Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
quote:_Marana_ schreef op 14 april 2017 @ 15:19:

maar mijn spaarrekening heeft nu een stom getal
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 14 april 2017 @ 22:12:

Als mijn betaalrekening in de min dreigt te komen haal ik 500 euro van mijn spaarrekening. Zo houd ik een mooi bedrag op m'n spaarrekening. Zodra ik mijn salaris dan weer ontvang maak ik die 500 euro extra over, naast het andere spaargeld. Rente betalen omdat ik roodsta terwijl ik tegelijkertijd een goed gevulde spaarrekening heb vind ik namelijk pas écht zonde van het geld.



Vandaag kreeg ik eindelijk eens de jaarafrekening van de energieleverancier. Die had ik begin maart al verwacht (en de stand is ook die van 2 maart), dus ik vraag me echt af waarom dat zo lang moest duren. Ik heb er ook al een aantal keer contact over gehad met Greenchoice, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. In ieder geval, zoals ik al verwachtte, krijgen we weer geld terug. We gaan nu 50 euro per maand betalen. Het afgelopen jaar verbruikten we 1382 kWh stroom en 484 m3 gas.



Vind ik echt knap van je!

Hier altijd rond 1800 en 800.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Marana



Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 14 april 2017 @ 10:11:

[...]

Ja, ik doe dat wel is gewoon een vreemde tic denk ik. Heeft mijn vrouw met tanken, die probeert vaak precies op 40,- of 50,- uit te komen. Dat doe ik dan weer niet.

Super leuk om te lezen dat meer mensen dit doen. Ik tank ook voor een rond bedrag of een rond aantal liters



En ook ik heb nog nooit rood gestaan op mijn rekening. Ik snap zelf niet wat daar zo moeilijk aan is, gewoon niet meer geld uitgeven dan je hebt. Maar dat blijkt landelijk helemaal niet zo makkelijk te zijn voor mij is het een leefwijze. Maar ik heb dan ook nooit een enorme inkomensterugval meegemaakt. Leef al jaren van 1500-1700 euro netto per maand. Heb ook altijd een reservebedrag op mijn lopende rekening staan, dan is er nooit gedoe met incasso's die eerder of later komen. Al gaan de meeste betalingen van een andere rekening, mijn vaste lasten rekening. Daar maak ik elke maand een x bedrag aan over. Ook daar staat een reservebedrag op. Ik kijk om die reden maar één keer per week op beide rekeningen en dat is dan om betalingen te doen en mijn kasboekje in te vullen
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen ronde bedragen op de spaar, nooit over nagedacht dat ik dat zou willen ook. En ik weet meestal vrij goed wat er op de lopende rekening staat en wanneer er wat af gaat maar hou inderdaad ook niet van plannen tot de 0 dus staat er meestal een aardig bedrag op mijn lopende rekening, onder de 500 zou ik echt zenuwachtig van worden. Rood staan ook nog nooit gedaan, zelfs niet als student.
Alle reacties Link kopieren
Met tanken lijkt me dat lastiger, komt er net dat drupje meer in zodat de teller op 50,02 staat, en dan past er geen 4,98 liter meer bij, oei
Alle reacties Link kopieren
quote:vivian2016 schreef op 15 april 2017 @ 09:53:

Hier ook geen ronde bedragen op de spaar, nooit over nagedacht dat ik dat zou willen ook. En ik weet meestal vrij goed wat er op de lopende rekening staat en wanneer er wat af gaat maar hou inderdaad ook niet van plannen tot de 0 dus staat er meestal een aardig bedrag op mijn lopende rekening, onder de 500 zou ik echt zenuwachtig van worden. Rood staan ook nog nooit gedaan, zelfs niet als student.Bij mij staat er maar 1 week per maand meer dan 500 euro op mijn lopende rekening, dat is de week na mijn loonstorting, totdat alle vaste lasten eraf zijn. (Ik heb met mijn vriend een lopende rekening voor alle boodschappen en gezamenlijke lasten en zo, daar heb ik dan liever niet minder dan 1000 op staan, omdat ik daar minder grip op heb voor mijn gevoel).
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat zoveel mensen dezelfde tic blijken te hebben! Ik heb die tic niet, maar wel meestal ronde bedragen op de spaar staan omdat ik afgeronde bedragen overmaak. Vervolgens komt daar dan het pinsparen bij en worden de getallen weer "lelijk" Ik heb twee doelspaarrekeningen (buffer en medische kosten) waarbij ik tot een bepaald rond doelbedrag spaar, als die vol zijn gaat het naar 'de grote hoop' een spaarrekening zonder doel of doelbedrag.
Tanken tot de klik.



Pinsparen 5% handmatig, omdat mijn huidige bank het niet doet en ik het wel handig/leuk vind. Ik heb een kwartaalspaarrekening: rond bedrag. Ik heb een 'gewone' spaarrekening: rond bedrag. En ik heb nog een hobbyspaarrekening: daar gaan alle 'extraatjes' naartoe: rente, pinsparen en het aftoppen van de lopende rekening op zaterdag. Daar staat zelden een rond bedrag op. Alle hobbymatige uitgaven gaan van die spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook net Minimalism gekeken op Netflix, het mooie van deze docu is dat het vooral gericht is op consuminderen met als doel geluk. Dat is ook mijn belangrijkste reden om te consuminderen. Minder spullen is minder stress, minder keuze stress. De spullen die ik heb moeten iets toevoegen aan mijn leven. Daarbij was de boodschap ook om je leven zo in te vullen dat je er gelukkig van wordt en niet te streven naar het algemene beeld van succes als dit je niet gelukkig maakt. Daar kan ik mij heel erg in vinden.



Wij hebben een 'nieuwe' auto gekocht. We willen een all risk verzekering daar de auto 3 jaar oud is. Ik zit te kijken naar Generalli, iemand hier ervaring mee? Omdat we pas 4 jaar een auto hebben en nog niet veel schade vrije jaren, in combinatie met een hoge catalogus waarde is een autoverzekering niet heel goedkoop maar er zitten grote verschillen in prijs tussen. Zo is generale 30 euro goedkoper per maand dan anderen.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
quote:gemberpannekoek schreef op 14 april 2017 @ 17:25:

[...]





Dank je ik vond het ook een leuk plaatje (had nog niet eerder een avatar, maar nu uitgevonden hoe het moet)



Ook een bekentenis: Ik heb dan wel geen rondegetallenfetish, maar ik kijk wel belachelijk vaak op mijn mobiel bankieren app... vind het gewoon prettig om steeds op de hoogte te zijn van wat er afgeschreven wordt en bijkomt (ook al weet ik dat van de meeste dingen heel goed uit mijn hoofd...)Ik heb ook die ronde getallen fetish niet, maar kijk ook vaak in de bankieren app.
Alle reacties Link kopieren
SchattigMeisje, hier nog een paar blogtips:



Consuminderen

Financieel Onafhankelijk Blog

Van heel sober leven naar heerlijk simpel leven
quote:Mugske schreef op 15 april 2017 @ 16:07:

[...]





Ik heb ook die ronde getallen fetish niet, maar kijk ook vaak in de bankieren app.Bijna elke dag wel een keer.
Dat doe ik ook. Ik ben ook heel blij met de app van de ASN, daarin kun je tegenwoordig al vooraf zien welke incasso wanneer geïnd wordt.
Ik zat voorheen bij de ABN en die had die functie ook. Ik zit nu bij KNAB en van mij mogen ze die functie toevoegen, al weet ik vaak wel ongeveer wanneer er wat afgeboekt wordt. Weinig verrassingen
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 16 april 2017 @ 09:16:

Dat doe ik ook. Ik ben ook heel blij met de app van de ASN, daarin kun je tegenwoordig al vooraf zien welke incasso wanneer geïnd wordt.



Hier hetzelfde. ING heeft die mogelijkheid ook. Heel fijn! Er staat nu nog 13,59 euro op de lopende rekening dinsdag komt de VT, maar in de tussentijd worden er geen betalingen meer verwacht.

Zo weinig staat er eigenlijk nooit op maar afgelopen week wat extra onverwachte uitgaven, oa mijn partner die boodschappen heeft gedaan
Alle reacties Link kopieren
hier geen ronde getallen fetish.



laatst wezen tanken bij een onbemand station.

na 6 liter tanken stopte het, bleek ik te weinig geld op de rekening te hebben.

handig om dan via de app even wat geld over te boeken van spaar naar betaalrekening.
Op mijn lopende rekening houd ik zelf de ondergrens van €200,00 aan. Ik kan me niet herinneren wanneeer dat voor het laatst is gebeurd. Als het bedrag daaronder zou komen, zou ik erg zenuwachtig worden, denk ik. Aan het eind van de maand staat er op mijn lopende rekening ongeveer €500,00.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn bank app een alert ingesteld. Als mijn saldo lager dan 200 euro is, krijg ik een berichtje.



Ik hadden laatst dat ik helemaal niet kon tanken bij zo'n onbemand station. Er moet een minimaal bedrag op je rekening staan en ik hadden vlak daarvoor veel kleding gekocht. (Stond niet in de planning, maar onverwacht veel leuke passende kleding gevonden)
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 16 april 2017 @ 09:16:

Dat doe ik ook. Ik ben ook heel blij met de app van de ASN, daarin kun je tegenwoordig al vooraf zien welke incasso wanneer geïnd wordt.



kan bij ABN ook! heel fijn...



ik word trouwens ook onrustig als er minder dan 200 euro op mijn lopende rekening staat... dat komt dan ook niet zo erg vaak voor.
Hi.



Sorry dat ik jullie zo verwaarloos. Dat terwijl ik eigenlijk juist heel hard aan de bak moet qua geld.Maar het lukt gewoon allemaal even niet. Sinds ik mijn baan kwijt ben zak ik langzaam steeds verder weg in een dip. Waardoor ik steeds geld ga uitgeven in de hoop dat ik me dan weer wat beter voel. Dat helpt vaak wel even op de korte termijn,maar op de lange termijn helpt het voor geen meter.



Nu stevenen mijn man en ik ook nog eens af op onze allereerste geldruzie. We hebben altijd heel erg op één lijn gezeten qua (be)sparen, maar momenteel zijn we het totaal niet met elkaar eens. Mijn man wil een auto kopen voor rond de 5000 euro. Ik vind dat ontzettend onverantwoord, aangezien ik momenteel geen baan heb en denk dat we beter een grotere buffer kunnen aanhouden / in plaats van die 5000 in een auto te steken ook een gedeelte kunnen steken in de hypotheek om in elk geval de maandlasten te verlagen. Maar we worden het hier maar niet over eens.



Blegh, voel me qua geldgebied gewoon echt * piep *. Consuminderen en besparen is leuk als het ook iets oplevert,maar als ik het gevoel heb dat het een moeten is, dan voelt het opeens heel anders.
Alle reacties Link kopieren
wat naar van je dip, Bumba



auto kopen als je tijdelijk op één inkomen leeft zou ik alleen doen als je die auto echt heel hard nodig hebt om naar je werk te komen bv. Dus in dat opzicht snap ik jouw argument heel goed dat het niet het meest verantwoorde moment is voor zo'n uitgave. Aan de andere kant zou ik in die situatie ook geen extra aflossing gaan doen, maar het geld flexibel beschikbaar houden. 5000 euro extra aflossen levert relatief maar een kleine maandelijkse besparing op, maar je krijgt het geld niet meer terug uit de stenen, en als je werkloosheid onverhoopt langer duurt dan kan het nog nodig zijn om dat geld aan te spreken immers.



ik weet niet wat voor soort werk je zoekt, is het moeilijk om in jouw branche aan een nieuwe baan te komen? optie om tijdelijk uitzendwerk te gaan doen wellicht?
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je man een (nieuwe) auto kopen Bumba?

Ik zou zelf denken: heb je een auto die rijdt, dan niet doen (want waarom heb je dan een nieuwe auto nodig?). Heb je geen auto, maar er wel een nodig voor werk, dan wel doen maar voor een veel kleiner bedrag. Je kunt voor 500-2000 euro ook een fatsoenlijke auto vinden die rijdt. Met weinig geld is de enige voorwaarde een vervoersmiddel die rijdt. Al het duurdere zijn overbodige opties die je niet kunt betalen.

Ik wil zelf altijd een buffer hebben van 5000 euro. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe een werkgever ineens raar kan doen en je salaris niet betaalt. Voordat je dat hebt rechtgetrokken ben je minimaal twee of drie maanden verder. Dan is het prettig om een buffer te hebben en niet meteen in de schulden terecht te komen. Daarnaast is het ook fijn om eventueel je ww aan te kunnen vullen of een buffer voor als je ww ophoudt en je nog geen baan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me best voorstellen dat je het even geen goed idee vindt om 5000 euro uit te geven aan een auto, zeker als je nu maar 1 inkomen hebt. Heb je de auto perse nodig? Voor 2000 euro kun je ook een leuke auto vinden, als je maar van A naar B komt toch? Ik zou dat geld vooral willen laten staan (dus ook niet extra aflossen) voor wanneer het echt nodig is, zeker nu jij geen werk hebt.



Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Opzich willen we allebei wel een auto. Alleen ik denk dat het momenteel niet echt haalbaar is.



We hebben het vooral nodig voor familiebezoek.Momenteel zijn we zo'n 5 uur onderweg met het openbaar vervoer voor een reis die met de auto 2 uur duurt.

Ook andere familie in Friesland gaan we nu dan vaak met het openbaar vervoer heen, wat met de auto ook veel sneller en ook voordeliger is. Bovendien geeft het ons ook een stuk meer vrijheid.



Maarja, wat niet kan, dat kan niet. Alleen ben ik het dan soms een beetje zat. We leven altijd als armoedzaaiers voor mijn gevoel.Ik zie anderen allemaal leuke dingen doen. Zelf doen we ook wel leuke dingen,maar toch heb ik gewoon constant een ontevreden gevoel. Misschien zie ik wel teveel happy plaatjes op social media ofzo, waardoor ik een verkeerd beeld krijg. Maar bij ons is het gewoon vaak niet zo leuk als bij anderen, lijkt het wel.



Sorry,ik merk dat ik moeite heb om precies uit te leggen hoe het voelt,maar ben vooral gewoon niet echt happy met hoe alles nu gaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven