Gezondheid alle pijlers

Tips huisarts vermoeden endometriose

23-11-2023 09:51 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb straks een afspraak met mijn huisarts. Ik wil graag een doorverwijzing naar de gyneacoloog omdat ik vermoed endometriose te hebben.
Nu ben ik een tijd terug ook geweest voor mijn menstruatieklachten en werd ik niet bijzonder serieus genomen ("tja mevrouw, het hoort erbij"). Toen ik kon benoemen hoeveel ml ik per maand verloor heb ik dan toch tranexaminezuur voorgeschreven gekregen, (dit overigens nooit gebruikt aangezien ik kort na dat gesprek zwanger ben geworden en sindsdien borstvoeding geef), voor de pijn moest ik gewoon nsaid's blijven slikken.

Dit keer ga ik wel naar een andere huisarts. Ben er een beetje klaar mee, heb al mijn hele leven bizar zware, zeer frequente en pijnlijke menstruaties. Na de bevalling zijn ze ook meteen weer op gang gekomen, en het viel enorm mee. Slechts 3 dagen, geen pijn, bloedverlies prima te doen. Maar elke menstruatie wordt weer erger, ik zit nu weer op 6 dagen, van tevoren al wat bloedverlies. Het loopt er gestaag uit op de eerste twee dagen. Die dagen ook veel pijn, dof, uitstralend in heel mijn onderbuik, rug en benen. Daarnaast wee achtig. Misselijk van de pijn en kan niet goed functioneren.

Kortom, ik wil me dit keer niet laten afschepen en gewoon een doorverwijzing. Wie heeft er tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
je kunt ook zonder verwijzing van je huisarts
dan moet je alleen het consult bij de gynaecoloog zelf betalen.

Dat kun je wellicht gebruiken, als deze arts ook een eikel blijkt te zijn?

Is het een man of een vrouw?? Mijn ervaring met vrouwelijke artsen is tot nu toe, echt 100% heel fijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Tips? Tsja, gewoon een doorverwijzing vragen? En laten weten dat je nu goed uitgezocht wil hebben wat er aan de hand is en niet wil aanmodderen met medicatie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou vooral benoemen dat je denkt aan endometriose. Dan zal de huisarts waarschijnlijk vragen waarom je daar aan denkt. Dan kun je met argumenten komen en aangeven wat je allemaal al hebt geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-11-2023 09:56
je kunt ook zonder verwijzing van je huisarts
dan moet je alleen het consult bij de gynaecoloog zelf betalen.

Dat kun je wellicht gebruiken, als deze arts ook een eikel blijkt te zijn?

Is het een man of een vrouw?? Mijn ervaring met vrouwelijke artsen is tot nu toe, echt 100% heel fijn!
Het is een vrouw, maar dat was de vorige ook :facepalm:
Al is de arts waar ik nu naartoe ga mijn vaste arts en die vind ik wel heel fijn.
Zelf betalen is altijd nog een optie, al vind ik dat eigenlijk van de zotte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honingbij_ schreef:
23-11-2023 10:06
Tips? Tsja, gewoon een doorverwijzing vragen? En laten weten dat je nu goed uitgezocht wil hebben wat er aan de hand is en niet wil aanmodderen met medicatie?
Dat heb ik de vorige keer ook gedaan natuurlijk. Helaas worden 'vrouwenklachten' vaak afgedaan met 'hoort erbij', of het nu menstruatie of overgang betreft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
23-11-2023 10:10
Ik zou vooral benoemen dat je denkt aan endometriose. Dan zal de huisarts waarschijnlijk vragen waarom je daar aan denkt. Dan kun je met argumenten komen en aangeven wat je allemaal al hebt geprobeerd.
Ja ga ik ook doen. Andere mogelijke oorzaken waren waarschijnlijk wel tijdens de zwangerschap naar voren gekomen.

Ik wil vooral uitsluitsel omdat ik ivm forse bijwerkingen geen hormonale anticonceptie meer wil gebruiken. Maar als er sprake is van endometriose verandert er toch weer een hoop en zou ik het misschien toch wel doen om de endometriosehaarden onder controle te houden (zeker omdat we misschien nog een tweede.kindje willen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-11-2023 09:56
je kunt ook zonder verwijzing van je huisarts
dan moet je alleen het consult bij de gynaecoloog zelf betalen.

Dat kun je wellicht gebruiken, als deze arts ook een eikel blijkt te zijn?

Is het een man of een vrouw?? Mijn ervaring met vrouwelijke artsen is tot nu toe, echt 100% heel fijn!
Dat kan in theorie, maar in de praktijk krijg je dan gewoon geen afspraak. Vroeger kon je dan zeggen dat je de verwijsbrief vergeten was, maar nu gaat het allemaal via zorgportalen.

Maar dit terzijde. Zeg gewoon dat je een doorverwijzing wilt omdat je endometriose wilt laten uitsluiten. Dan kom je redelijker over dan als je uitdraagt ‘ik heb op internet gekeken en ik heb zekerweten endometriose, ik weet het beter dan jij!’ Gechargeerd dan hè.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien inlezen in wat er over endometriose in het NHS staat?
Ik ben niet heel erg bekend met endometriose maar het klinkt als iets wat huisartsen nog wel eens wegwuiven.

Mijn ervaring is overigens wel dat mannelijke huisartsen veel meegaander zijn met vrouwen problemen dan vrouwen. Ik heb echt heel makkelijk een doorverwijzing kunnen krijgen toen ik toevallig even een ander waarnemend huisarts had voor de gynaecoloog.
Alle reacties Link kopieren Quote
oneenietweer schreef:
23-11-2023 10:33
Dat kan in theorie, maar in de praktijk krijg je dan gewoon geen afspraak. Vroeger kon je dan zeggen dat je de verwijsbrief vergeten was, maar nu gaat het allemaal via zorgportalen.

Maar dit terzijde. Zeg gewoon dat je een doorverwijzing wilt omdat je endometriose wilt laten uitsluiten. Dan kom je redelijker over dan als je uitdraagt ‘ik heb op internet gekeken en ik heb zekerweten endometriose, ik weet het beter dan jij!’ Gechargeerd dan hè.
Ik denk dat dit best vaak voorkomt :hihi:

Het zal ook allemaal wel loslopen waarschijnlijk. Merk dat ik bang ben dat ik niet serieus genomen word (nogal wat slechte ervaringen op dat vlak in de zorg, maar dan in de ggz, wat nogal traumatiserend was). Dat zal zeker meespelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat Mayflower ook al zegt: huisartsenrichtlijn opzoeken. En dan alle symptomen opnoemen die daarin staan (alleen als je die hebt natuurlijk). Artsen werken heel erg volgens protocol, je moet de juiste vinkjes hebben.

Is ook mijn ervaring dat vrouwelijke artsen veel wegwuiveriger zijn dan mannelijke artsen. Of dat dan vrouwelijke artsen zijn die zelf nergens last van hebben, of die zelf elke maand in foetushouding op de badkamervloer liggen en dat normaal vinden, geen idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.endometriose.nl
heeft ook een test, als je minimaal 3x JA antwoord, is nader onderzoek al van belang
Zij geven als tip een menstruatie dagboek bijhouden, misschien is dat nog een idee? Als i het maar om de huisarts mee om de oren te meppen?
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
23-11-2023 10:24
Dat heb ik de vorige keer ook gedaan natuurlijk. Helaas worden 'vrouwenklachten' vaak afgedaan met 'hoort erbij', of het nu menstruatie of overgang betreft.
Niet laten afschepen dan. Ik zou zeggen dat je endometriose graag uitgesloten wil hebben en dat een huisarts dat op basis van jouw verhaal alleen niet kan. En dat mocht er geen endometriose uitkomen, dat je dan graag terugkomt bij hem/haar en het er verder uit wil hebben, maar eerst verder onderzoek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb net even snel in de richtlijnen voor je gekeken, want ik wilde je dat ook al voorstellen, maar heel veel meer dan "neem maar een warme kruik, of anders paracetamol" staat er niet echt in....
Alle reacties Link kopieren Quote
oneenietweer schreef:
23-11-2023 10:33
Dat kan in theorie, maar in de praktijk krijg je dan gewoon geen afspraak. Vroeger kon je dan zeggen dat je de verwijsbrief vergeten was, maar nu gaat het allemaal via zorgportalen.

Nee hoor, er zijn ook klinieken waar je tegen betaling terecht kunt zonder verwijzing. Maar dan moet je het niet zoeken in bijvoorbeeld een ziekenhuis.

Als ik bij mijn laatste bezoek aan de huisarts geen verwijzing zou hebben gekregen, dan had ik dat ook gedaan. Ik had vooraf al uitgezocht waar ik dan terecht zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
kweepeer schreef:
23-11-2023 10:45
Wat Mayflower ook al zegt: huisartsenrichtlijn opzoeken. En dan alle symptomen opnoemen die daarin staan (alleen als je die hebt natuurlijk). Artsen werken heel erg volgens protocol, je moet de juiste vinkjes hebben.
Er is geen nhg standaard emdometriose. Wel een nhg standaard dysmenorroe, waar je weinig mee kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
23-11-2023 11:15
Er is geen nhg standaard emdometriose. Wel een nhg standaard dysmenorroe, waar je weinig mee kan.
Er is wel een duidelijke NVOG richtlijn, waarin staat dat je bij hevig menstrueel bloedverlies en dysmenorrhoe kan denken aan endometriose. En dat in zo'n geval een transvaginale echo en uitvoerig lichamelijk onderzoek geïndiceerd is om endometriose op te sporen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het wordt afgewimpeld zou ik iets zeggen als 'normale klachten horen er bij, elke maand zulke ernstige klachten niet.' en dat blijven herhalen bij tegen 'argumenten'
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-11-2023 10:49
https://www.endometriose.nl
heeft ook een test, als je minimaal 3x JA antwoord, is nader onderzoek al van belang
Zij geven als tip een menstruatie dagboek bijhouden, misschien is dat nog een idee? Als i het maar om de huisarts mee om de oren te meppen?
Ik heb dus 6x ja. Deze neem ik mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
23-11-2023 11:33
Als het wordt afgewimpeld zou ik iets zeggen als 'normale klachten horen er bij, elke maand zulke ernstige klachten niet.' en dat blijven herhalen bij tegen 'argumenten'
Idd, zulke heftige klachten zijn minimaal indicatie om e.e.a uit te sluiten toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Honingbij_ schreef:
23-11-2023 11:22
Er is wel een duidelijke NVOG richtlijn, waarin staat dat je bij hevig menstrueel bloedverlies en dysmenorrhoe kan denken aan endometriose. En dat in zo'n geval een transvaginale echo en uitvoerig lichamelijk onderzoek geïndiceerd is om endometriose op te sporen.
Dat is een richtlijn van/voor gynaecologen. Daarvoor moet je eerst voorbij de huisarts zien te komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
verschrikkelijk, dat je je zo moet wapenen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Neem anders iemand mee die het voor je op kan nemen als je niet serieus genomen voelt of dichtslaat. Hier helaas ook 22 jaar moeten wachten op een diagnose na meerdere bezoeken aan diverse huisartsen en ziekenhuizen. Ook met een echo is niet zomaar alles te zien, dus kans bestaat dat je dan weer afgewimpeld wordt.

Zoek vast uit naar welk ziekenhuis of welke gyn je doorverwezen wil worden. Niet elke gynaecoloog heeft hier voldoende verstand van (helaas).

Op de website van de endometriosestichting staat een hele lange vragenlijst die je vast kan uitprinten en beantwoorden. Dan hoef je er ter plekke niet meer over na te denken en de kans is groot dat er veel meer klachten zijn dan alleen bij de menstruatie.

Heel veel sterkte met je strijd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
23-11-2023 11:46
Dat is een richtlijn van/voor gynaecologen. Daarvoor moet je eerst voorbij de huisarts zien te komen.
Ja, dat is duidelijk ;-D . Het punt is dat TO dit dus als argumenten kan gebruiken waarom ze doorverwezen moet worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
De vraag is overigens wel ook een beetje, TO, wat je met de diagnose wil.
De behandeling bestaat uit pijnstillers, hormonen om de cyclus te onderdrukken en de groei van endometriose te voorkomen, en in hele ernstige gevallen, een operatie.
Als jij bijvoorbeeld niet aan de hormonen wil (geen idee hoor, puur een aanname), dan kan het zijn dat een gynaecoloog niet zoveel toe te voegen heeft aan het behandelplan dat een huisarts ook kan opstellen.
Niet gezegd dat je dus niet voor een doorverwijzing moet gaan, maar hou daar wel rekening mee.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven