Gezondheid alle pijlers

Kramp in been 's nachts

25-06-2008 17:26 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,



Ik heb wel eens last van hele erge krampen in mn been 's nachts. Het is altijd 's nachts eigenlijk (als ik in bed lig iig) en het komt ineens op. Het doet echt zo'n pijn! Alsof je niks meer met je been kan...Het gaat meestal wel snel ook over (aan die gedachte hou ik me vast), maar het is wel heel vervelend.

De dag daarna voel je meestal ook wel dat er 'iets' in dat been is gebeurd, soort spierpijn ofzo.

Weet iemand hoe dit komt en meerdere mensen hier wel eens last van?

(Overigens heb ik het misschien 1x in de maand hoor, maar ben benieuwd naar de oorzaak en hoe het bij anderen is).
Alle reacties Link kopieren
Meer vitamines & mineralen innemen en meer water/vocht tot je nemen





ff een stukje voor je van google gehaald :



Nachtelijke kramp wordt vooral veroorzaakt door een tekort aan zuurstof in de spier als gevolg van een vermindering van de doorbloeding in de benen. Dat dit in de zomer vaker voorkomt, heeft te maken met een afkoeling van de benen in de vroege ochtenduren, door het slapen onder een lakentje met meestal open raam. Ook het lopen op slippers,blote voeten,of schoenen met een andere inlegzool als normaal kan invloed hebben op het ontstaan van nachtelijke kramp. Op natte voeten lopen is eveneens een beruchte oorzaak.

Doordat je in bed horizontaal ligt , is de doorbloeding van de onderbenen minder dan overdag als je rechtop loopt. Als je rechtop staat of loopt helpt de zwaartekracht aan een goede doorbloeding van de onderbenen.

Kramp aan het begin van de training komt meestal door een verkeerd evenwicht in de elektrolyten of mineralen, zoals een tekort of teveel aan calcium, natrium of kalium. Een abnormaal bloedgehalte van deze mineralen zorgt wel voor het samentrekken van de spier, maar niet voor het ontspannen. Bloedonderzoek wijst dan meestal uit of er sprake is van een afwijkend mineraalgehalte.
Alle reacties Link kopieren
Kan ook komen door je schoeisel!

Ik heb het ook regelmatig als ik op mijn o, zo mooie maar eigenlijk te kleine laarzen heb gelopen. Geheid dat ik dan 'snachts kramp heb!
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn zwangerschap heb ik het een aantal keer per nacht.

Wat goed helpt is elke dag een paar slokjes van zo'n sportdrank. Blijkbaar zitten daar de vitamines/mineralen in die de kramp voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Wat extra magnesium kan ook nog wel eens helpen. Tekort aan magnesium kan spierkrampen veroorzaken. Zelf ook zwanger, nog geen kramp gehad. Soms voel ik aan het eind van de dag een soort beginnend krampachtig gevoel, dan slik ik voor het slapen een magnesiumtabletje en niets aan t handje.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij helpt bij kramp is om er meteen een koud glas tegenaan te houden. Wat ik wel een beetje raar vind, aangezien het juist door o.a. kou zou komen volgens de bron van vleermuis. Maar het helpt. Volgens anderen zou een stuk zeep onder je matras ook helpen, maar hier heb ik geen ervaring mee en lijkt me nogal onrealistisch.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ga is langs je apotheek en vraag om wat uitleg over Inhibin!

Dat gebruiken mensen bij nachtelijke spierkrampen en schijnt goed te werken!
Alle reacties Link kopieren
Kan misschien ook te maken hebben met spataderen?

Ik heb het namelijk ook en heb ook bloeduitstortingen op mijn onderbeen.
Alle reacties Link kopieren
water drinken, banaan eten (ja echt) en zorgen da tje denkens niet te strak zitten bij je voeten eind ik heb er eindelijloos last van gehad, heel veel tijdens mjin zwangerschappen
Alle reacties Link kopieren
Magnesium is idd een goede! Is mij ook aangeraden door de huisarts, omdat ik nogal vaak last heb van spierpijntjes. Het is niet helemaal weg, maar heb het idee dat het wel wat minder is.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook last van spierkramp op de meest vreemde plaatsen, kuiten,bovenbeen, tenen; argh s'nachts word je er wakker van en had soms dagen erna nòg spierpijn! Maar inderdaad, toen magnesium geslikt, en sindsdien is het oké. Ik gebruik het alleen als het echt te erg word.

het helpt trouwens ook goed bij een stijve nek of spierspanning die door stress wordt veroorzaakt.
Volg je een bijzonder dieet of zo?



Magnesium lost krampen vaak op.
Alle reacties Link kopieren
Tekort aan magnesium.
Alle reacties Link kopieren
magnesium is de oplossing hier..
Alle reacties Link kopieren
Haha, 3 tegelijk.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn moeder helpt het om een blok sunlight zeep (in een washandje) in bed te leggen. Klinkt een beetje vreemd, maar zij zweert erbij. Baat het niet dan schaadt het niet. En hé, werkt het niet dan ruikt je bedje in elk geval fris!
Alle reacties Link kopieren
mickey82 schreef op 25 juni 2008 @ 17:46:

Tijdens mijn zwangerschap heb ik het een aantal keer per nacht.

Wat goed helpt is elke dag een paar slokjes van zo'n sportdrank. Blijkbaar zitten daar de vitamines/mineralen in die de kramp voorkomen.
Ben nu 8 maanden zwanger en had er elke nacht een paar keer last van behalve de laatste dagen. En ja idd...de extran was laatst ergens in de reclame dus ik heb sportdrankjes gedronken. Zou het daar aan liggen? Dat van die sunlight heb ik ook al eens gelezen!
Alle reacties Link kopieren
Ja dan heb je waarschijnlijk magnesium binnen gekregen. Toen ik mijn kramp klacht tegen de gyn melde (ben ook zwanger) werd mij meteen magnesium in handen geduwd.
Alle reacties Link kopieren
Ann Liv,



In mijn familie zweren de oudjes er ook bij!

Ik heb het ook altijd een raar verhaal gevonden, en moest er toen ik de topictitel las meteen aan denken, en gelijk er achteraan: dat durf ik niet eens te posten...



Jij doet het dus wél, en wil ik het wel toegeven....



Perel.
Alle reacties Link kopieren
Sunlight zeep is toch 'gewone, ouderwetse zeep'?

Ik wil het ook wel eens proberen eigenlijk, maar woon in Spanje en of ze hier ook specifiek Sunlight verkopen weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft er veel last van gehad. Volgens haar ligt het aan te weinig drinken (water/thee).

Soms heeft ze het weer en dan is het voor haar eigenlijk het seintje dat ze meer moet drinken.
Alle reacties Link kopieren
Perel schreef op 25 juni 2008 @ 20:41:

Ann Liv,



In mijn familie zweren de oudjes er ook bij!

Ik heb het ook altijd een raar verhaal gevonden, en moest er toen ik de topictitel las meteen aan denken, en gelijk er achteraan: dat durf ik niet eens te posten...



Jij doet het dus wél, en wil ik het wel toegeven....



Perel.
Ik zal maar niet tegen mijn moeder zeggen dat 'andere oudjes' dit middeltje ook gebruiken tegen hun kwaaltjes. Maar dank Perel dat je me na mijn moedige eerste stap bijvalt. :-d Overigens heeft ze ook tijden rondgelopen met ik meen een kastanje in haar zak tegen aambeien. Daar zweerde ze ook bij. Nog een tikkeltje beschamender hè? Maar ik stap over de drempel en geef het jullie gewoon mee! Gelukkig heb ik trouwens beide middeltje nog niet hoeven testen. :-P
Alle reacties Link kopieren
O mijn moeder wilde trouwens ook nogal eens een biertje drinken voor het naar bed gaan. Natuurlijk heeft ze mijn advies niet opgevolgd om eens te kijken of de kramp te maken zou kunnen hebben met vochtontrekking door alcohol. Maar als jij ook geregeld alcohol drinkt voor dat je naar bed gaat zou het probleem misschien wel kunnen worden opgelost met een glas water voor het slapengaan?
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook weleens last van.

Eigenlijk meestal als ik een avondje veel alcohol heb gedronken.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor alle reacties!! :)



- Ik ben niet zwanger, dus dat zal het niet zijn ;). Wist wel idd dat je er dan meer last van kan hebben...

- Ik volg niet echt een bepaald dieet. Ik eet misschien alleen niet zoveel dat ik niet voldoende binnenkrijg?!

- Ik drink naar mijn idee voldoende water, eigenlijk heel veel. Ik sport ook veel...



Ik moet zeggen dat ik het ook wel eens vaker heb na een avondje teveel alcohol, maar soms (nu dus) ook gewoon. Vannacht had ik het weer! Dit keer aan het andere been...pff...Een vriend van me had me de tip gegeven mijn voet naar mijn gezicht te strekken zeg maar. Ik heb het echt geprobeerd, maar op dat moment kan ik helemaal niks met mn been! Alsof ie verstijfd is ofzo, doet echt zo'n zeer.

Nu heb ik in dat been erge spierpijn...Probeer maar zoveel mogelijk te rekken ;).

Ik ga proberen meer water/thee te drinken voor het magnesium misschien. Van dat zeep geloof ik best, maar eerlijk gezegd niet zoveel zin om dat al uit te proberen.. :$.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven