Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een `dry clean only´ jasje in de kast hangen dat ik zelden draag. Via MP gekocht ook trouwens, voor 15 euro. Tja, dan is tzt vervangen zelfs goedkoper dan naar de stomerij brengen. Keertje op de hand gewassen (eigenlijk: laten weken + daarna uitgespoeld. weinig gesopt en gewreven zeg maar) en sindsdien was luchten + evt. vochtig doekje steeds voldoende om hem weer een ronde aan te kunnen. Tips voor het wassen/reinigen van acetaat?
Alle reacties Link kopieren
Pluuus schreef:
21-05-2017 21:49
Ik heb ook een `dry clean only´ jasje in de kast hangen dat ik zelden draag. Via MP gekocht ook trouwens, voor 15 euro. Tja, dan is tzt vervangen zelfs goedkoper dan naar de stomerij brengen. Keertje op de hand gewassen (eigenlijk: laten weken + daarna uitgespoeld. weinig gesopt en gewreven zeg maar) en sindsdien was luchten + evt. vochtig doekje steeds voldoende om hem weer een ronde aan te kunnen. Tips voor het wassen/reinigen van acetaat?
Ik heb ook zo'n jasje. Ik was die van mij gewoon op het handwasprogramma van mijn wasmachine en dan zonder centerfiguren. Daarna over een stevige hanger laten drogen. Gaat prima
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van de luie makkelijke methode en koop al heel lang geen kleding meer die niet in de wasmachine kan. Wel eens gedaan, maar in de praktijk betekende het dat ik het nauwelijks droeg. Ik wil ook niet allerlei wolwassen of andere speciale programma's hoeven draaien voor maar een of twee kledingstukken, dat vind ik zonde. Alleen luchten en/of een nat doekje werkt helaas niet met kinderen die hun snottebellen aan je trui afvegen. Bloesjes die per se gestreken moeten worden koop ik ook niet meer, want die blijven ook tijden liggen na de eerste keer dragen en wassen. Nu gooi ik alles bij 30 of 40 graden in een gewoon programma, hang het te drogen en trek het daarna zo weer aan. Heerlijk simpel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen weekend mooie dingen op de kop getikt op een rommelmarkt. Ik vind het ideaal voor speelgoed en kinderboeken, dat kopen wij bijna nooit meer nieuw. Ik heb 6 boeken, 2 spellen, een ridder-verkleedset, een cowboyhoed, een jeu de boule spel en 2 kinderzonnebrillen gekocht voor in totaal 15 euro. Nieuw kost alleen zo'n spel al meer dan 15 euro, dus ben erg blij met mijn koopjes!
Alle reacties Link kopieren
Ha, ik heb nog een consumindertip.

Ik moest een nieuwe bril. Gebruik hem alleen thuis en als ik echt last heb van mijn lenzen. Niet zoveel dus, maar mijn oude was meer dan 10 jaar oud en niet meer op sterkte. Zag er echt tegenop (want vind het geen 'leuke' uitgave) en ging er van uit dat ik minstens 400 kwijt zou zijn (vorige bril was meer dan 700,- want ik vind de dure monturen dan toch weer mooier). Dus ik stelde de aanschaf ook nog eens uit.

Via een vriendin op de website van Charlie Temple gewezen en daar kun je echt goedkope brillen bestellen. Als ze niet goed zijn bovendien binnen 30 dagen zonder reden terugsturen.

Ik heb best een behoorlijke sterkte en een cilinder en heb gekozen voor dun glas en ben nu 58,- euro kwijt. Morgen wordt ie bezorgd, ben heel benieuwd.
Leuk is dat, ik hoor graag hoe de bril bevalt Hiltje!
Ik koop tegenwoordig ook alleen kleding die ik gewoon kan wassen. Ik heb wel een paar wollen vesten en één rok die eigenlijk ook op handwas moet. Die was ik dus ook eigenlijk alleen tegelijk, en de vesten gaan vaak met de gewone was mee. Gaat prima. Kleding naar de stomerij brengen doe ik sowieso niet; dan draag ik het inderdaad nauwelijks, omdat het schoon krijgen zoveel moeite kost.
Ha dames!

Vanwege drukte op het werk even wat minder aanwezig geweest :-)

Ik heb het leuke jurkje besteld!!! Nu wachten tot het binnen is :-) Ben zo blij als een kind, ik hoop zo dat het goed past en mooi zit! Gelijk ook maar weer nieuwe hardloopschoenen besteld. Er gingen bij Nike net een paar oudere modellen uit, dus mooi met 40% korting weten te kopen. Het is niet helemaal mijn kleur, maar ach. Ik ren er toch maar alleen rondjes op en het scheelt weer €50 :-)

Goede tip van de bril Hiltje! Ik heb ook lenzen met een reserve bril voor thuis of de dagen dat ik droge ogen heb. een paar jaar geleden als eens een bril en zonnebril gekocht bij zo'n 'tweede bril gratis actie', maar dit is nog beter!

Vakantiegeld is ook weer binnen. Gelijk apart gezet zodat ik een deel kan gebruiken om mijn belasting van te betalen. Daarna blijft er niet zo heel veel over, maar ach. Ik hoef mijn belasting geld tenminste niet van mijn spaarrekening af te halen.
Leuk, Kraaienpootje! Ik ben benieuwd welke het is geworden.

Hier was de kledingkast behoorlijk leeg geraakt doordat niks meer joy sparkte... Ik denk dat ik ook al een jaar of 3 bijna geen kleding bij heb gekocht,op die retro jurkjes na dan. Dus ik heb nu op basis van wat ik heb geleerd door het opruimen direct wat nieuwe kleding gekocht waar ik heel blij mee ben
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook heel benieuwd hoe zo'n online bril bevalt. Ik heb er een paar jaar terug een gehad voor af en toe, online besteld en met korting kwam het rond de 60 euro. Lastigste vond ik nog om een recept te krijgen, aangezien ik dus geen lenzen heb oid.
Heb -0.5 (tenminste, enige tijd terug dus), maar toch wel weer fijn om iets te hebben voor in de auto merk ik... Ik ga er eens achteraan, dank voor de tip/reminder! :idee:

Edit: ik vroeg me nog af "en hoe moet dat dan met passen enzo", maar daar hebben ze een AR programmaatje voor zie ik. Je kunt zelfs je hoofd draaien "met bril op" om te zien hoe het staat. :-o
Hier toendertijd een keer bij de brillenservice van de da een bril gekocht. Ook hoge sterkte en cilinders, maar dat kan daar ook. Ze baseren de sterkte op je huidige bril. Heb daar toen 2 zonnebrillen op sterkte gehaald voor in de auto's. Anders lag dat ding elke keer in de andere auto. Was totaal 60 euro kwijt voor 2 brillen en ze doen het nog steeds prima. Sterkte is inmiddels een halve omhoog, maar heb de brillen niet vervangen, merk het toch niet echt met rijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een jaartje geleden voor mijn puberzoon ook online een bril aangeschaft voor thuis (35 euro)
En hij doet het prima!

Heb laatst mijn kledingkast opgeruimd, zomer kleding erin en winterkleding opgeborgen...
Paar oude kledingstukken weggegooid en wat goed is en niet meer past (sommige zelfs nooit gedragen) ga ik
verkopen voor een zacht prijsje.
Helaas zijn er 3 spijkerbroeken gesneuveld en omdat ik weer een jaar kleding niet kopen challenge heb
vertik ik om nieuwe broeken te halen.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Kat was ziek geweest dus ik wil nu extra op mijn uitgaves letten, aankomende tijd niet uit eten gaan,
minder boodschapjes doen en voorraad opmaken en geen nieuwe schoonheidsprodukten meer kopen.

Over een paar weken wil ik alle dekbedden naar de stomerij brengen (2x2 p en 2x1 p)
Wil ook een nieuwe bank,salontafel en grote kattenpaal bestellen want ze zijn oud en ook kapot.
Fiets voor zoon en een vliegticket bestellen.
Ik wacht nog even tot mijn vakantiegeld binnen is en krijg ook een onverwachte financiele meevaller
dan ga ik pas echt beslissen of ik nog alles wil of niet. :proud:
(Hoef ik ook niks van mijn buffer af te halen)
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs dekbedden breng ik niet naar de stomerij. En ook geen wollen jas. Vandaag ga ik de wasmachine maar eens een paar keer laten draaien, met truien en winterjassen. Kan fijn buiten drogen.
Alle reacties Link kopieren
hiltje schreef:
22-05-2017 12:02
Ha, ik heb nog een consumindertip.

Ik moest een nieuwe bril. Gebruik hem alleen thuis en als ik echt last heb van mijn lenzen. Niet zoveel dus, maar mijn oude was meer dan 10 jaar oud en niet meer op sterkte. Zag er echt tegenop (want vind het geen 'leuke' uitgave) en ging er van uit dat ik minstens 400 kwijt zou zijn (vorige bril was meer dan 700,- want ik vind de dure monturen dan toch weer mooier). Dus ik stelde de aanschaf ook nog eens uit.

Via een vriendin op de website van Charlie Temple gewezen en daar kun je echt goedkope brillen bestellen. Als ze niet goed zijn bovendien binnen 30 dagen zonder reden terugsturen.

Ik heb best een behoorlijke sterkte en een cilinder en heb gekozen voor dun glas en ben nu 58,- euro kwijt. Morgen wordt ie bezorgd, ben heel benieuwd.
Ik durf het niet aan om brillen online te bestellen.
Ik heb ooit bij de Hans Anders mijn sterkte laten meten. Wat een prutsers, die sterkte was echt heeel anders dan ik net een uur ervoor bij mijn vaste opticien (winkel, geen keten) had laten opmeten. Maar die vaste opticien heeft alleen maar monturen van 200+ euro. Dus wat ik heb gedaan is een montuur bij de Hans Anders gekocht (35 euro), want die kun je passen (en dat vind ik online toch echt niet vergelijkbaar met zo'n programma). Vervolgens bij de opticien de glazen erin laten zetten (betaal voor de goedkoopste optie 60 euro per glas). En daardoor wel de service van de goede opticien (goede meting, bril stellen, als glazen niet lekker kijken opnieuw vervangen). Vond ik ook een mooie budget optie :)
Alle reacties Link kopieren
Voor zo ver ik heb begrepen zijn die online brillen altijd uit 1 stuk gegoten. Je hebt dus geen losse pootjes bij je neus. Klopt dat? Doordat ik een vrij smalle neus heb glijden dat soort monturen altijd naar beneden bij mij. Ik MOET echt losse neuspootjes, maar zou ook wel een goedkope bril willen. (Ff posten, ik zie niet meer wat ik type)
Alle reacties Link kopieren
Qua kledingkast zou ik ook wel het een en ander willen vernieuwen. Ik heb onlangs een paar nette schoenen voor mijn werk en wat ondergoed gekocht. Verder werk ik volgens het 1 er in = 1 er uit principe. Ik maak 99% van mijn kleding zelf dus dat stimuleert wel om goed na te denken over wat ik hebben wil. Het kost mij minimaal een week om een nieuwe broek of blouse te maken. Alleen stof hè... Ik heb best wel een voorraad stof liggen, die zou wel wat minder mogen. Toch koop ik steeds weer bergen ontzettend fantastisch spul
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
23-05-2017 07:59
Zelfs dekbedden breng ik niet naar de stomerij. En ook geen wollen jas. Vandaag ga ik de wasmachine maar eens een paar keer laten draaien, met truien en winterjassen. Kan fijn buiten drogen.
Hoe was jij je dekbedden dan?
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Jane-Ice schreef:
23-05-2017 09:07
Hoe was jij je dekbedden dan?
In de wasmachine. Het tweepersoons vierseizoenendekbed per deel, zelfs het dikste deel past prima in de wasmachine. Fijnwasprogramma. En daarna in de droger of buiten hangen (mooie dag vandaag daarvoor).
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
23-05-2017 09:13
In de wasmachine. Het tweepersoons vierseizoenendekbed per deel, zelfs het dikste deel past prima in de wasmachine. Fijnwasprogramma. En daarna in de droger of buiten hangen (mooie dag vandaag daarvoor).

Lukt niet, zelfs 1 persoondekbed niet. Hij past net erin maar stopt halvewege met wassen.
Al aantal keren geprobeerd :| (Trommel voor 7 kilo was)
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Tja, dan kun je het evt in bad wassen, maar dat is wel veel gedoe (en je moet een bad hebben). In jouw geval zou ik het dan ook naar de stomerij brengen.
Alle reacties Link kopieren
Hmm ik heb nog nooit de dekbedden gewassen.... het is dons dus denk ook niet dat het er beter van wordt.... ik hang ze buiten en haal het bed elke week af.... (begin me nu af te vragen of dat raar is).
Ik ga de auto vervangen dus dat is een hele hap uit de buffer.... dus mijn nieuwe doel is die weer aanvullen... voor de keuken en een bruiloft en ik wil elk jaar een klein bedrag in de hypotheek storten. Ik heb wel berekend dat als de auto wat zuiniger is ik wel ruim 1000 euro per jaar aan benzine zou moeten besparen dus dat kan dan in de pot voor de nieuwe auto over hopelijk veel jaar. De huidige is ontzettend duur in onderhoud gebleken, echt een maandagochtend model :cry:
Alle reacties Link kopieren
Kijk niet alleen naar wat je op brandstof kunt besparen, maar ook naar wegenbelasting en verzekering, als je daar de 'winst' weer aan kwijt bent schiet je er niet zoveel mee op.
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
23-05-2017 09:20
Tja, dan kun je het evt in bad wassen, maar dat is wel veel gedoe (en je moet een bad hebben). In jouw geval zou ik het dan ook naar de stomerij brengen.
We hebben wel een bad en iedere keer wanneer ik een dekbed probeer te wassen in de wasmachine, wat niet lukt dump ik het idd in de bad om verder te gaan wassen...maar pffff
wat zwaar!
Laatst had zieke kat op bed geplast en krijg dat pies dus niet goed uit, ugh.
Gelukkig hebben we extra dekbedden. Over een paar weken moet ik dus voor het eerst met de dekbedden naar de stomerij. :|
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
23-05-2017 09:27
Kijk niet alleen naar wat je op brandstof kunt besparen, maar ook naar wegenbelasting en verzekering, als je daar de 'winst' weer aan kwijt bent schiet je er niet zoveel mee op.
Ik heb sinds gisteren mijn nieuwe auto, hoewel deze inderdaad wel iets duurder in de wegenbelastig gaat zijn (en ook de verzekering, maar dat is mijn keuze) verwacht ik nog steeds wel dat ik onder aan de streep goedkoper uit ben.
Maar zelfs al zou dat niet zo zijn, deze biedt zoveel andere voordelen qua comfort e.d. dat ik dat er graag voor over heb.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
23-05-2017 09:27
Kijk niet alleen naar wat je op brandstof kunt besparen, maar ook naar wegenbelasting en verzekering, als je daar de 'winst' weer aan kwijt bent schiet je er niet zoveel mee op.
Die heb ik idd ook gecheckt ;-) voornaamste reden van vervangen is betrouwbaarheid en onderhoudskosten.... daarna verbruik en de rest van de eisen waar hij aan moet voldoen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven