in de proceskosten.
Alle reacties Link kopieren
Toch wel genieten van zo,n soap. Ik vindt best wel naïef om alles te posten en buurman leest vrolijk mee en is zo iedere keer twee stappen voor en weet exact hoe hij moet handelen.
Spawater82 schreef:
08-05-2017 12:25
quote:Courage-- schreef op 08 mei 2017 @ 11:49:

[...]



Je bedoelt denk ik 'tenzij'? Dus jullie geven toestemming als zij bereid zijn om te wachten?

Wordt vaker verkeerd om gebruikt, maar juridisch gezien is het wel handig als je het goed zegt.



Maar moet die schutting er dan niet weer uit als jullie fundering gelegd gaat worden...?



Ja klopt, dat bedoel ik. Heb het nog even in de mail nagekeken en gelukkig heb ik het anders verwoord.



Net de bouwer gesproken: omdat zij de schuttingen hebben geplaatst zijn wij nu verplicht ladderrecht aan te vragen. Waren er geen schuttingen, dan was het niet nodig geweest. De boormachine steekt namelijk uit en heeft 75 cm ruimte, boven de grond, nodig. Het uitgraven wordt ook lastig omdat de schuttingen anders weg zullen zaken. Afhankelijk van hoe de palen v/d schutting staan (staan die precies bij een boorpaal) dan zullen deze ook verwijderd moeten worden.



Ik ga onze advocaat maar vragen of hij nogmaals schriftelijk om laderrecht wil verzoeken en mochten ze weigeren dat ze dit binnen 3 dagen moeten aangeven. Dan kunnen wij onze heiboer namelijk annuleren en later opnieuw inplannen. Wat een gezeik allemaal!
Wat laten julie (en je advocaat) het toch allemaal van de buren afhangen. Je gaat gewoon bouwen conform de vergunning. Julie zijn constant bezig om te reageren op acties van je buren (of jullie zijn deze aan het afwachten).

Jullie kunnen gewoon gaan bouwen en 'ladderrecht' is niet iets wat je van je buren moet krijgen; het is een recht wat je hebt en waar je gewoon gebruik van kan maken. Als je dat aankondigt is dat voldoende. En eventueel kunnen zij bezwaar hebben tegen de datum/het tijdstip, maar dan houd het toch op. En als ze heel moeilijk daarover doen; dan kondig je het aan en begin je gewoon; dan moeten zij vervolens maar aantonen dat ze gegronde reden hebben om die datum tegen te houden. Zij mogen de toegang niet weigeren en zij mogen niet aan jullie spullen komen (zelfs al staan jullie spullen op hun terrein).

Laat hun nou eens 'komen' met iets. Ik vind dat jullie het voor jezelf allemaal erg ingewikkeld maken.
Hamer schreef:
11-05-2017 22:04
Tegenvordering buren:
- afwijzing van vordering Spawater tot gebruik ladderrecht. Dit wegens strijd met het bestemmingsplan en het wegnemen van zon;
- veroordeling Spawater in (de helft van) de kosten van de schutting en het plaatsen daarvan;
- veroordeling Spawater in de kosten van het bepalen van de erfgrens door het Kadaster;
- veroordeling Spawater in de proceskosten.
Deze tegenvorderingen zijn allemaal 'los zand'. De bouw is niet in strijd met het bestemmingsplan en 1 verdieping neemt (juridisch) geen zon weg. De helft van de kosten voor het plaatsen van de schutting opleggen kan alleen als deze met toestemming van beide is geplaatst en er redelijk overleg vooraf is geweest over de plaatsing en kosten. het bepalen van de erfgrens gebeurt op basis van de opdrachtgever (degen die het wil weten betaald de rekening). En de proceskosten komen alleen voor hun rekening indien er grond is dat de eiser (grotendeels) in het gelijk gesteld wordt; dat is op basis hiervan zeker niet het geval.

Los hiervan. Indien er gebouwd wordt conform vergunning zal de eiser bezwaar moeten maken tegen de gemeente en niet tegen de buren. En dat pad is ongetwijfeld ruimschoots afgedekt.
slobberbone schreef:
14-05-2017 10:15
Toch wel genieten van zo,n soap. Ik vindt best wel naïef om alles te posten en buurman leest vrolijk mee en is zo iedere keer twee stappen voor en weet exact hoe hij moet handelen.
En als de buurman mee leest dan weet hij nu ook dat hij geen poot heeft om op te staan. En daarnaast mag hij zich wel eens achter z'n oren krabben waar hij nou allemaal bezwaar tegen aan het maken is. Zijn tuin/kavel is echt heel ruim en hij is echt niet voor de zon afhankelijk van die muur die een meter hoger is dan een schutting. Wat een flauwekul. En wat een drama om zo met je nieuwe buren van start te gaan :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt is er pas geleden een uitbouw geplaatst op/tegen de erfgrens aan (ik weet natuurlijk niet waar die grens precies loopt. Die uitbouw is geplaatst tegen een schuurtje van de buren dat ook op/tegen de erfgrens staat. De uitbouw heeft aan de kant van de buren een soort trespaplaat als muur. De andere zijden van de uitbouw zijn gewoon netjes gemetseld. Ze hebben hiervoor niet over de erfgrens hoeven graven. Wanneer jullie volgens jullie vergunning volledig in jullie recht staan, zou ik de buren de keuze geven: of jullie geven ons ladderrecht of jullie kijken tegen 11 meter onafgewerkte muur aan.

Ik snap trouwens best dat de buren zo'n lange muur niet mooi vinden. Maar als ze zich goed hadden geinformeerd, hadden ze het kunnen weten. Ik ben wel benieuwd wat er op het kavelpaspoort stond. Wij hebben ook wel eens voor kavels gekeken en op de kavelpaspoorten stond altijd dat de (bij)gebouwen minimaal zoveel meter vanaf de erfgrens moesten staan. Als dit bij jullie er niet bij stond, hadden de buren het daaruit ook op kunnen maken. Dat de mogelijkheid bestond voor een bijgebouw op de erfgrens.
Hoe staat het nu met de buren en bouw?
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
14-05-2017 14:03
Deze tegenvorderingen zijn allemaal 'los zand'. De bouw is niet in strijd met het bestemmingsplan en 1 verdieping neemt (juridisch) geen zon weg. De helft van de kosten voor het plaatsen van de schutting opleggen kan alleen als deze met toestemming van beide is geplaatst en er redelijk overleg vooraf is geweest over de plaatsing en kosten. het bepalen van de erfgrens gebeurt op basis van de opdrachtgever (degen die het wil weten betaald de rekening). En de proceskosten komen alleen voor hun rekening indien er grond is dat de eiser (grotendeels) in het gelijk gesteld wordt; dat is op basis hiervan zeker niet het geval.

Los hiervan. Indien er gebouwd wordt conform vergunning zal de eiser bezwaar moeten maken tegen de gemeente en niet tegen de buren. En dat pad is ongetwijfeld ruimschoots afgedekt.
Waarschijnlijk komen de buren inderdaad niet ver met deze tegenvordering maar dit is wat ik verwacht dat ze zullen doen.

Nog nieuws Spawater?
Alle reacties Link kopieren
Hoe staat het ervoor inmiddels?
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe een stille meelezer. Wat een gedoe zeg, dit sleept nu al 2 maanden aan.

Wij hebben een gelijkaardige situatie, helaas staan wij aan de andere kant. Vriend heeft huis gekocht voor ik hem kende. Ernaast lag braakliggende grond dat eigendom was van de verkoper van het huis. Vriend heeft dat er niet bijgekocht, is jaren blijven liggen. Ondertussen caravan gekocht en om die in de tuin te krijgen, hadden we een klein stukje extra grond nodig. Tegelijkertijd werd de grond verkocht voor appartementen. We hebben een overeenkomst moeten sluiten: als wij dat stukje grond wilden, moesten we akkoord gaan dat er een muur van 4 meter hoog gebouwd werd. Gingen we niet akkoord, dan geen stukje grond en plaats zoeken voor de caravan. Onze privacy zijn we ook kwijt want één van de balkons kijkt recht in onze tuin. Met het nodige commentaar van deze buren op de tuin die volgens hen niet proper genoeg is. Die zijn ondertussen gelukkig weg.

Ook een aangetekende brief in de bus omdat hij gezien had dat schoonpa een bepaalde buis gebruikte die niet mocht.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
aquake82 schreef:
27-05-2017 16:49
Tot nu toe een stille meelezer. Wat een gedoe zeg, dit sleept nu al 2 maanden aan.

Wij hebben een gelijkaardige situatie, helaas staan wij aan de andere kant. Vriend heeft huis gekocht voor ik hem kende. Ernaast lag braakliggende grond dat eigendom was van de verkoper van het huis. Vriend heeft dat er niet bijgekocht, is jaren blijven liggen. Ondertussen caravan gekocht en om die in de tuin te krijgen, hadden we een klein stukje extra grond nodig. Tegelijkertijd werd de grond verkocht voor appartementen. We hebben een overeenkomst moeten sluiten: als wij dat stukje grond wilden, moesten we akkoord gaan dat er een muur van 4 meter hoog gebouwd werd. Gingen we niet akkoord, dan geen stukje grond en plaats zoeken voor de caravan. Onze privacy zijn we ook kwijt want één van de balkons kijkt recht in onze tuin. Met het nodige commentaar van deze buren op de tuin die volgens hen niet proper genoeg is. Die zijn ondertussen gelukkig weg.

Ook een aangetekende brief in de bus omdat hij gezien had dat schoonpa een bepaalde buis gebruikte die niet mocht.

Ik weet niet of de situatie vergelijkbaar is en aan welke kant jullie denken te staan, maar ik snap niet zo goed wat jullie probleem is. Je hebt dus jarenlang (gratis) het plezier gehad van 'geen buren'. Je hebt de grond naast jullie zelf kunnen kunnen kopen maar dit hebben jullie niet gedaan. Je hebt alsnog grond kunnen kopen voor je caravan en daarbij kunnen kiezen tussen je caravan of bezwaar maken. Je hebt dus inzage gehad in de bouwplannen maar gekozen voor een caravan in de tuin. En jullie krijgen vervolgens commentaar omdat jullie tuin een zooitje is (een caravan in de tuin van de buren zou ik ook al bedenkingen bij hebben..) en je krijgt (terecht) commentaar omdat je een buis gebruikt wat niet mag (wat dat dan ook mag betekenen). Jullie hebben gewoon keuzes gemaakt en vervolgens doen jullie alsof het jullie allemaal maar overkomt?
Alle reacties Link kopieren
Al begonnen met bouwen?
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
27-05-2017 17:32
Ik weet niet of de situatie vergelijkbaar is en aan welke kant jullie denken te staan, maar ik snap niet zo goed wat jullie probleem is. Je hebt dus jarenlang (gratis) het plezier gehad van 'geen buren'. Je hebt de grond naast jullie zelf kunnen kunnen kopen maar dit hebben jullie niet gedaan. Je hebt alsnog grond kunnen kopen voor je caravan en daarbij kunnen kiezen tussen je caravan of bezwaar maken. Je hebt dus inzage gehad in de bouwplannen maar gekozen voor een caravan in de tuin. En jullie krijgen vervolgens commentaar omdat jullie tuin een zooitje is (een caravan in de tuin van de buren zou ik ook al bedenkingen bij hebben..) en je krijgt (terecht) commentaar omdat je een buis gebruikt wat niet mag (wat dat dan ook mag betekenen). Jullie hebben gewoon keuzes gemaakt en vervolgens doen jullie alsof het jullie allemaal maar overkomt?
Toch vreemd hé, de een krijgt een hoop medeleven en de ander een hoop kritiek. Nu ja, had het kunnen weten, waarom probeer ik het nog ...

En wat de commentaar op de buis betreft: als je dat als buur ziet, kun je toch ook eens aanbellen en zeggen "goh buur, ik heb precies gezien dat jullie een verkeerde buis gebruiken, kan dat?" Maar nee, direct een aangetekende in de bus.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
aquake82 schreef:
27-05-2017 20:54
Toch vreemd hé, de een krijgt een hoop medeleven en de ander een hoop kritiek. Nu ja, had het kunnen weten, waarom probeer ik het nog ...

Zo vreemd is dat niet hoor, de situaties zijn gewoon totaal onvergelijkbaar.
aquake82 schreef:
27-05-2017 20:54
Toch vreemd hé, de een krijgt een hoop medeleven en de ander een hoop kritiek. Nu ja, had het kunnen weten, waarom probeer ik het nog ...

En wat de commentaar op de buis betreft: als je dat als buur ziet, kun je toch ook eens aanbellen en zeggen "goh buur, ik heb precies gezien dat jullie een verkeerde buis gebruiken, kan dat?" Maar nee, direct een aangetekende in de bus.

Tsja het is niet iets persoonlijks dus je zou ook kunnen concluderen dat het aan de inhoud ligt als je deze ervaring hier keer op keer hebt? Je kan een kritische blik ook als een waardevolle inhoudelijke opmerking zien. Maar stoppen met medeleven vragen voor dingen waar je eigenlijk zelf debet aan bent kan inderdaad ook een goeie manier zijn om geen kritiek te krijgen.
aquake82 schreef:
27-05-2017 20:54
Toch vreemd hé, de een krijgt een hoop medeleven en de ander een hoop kritiek. Nu ja, had het kunnen weten, waarom probeer ik het nog ...

En wat de commentaar op de buis betreft: als je dat als buur ziet, kun je toch ook eens aanbellen en zeggen "goh buur, ik heb precies gezien dat jullie een verkeerde buis gebruiken, kan dat?" Maar nee, direct een aangetekende in de bus.
Wat vreselijk, Aquake. Ik zou me dan constant begluurd voelen en dan nog ook door mensen die meteen officieel gaan klagen. Is er wat aan te doen met plaatsen van planten, afdakjes, etc? Ik kan me voorstellen dat dit je woonplezier enorm kan verknallen.
Alle reacties Link kopieren
Madyn schreef:
28-05-2017 10:02
Wat vreselijk, Aquake. Ik zou me dan constant begluurd voelen en dan nog ook door mensen die meteen officieel gaan klagen. Is er wat aan te doen met plaatsen van planten, afdakjes, etc? Ik kan me voorstellen dat dit je woonplezier enorm kan verknallen.
We zijn aan het kijken om een afdak op het terras te zetten omdat het daar sowieso veel te warm is (zuiden). Balkon dat in onze tuin kijkt is van 1 van de verdiepen en hangt vlak boven de betonnen muur, dus planten wordt wat moeilijk.

't Is nu niet dat ik de gewoonte heb om naakt in de tuin te liggen maar 't is gewoon het gevoel dat niet fijn is.

En ja, zelf kopen was mss het best geweest, maar daar moet je het geld voor hebben ook hé. Als er een appartementencomplex op past, is het alleszins geen klein lapje. ;-)

Anyway, ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het ondertussen bij TO is. :)
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Alle reacties Link kopieren
aquake82 schreef:
28-05-2017 10:11
We zijn aan het kijken om een afdak op het terras te zetten omdat het daar sowieso veel te warm is (zuiden). Balkon dat in onze tuin kijkt is van 1 van de verdiepen en hangt vlak boven de betonnen muur, dus planten wordt wat moeilijk.

't Is nu niet dat ik de gewoonte heb om naakt in de tuin te liggen maar 't is gewoon het gevoel dat niet fijn is.

En ja, zelf kopen was mss het best geweest, maar daar moet je het geld voor hebben ook hé. Als er een appartementencomplex op past, is het alleszins geen klein lapje. ;-)

Anyway, ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het ondertussen bij TO is. :)
Kijk eens naar dak/parasolbomen. Je hebt ook die wintergroen zijn.
http://www.espaliers.eu/nl/producten/21 ... enblijvend
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
28-05-2017 14:10
Kijk eens naar dak/parasolbomen. Je hebt ook die wintergroen zijn.
http://www.espaliers.eu/nl/producten/21 ... enblijvend
Bedankt voor de tip, we houden dit in ons achterhoofd. :) Enige waar we voor moeten opletten is dat we zelf nog binnen kunnen, want de muur staat vlak naast de ingang waarlangs je langs de voorkant naar achter kan.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Tijd voor een update ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hoi @Spawater82, ben je inmiddels al begonnen met bouwen?
I'm still standing
Die is na die cynische opmerking over herkenning niet meer teruggekomen.
MarindaH schreef:
04-06-2017 20:01
Die is na die cynische opmerking over herkenning niet meer teruggekomen.
Jammer, ben wel benieuwd of er al is gestart met bouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven