Geld & Recht alle pijlers

Kasverschil, werkgever wil dat ik betaal

26-03-2024 21:21 107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
TLDR: werkgever wil dat ik missende 10 euro uit eigen zak betaal.

Hi, ik heb een klein dilemma met mijn huidige werkgever. In het bedrijf (horeca) werken we met kassa's en aan het einde van je shift moet je storten wat je hebt gekregen aan het begin van je shift + wat je hebt ontvangen. Ik heb op 16 maart 10 euro te weinig gestort. Ik heb daarna 15 min in eigen tijd al mijn checkins nagelopen of ik iets fout heb gedaan maar kon niets vinden. Ik heb het toen gemaild naar de manager. Dit is een werkwijze die ik vaker heb gedaan in de afgelopen ~8 maanden en daarna hoorde ik er eigenlijk niets meer over (ik heb dus wel vaker kassaverschil gehad maar weet oprecht niet hoe vaak).

Nu hebben wij sinds kort een nieuwe manager en zij kwam er bij mij op terug dat ik er niets mee gedaan heb, ik heb toen aangegeven dat ik gemaild heb en dat er aan mij niet is uitgelegd wat ik er daarna nog aan moet doen. Ze gaf toen aan dat ze de mail over het hoofd had gezien maar dat de 10 euro van mijn salaris wordt ingehouden tenzij ik er nog achter kom waar de fout ligt. Later is ze er op teruggekomen en geeft ze aan dat ze het niet kunnen inhouden op mijn salaris en dat er nu verwacht wordt dat ik 10 euro uit eigen zak moet betalen.

Nu is het maar een klein bedrag, maar het is een principe dingetje. Alle medewerkers van de receptie kunnen in elkaars lade, het is niet zoals bij de kassa dat iedereen een eigen plekje heeft. Ook wordt er vaak gewisseld met geld in samenwerking met bedieningspersoneel dus zij zitten ook in de lade. Ik heb aangegeven dat we misschien camerabeelden kunnen terugkijken om te kijken wat er is gebeurd maar dit was geen optie (er zijn wel gewoon camerabeelden). Het lijkt me echt sterk dat iemand doelbewust 10 euro eruit heeft gehaald want iedereen weet dat er camera's zijn maar ik denk eerder dat er een rekenfout is gemaakt. Maar ja het is mijn kassa dus mijn verantwoordelijkheid.

Ik twijfel nu tussen gewoon 10 euro betalen want zoveel is het niet of aangeven: zolang jullie niet kunnen aantonen dat ik 10 euro heb verduisterd, hoef ik niet te betalen? Maar ik heb geen idee wat mijn rechten zijn. Vind het sowieso beetje vaag dat het niet op salaris ingehouden kan worden. Ik weet ook niet of het benoemen dat dit in het verleden geen probleem was in mijn voordeel of nadeel is haha.

In de CAO en het contract staat niets vermeld hierover voor zover ik kon zien, in de huisregels staat het volgende: indien een kasverschil ontstaat door opzet of bewuste roekeloosheid/nalatigheid, kunnen wij de desbetreffende medewerker aansprakelijk houden (naast de mogelijkheid tot het treffen van sanctionerende maatregelen).

Ik ben heel benieuwd!

Moet ik het betalen

Totaal aantal stemmen: 239

Ja (1%)
Nee (97%)
Anders namelijk (1%)
coolbestfruitontbijt wijzigde dit bericht op 27-03-2024 10:17
0.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kasverschil is een bedrijfsrisico. Als je moet bijbetalen bij te kort, dan mag je een overschot ook zelf houden, toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
26-03-2024 21:25
Kasverschil is een bedrijfsrisico. Als je moet bijbetalen bij te kort, dan mag je een overschot ook zelf houden, toch?
Oh ja dat ben ik vergeten te benoemen, we hebben een fooienpot dus de fooi kan daarin maar als je te veel stort (en als het eenmaal in die machine zit krijg je het er niet uit), dan wordt daar niets mee gedaan. Dus extra geld zit er sowieso in want ik weet dat ik ook weleens te veel heb gestort.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het was geen opzet of bewuste nalatigheid. Bizar dat ze dit vragen.
Ze kunnen het niet wettelijk inhouden op je salaris, daarom proberen ze het maar zo.
Dus niet betalen en verder kijken naar een andere werkgever. Dit gaat in de toekomst meer problemen geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleen bij opzet of bewuste roekeloosheid moet je vergoeden. Een kasverschil is vervelend maar part of the job. Kan gebeuren en heeft iedereen wel een keer. 10 euro is niks.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik word er een beetje plaatsvervangend boos van.
Als anderen in jouw kassa kunnen (en gaan!) dan kan jij hier sowieso geen verantwoordelijkheid voor dragen. Het is dan ook eigenlijk niet jouw kassa.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niet betalen en een andere baan gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, no way. Als ik niets verkeerds gedaan heb, ga ik dat niet doen. Als ik daadwerkelijk tien euro uit de kassa zou hebben gejat (sure) dan mag hij me ontslaan. Verder, als er niet bewezen kan worden dat ik dat gedaan heb, gebeurt er verder helemaal niets. Behalve dan dat ik mijn ogen open zou houden voor een andere baan.
Alle reacties Link kopieren Quote
JandeVries schreef:
26-03-2024 21:36
Ik zou niet betalen en een andere baan gaan zoeken.
Dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze kunnen dit niet van je salaris inhouden omdat dat wettelijk niet mag. Zo kunnen ze je dus ook niet wettelijk verplicht stellen om die tien euro te betalen. Het is echt een absurd idee.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
26-03-2024 21:45
Ze kunnen dit niet van je salaris inhouden omdat dat wettelijk niet mag. Zo kunnen ze je dus ook niet wettelijk verplicht stellen om die tien euro te betalen. Het is echt een absurd idee.
Ja, precies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou dat is eensgezind haha, thanks! Ik werk morgenavond weer en dan zie ik haar, dan zal ik het haar vertellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt alsof ze het gewoon proberen, voor zover ik weet mag dit niet. Niet betalen dus, en iets anders zoeken. Waar ze zo met je om gaan moet je niet eens willen werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die zin in de huisregels benoemd nadrukkelijk bewuste roekeloosheid en opzet. Laat hen maar eens bewijzen dat jij dit bewust hebt gedaan.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
26-03-2024 21:45
Ze kunnen dit niet van je salaris inhouden omdat dat wettelijk niet mag. Zo kunnen ze je dus ook niet wettelijk verplicht stellen om die tien euro te betalen. Het is echt een absurd idee.
Inderdaad.
Achterbaks gedoe.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op mijn werk (ooit) werden kasverschillen geregistreerd. Er kon altijd een klant terugkomen dat hij te weinig wisselgeld had gekregen. Ronde bedragen en bedragen boven vijf gulden werden geregistreerd en geboekt ten laste of ten gunste van de post kasverschillen.

Bedragen kleiner dan vijf gulden werden verrekend met het 'geheime potje' in de la. (Een doosje met wat muntgeld.) Was nog in een tijd dat de kassa handmatig werd geteld, beetje een verhaal van 'oma vertelt'.

Alleen een collega die heel vaak verschil had, daar werd eens mee gebabbeld dat ze wat secuurder moest werken.
kaarsjevoordesfeer wijzigde dit bericht op 26-03-2024 21:56
10.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het mag gewoon niet.

https://fnvrecreatie.nl/actueel/blog/14 ... on-of-fooi

Er is niet bewezen dat er sprake is van opzet of nalatigheid. Klaar dan ook. Duw dat je werkgever maar onder de neus. Dit is gewoon slecht werkgeverschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou wel voor mezelf voortaan even bijhouden wanneer je weer een kasverschil hebt. Wie weet waar ze mee aan komen zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laten ze zich nu écht zo kennen voor 10 héle euro's?

Ik snap dat ze moeilijk zouden doen over 100 euro. Maar als een keet moeilijk gaat doen over 10 euro waarbij dan nog gelijk wie in je kassa kan gezeten hebben zou ik héél hard wegrennen.

Dus nee, ik zou geen cent terugbetalen.
En vanaf nu eisen dat er niemand meer aan mijn kassa kan.
wissewis wijzigde dit bericht op 26-03-2024 22:03
16.87% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet betalen en een andere baan zoeken. Ze zitten om mensen te springen in de horeca.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het verschil betalen (geen gezeur) en heel snel een andere baan zoeken! Als een werkgever zó met zijn personeel om gaat, dan zou ik er niet willen werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
26-03-2024 22:01
Laten ze zich nu écht zo kennen voor 10 héle euro's?

Ik snap dat ze moeilijk zouden doen over 100 euro. Maar als een keet moeilijk gaat doen over 10 euro waarbij dan nog gelijk wie in je kassa kan gezeten hebben zou ik héél hard wegrennen.

Dus nee, ik zou geen cent terugbetalen.
En vanaf nu eisen dat er niemand meer aan mijn kassa kan.

Natuurlijk maken ze zich er druk om. Als je elke week verschillen moet afboeken kom je serieus geld te kort bij de inkomsten.

Bij een kasoverschot heeft een klant mogelijk te weinig terug gekregen, is geen reclame voor de zaak. Dus logisch dat er geprobeerd wordt de verschillen zo klein mogelijk te houden. In geld en in aantallen. Dit is, denk ik, alleen niet de juiste manier.
Alle reacties Link kopieren Quote
xxxfamke schreef:
26-03-2024 22:08
Ik zou het verschil betalen (geen gezeur) en heel snel een andere baan zoeken! Als een werkgever zó met zijn personeel om gaat, dan zou ik er niet willen werken.
Waarom betalen? Voor hetzelfde geld is de kassa verkeerd opgemaakt, waardoor je al 10 euro te kort kwam. Of is het door iemand gejat. Of er is verkeerd gewisseld met bv kleingeld achter of een andere kassa.

Dus gewoon niet betalen. Het is ook wettelijk niet toegestaan. Als ze je verdenken van diefstal, laat ze maar met bewijzen komen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben wetkgever, en ik zou nooit zo met mijn personeel omgaan. Zeker omdat dit op zo veel manieren mis kan gaan. Een rekenfout of wissel fout is zo gemaakt. Ik vind dit erg slecht werkgeverschap.


Dat gezegd hebbende; de leidinggevende kan vd eigenaar gehoord hebben dat er erg veel negatieve kasverschillen zijn en misschien let ze er daarom nu extra op (niet op de goede manier) dus ik zou gewoon het gesprek aangaan voor je de handdoek in de ring gooit

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven