Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
quote:Marana_ schreef op 16 augustus 2016 @ 10:55:

[...]



Ik heb begrepen dat bij een hypotheekaanvraag wordt gekeken naar je oorspronkelijke studieschuld, niet naar wat nu nog open staat. Ik zou dat even uitzoeken als ik jou was, want in dat geval kun je beter een spaarrekening opbouwen ipv extra aflossen.Ik zit nog in mijn aflosvrije periode. Vanaf januari 2017 begin ik met aflossen en dan pas wordt mijn maandbedrag berekend. Dit is op basis van het bedrag dat nog openstaat en ik kan altijd een herberekening van mijn studieschuld aanvragen. Dit is bevestigd door zowel de DUO als meerdere hypotheekverstrekkers Ik heb er inderdaad onderzoek naar gedaan wat voor mij voordeliger is, aflossen en sparen en het komt erop neer dat voor iedere 1000 ik aflos, ik 4000 meer kan lenen.
Ik vind dat trouwens maar een vreemde regeling, dat ze kijken naar je oorspronkelijke schuld terwijl alleen de openstaande schuld relevant zou moeten zijn. Ze zijn gelukkig bezig om dit aan te passen.
Vind ik ook raar, maar zo is het blijkbaar, goed dat je het eerst uitgezocht hebt.
In het ergste geval blijf ik ook wat langer waar ik nu zit terwijl ik doorspaar :P het is niet alsof ik op een schopstoel zit gelukkig. En een stuk lagere schuld is altijd mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
@Marana Het bedrijf is niet zo modern en hebben een tekort aan personeel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 16 augustus 2016 @ 10:00:

En als je 2000,- netto karig vindt sta je redelijk buiten de realiteit wat mij betreft. Ik verdien ook meer dan dat, maar hele volksstammen met fulltime baan komen daar niet in de buurt en verdienen 1600,- per maand ofzo. Als je in een winkel werkt, of je werkt in de horeca, of als secretaresse of orderpicker dan is je loon gewoon niet hoger, al ben je 35. Dit is een twintiger die afgestudeerd is als ik het zo lees en dir dus een startloon, en dat maakt het zelfs behoorlijk ruim. Zeker als ze nu al een huis hebben gekocht dat ze kunnen betalen op 1 loon, dat loon gaat alleen maar stijgen, want ze hebben 1,5 baan. En dus komen ze alleen maar ruimer te zitten, ziekte en rampen daargelaten.



Hartstikke verstandig juist en prima gedaan lijkt me.Ook dat is weer een aanname. Secretaresse verdient prima hoor, waarschijnlijk meer dan je denkt.
quote:sjaan93 schreef op 16 augustus 2016 @ 12:24:

[...]





Ook dat is weer een aanname. Secretaresse verdient prima hoor, waarschijnlijk meer dan je denkt.Idd, ik verdiende 10 jaar geleden als (directie) secretaresse al E 4000 bruto!
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 15 augustus 2016 @ 22:33:

[...]



Mooi, goed zeg dat je gebeld hebt! Direct in je agenda zetten voor volgend jaar 15 augustus Jazeker. Normaliter ben ik vrij goed in dit soort dingen en betaal ik niet snel te veel. Op de 1 of andere manier had ik me hier er echter bij neergelegd. Bedankt voor het aansporen. Ik wil dit gebruiken voor mijn grote reis volgend jaar
quote:sjaan93 schreef op 16 augustus 2016 @ 12:24:

[...]





Ook dat is weer een aanname. Secretaresse verdient prima hoor, waarschijnlijk meer dan je denkt.Ik ben het een tijd geweest, maar dat verdiende in mijn beleving niet gek fantastisch. Maar het was maar een voorbeeld.
quote:Marana_ schreef op 16 augustus 2016 @ 10:56:

Oh en die spaarbedragen, het maakt een wereld van verschil of je een starter bent, of dat je al een jaar of vijf fulltime werkt en samenwoont met iemand die dat ook doet, terwijl je allebei geen kinderen hebt.

Juist. 3 jaar geleden een huis gekocht, saldo spaarrekening: 0,0.



Dat is nu weer ietsje meer, maar aan duizenden euro's kom ik toch ook niet, want sparen gaat prima, zo'n 500,- per maand, maar het gaat er ook nét zo hard weer uit als er een auto vervangen moet, een vloer vervangen moet worden of de wasmachine stuk is, vakanties en dergelijke daargelaten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ooze schreef op 16 augustus 2016 @ 09:44:

[...]





Dat maakt niet uit, ik vind 2000 karig en riskant.



Ik ben zo n voorbeeld van 1600 netto en een hypotheek. Drie jaar geleden, piepklein appt van 38m2 van 120.000 gekocht maar wel midden in Amsterdam. Ik betaal bruto 650, netto ongeveer 480 per maand als je het hele jaar uitrekent.



Ik vind nergens iets voor dezelfde prijs met deze ligging in de verhuur hoor. Ook niet in nabijgelegen steden/ omgeving.



Drie jaar later is het appt meteen alweer 30.000 in waarde gestegen ( al hecht ik daar ook niet veel waarde aan maar dekans is erg miniem dat ik ooit onder water kom te staan) en op het moment dat ik ooit groter wil wonen/ naar het buitenland kan ik het desnoods verhuren want erg gewilde buurt om te wonen.



Hier is dus weinig risico aan verbonden.

Enige nadeel is als ik ooit baan verlies, niks anders kan krijgen en ww op gaat houden en je uiteindelijk in de bijstand zou belanden, dan moet je je huis opeten. Maar of ik nu 1600 verdien met deze hypotheek of 2500 met een hogere hypotheek maakt dan ook geen klap uit. Want als huizenbezitter zit je in zo n situatie in hetzelfde schuitje.
Alle reacties Link kopieren
quote:broodtrommel schreef op 16 augustus 2016 @ 17:27:

[...]





Ik betaal bruto 650, netto ongeveer 480 per maand als je het hele jaar uitrekent.

Dat is 6.5% (!!) rente, heb je het voor 300 jaar vastgezet ofzo?
quote:loisnvt schreef op 16 augustus 2016 @ 14:22:

[...]





Idd, ik verdiende 10 jaar geleden als (directie) secretaresse al E 4000 bruto!



Really?



Ik werk in de zorg, hbo niveau, verdien nog lang niet zoveel én heb 20 jaar ervaring.
Alle reacties Link kopieren
quote:broodtrommel schreef op 16 augustus 2016 @ 17:27:

[...]





Ik ben zo n voorbeeld van 1600 netto en een hypotheek. Drie jaar geleden, piepklein appt van 38m2 van 120.000 gekocht maar wel midden in Amsterdam. Ik betaal bruto 650, netto ongeveer 480 per maand als je het hele jaar uitrekent.



Ik vind nergens iets voor dezelfde prijs met deze ligging in de verhuur hoor. Ook niet in nabijgelegen steden/ omgeving.



Drie jaar later is het appt meteen alweer 30.000 in waarde gestegen ( al hecht ik daar ook niet veel waarde aan maar dekans is erg miniem dat ik ooit onder water kom te staan) en op het moment dat ik ooit groter wil wonen/ naar het buitenland kan ik het desnoods verhuren want erg gewilde buurt om te wonen.



Hier is dus weinig risico aan verbonden.

Enige nadeel is als ik ooit baan verlies, niks anders kan krijgen en ww op gaat houden en je uiteindelijk in de bijstand zou belanden, dan moet je je huis opeten. Maar of ik nu 1600 verdien met deze hypotheek of 2500 met een hogere hypotheek maakt dan ook geen klap uit. Want als huizenbezitter zit je in zo n situatie in hetzelfde schuitje.Precies! Ik kocht kort geleden een huis voor 147.000 met ongeveer 2000 netto salaris. Maandlasten bruto 540, netto 480 euro. Daar kun je echt niet voor huren (in de randstad)! En bij mij inderdaad ook startersloon, pas afgestudeerd, dus kan alleen nog maar meer gaan verdienen. En ja als je baan stopt dat is heel vervelend, maar dat is toch ook vervelend als je huurt ? In mijn sector heb je ook relatief snel iets anders, zeker als je eenmaal van de 0 werkervaring af bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 16 augustus 2016 @ 17:38:

[...]





Dat is 6.5% (!!) rente, heb je het voor 300 jaar vastgezet ofzo?



Nee hoor 4.65 annuiteit met NHG voor tien jaar. Een prima rente voor 4 jaar geleden.

Ik woon nog steeds goedkoper dan huur en betaal af. Ik ben niet ontevreden.
quote:Yggdrasil- schreef op 16 augustus 2016 @ 19:08:

[...]





Really?



Ik werk in de zorg, hbo niveau, verdien nog lang niet zoveel én heb 20 jaar ervaring.

Ik verdiende als managementassistente ook lang niet zoveel als met mijn hbo zorg opleiding hoor. In uitzonderlijke gevallen zal een managementassistente goed verdienen, maar het is doorgaans een gewone mbo baan met dito salaris. Niets mis mee, maar benedenmodaal.



Ik heb het even opgezocht: het gemiddelde loon van een secretaresse ligt op 1900,- voor 40 uur volgens de loonwijzer. Een directeisecretaresse of officemanager iets meer: 2100,-
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 16 augustus 2016 @ 22:10:

[...]



Ik verdiende als managementassistente ook lang niet zoveel als met mijn hbo zorg opleiding hoor. In uitzonderlijke gevallen zal een managementassistente goed verdienen, maar het is doorgaans een gewone mbo baan met dito salaris. Niets mis mee, maar benedenmodaal.



Ik heb het even opgezocht: het gemiddelde loon van een secretaresse ligt op 1900,- voor 40 uur volgens de loonwijzer. Een directeisecretaresse of officemanager iets meer: 2100,-Kan je dan eens nagaan; ik werk al secretariaatsmedewerkster, dus nog een functieklasse onder secretaresse en verdien al 2000 bruto (23 jaar), met doorgroei tot 2450 bruto (wij krijgen elk jaar een verhoging) en functieklasse secretaresse / MA is al beginnend 2150 bruto met uitloop tot 3200 bruto
quote:sjaan93 schreef op 17 augustus 2016 @ 08:58:

[...]





Kan je dan eens nagaan; ik werk al secretariaatsmedewerkster, dus nog een functieklasse onder secretaresse en verdien al 2000 bruto (23 jaar), met doorgroei tot 2450 bruto (wij krijgen elk jaar een verhoging) en functieklasse secretaresse / MA is al beginnend 2150 bruto met uitloop tot 3200 brutoIk noemde netto bedragen.
quote:Rhaegal schreef op 17 augustus 2016 @ 09:04:

[...]



Ik noemde netto bedragen.

In die loonwijzer toch niet? 2000 netto is overigens bovenmodaal, 1900 misschien ook al.

De secretaresses die ik ken verdienen tussen de 2300 en 3600 bruto, grote verschillen dus.

Net opgezocht, 2800 bruto is modaal (meest voorkomend, dus niet het gemiddelde).
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 17 augustus 2016 @ 09:21:

[...]



In die loonwijzer toch niet? 2000 netto is overigens bovenmodaal, 1900 misschien ook al.

De secretaresses die ik ken verdienen tussen de 2300 en 3600 bruto, grote verschillen dus.

Net opgezocht, 2800 bruto is modaal (meest voorkomend, dus niet het gemiddelde).Nee hoor 2028 euro netto is gewoon modaal. Niks bovengemiddeld aan volgens het CPB. Kan er een paar euro naast zitten.
Alle reacties Link kopieren
'Het modaal inkomen 2016 volgens het CPB is € 36.500.

Per maand is dit bruto € 2.808 en netto ongeveer € 2.021.'



http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-2016/
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceridwen91 schreef op 16 augustus 2016 @ 11:02:

[...]





Ik zit nog in mijn aflosvrije periode. Vanaf januari 2017 begin ik met aflossen en dan pas wordt mijn maandbedrag berekend. Dit is op basis van het bedrag dat nog openstaat en ik kan altijd een herberekening van mijn studieschuld aanvragen. Dit is bevestigd door zowel de DUO als meerdere hypotheekverstrekkers Ik heb er inderdaad onderzoek naar gedaan wat voor mij voordeliger is, aflossen en sparen en het komt erop neer dat voor iedere 1000 ik aflos, ik 4000 meer kan lenen.Ik weet dat het klopt, maar vind het zo onlogisch. Die 1.000,- bij DUO kost je veel minder dan die 4.000 hypotheek, het zou dus eigenlijk beter moeten zijn om die 1.000,- voor de aankoop van een huis te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 14 augustus 2016 @ 13:49:

Wat hou jij als minimale buffer aan dan?

Volgens mij raad het Nibud iets aan als een half jaar netto inkomen als buffer, dus die 10k is vrij laag denk ik inderdaad voor tweeverdieners.Nee hoor, een paar duizend maar (in mijn geval, na invullen bufferberekenaar, zou dat iets van 15% van mijn netto jaarinkomen zijn).
Alle reacties Link kopieren
quote:broodtrommel schreef op 13 augustus 2016 @ 15:52:

[...]





Van DUO bedoel je? Dat gaat naar draagkracht. Onder de nieuwe regels, is het wel duurder geworden maar goed, een lening is een lening en moet je terugbetalen. Cest la vie.De nieuwe nieuwe regels? Ik betaal af volgens de 'tussenregeling', en dat is toch echt voordeliger dan volgens de oude regeling. Ik mocht kiezen en heb dus voor de (toen nieuwe) tussenregeling gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Oh geen idee hoeveel nieuwe regels er inmiddels zijn geweest. Maar heb het goed uitgezocht destijds en dit is voordeliger dan waar de huidige generatie mee te maken heeft. Maar ik merk wel dat er nu anders draagkracht wordt berekend. De maandbedragen liggen hoger tov de bedragen van stuk of wat jaren terug.



Ik had nog een oude lijst destijds uitgeprint met een overzicht. Jaarinkomen vs per maand terugbetalen. Toen de regels veranderden moest ik ineens veel meer betalen met bijba hetzelfde bedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven