Geld & Recht alle pijlers

Geld geheim houden kan dat?

22-05-2017 22:38 431 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen.
We hebben een gezamenlijke bankrekening maar ook ieder onze eigen privé rekening met bijbehorende spaargeld.
We storten ieder elke maand een gelijk deel maar de gezamenlijke rekening en wat er privé overblijft besteden we naar eigen inzicht. Ons inkomen is ongeveer gelijk.

Ons uitgavenpatroon is echter nogal verschillend. Ik spaar veel en heb zo'n 20.000 euro op mijn rekening staan. Ik vind dat belangrijk.

Hij geeft alles uit wat er binnen komt. Dure computers, fietsen, audio apparatuur you name it. Zijn saldo is dan ook rond de 1000 euro. We hebben inzage in elkaars rekeningen.

Nu gaat het niet goed met onze relatie. Ik ben er achter gekomen dat hij vreemd gaat en ik wil dan ook de scheiding gaan aanvragen.
Voor het zover is wil ik eigenlijk een deel van mijn eigen spaargeld veilig stellen.
Maar hoe doe je dat? Een geheime rekening bestaat volgens mij niet aangezien dat altijd bij de belasting aangifte weer omhoog komt tegenwoordig.
Ik heb al wat cash opgenomen maar ja erg veilig en handig is dat ook niet.
Nu las ik dat je bijvoorbeeld bij de bank ook een kluisje kan huren.
Maar kun je dat dan weer geheim houden voor je partner.?

Voor de duidelijkheid. Van onze gezamenlijke rekening blijf ik af. Die mag 50/50.
Al zijn dure spullen en auto mag hij houden. Maar ik vind het oneerlijk dat hij na 10 jaar verbrassen en vreemdgaan er met de helft van mijn spaartegoed vandoor gaat.

Los van of jullie het hier wel of niet mee eens zijn.
Heeft er iemand tips om mijn geld ergens veilig onder te brengen?
Bezint eer gij begint..
Alle reacties Link kopieren
Nee lijkt me dat dat echt cash moet worden opgenomen om het weg te houden van de verdeling.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Heel vervelend maar dat mag niet. Gemeenschap van goederen is in gemeenschap van goederen. Vreemdgaan of niet.

En als er een koophuis is en schulden ect. word alles op een hoop gegooid en het totaal bedrag ( min of plus) 50/50 verdeelt.
Cash opnemen en in een bankkluis stoppen.
Maar als hij inzage heeft ziet hij ook dat jij het er afgehaald hebt.
LaFolie schreef:
22-05-2017 22:40
Nee lijkt me dat dat echt cash moet worden opgenomen om het weg te houden van de verdeling.

Als er veel cash verdwijnt van de rekening ineens zo vlak voor scheiden kan het zomaar zijn dat hij een advocaat neemt die er werk van maakt en het bij een eindberekening dat bedrag gewoon verrekend word.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 22-05-2017 22:44
7.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het mag niet. En hoe ga je het verklaren als hij erachter komt?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat kan niet. Jullie zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Dat betekent dat jouw geld ook zijn geld is, en andersom. Dit is het risico wat je hebt genomen door in gemeenschap van goederen te trouwen in plaats van onder huwelijkse voorwaarden.
Nah, als ik het ongemerkt zou kunnen doen had ik het zeker gedaan :proud:
anoniem_338027 wijzigde dit bericht op 22-05-2017 22:45
7.04% gewijzigd
Of je moet nu elke maand kleine bedragen gaan opnemen en die wegsluisen. Dan kan je een kapper, manicure, lunches en kleding nog wel aannemelijk maken. Maar 20K is dan nog een hele tijd voor je kan scheiden en je geld kan houden.

Effe snel kan niet.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 22-05-2017 22:45
4.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je het vd bank afhaalt zijn die afboekingen natuurlijk ook te achterhalen.
Maak bij de verdeling wel aanspraak op de helft van zijn dure spullen of gebruik dat als onderhandelingspunt.
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
22-05-2017 22:42
Cash opnemen en in een bankkluis stoppen.
Maar als hij inzage heeft ziet hij ook dat jij het er afgehaald hebt.
Dat eraf halen gaat me nog wel op gemerkt lukken vermoed ik.
Maar is zo'n bankkluis 'anoniem' of meld de bank dit ook gewoon aan de instanties want dan heeft het geen zin.
Getrouwd in gemeenschap van goederen.
Helaas dus.

Je kunt hooguit bij de verdeling van alles zijn dure spullen tegen jouw geld wegstrepen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang stallen op een rekening bij je ouders/zus/broer? Onder het mom van een schenking?
KarelR schreef:
22-05-2017 22:45
Dat eraf halen gaat me nog wel op gemerkt lukken vermoed ik.
Maar is zo'n bankkluis 'anoniem' of meld de bank dit ook gewoon aan de instanties want dan heeft het geen zin.
Ja, hij gaat mbt de scheiding niet een advocaat nemen om de financieen te verdelen?
Dat is het risico van trouwen in gemeenschap van goederen. Ik snap niet dat mensen dat tegenwoordig nog doen.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
22-05-2017 22:45
Of je moet nu elke maand kleine bedragen gaan opnemen en die wegsluisen. Dan kan je een kapper, manicure, lunches en kleding nog wel aannemelijk maken. Maar 20K is dan nog een hele tijd voor je kan scheiden en je geld kan houden.

Effe snel kan niet.

Ik hoef ook niet alles weg te sluizen. Maar de helft zou mooi zijn. Binnen een paar maanden moet dat wel lukken. Ik heb een nieuwe auto nodig en die koop ik 2e hands cash. Die maak ik bijvoorbeeld gewoon iets duurder dan ik daadwerkelijk betaal. Maar ja waar laat je dat geld?
Alle reacties Link kopieren
Je kan het altijd proberen. Zolang je de scheiding nog niet aangevraagd hebt kan je uitgeven aan reizen, etentjes, kleding dus alles wat je verteert.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
KarelR schreef:
22-05-2017 22:48
Ik hoef ook niet alles weg te sluizen. Maar de helft zou mooi zijn. Binnen een paar maanden moet dat wel lukken. Ik heb een nieuwe auto nodig en die koop ik 2e hands cash. Die maak ik bijvoorbeeld gewoon iets duurder dan ik daadwerkelijk betaal. Maar ja waar laat je dat geld?
Dan kan hij ook aanspraak maken op de helft van de nieuwe auto.
Rusti schreef:
22-05-2017 22:47
Dat is het risico van trouwen in gemeenschap van goederen. Ik snap niet dat mensen dat tegenwoordig nog doen.
Ik wel. Mits goed overwogen en uitgezocht wat je wel en niet wil. En niet zo snel trouwen.
En daarna niet huilen over geld en spullen.
KarelR schreef:
22-05-2017 22:48
Ik hoef ook niet alles weg te sluizen. Maar de helft zou mooi zijn. Binnen een paar maanden moet dat wel lukken. Ik heb een nieuwe auto nodig en die koop ik 2e hands cash. Die maak ik bijvoorbeeld gewoon iets duurder dan ik daadwerkelijk betaal. Maar ja waar laat je dat geld?
De helft van de auto is ook van hem.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het niet met en met kon wegsluizen in een redelijk tempo (zou het gewoon in de kluis van mijn moeder bewaren bij haar thuis) dan zette ik dat geld om in sieraden of een belachelijk duur horloge. In ieder geval iets dat bij boedelscheiding niet bijzonder veel aandacht krijgt als iets van waarde. Saldo gelijk houden met zijn privé spaarrekening.

En anders lekker luxe vakantie met een vriendin.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 22-05-2017 22:55
6.61% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
22-05-2017 22:52
Als ik het niet met en met kon wegsluizen in een redelijk tempo (zou het gewoon in de kluis van mijn moeder bewaren bij haar thuis) dan zette ik dat geld om in sieraden of een belachelijk duur horloge. In ieder geval iets dat bij boedelscheiding niet bijzonder veel aandacht krijgt als iets van waarde. Saldo gelijk houden met zijn privé spaarrekening.
Ook dan is de helft van hem en zullen er waarschijnlijk bonnen overlegd moeten worden.
To, volgens mij is de enige manier om het echt geheim te houden geld opnemen en dan bij iemand in bewaring geven. En zeggen dat je het aan lunches en de kapper hebt uitgegeven.

Maar ik zou inzetten het wegstrepen van jouw geld vs zijn spullen.
Een pas gekocht duur horloge en een flinke verdwenen som van een spaarrekening vallen gewoon op.
Daarnaast zit je dan met een duur horloge en geen geld waarvan je huur kan betalen of iets dergelijks maar wel meegerken kan worden in de berekening.

Lijkt me juist niet handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven