NL land met hoogste babysterftecijfer

14-03-2010 11:35 371 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren in NOVA: NL heeft een ontzettend hoog babysterftecijfer in vergelijking met andere europese landen. Ik ben me ervan bewust dat in dergelijke reportages vooral de gevallen worden toegelicht waarbij het fout is gegaan, maar ik had niet gedacht dat nederlandse ziekenhuizen niet goed genoeg presteren op het gebied van verloskunde. Het gros van de nederlandse ziekenhuizen heeft buiten kantoortijden niet standaard een gynaecoloog of verloskundige in huis, waardoor zwangere vrouwen die op het punt staan om te bevallen soms lang op medische hulp moeten wachten. Daardoor zijn in de afgelopen jaren baby's gestorven, terwijl dat niet had gehoeven.



Nu ik me zelf meer met dit onderwerp bezighoud (want: kinderwens) schrok ik er best wel van. Door een erfelijke aandoening zou ik in het ziekenhuis moeten bevallen en mocht dat dan om 3 uur 's nachts zijn, dan betekent dat dus in veel gevallen dat er niet direct deskundige hulp voorhanden is. Voor mij is dat een reden om op zoek te gaan naar een ziekenhuis waar wel 24 uur per dag een gyneacoloog rondloopt. Hoe zien jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:AlettaJacobs schreef op 15 maart 2010 @ 09:09:

[...]





Duhh, natuurlijk willen ze dat. Dat zorgt immers voor een betere band met die kies
quote:Liv schreef op 15 maart 2010 @ 08:57:

[...]





Het punt is dat een bevalling best vaak níet gezond verloopt. En daar heeft een vk nou weer net níet voor gestudeerd.



En de juiste/sterkere middelen niet voor om in te grijpen, de situatie op te lossen.



Wat dacht je bijvoorbeeld van zo'n aspirator, om de longetjes leeg te zuigen? De verloskundige heeft heus wel zo'n ding bij haar en kan en zal die ook gebruiken. Maar als de longetjes écht vol zitten heb je meer kracht nodig dan dat basis-ding van de VK kan bieden. In de verloskamer van het ziekenhuis staat standaard de 'grote-automatische' versie van dat apparaat. Die zuigt met grote kracht alles uit de longen en daarna kan je kindje gezond huilen.



Dan nog de zorg voor de moeder.



Ik vond mijn beide bevallingen goed te doen, geen feestje, maar te doen. Maar... mijn ijzergehalte is laag en mijn bloedstolling is (blijkbaar) slecht. Bovendien heb ik beide keren véél bloed verloren bij de bevalling. De verlsokundige heeft voor dit soort gevallen heus wel een aantal spuitjes bij haar om je een beetje op te lappen. Maar in het ziekenhuis, wederom, hebben ze de 'grote' middelen om je er bovenop te helpen.



Ik ben géén voorstander voor zomaar allerlei ingrepen/hulpmiddelen toe te passen. Ik heb bovendien een heilig vertrouwen in mijn verloskundige, en met haar wil ik deze derde bevalling doen. Maar dan wel in in ziekenhuis... En ja, ik moet daarvoor zelf een deel bijbetalen. Maar ik ga nog zoveel moeten betalen voor deze kleine. In vergelijking met een brommertje of autorijbewijs stellen de kosten voor een ziekenhuisbevalling niets voor
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 14 maart 2010 @ 16:49:

[...]





Tja en als er geen aneasthesist of gyn in huis was op dat moment, had het kindje het ook niet gered.Dat klopt, maar dan hoef je dat jezelf in ieder geval niet te verwijten. En dit is ook de reden dat ik zo blij ben in een ziekenhuis te bevallen waar wel 24 uur per dag een team paraat staat. Vanaf 2012 is het in elk ziekenhuis verplicht gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aapjeopeenstokje schreef op 15 maart 2010 @ 09:34:

[...]





En de juiste/sterkere middelen niet voor om in te grijpen, de situatie op te lossen.



Wat dacht je bijvoorbeeld van zo'n aspirator, om de longetjes leeg te zuigen? De verloskundige heeft heus wel zo'n ding bij haar en kan en zal die ook gebruiken. Maar als de longetjes écht vol zitten heb je meer kracht nodig dan dat basis-ding van de VK kan bieden. In de verloskamer van het ziekenhuis staat standaard de 'grote-automatische' versie van dat apparaat. Die zuigt met grote kracht alles uit de longen en daarna kan je kindje gezond huilen.



Dan nog de zorg voor de moeder.



Ik vond mijn beide bevallingen goed te doen, geen feestje, maar te doen. Maar... mijn ijzergehalte is laag en mijn bloedstolling is (blijkbaar) slecht. Bovendien heb ik beide keren véél bloed verloren bij de bevalling. De verlsokundige heeft voor dit soort gevallen heus wel een aantal spuitjes bij haar om je een beetje op te lappen. Maar in het ziekenhuis, wederom, hebben ze de 'grote' middelen om je er bovenop te helpen.



Ik ben géén voorstander voor zomaar allerlei ingrepen/hulpmiddelen toe te passen. Ik heb bovendien een heilig vertrouwen in mijn verloskundige, en met haar wil ik deze derde bevalling doen. Maar dan wel in in ziekenhuis... En ja, ik moet daarvoor zelf een deel bijbetalen. Maar ik ga nog zoveel moeten betalen voor deze kleine. In vergelijking met een brommertje of autorijbewijs stellen de kosten voor een ziekenhuisbevalling niets voor Maar aapjeopeenstokje, wanneer je veel bloed verloren bent bij de vorige bevallingen ís dat een medische indicatie voor bevallen in het ziekenhuis. Ik heb bij de 2e (en 3e) bevalling ook veel bloed verloren en mocht na de 2e bevalling dus alleen nog maar in het ziekenhuis bevallen. Ik hoefde, omdat het dus medische indicatie was, niks bij te betalen. Ik zou het even checken als ik jou was.
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
quote:TessTan schreef op 15 maart 2010 @ 10:19:

[...]





Dat klopt, maar dan hoef je dat jezelf in ieder geval niet te verwijten. En dit is ook de reden dat ik zo blij ben in een ziekenhuis te bevallen waar wel 24 uur per dag een team paraat staat. Vanaf 2012 is het in elk ziekenhuis verplicht gelukkig.hehe, eindelijk
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
quote:Liv schreef op 15 maart 2010 @ 08:57:

[...]





Het punt is dat een bevalling best vaak níet gezond verloopt. En daar heeft een vk nou weer net níet voor gestudeerd.Daarvoor is het ziekenhuis, dat was al lang zo, en in deze geen discussiepunt.
quote:Zoey_ schreef op 15 maart 2010 @ 12:35:

[...]



Daarvoor is het ziekenhuis, dat was al lang zo, en in deze geen discussiepunt.



Natuurlijk is dat wel een discussiepunt. Hoe weet je nu van te voren hoe een bevalling gaat verlopen?



Niemand reserveert complicaties van te voren
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens ook dat er 24 uur een team paraat moet staan in het ziekenhuis.
Crini, nooit bij stilgestaan de de vk ook niet denk ik? Ik zal het bij het volgende bezoek ter sprake brengen. Dankjewel!



Eerste bevalling is trouwens gedaan door een ander en die vond niet dat ik teveel bloed verloren was. Vandaar dat ik nr 2 ook 'gewoon' thuis kon doen. Maar goed, ook zonder dit probleem zou ik voor een poliklinische bevalling gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pas 9,5 weken zwanger, dus ik heb misschien nog niet echt 'recht van spreken' aangezien ik nog nooit bevallen ben, maar als ik heel eerlijk ben, vind ik de manier waarop het in Nederland gaat wel een beetje middeleeuws overkomen. We moeten allemaal maar thuis bevallen, omdat een zwangerschap geen ziekte is, maar ondertussen moet 50% van de vrouwen die thuis bevalt alsnog naar het ziekenhuis vervoerd worden. En ik kan me zo voorstellen dat dat met flinke weeën geen pretje is. Als er bovendien wat mis gaat, is de verloskundige ook lang niet altijd bij machte om zoiets adequaat op te vangen, hoe goed opgeleid ze ook is.



Ook is het zo dat er bijna geen enkel ander land is waar men zwangere vrouwen tot twee weken overtijd laat doorlopen, omdat een bevalling zo nodig 'natuurlijk' op gang moet komen. De meeste baby's overlijden juist in die periode en toch wordt er hardnekkig vastgehouden aan het idee dat tot 42 weken doorlopen heel normaal is.



Ook vind ik het opvallend dat je in het buitenland veel vaker gecontroleerd wordt. Hier mag je pas tussen de acht en tien weken voor het eerst naar de verloskundige, terwijl je in de meeste andere landen al veel sneller gecontroleerd en geïnformeerd wordt. Ik ken genoeg verhalen van vrouwen die pas met 12 weken hun eerste echo kregen en toen te horen kregen dat het vruchtje al met zeven weken overleden was. Sorry hoor, maar dat is toch gewoon vreemd? Toen ik vorige week voor het eerst naar de verloskundige mocht, bleek dat ze daar geen echo apparaat hadden en dat ik apart een afspraak moest maken met een 'echo centrum'. Toen ik daar naar toe belde, wilden ze me eerst pas met 11,5 weken laten komen. Pas na aandringen van mij, dat ik dat echt te laat vind, kan ik nu morgenochtend komen (met ongeveer 9,5 weken zwangerschap). Ik vind dat opmerkelijk.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
quote:TessTan schreef op 15 maart 2010 @ 10:19:

[...]



En dit is ook de reden dat ik zo blij ben in een ziekenhuis te bevallen waar wel 24 uur per dag een team paraat staat. Vanaf 2012 is het in elk ziekenhuis verplicht gelukkig.Tja maar datzelfde team is natuurlijk niet alleen aan het wachten tot het tijdens jouw bevalling nodig zou zijn; er zijn natuurlijk altijd meerdere vrouwen die op hetzelfde moment liggen te bevallen. Zal je net zien dat ze met een andere spoedbevalling bezig zijn op het moment dat jij ze nodig hebt. Kortom, een keiharde garantie dat alles goed zal gaan, heb je ook in dat geval helaas niet.
quote:Mamasu schreef op 15 maart 2010 @ 13:26:

[...]





Kortom, een keiharde garantie dat alles goed zal gaan, heb je ook in dat geval helaas niet.



Nee, dat heb je zeker niet! Maar je kan wel je kansen vergroten door op de juiste plaats te zijn (ziekenhuis dus).





Chryssa, ben het verder volledig eens met jou posting. Ik stond er de eerste zwangerschap nog wat 'hollandser' in maar ben ondertussen ouder (en wijzer ) Kan er gewoon niet bij dat zoveel dingen die in het buitenland wél standaard zijn, in NL van tafel worden geschoven als niet belangrijk. De hele wereld is gek behalve Nederland?



Een tussenweg lijkt er niet te zijn? Medische vooruitgang gemend met wat nuchterheid en keuzevrijheid?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoey_ schreef op 15 maart 2010 @ 12:35:

[...]





Daarvoor is het ziekenhuis, dat was al lang zo, en in deze geen discussiepunt.Je begint daar vaak niet. Bij mij ging het thuis al mis. En de vk had dat behoorlijk fout ingeschat. Dus wel degelijk een discussiepunt lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoey_ schreef op 15 maart 2010 @ 07:26:

[...]





Vreemd dat ik jou dat moet uitleggen, ik neem aan dat je Nederlandse bent.





In CH, waar jij woont, liggen bijvoorbeeld de woonlasten 2 x zo hoog. Das waar, maar de belasting is de helft en de inkomens liggen hoger.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aapjeopeenstokje schreef op 15 maart 2010 @ 13:55:

[...]

Chryssa, ben het verder volledig eens met jou posting. Ik stond er de eerste zwangerschap nog wat 'hollandser' in maar ben ondertussen ouder (en wijzer ) Kan er gewoon niet bij dat zoveel dingen die in het buitenland wél standaard zijn, in NL van tafel worden geschoven als niet belangrijk. De hele wereld is gek behalve Nederland?



Een tussenweg lijkt er niet te zijn? Medische vooruitgang gemend met wat nuchterheid en keuzevrijheid?



Ja, dat vind ik dus ook raar. De hele wereld kijkt met stijgende verbazing naar Nederland, waar ze vrouwen nog steeds rustig 48 uur pijn laten lijden en maar moeilijk blijven doen over verdoving, waar vrouwen maar sporadisch gecontroleerd worden en waar de prenatale screening relatief minimaal is, en toch blijven ze hier stug volhouden. Vrouwen in het buitenland vinden de manier waarop wij in Nederland bevallen 'barbaars' en ik ben geneigd ze daar enigszins gelijk te geven. Ik hoef heus niet direct platgespoten te worden bij de eerste wee, maar als het allemaal erg lang gaat duren vind ik toch wel dat het normaal moet zijn om pijnbestrijding te krijgen.



En waarom krijgen vrouwen in Nederland maar zo weinig echo's? Onderzoek toont aan dat afwijkingen in het buitenland veel sneller en vaker worden opgespoord, omdat er meer echo's gedaan worden. Mocht dan blijken dat zo'n afwijking onverenigbaar is met het leven, dan wordt de zwangerschap afgebroken. In Nederland gebeurt het nog relatief vaak dat een afwijking pas bij de geboorte aan het licht komt en dat het kindje dan direct, of na een korte periode, komt te overlijden.



Je hoeft natuurlijk niet direct paranoia te worden als je zwanger bent en voor iedere scheet bij de verloskundige of de dokter op de stoep te staan, maar een beetje meer (preventieve) controle kan toch gewoon geen kwaad?



Mijn man en ik verhuizen over een ruime maand naar Amerika, dus als alles goed gaat, zal ik daar het grootste deel van mijn zwangerschap doorlopen en ook bevallen. Ik weet wel dat ik daar echt niet hoef te beginnen over thuis bevallen. En daar ben ik blij mee. Ik ben overigens bepaald geen fan van het Amerikaanse zorgsysteem, maar ik ben wel blij dat ze daar niet zo'n calvinistische houding hebben t.o.v. zwangerschap en bevallen. Ze laten me daar echt niet overtijd lopen en mocht ik pijnbestrijding willen, dan wordt daar ook niet moeilijk over gedaan. Vind ik toch wel een geruststellende gedachte.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mamasu schreef op 15 maart 2010 @ 13:26:

Tja maar datzelfde team is natuurlijk niet alleen aan het wachten tot het tijdens jouw bevalling nodig zou zijn; er zijn natuurlijk altijd meerdere vrouwen die op hetzelfde moment liggen te bevallen. Zal je net zien dat ze met een andere spoedbevalling bezig zijn op het moment dat jij ze nodig hebt. Kortom, een keiharde garantie dat alles goed zal gaan, heb je ook in dat geval helaas niet.Helaas heb je nooit een keiharde garantie dat alles goed gaat... Al staan er vijf teams klaar, als die allemaal net bezig zijn op het moment dat jij ze nodig hebt heb je pech.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan ik me voorstellen Chryssa. Mijn gynaecoloog stond trouwens ook met zijn oren te klapperen toen ik vertelde dat je in NL niet altijd een ruggeprik kan krijgen en dat het heel normaal is om nog tot 42 weken zwanger door te lopen. Vond hij echt onverantwoord. Hij legde me uit waarom en hij had echt wel een punt.
Alle reacties Link kopieren
quote:

Liv schreef op 15 maart 2010 @ 08:57:

[...]





Het punt is dat een bevalling best vaak níet gezond verloopt. En daar heeft een vk nou weer net níet voor gestudeerd.



Dat heeft ze dus wél.quote:Aapjeopeenstokje schreef op 15 maart 2010 @ 09:34:

[...]





En de juiste/sterkere middelen niet voor om in te grijpen, de situatie op te lossen.



Wat dacht je bijvoorbeeld van zo'n aspirator, om de longetjes leeg te zuigen? De verloskundige heeft heus wel zo'n ding bij haar en kan en zal die ook gebruiken. Maar als de longetjes écht vol zitten heb je meer kracht nodig dan dat basis-ding van de VK kan bieden. In de verloskamer van het ziekenhuis staat standaard de 'grote-automatische' versie van dat apparaat. Die zuigt met grote kracht alles uit de longen en daarna kan je kindje gezond huilen.

Het enige verschil tussen het apparaat en het handmatige is dat het apparaat met 1 hand te bedienen is. De kracht is gelijk.

Je kunt nou eenmaal geen grote kracht gebruiken bij zo'n kleintje

Dan nog de zorg voor de moeder.



Ik vond mijn beide bevallingen goed te doen, geen feestje, maar te doen. Maar... mijn ijzergehalte is laag en mijn bloedstolling is (blijkbaar) slecht. Bovendien heb ik beide keren véél bloed verloren bij de bevalling. De verlsokundige heeft voor dit soort gevallen heus wel een aantal spuitjes bij haar om je een beetje op te lappen. Maar in het ziekenhuis, wederom, hebben ze de 'grote' middelen om je er bovenop te helpen.

De middelen zijn precies hetzelfde (syntocinon/misopristol/etc). Het enige verschil is dat je daar nog naar OK kan gaan, maar daar ga je op hetzelfde moment naar toe als wanneer je thuis begint.



Ik ben géén voorstander voor zomaar allerlei ingrepen/hulpmiddelen toe te passen. Ik heb bovendien een heilig vertrouwen in mijn verloskundige, en met haar wil ik deze derde bevalling doen. Maar dan wel in in ziekenhuis... En ja, ik moet daarvoor zelf een deel bijbetalen. Maar ik ga nog zoveel moeten betalen voor deze kleine. In vergelijking met een brommertje of autorijbewijs stellen de kosten voor een ziekenhuisbevalling niets voor Kinderen kosten al geld vanaf het moment dat je zwanger raakt
Alle reacties Link kopieren
quote:Aapjeopeenstokje schreef op 15 maart 2010 @ 12:44:

Crini, nooit bij stilgestaan de de vk ook niet denk ik? Ik zal het bij het volgende bezoek ter sprake brengen. Dankjewel!



Eerste bevalling is trouwens gedaan door een ander en die vond niet dat ik teveel bloed verloren was. Vandaar dat ik nr 2 ook 'gewoon' thuis kon doen. Maar goed, ook zonder dit probleem zou ik voor een poliklinische bevalling gaan.Misschien is hetgeen dat jij veel bloed vindt in de medische wereld niet zo veel?
quote:calvijn1 schreef op 14 maart 2010 @ 22:45:

[...]





Nee, geen ziekte, maar wel gevaarlijk voor moeder én kindEen normale bevalling is niet per definitie gevaarlijk.
quote:Chryssa schreef op 15 maart 2010 @ 13:09:

Ik ben pas 9,5 weken zwanger, dus ik heb misschien nog niet echt 'recht van spreken' aangezien ik nog nooit bevallen ben, maar als ik heel eerlijk ben, vind ik de manier waarop het in Nederland gaat wel een beetje middeleeuws overkomen. We moeten allemaal maar thuis bevallen, omdat een zwangerschap geen ziekte is, maar ondertussen moet 50% van de vrouwen die thuis bevalt alsnog naar het ziekenhuis vervoerd worden. En ik kan me zo voorstellen dat dat met flinke weeën geen pretje is. Als er bovendien wat mis gaat, is de verloskundige ook lang niet altijd bij machte om zoiets adequaat op te vangen, hoe goed opgeleid ze ook is.



Ook is het zo dat er bijna geen enkel ander land is waar men zwangere vrouwen tot twee weken overtijd laat doorlopen, omdat een bevalling zo nodig 'natuurlijk' op gang moet komen. De meeste baby's overlijden juist in die periode en toch wordt er hardnekkig vastgehouden aan het idee dat tot 42 weken doorlopen heel normaal is.



Ook vind ik het opvallend dat je in het buitenland veel vaker gecontroleerd wordt. Hier mag je pas tussen de acht en tien weken voor het eerst naar de verloskundige, terwijl je in de meeste andere landen al veel sneller gecontroleerd en geïnformeerd wordt. Ik ken genoeg verhalen van vrouwen die pas met 12 weken hun eerste echo kregen en toen te horen kregen dat het vruchtje al met zeven weken overleden was. Sorry hoor, maar dat is toch gewoon vreemd? Toen ik vorige week voor het eerst naar de verloskundige mocht, bleek dat ze daar geen echo apparaat hadden en dat ik apart een afspraak moest maken met een 'echo centrum'. Toen ik daar naar toe belde, wilden ze me eerst pas met 11,5 weken laten komen. Pas na aandringen van mij, dat ik dat echt te laat vind, kan ik nu morgenochtend komen (met ongeveer 9,5 weken zwangerschap). Ik vind dat opmerkelijk.



Chryssa, je gaat als je in het ziekenhuis wil bevallen ook met weeen in de auto hoor. Je mag over het algemeen niet direct bij de eerste wee komen.

En middeleeuws? Ha, gaan we weer. Geen warm water en bij kaarslicht en met de pest op de loer?



En weet je waarom die 42 weken zijn? Alles in de periode 37 - 42 weken is normaal.



Nogmaals de vraag; wie denk je dat de bevalling in een ziekenhuis doet? Juist, een verloskundige. Net of de gyn naast je bed staat. Als je pech hebt woont die ook niet om de hoek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chryssa schreef op 15 maart 2010 @ 14:50:

[...]





Mijn man en ik verhuizen over een ruime maand naar Amerika, dus als alles goed gaat, zal ik daar het grootste deel van mijn zwangerschap doorlopen en ook bevallen. Ik weet wel dat ik daar echt niet hoef te beginnen over thuis bevallen. En daar ben ik blij mee. Ik ben overigens bepaald geen fan van het Amerikaanse zorgsysteem, maar ik ben wel blij dat ze daar niet zo'n calvinistische houding hebben t.o.v. zwangerschap en bevallen. Ze laten me daar echt niet overtijd lopen en mocht ik pijnbestrijding willen, dan wordt daar ook niet moeilijk over gedaan. Vind ik toch wel een geruststellende gedachte.Heb je de cijfers van Amerika er wel eens bijgepakt? Perinatale sterfte is daar gelijk aan dat van Nederland, maternale sterfte is hoger door het aantal keizersnedes dat uitgevoerd wordt. Ik weet niet of ik daar zo gerust op zou zijn...
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 15 maart 2010 @ 18:17:

[...]





En weet je waarom die 42 weken zijn? Alles in de periode 37 - 42 weken is normaal.



Misschien wel normaal, maar niet altijd verstandig om zo lang te wachten. Zie dit topic: 42 weken zwanger is te lang
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 15 maart 2010 @ 18:17:

[...]





Chryssa, je gaat als je in het ziekenhuis wil bevallen ook met weeen in de auto hoor. Je mag over het algemeen niet direct bij de eerste wee komen.

En middeleeuws? Ha, gaan we weer. Geen warm water en bij kaarslicht en met de pest op de loer?



En weet je waarom die 42 weken zijn? Alles in de periode 37 - 42 weken is normaal.



Ja, ik vind het ook vreemd dat je in Nederland pas zo laat naar het ziekenhuis mag. En in het buitenland vinden de meeste doktoren doorlopen tot 42 weken dus helemaal niet 'normaal' en zelfs onverantwoord.



Ik vind het een beetje vreemd dat je het nu gaat hebben over 'bij kaarslicht en geen warm water'. Volgens mij is het best duidelijk dat mijn opmerking over middeleeuws een figure of speech is. Ik vraag mij gewoon af waarom sommige dingen in de meeste landen volledig normaal zijn en daar niet moeilijk over gedaan wordt, terwijl het in Nederland bijna een schande is om, in meer of mindere mate, in te grijpen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zo verontrustend dat zoveel gevoel bij zwangeren berust op verkeerde aannames. Het ziekenhuis is schoner bijvoorbeeld, huh pardon? geen plek zo smerig als een ziekenhuis. En het veilige gevoel over bevallen in amerika, zonder dat je dus blijkbaar de cijfers kent. Het idee dat je in een ziekenhuis veiliger bent omdat er dan een arts is. Bij een poliklinische bevalling heeft die arts niks met jou te maken. Het gevoel dat een verloskundige niet in staat is om in te schatten of een bevalling risico vol is, ja natuurlijk maken zij fouten en zijn er ontzettend onkundige en botte verloskundigen, net zoals in elke beroepsgroep. Maar niemand doet zoveel bevallingen als zij, ook een gyneacoloog niet. En het gevoel dat een thuisbevalling onveilig is, dat is het dus niet, daar ligt die hoge kindersterfte niet aan. Dat komt door het slechte ziekenhuis systeem in Nederland, door de hoge leeftijd, het rookgedrag van moeders, het terughoudende beleid bij vroeggeboortes etc.

En ontzettend klote dat je net 2 voorbeelden van thuisbevallingen in je omgeving hebt waarbij het misgegaan is, ik heb er 1 van een medische bevalling die door onkunde overleden is. Zegt niks natuurlijk.

Je moet daar bevallen waar jij je veilig voelt, dat is het belangrijkste. Maar dat is niet per definitie daar waar het veilig is.

En allereerst moet het belachelijke ziekenhuis systeem in Nederland veranderen. De meest zieke mensen krijgen de slechtste zorg. (namelijk snachts in acute gevallen. Niet alleen een barende vrouw is snachts slechter af, iedereen die snachts zorg nodig heeft)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven