Geld & Recht alle pijlers

verantwoordelijk voor ouders?

20-04-2017 11:46 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik ervaringen en kennis van anderen horen bij volgende probleem. Het gaat om iemand die zelf niet meer in staat is om bv de boodschappen te doen, financiële zaken te regelen en meer alledaagse dingen. Dit door zowel lichamelijke beperkingen als ook door geestelijke achteruitgang. Kinderen doen weinig tot niets voor deze persoon maar regelen ook niet dat het door derden gedaan wordt. Sociaal netwerk waar aanspraak op gedaan kan worden is er ook niet. In hoeverre kunnen kinderen verplicht worden dit soort dingen te (laten) regelen door anderen? Thuiszorg komt over de vloer maar is niet voor bovenstaande zaken. Er wordt dus een beroep op de kinderen gedaan die het laten afweten.
Alle reacties Link kopieren
ik vind dat je dat als kind voor je ouders zou moeten doen.



maar verplicht ben je het niet.

de thuiszorg heeft wel een signaleringsplicht en die kunnen bijvoorbeeld de huisarts inschakelen die weer wat radertjes aan de gang kan zetten die zaken gaan regelen
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Dan schakel jij toch maatschappelijk werk in. Die regelen de rest.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Kinderen zijn dit natuurlijk helemaal niet verplicht, ze moeten het zelf willen én in staat zijn dit zorgvuldig te doen.

In mijn gemeente kun je maatschappelijk werk hiervoor vragen, zij kunnen voor iemand zorgen die helpt met de financiën en zij kunnen hulp inschakelen om eens mee te gaan naar een arts etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:broadway schreef op 20 april 2017 @ 11:50:

ik vind dat je dat als kind voor je ouders zou moeten doen.



maar verplicht ben je het niet.

de thuiszorg heeft wel een signaleringsplicht en die kunnen bijvoorbeeld de huisarts inschakelen die weer wat radertjes aan de gang kan zetten die zaken gaan regelen





Waarom? Ik zou mijn ouders idd helpen, maar ik kan mij prima voorstellen dat je dat niet wilt, om allerlei redenen.



Mijn ex zal echt zijn vader niet helpen, die heeft hem zo mishandeld toen hij kind was en aan zijn lot overgelaten toen zijn moeder onverwacht erg ziek werd op zijn 14e dat ik dat volledig begrijp.



Zij hebben jaren geen contact en dan ineens moet hij maar zijn "vader" gaan verzorgen?
Niet verplicht. Stel dat je klote-ouders hebt die je je hele leven hebben gepest. Dan zou je wel voor ze moeten zorgen?

Dat gezegd hebbende: bij gewone verhoudingen zou ik wel hopen dat kinderen zich verantwoordelijk voelen. Maar als buitenstaander kun je denk ik niet zelf iets in gang zetten. Je kunt wel de kinderen vragen dat te doen.
Alle reacties Link kopieren
Er is geen wettelijke verplichting dat kinderen dit doen.



Wat mij betreft is er wel een morele verplichting, maar met uitzonderingen. De ouder de hulp van het kind niet toelaten, de band tussen ouder en kind kan heel slecht zijn of het kind is niet in staat om die hulp te leveren.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik ken ook een geval in mijn familie, lichamelijke en geestelijke achteruitgang, de kinderen willen wel helpen, dingen uit handen nemen enz. Maar degene die het betreft wil zelf van alles niks, stuurt de huishoudelijke hulp weg enz. Is van mening dat ze het zelf nog wel kunnen. Helaas sta je dan, zowel als buitenstaander als als kinderen met lege handen.



Er is geen wettelijke plicht om je ouders hiermee te helpen, als de kinderen niet willen houd het op.



Overigens zou ik mijn ouders hier ook mee helpen als het moet. Bepaalde dingen regel ik nu al voor hun (in overleg met hun)
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante is geestelijk niet meer in staat goed voor zich zelf te zorgen.



De kinderen zien het fout gaat en zouden dolgraag haar financiën regelen.



Tante vindt echter dat de het prima zelf kan en laat dit niet toe.



Kinderen komen nu nauwelijks meer. Wanneer ze wel komen horen ze het ene zorgwekkende verhaal naar het andere.waar ze vervolg eer ns niets mee kunnen want tante wil niets.



Dat is de andere kant en ook erg vervelend
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 20 april 2017 @ 11:58:

Niet verplicht. Stel dat je klote-ouders hebt die je je hele leven hebben gepest. Dan zou je wel voor ze moeten zorgen?

Dat gezegd hebbende: bij gewone verhoudingen zou ik wel hopen dat kinderen zich verantwoordelijk voelen. Maar als buitenstaander kun je denk ik niet zelf iets in gang zetten. Je kunt wel de kinderen vragen dat te doen.



Precies dit. Een hele nare jeugd gehad en al jaren geen contact en dan opeens verantwoordelijk voor hun zijn als zehun af gaan takelen? Ja dag, echt niet.



Voor mijn schoonouders zou ik met liefde dingen willen regelen/zelf helpen daar waar nodig en mogelijk, maar gelukkig is dit niet verplicht. Je weet echt niet wat er vroeger (en nu) achter gesloten deuren gebeurt dus als ze niet willen zou het zomaar kunnen dat ze daar hele goede redenen voor hebben.
Volgens mij kan de thuiszorg wel de boodschappen doen alleen hangt dat af van de indicatie die de gemeente heeft gegeven. En ik heb ook gehoord dat je via maatschappelijk werk een vrijwilliger toegewezen kan krijgen die mee helpt met de post en financiële zaken. Die neemt dus niet de financiële zaken over maar maakt het overzichtelijk, belt bedrijven en instanties als dat nodig is.



Kortom ik zou die persoon aanraden om eens naar de gemeente/maatschappelijk werk te gaan voor hulp en wellicht kan de hulp die ze van de thuiszorg heeft haar ook op weg helpen.
Anderen dan de familie kunnen hiervoor beschermingsbewind aanvragen.



Verschillende personen kunnen bewindvoering aanvragen, namelijk;



- de persoon die onder bewind wil, de echtgenoot,

-geregistreerde partner of andere levensgezel,

- de familie tot in de vierde graad,

- de voogd, curator of mentor,

- de officier van justitie als geen van de hier boven genoemde personen dit verzoek wil of kan indienen.



hulpverleners kunnen geen verzoek tot bewindvoering voor een cliënt indienen, ze kunnen de officier van justitie vragen om een verzoekschrift in te dienen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia wie moet dan verklaren dat het noodzakelijk is dat de persoon onder bewind voering komt te staan.





Neem aan dat de officier van justitie niet zelf de mentale staat van de persoon kan onderzoeken
Alle reacties Link kopieren
quote:vivasis schreef op 20 april 2017 @ 11:58:

[...]





Waarom? Ik zou mijn ouders idd helpen, maar ik kan mij prima voorstellen dat je dat niet wilt, om allerlei redenen.



Mijn ex zal echt zijn vader niet helpen, die heeft hem zo mishandeld toen hij kind was en aan zijn lot overgelaten toen zijn moeder onverwacht erg ziek werd op zijn 14e dat ik dat volledig begrijp.



Zij hebben jaren geen contact en dan ineens moet hij maar zijn "vader" gaan verzorgen?



waarom? dat staat erbij. omdat ik dat vind, maar verplicht is het niet. en ook ik kan mij voorstellen dat je het niet doet om o.a. door jou genoemde redenen.



maar alleen de eerste zin lezen en dan getriggerd worden door je privésituatie helpt niet mee als ik daarnaast nog meer typ
En doooooor!
quote:sugarmiss schreef op 20 april 2017 @ 13:54:

Doreia wie moet dan verklaren dat het noodzakelijk is dat de persoon onder bewind voering komt te staan.



Neem aan dat de officier van justitie niet zelf de mentale staat van de persoon kan onderzoeken

TO, wat ben jij van deze persoon? Kun jij aan de persoon om wie het gaat uitleggen dat er zoiets als bewind bestaat?

Samen op zoek naar een bewindvoerder en kijken of deze persoon het voor zichzelf aan zou kunnen vragen?

De officier van justitie komt inderdaad niet zelf kijken, meestal is dit op verzoek van een zorginstelling bijvoorbeeld of een andere organisatie. En dan nog alleen wanneer de persoon dit zelf al niet meer kan. Want de allermeeste verzoeken worden door de persoon zelf gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante wil dat dus absoluut niet.

Eigenlijk zou ze naar een zorginstelling moeten omdat het niet meer verantwoord is dat ze thuis woont. Maar dat wil ze dus ook niet.
quote:sugarmiss schreef op 20 april 2017 @ 14:28:

Mijn tante wil dat dus absoluut niet.

Eigenlijk zou ze naar een zorginstelling moeten omdat het niet meer verantwoord is dat ze thuis woont. Maar dat wil ze dus ook niet.Je kan niet iemand dwingen. Dan rest alleen nog een wijziging naar een en/of rekening met een voor haar betrouwbaar persoon zodat in de gaten kan worden gehouden dat de rekeningen worden betaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan hier niet te gedetailleerd op in gaan ivm herkenbaarheid. Het gaat om kinderen die het liefst de ouder opgenomen zien worden zodat ze er niet meer naar om hoeven kijken. Dat gaat nu niet lukken omdat er geen indicatie is in huidige situatie. Door niets te doen en de boel uit de hand te laten lopen hopen ze dat het wel zo ver komt. Maar dus wel met een ouder die met wat hulp hier en daar nog wel thuis kan blijven wonen. En dat ook het liefst wil.
quote:yellowpino schreef op 20 april 2017 @ 18:12:

Ik kan hier niet te gedetailleerd op in gaan ivm herkenbaarheid. Het gaat om kinderen die het liefst de ouder opgenomen zien worden zodat ze er niet meer naar om hoeven kijken. Dat gaat nu niet lukken omdat er geen indicatie is in huidige situatie. Door niets te doen en de boel uit de hand te laten lopen hopen ze dat het wel zo ver komt. Maar dus wel met een ouder die met wat hulp hier en daar nog wel thuis kan blijven wonen. En dat ook het liefst wil.Dat is allemaal naar, en ik snap dat je dat de kinderen verwijt, maar je weet niet wat de reden is van hun overtuiging. Persoonlijk kan ik me voorstellen dat de manier waarop kinderen hun ouders verzorgen, de vroegere zorg van hun ouders weerspiegelt.
Hangt er maar vanaf welke band je (al jaren) hebt met je ouders en hoe ver je woont.

En wie weet hebben die kinderen bijvoorbeeld zelf wel zorgbehoevende kinderen waardoor ze geen tijd hebben om alles maar te regelen?



Verplichten is dus geen optie.
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowpino schreef op 20 april 2017 @ 18:12:

Ik kan hier niet te gedetailleerd op in gaan ivm herkenbaarheid. Het gaat om kinderen die het liefst de ouder opgenomen zien worden zodat ze er niet meer naar om hoeven kijken. Dat gaat nu niet lukken omdat er geen indicatie is in huidige situatie. Door niets te doen en de boel uit de hand te laten lopen hopen ze dat het wel zo ver komt. Maar dus wel met een ouder die met wat hulp hier en daar nog wel thuis kan blijven wonen. En dat ook het liefst wil.



Als de ouder inziet dat er hulp nodig is dan is er toch geen probleem. Dan regelt de ouder zelf bewind voering, thuis zorg en tafeltje dekje.



Als er veel meer hulp nodig is dan is het ook helemaal niet realistisch om van de kinderen te verwachten dat ze elke dag komen opdraven. De meesten hebben ook zelf werk en een gezin waar ze verantwoordelijk voor zijn.



Schat jij die persoon misschien te hoog in dat ze meer kan dan ze daadwerkelijk kan.



Soms zie je pas als je het dichtbij staat hoe slecht het eigenlijk gaat.
Sommige mensen wijzen hulp, ook van hun kinderen, gewoon af.
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowpino schreef op 20 april 2017 @ 18:12:

Ik kan hier niet te gedetailleerd op in gaan ivm herkenbaarheid. Het gaat om kinderen die het liefst de ouder opgenomen zien worden zodat ze er niet meer naar om hoeven kijken. Dat gaat nu niet lukken omdat er geen indicatie is in huidige situatie. Door niets te doen en de boel uit de hand te laten lopen hopen ze dat het wel zo ver komt. Maar dus wel met een ouder die met wat hulp hier en daar nog wel thuis kan blijven wonen. En dat ook het liefst wil.Heb je dit gehoord van de kinderen of van die mevrouw?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 20 april 2017 @ 19:19:

Sommige mensen wijzen hulp, ook van hun kinderen, gewoon af.Of sommige mensen zijn bijvoorbeeld gewoonweg dement en daardoor angstig, achterdochtig en argwanend. Die mensen kunnen hele verhalen vertellen over dat hun kinderen er nooit zijn, dat ze alleen maar willen dat ze opgenomen worden etc. Verhalen die in de beleving van een demente (want ziek) echt waar zijn maar die in de realiteit niet zo hoeven te zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowpino schreef op 20 april 2017 @ 18:12:

Ik kan hier niet te gedetailleerd op in gaan ivm herkenbaarheid. Het gaat om kinderen die het liefst de ouder opgenomen zien worden zodat ze er niet meer naar om hoeven kijken. Dat gaat nu niet lukken omdat er geen indicatie is in huidige situatie. Door niets te doen en de boel uit de hand te laten lopen hopen ze dat het wel zo ver komt. Maar dus wel met een ouder die met wat hulp hier en daar nog wel thuis kan blijven wonen. En dat ook het liefst wil.Het leest alsof je er veel te emotioneel bij betrokken bent om objectief te kijken. Van wie heb je dit verhaal gehoord? Van de oudere in kwestie? En waarom zou een opname in een verpleeghuis per se de verkeerde optie zijn? Iemand die veel alledaagse dingen niet meer geregeld krijgt en zowel geestelijk- als lichamelijk achteruit gaat, is daar wellicht veel meer op zn/ haar plek dan tegen de klippen op thuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven