Geld & Recht alle pijlers

Rechtszaak Partneralimentatie

20-04-2017 16:04 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,



Vorig jaar ben ik gescheiden en is er een convenant opgesteld dat mijn ex-partner een bepaald bedrag aan partneralimentatie moet betalen (onderhoudsplicht). Dit heeft te maken met het feit dat ik na de scheiding genoodzaakt was om (tijdelijk) bij mijn ouders terug in te trekken en ik door gezondheidsredenen niet in staat was om te werken. In het convenant staat tevens beschreven dat de alimentatie pas vervalt zodra ik ga samenwonen met iemand.



Nu kreeg ik laatst een brief van de advocaat van mijn ex-partner. Hierin stond dat mijn ex-partner stelt dat ik samenwoon en dat ik niet meer behoefte heb aan de onderhoudsbijdrage. Nu is het zo dat ik verhuisd ben, maar ik ben niet samen gaan wonen. Dus wat mijn ex-partner beweert, is niet juist.



Omdat de advocaat van mijn ex-partner inmiddels een verzoekschrift heeft ingediend bij de rechter, werd ik genoodzaakt om ook een advocaat te zoeken.



Hier heb ik binnenkort een afspraak mee, maar mijn vraag voor nu is eigenlijk: Mocht ik deze zaak winnen, zou het dan mogelijk zijn de advocaatskosten te verhalen op mijn ex-partner? Gezien zijn stelling niet juist is en ik door deze actie financieel hard word geraakt.



Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsie2017 schreef op 20 april 2017 @ 19:54:

Ik ken alleen mannen die financieel totaal uitgekleed worden door hun verbitterde ex.



Maar er zullen idd vast ook vrouwen zijn.



Alleen hebben vrouwen altijd wat meer geluk bij de rechter als het om kinderen,alimentatie of wat dan ook gaat.



En van partneralimentatie kan je ook afzien als vrouw zijnde.Ik zou iig te trots zijn om mijn handje bij mijn ex op te houden.

Een familielid van me heeft er ook vanaf gezien om precies dezelfde redenen.Die is gewoon een dagje meer gaan werken.Daar heb ik pas respect voor!



Ga lekker door met je leven en laat elkaar met rust zonder elkaar het leven zuur te maken met advocaatjes en rechtszaken.



Als al die mannen dat echt zo erg vinden, hadden ze daar tijdens hun huwelijk over na moeten denken. Je weet wel, toen in de meeste gevallen de vrouw minder tot niet ging werken op het moment dat er kinderen kwamen, zodat de man lekker 5 dagen kon blijven werken, ervaring opdoen en pensioen opbouwen. Toen was het wel handig dat de vrouw thuis zat, maar nu ze uit elkaar gaan, moet alles ineens anders. Dat had je je dus eerder moeten bedenken.



Partneralimentatie wordt berekend op basis van de welstand tijdens het huwelijk, zodat beide partijen ongeveer hetzelfde door kunnen leven. Vervolgens kijkt de rechter naar het geld dat (in jouw gevallen) de vrouw zelf kan verdienen en vervolgens naar de draagkracht van de man. Niks voorkeur voor man of vrouw, gewoon kijken wie wat wil, wat er wordt gesteld en onderbouwd en wat er vervolgens uit de berekening komt. En dan niet piepen als je het teveel vindt.
mataranka wijzigde dit bericht op 20-04-2017 20:46
Reden: Typo
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 20 april 2017 @ 19:02:

Wou net zeggen, hoezo zijn het altijd de mannen die PA moeten betalen? Kostte mij toch echt een flinke klap.

Ik was heel erg blij dat exman bij zijn vertrek hier geen andere mogelijkheid zag dan zich laten inschrijven bij de minnares van dat moment. Op het moment dat een expartner gaat samenwonen vervalt de partneralimentatie. Ik heb dus, ondanks mijn fulltime baan met dito inkomen, nooit hoeven betalen, hoewel hij sinds ons huwelijk ontbonden is nooit meer een baan heeft gehad.



Maar daar ging het hier niet om: de enige juiste vraag is al gesteld. Kreeg je die PA op basis van 'niet in staat zijn om te werken én niet in staat om op jezelf te wonen'? Dan heb je er nu geen recht meer op en zou ik de rechtszaak niet eens afwachten; dan heeft hij of zij gewoon gelijk.
Kinderalimentatie kan ik begrijpen.

Ik heb er al 10 jaar recht op en vraag het gewoon niet aan.

Vind dat als je samen voor een kind zorgt en ook het kind zoet logisch dat je beiden betaald er voor.



Partner alimentatie vind ik te vaak uit de hand lopen.



Ken een man die 600 betaald in de maand en ik vind het ver gaan. PA heb ik het over want ze hebben de kinderen verdeeld.



Een grote bende die regeltjes.



Daarbij kiezen veek vrouwen er voor afhankelijk te zijn.

Dat je pensioen opbouwt voor beiden snap ik nog wel.

Het is ook geen afgunst wat ik heb maar heb er wel een mening over.



En het is een discussie forum dus als ik om elke vraag en ieder ding een topic moet starten...
quote:Lampie1986 schreef op 20 april 2017 @ 21:29:

Kinderalimentatie kan ik begrijpen.

Ik heb er al 10 jaar recht op en vraag het gewoon niet aan.

Vind dat als je samen voor een kind zorgt en ook het kind zoet logisch dat je beiden betaald er voor.



Partner alimentatie vind ik te vaak uit de hand lopen.



Ken een man die 600 betaald in de maand en ik vind het ver gaan. PA heb ik het over want ze hebben de kinderen verdeeld.



Een grote bende die regeltjes.



Daarbij kiezen veek vrouwen er voor afhankelijk te zijn.

Dat je pensioen opbouwt voor beiden snap ik nog wel.

Het is ook geen afgunst wat ik heb maar heb er wel een mening over.



En het is een discussie forum dus als ik om elke vraag en ieder ding een topic moet starten...



.Die zogenaamde zielige vrouwtjes die er ZELF voor kozen om niet meer te werken voor de kinderen of minder te gaan werken, kunnen gewoon alsnog aan de slag na een scheiding.Zou ze sieren Maar in plaats daarvan wordt het handje gelijk opgehouden bij de ex.En komt er altijd wel een zielig verhaaltje bij aan te pas.



(Geld ook voor mannen)



Ik ben het helemaal met je eens lampie1986.
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 20 april 2017 @ 17:35:

[...]





Wat je kan doen om een rechtszaak in vroeg stadium af te wenden, is zijn advocaat als antwoord op zijn schrijven een kopie van de woningtoewijzing sturen, en een uittreksel van de gemeente waarin staat wie er nu op het adres staan ingeschreven. Alleen jij dus. Met als enige opmerking erbij:



"In de hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Vriendelijke groeten,



Videocamera "



Als zijn advocaat een beetje nuchter is ontmoedigt hij je ex om er dan een kansloze rechtszaak over te starten en voorkom jij advocaatkosten.Hier zou ik inderdaad mee beginnen, TO. De reacties over de zin en onzin van PA lijken me niet erg relevant hier.
Go green, fuck a vegetarian
quote:Mataranka schreef op 20 april 2017 @ 20:43:

[...]





Als al die mannen dat echt zo erg vinden, hadden ze daar tijdens hun huwelijk over na moeten denken. Je weet wel, toen in de meeste gevallen de vrouw minder tot niet ging werken op het moment dat er kinderen kwamen, zodat de man lekker 5 dagen kon blijven werken, ervaring opdoen en pensioen opbouwen. Toen was het wel handig dat de vrouw thuis zat, maar nu ze uit elkaar gaan, moet alles ineens anders. Dat had je je dus eerder moeten bedenken.



Partneralimentatie wordt berekend op basis van de welstand tijdens het huwelijk, zodat beide partijen ongeveer hetzelfde door kunnen leven. Vervolgens kijkt de rechter naar het geld dat (in jouw gevallen) de vrouw zelf kan verdienen en vervolgens naar de draagkracht van de man. Niks voorkeur voor man of vrouw, gewoon kijken wie wat wil, wat er wordt gesteld en onderbouwd en wat er vervolgens uit de berekening komt. En dan niet piepen als je het teveel vindt.



Tjah als je zo n instelling heb.Zelf toevallig ook partneralimentatie?



En had het over rechtszaken, dat de vrouw die vaak wint.Zeker met betrekking tot kinderen.Is algemeen bekend in Nederland.Maar dat is helemaal off topic.



Je gaat uit elkaar dus je gaat gewoon voor je eigen centen zorgen.Dat is MIJN mening.
quote:Mutsie2017 schreef op 20 april 2017 @ 21:58:

[...]





.Die zogenaamde zielige vrouwtjes die er ZELF voor kozen om niet meer te werken voor de kinderen of minder te gaan werken, kunnen gewoon alsnog aan de slag na een scheiding.Zou ze sieren Maar in plaats daarvan wordt het handje gelijk opgehouden bij de ex.En komt er altijd wel een zielig verhaaltje bij aan te pas.



(Geld ook voor mannen)



Ik ben het helemaal met je eens lampie1986.



Ja!

Ik vind het echt belachelijk.

Hoop dat ze die onzin afschaffen.

Inboedel verdelen begrijp ik.. Ik begrijp echt een heleboel.

Maar dat eeuwig betalen voor een ex vind ik echt onzin.



Discussie forum is er niet voor niks.

Als ik TO was zou ik eens gaan kijken hoe ze zelf haar eigen boontjes kan gaan doppen.



Blijven betalen voor een ex... Is dat goed? Gebonden blijven ondanks gescheiden?

Nee.. je hoeft elkaar niet kapot te maken. Maar een beetje verantwoording voor je eigen leven.
quote:Oceanide schreef op 20 april 2017 @ 22:01:

[...]





Hier zou ik inderdaad mee beginnen, TO. De reacties over de zin en onzin van PA lijken me niet erg relevant hier.Misschien denkt TO wel... verrek.. en komt er een andere oplossing.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mutsie2017 schreef op 20 april 2017 @ 22:05:

[...]





Tjah als je zo n instelling heb.Zelf toevallig ook partneralimentatie?



En had het over rechtszaken, dat de vrouw die vaak wint.Zeker met betrekking tot kinderen.Is algemeen bekend in Nederland.Maar dat is helemaal off topic.



Je gaat uit elkaar dus je gaat gewoon voor je eigen centen zorgen.Dat is MIJN mening.



Het is niet mijn instelling, maar simpelweg hoe de wetgever daar over denkt

En het mijn vakgebied om die regels toe te passen op de mensen die daar voor gekozen hebben, zowel man als vrouw. Ik kan dus ook wel vanuit de praktijk zeggen dat de vrouw niet altijd wint, alleen maar omdat ze de vrouw is.
quote:Mataranka schreef op 20 april 2017 @ 22:32:

[...]





Het is niet mijn instelling, maar simpelweg hoe de wetgever daar over denkt

En het mijn vakgebied om die regels toe te passen op de mensen die daar voor gekozen hebben, zowel man als vrouw. Ik kan dus ook wel vanuit de praktijk zeggen dat de vrouw niet altijd wint, alleen maar omdat ze de vrouw is.



Ik vind dat je met trouwen aan elkaar verbonden bent... En scheiden is scheiden.. de hap verdelen En los komen.



Helemaal!!
quote:Mataranka schreef op 20 april 2017 @ 22:32:

[...]





Het is niet mijn instelling, maar simpelweg hoe de wetgever daar over denkt

En het mijn vakgebied om die regels toe te passen op de mensen die daar voor gekozen hebben, zowel man als vrouw. Ik kan dus ook wel vanuit de praktijk zeggen dat de vrouw niet altijd wint, alleen maar omdat ze de vrouw is.Je komt wel erg op voor de vrouwtjes die thuis zijn gebleven om voor de kinderen te zorgen zodat de man LEKKER kan werken en pensioen op kan bouwen.En dan werk je er ook nog mee?Wat zullen de zielige vrouwtjes blij zijn met jou aan hun zijde.
quote:Mutsie2017 schreef op 20 april 2017 @ 22:52:

[...]





Je komt wel erg op voor de vrouwtjes die thuis zijn gebleven om voor de kinderen te zorgen zodat de man LEKKER kan werken en pensioen op kan bouwen.En dan werk je er ook nog mee?Wat zullen de zielige vrouwtjes blij zijn met jou aan hun zijde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lampie1986 schreef op 20 april 2017 @ 17:51:

[...]





Daarom ben ik ook na 10 jaar nog niet getrouwd.

Ik vind dit echt bijzonder.

Voor een kind blijven betalen is logisch. Maar voor een ex.

Ik lees gewoon dat bepaalde mannen zo veel betalen dat ze zelf op het minimum zitten en dat vind ik nogal wat





Jups dit had mijn vriend (en hij was jonger dan 30 en zijn ex-vrouw ook) en GEEN kinderen in het spel waardoor ex bv haar "carriere op laag pitje had gezet.



Echt die berekeningen...ik sloeg er stijl van achterover, wat een idiote bedragen er al uit komen voor een jonge knul die gewoon modaal verdient..niets bijzonders. Kan zo 50% inleveren
quote:studiemiepmiep schreef op 20 april 2017 @ 23:55:

[...]





Jups dit had mijn vriend (en hij was jonger dan 30 en zijn ex-vrouw ook) en GEEN kinderen in het spel waardoor ex bv haar "carriere op laag pitje had gezet.



Echt die berekeningen...ik sloeg er stijl van achterover, wat een idiote bedragen er al uit komen voor een jonge knul die gewoon modaal verdient..niets bijzonders. Kan zo 50% inleveren



Neeeeeee! Wat vreselijk!

Trouwen is toch echt een hele happening.

Wat een gedoe joh!
Echt wat een gejank. Alsof alle mannen niet kunnen lezen en te dom om te poepen zijn, en alle vrouwen luie dames als ze samen kiezen om in gemeenschap van goederen te kiezen ipv huwelijkse voorwaarden.

Zielig geblaat is het weer.



Kies gewoon de vorm die bij je past. En als partners die in gemeenschap van goederen kiezen en samen de zorg voor de kinderen, huis en elkaar eerlijk verdelen gebeurt dat ook na het huwelijk. Dus ipv te janken beter nadenken over hoe je je gezin vorm geeft.
quote:studiemiepmiep schreef op 20 april 2017 @ 23:55:

[...]





Jups dit had mijn vriend (en hij was jonger dan 30 en zijn ex-vrouw ook) en GEEN kinderen in het spel waardoor ex bv haar "carriere op laag pitje had gezet.



Echt die berekeningen...ik sloeg er stijl van achterover, wat een idiote bedragen er al uit komen voor een jonge knul die gewoon modaal verdient..niets bijzonders. Kan zo 50% inleverenEcht gelul dit.
quote:Monaloisa schreef op 20 april 2017 @ 17:09:

[...]





Via de rechter in een vonnis. Maar ik werd dan ook voor de meest gekke dingen voor de rechter gedaagd. Heb zelfs een keer een zitting gehad over een bankstel dat ik mocht hebben, in ruil voor de auto die ik hem gunde (veel duurder natuurlijk) welke hij achteraf tóch weer wou hebben. Dat soort stommiteiten. En toen ik een relatie kreeg met een ander, ieder muggescheetje omtrent onze kinderen. Schoolkeuzes, minder omgang, later meer omgang en zo is dat jaren doorgegaan. Ik kon aantonen dat hij aan het treiteren was. Gelukkig ook mede dankzij mails en brieven waarin hij deze treitertechniek ook gewoon toegaf Ik ben dan denk ik één van die uitzonderingen.

Weet je ook hoe het zit als je zelf een geding begint?

Zal hier wel moeten anders kunnen we niet op vakantie. Dus geen toestemming gekregen alleen om te treiteren.
quote:Fee-de-Goede schreef op 21 april 2017 @ 07:45:

Echt wat een gejank. Alsof alle mannen niet kunnen lezen en te dom om te poepen zijn, en alle vrouwen luie dames als ze samen kiezen om in gemeenschap van goederen te kiezen ipv huwelijkse voorwaarden.

Zielig geblaat is het weer.



Kies gewoon de vorm die bij je past. En als partners die in gemeenschap van goederen kiezen en samen de zorg voor de kinderen, huis en elkaar eerlijk verdelen gebeurt dat ook na het huwelijk. Dus ipv te janken beter nadenken over hoe je je gezin vorm geeft.



Niet alle vrouwen zijn lui maar wel diegene die gelijk hun handje ophouden!Totaal geen eigenwaarde.Ik heb totaal geen respect voor zulke zielige figuurtjes.(ook voor de mannen die dit flikken) .Vrouwen moeten lekker op hun eigen beentjes staan.Ieder volwassen mens moet dat.(tenzij je echt wat mankeerd) Jij hebt waarschijnlijk nog nooit meegemaakt (of iemand in je omgeving) dat een ex uit frustratie je financieel helemaal kapot wilt maken.Alles dwarszit.

Kijk jij geen nieuws,lees jij geen kranten.Hoe zullen al die familie drama s toch komen?(niet dat ik dat goed praat want dat vind ik afschuwelijk)

Maar Begin daar eens mee feetje ipv hier (om het in jou taal te schrijven) te komen janken.
quote:Mutsie2017 schreef op 21 april 2017 @ 08:27:

[...]





Niet alle vrouwen zijn lui maar wel diegene die gelijk hun handje ophouden!Totaal geen eigenwaarde.Ik heb totaal geen respect voor zulke zielige figuurtjes.(ook voor de mannen die dit flikken) .Vrouwen moeten lekker op hun eigen beentjes staan.Ieder volwassen mens moet dat.(tenzij je echt wat mankeerd) Jij hebt waarschijnlijk nog nooit meegemaakt (of iemand in je omgeving) dat een ex uit frustratie je financieel helemaal kapot wilt maken.Alles dwarszit.

Kijk jij geen nieuws,lees jij geen kranten.Hoe zullen al die familie drama s toch komen?(niet dat ik dat goed praat want dat vind ik afschuwelijk)

Maar Begin daar eens mee feetje ipv hier (om het in jou taal te schrijven) te komen janken.Omg.
quote:Fee-de-Goede schreef op 21 april 2017 @ 07:45:

Echt wat een gejank. Alsof alle mannen niet kunnen lezen en te dom om te poepen zijn, en alle vrouwen luie dames als ze samen kiezen om in gemeenschap van goederen te kiezen ipv huwelijkse voorwaarden.

Zielig geblaat is het weer.



Kies gewoon de vorm die bij je past. En als partners die in gemeenschap van goederen kiezen en samen de zorg voor de kinderen, huis en elkaar eerlijk verdelen gebeurt dat ook na het huwelijk. Dus ipv te janken beter nadenken over hoe je je gezin vorm geeft.



Waarom is het direct gejank.

Het is toch te zot voor woorden dat je voor een ex honderden euro's jaren lang op moet hoesten? Ik vind het echt niet gek dat sommige mensen hun ex intens blijven haten als ze na de scheiding nog jaren lang enorme bedragen per maand neer moeten tellen.
quote:Lampie1986 schreef op 21 april 2017 @ 08:48:

[...]





Waarom is het direct gejank.

Het is toch te zot voor woorden dat je voor een ex honderden euro's jaren lang op moet hoesten? Ik vind het echt niet gek dat sommige mensen hun ex intens blijven haten als ze na de scheiding nog jaren lang enorme bedragen per maand neer moeten tellen.Dat weet je toch allemaal van te voren als je samen besluit dat de man of vrouw minder of stopt met werken als er kinderen komen. Als je dit besluit neemt dan stem je er ook automatisch mee in om partneralimentatie te betalen bij scheiding.
Alle reacties Link kopieren
Het was mij bij helemaal atypisch lees ik al. Niet alleen moest ik als vrouw de PA betalen aan mijn ex-man, hij werkte ook nog eens full-time, zowel tijdens als na ons huwelijk.



Niet zo generaliseren mensen.

Als je samen ervoor kiest dat 1 van beiden veel minder werkt, vind ik PA niet meer dan terecht, de minder-werkende heeft daarmee een serieuze achterstand qua carrière en dus verdienmogelijkcapaciteit.





Om even terug te gaan naar TO: ik zou inderdaad een advocaat een brief laten sturen aan je ex, met daarin het bewijs van de gemeentelijke inschrijving, om aan te tonen dat je daar alleen woont. Best kans dat hij dan afziet van een rechtszaak.
quote:Blondie456 schreef op 21 april 2017 @ 08:56:

[...]



Dat weet je toch allemaal van te voren als je samen besluit dat de man of vrouw minder of stopt met werken als er kinderen komen. Als je dit besluit neemt dan stem je er ook automatisch mee in om partneralimentatie te betalen bij scheiding.



Ze krijgen dan kinderalimentatie en voor de rest mogen ze hun eigen boontjes gaan doppen.

Ze brengen het aantal jaren niet voor niks terug dat een ex Partneralimentatie kan krijgen van ex.

Sommige moeten gewoon een grote schop onder hun hol krijgen en aan het werk gezet worden.
Alle reacties Link kopieren
De noodzaak om tijdelijk bij je ouders te wonen is er niet meer, en hoe staat het met je "gezondheidsredenen" inmiddels?

Denk eerder dat je een profiteur bent. Veel vrouwen worden lui als ze er niks voor hoeven te doen, blijven bewust hangen in hun slachtofferrol en doen er alles aan om hun partner aan te pakken.
quote:KennyBee schreef op 21 april 2017 @ 09:05:

De noodzaak om tijdelijk bij je ouders te wonen is er niet meer, en hoe staat het met je "gezondheidsredenen" inmiddels?

Denk eerder dat je een profiteur bent. Veel vrouwen worden lui als ze er niks voor hoeven te doen, blijven bewust hangen in hun slachtofferrol en doen er alles aan om hun partner aan te pakken.Dit dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven