Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
Alle reacties Link kopieren
quote:lattemachiato schreef op 21 juni 2016 @ 14:01:

[...]





Wow zo goed als niet werken en dan 2000 euro netto hebben als zzp'er, dat is lekker zeg. Vraag me af wat je doet.Kunnen wij dat dan misschien ook?
Alle reacties Link kopieren
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 14:27:

krijg een beetje een jeuk gevoel bij dit topic, vergis ik me, of is de gedachte achter de meeste berichten: zie ons eens veel geld hebben, wij zijn beter dan jullie want we hebben een hoger inkomenVolgens mij vergis je je.
Alle reacties Link kopieren
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 14:27:

krijg een beetje een jeuk gevoel bij dit topic, vergis ik me, of is de gedachte achter de meeste berichten: zie ons eens veel geld hebben, wij zijn beter dan jullie want we hebben een hoger inkomen



Nou, wat mij betreft niet en ik vind het ook interessant om lagere inkomens te zien.



Maar zoals iemand al zei: veel hoog opgeleiden hier op het forum waarschijnlijk en als je allebei een goede baan hebt dan komt er gewoon heel erg veel geld binnen en houd je ook veel over.



Er zijn gewoon heeeel erg veel mensen in Nederland die het financieel super goed hebben.



Ik zou graag een financieel overzichtje krijgen van de mensen die hier altijd zitten te klagen dat het allemaal minder wordt in Nederland en die vluchtelingen bashen enzo.
Alle reacties Link kopieren
partner en ik verdienen allebei, goed genoeg maar partner is er nog niet in geslaagd om een baan op universitair niveau te vinden

let's say it's a color of the skin thing)
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 21 juni 2016 @ 14:31:

[...]





Kunnen wij dat dan misschien ook? Ik denk niet dat je zomaar mijn werk kunt doen
Alle reacties Link kopieren
quote:Friezin71 schreef op 20 juni 2016 @ 18:30:

[...]





Geen kinderen maar wel kdv betalen? Lijkt me een mooie post om op te bezuinigen hahaha oeps. te snel gekopieerd
En doooooor!
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 14:27:

krijg een beetje een jeuk gevoel bij dit topic, vergis ik me, of is de gedachte achter de meeste berichten: zie ons eens veel geld hebben, wij zijn beter dan jullie want we hebben een hoger inkomenIk compenseer graag..
Alle reacties Link kopieren
quote:lattemachiato schreef op 21 juni 2016 @ 14:01:

[...]





Wow zo goed als niet werken en dan 2000 euro netto hebben als zzp'er, dat is lekker zeg. Vraag me af wat je doet.Ik doe iets grafisch....
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 21 juni 2016 @ 13:18:



Wij hebben beiden een goede baan en mijn vriend gaat de komende jaren ook nog wel behoorlijk doorgroeien qua salaris omdat hij de mazzel heeft dat hij slimmer is dan de meeste mensen en dat combineert met behoorlijke sociale vaardigheden.oeh dat helpt inderdaad enorm. wij (ik werk in de ict >> nerd heaven) doen altijd een dansje als we er één gevonden hebben die slim is én "kan praten"
En doooooor!
quote:muurbloempje66 schreef op 21 juni 2016 @ 14:31:

[...]





Kunnen wij dat dan misschien ook? Als iedereen het kon verdiende het niet zo goed
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 14:27:

krijg een beetje een jeuk gevoel bij dit topic, vergis ik me, of is de gedachte achter de meeste berichten: zie ons eens veel geld hebben, wij zijn beter dan jullie want we hebben een hoger inkomenIk krijg een beetje jeuk van deze post: ik heb een minderwaardigheidscomplex en vind dat ik niet voldoende verdien en dat is oneerlijk, dus mogen andere mensen niet vertellen wat ze verdienen want dat drukt me met mijn neus op de feiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 14:27:

krijg een beetje een jeuk gevoel bij dit topic, vergis ik me, of is de gedachte achter de meeste berichten: zie ons eens veel geld hebben, wij zijn beter dan jullie want we hebben een hoger inkomenHet enige wat ik bijzonder vind aan dit topic is dat TO een topic opent en vervolgens zegt dat haar spaarsaldo privé is. Ik ben verder niet geïnteresseerd in het saldo van de spaarrekening van TO, maar ze kiest er zelf voor dit topic te openen met de betreffende inhoud. Laat dat dan weg denk ik dan. Alsof zij niets wil zeggen maar het van een ander wel wil weten ofzo. Raar. Maar goed, ook weer geen wereldprobleem.
Mijn uitgaven zijn indrukwekkender dan mijn inkomsten Hypotheek 1150, aflossing minder geslaagde beslissingen uit het verleden 600, overige vaste lasten 600, boodschappen 450, auto incl benzine 200. Gelukkig geen kinderopvang meer en ik spaar ook nog een beetje.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 21 juni 2016 @ 15:24:

Mijn uitgaven zijn indrukwekkender dan mijn inkomsten Hypotheek 1150, aflossing minder geslaagde beslissingen uit het verleden 600, overige vaste lasten 600, boodschappen 450, auto incl benzine 200. Gelukkig geen kinderopvang meer en ik spaar ook nog een beetje.Als ik het zo lees, verdien je toch minimaal 1,5 keer modaal. Da's toch niet slecht?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:minnimouse schreef op 21 juni 2016 @ 15:11:

[...]



Het enige wat ik bijzonder vind aan dit topic is dat TO een topic opent en vervolgens zegt dat haar spaarsaldo privé is. Ik ben verder niet geïnteresseerd in het saldo van de spaarrekening van TO, maar ze kiest er zelf voor dit topic te openen met de betreffende inhoud. Laat dat dan weg denk ik dan. Alsof zij niets wil zeggen maar het van een ander wel wil weten ofzo. Raar. Maar goed, ook weer geen wereldprobleem.Ben hier ook nieuwsgierig naar inderdaad
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 14:27:

krijg een beetje een jeuk gevoel bij dit topic, vergis ik me, of is de gedachte achter de meeste berichten: zie ons eens veel geld hebben, wij zijn beter dan jullie want we hebben een hoger inkomenWant? Is toch gewoon een algemeen lijstje? En ja, de één heeft het nu eenmaal ruimer dan de ander. Raar dat degene met een hoog inkomen altijd direct worden neergezet als 'kijk mij nu eens'. Dat slaat toch nergens op? Zelf vind ik het goed om ook eens te zien wat een ander te besteden heeft. Doordat wij nog vrij jong zijn en het heel erg goed hebben, en altijd hebben gehad, vind ik dit soort info best eens verhelderend. Een soort reality check dat het niet vanzelfsprekend is en het ook héél anders kan.
Alle reacties Link kopieren
Netto salaris: €1500

Relatie: Getrouwd

Baan

Netto salaris partner: 1800 + auto

Kinderen: 1

Hypotheek/huur: €600

Boodschappen: Zo'n €100 euro per week

Overige vaste lasten: €1000,- (arbeidsongeschiktheid, zorgverzekering, kdv, sportschool, g/w/l)

Saldo spaarrekening: 30.000 (van ons samen)

Schulden: 0

Sparen privé: 350/400 per maand

Extra kosten: 0



Gaan dit jaar 10.000 aflossen op de hypotheek. We nemen nu minimaal op uit bedrijfswinst om zoveel mogelijk te blijven investeren in groei.
Fijn toch dat mensen het goed hebben?



Wij hebben samen zo'n 3700 euro, werken allebei parttime. Redelijk modaal denk ik. Sparen wat, vieren vakantie en hebben een schat van een kind. Zou ik ook 2000 meer te besteden willen hebben elke maand? Tuurlijk wel. Maar ik ben blij met wat we hebben. Zo flauw om te zeggen dat mensen met hogere inkomens gelijk zie mij eens zijn.
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 14:40:

partner en ik verdienen allebei, goed genoeg maar partner is er nog niet in geslaagd om een baan op universitair niveau te vinden

let's say it's a color of the skin thing)En dat Sylvana-gedrag ben ik ook beu
Alle reacties Link kopieren
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 14:40:

partner en ik verdienen allebei, goed genoeg maar partner is er nog niet in geslaagd om een baan op universitair niveau te vinden

let's say it's a color of the skin thing)Dat neem jij aan. Je hebt in ieder geval een lekker positieve invloed stelling. Wrijf je dat misschien teveel op je partner af?
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: €4200 tot 4700 per maand (gezamelijk en ik werk onregelmatig)

Kinderen: ja, 1

Hypotheek/huur: €1100

Boodschappen: Zo'n €100 per week inclusief afhaal

Overige vaste lasten: €1000

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: ja, afbetaling meegerekend in vaste lasten

Extra kosten: Huisdier, 100 p.m ruim gerekend

Sparen: 300 eu voor dochter en 500 voor een koophuis



Van het overige geld proberen we zoveel mogelijk te laten staan maar vaak gaat het wel ergens aan op. Binnenkort verhuizen we naar kleiner en goedkoper (want dit huis is veel te groot voor ons). Momenteel zijn we het roer om aan het gooien en proberen we bewuster en minimalistischer te leven.



We hebben overigens ook ooit maar een salaris gehad van 1200 euro per maand en toen rooiden we het ook. Soms, ja ik ga het echt zeggen, denk ik daaraan terug en waren we toen blijer. Vandaar ook onze ommezwaai.
Alle reacties Link kopieren
quote:sofietje83 schreef op 21 juni 2016 @ 16:31:

[...]





En dat Sylvana-gedrag ben ik ook beu+300
Alle reacties Link kopieren
Bij ons komt 1 salaris binnen.

3 kinderen

Sinds kort zijn onze enige grote uitgaven de hypotheek van ons nieuwbouw huis en de huur van appartement.

Verder wat water, electriciteitskosten

Mobiel abonnementen

Ziektekosten

Overige verzekeringen.

Sparen per kind 1000 en zelf sparen/beleggen we ook goed

Boodschappen eigenlijk nooit precies per maand uitgerekend maar zal iets meer zijn dan gemiddeld aangezien wij wel kopen bij speciaalzaken zoals kaasboer, keurslager, wijnboetieks.

Geen schulden verder
quote:emmeline schreef op 21 juni 2016 @ 16:56:

Bij ons komt 1 salaris binnen.

3 kinderen

Sinds kort zijn onze enige grote uitgaven de hypotheek van ons nieuwbouw huis en de huur van appartement.

Verder wat water, electriciteitskosten

Mobiel abonnementen

Ziektekosten

Overige verzekeringen.

Sparen per kind 1000 en zelf sparen/beleggen we ook goed

Boodschappen eigenlijk nooit precies per maand uitgerekend maar zal iets meer zijn dan gemiddeld aangezien wij wel kopen bij speciaalzaken zoals kaasboer, keurslager, wijnboetieks.

Geen schulden verder



Dus jullie sparen 3000 euro per maand voor de kinderen? En ook nog voor jezelf? Op 1 salaris?!!

Das wel een heul goed salaris dan
Alle reacties Link kopieren
quote:Zalmsnipper schreef op 21 juni 2016 @ 16:36:

[...]





Dat neem jij aan. Je hebt in ieder geval een lekker positieve invloed stelling. Wrijf je dat misschien teveel op je partner af?als ze zich suf solliciteerd met een bachelor of science en een masters degree en mischien 2 0f 3 interviews heeft gehad, dan denk ik wel dat ik het bij het juiste eind heb als ik zeg, aan haar kennis ligt het niet, maar ja je zal het wel beter weten, er is geen discriminatie, nooit geweest ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven