Dilemma uitvaart

17-03-2024 23:18 167 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit met een dilemma....
We waren jarenlang heel goed bevriend met een stel. Ik was met haar ook al bevriend sinds de middelbare school en mijn man was ook al langer met deze man bevriend. Een aantal jaren geleden ben ik ziek geworden en in die periode is eigenlijk een grote breuk ontstaan in de vriendschap. Dit had meerdere redenen en die heb ik 2 of 3 keer bespreekbaar gemaakt, maar het is nooit verbeterd.
Mijn man en mijn vriendin lagen wel vaker met elkaar met elkaar wat in de clinch, maar toen mijn man in haar vakgebied aan het werk kon zonder de benodigde diploma's, (maar op ervaring en vakkennis) was er sprake van afgunst en afkeuring richting mijn man. Hierdoor en veel andere dingen is de vriendschap overgegaan en zijn we kennissen.
Het laatste jaar is er weinig contact. Nu is de moeder van de vriendin overleden. We zijn gebeld hierover, maar hebben geen kaart gehad. De uitvaart is wel openbaar.
Nu heb ik gevraagd of ze het fijn vinden of we wel of niet komen. Ik mag komen, maar mijn man niet. Haar moeder en mijn man lagen elkaar niet echt. Ik had ook weinig met die moeder eerlijk gezegd. Ik zou vooral heengaan uit fatsoen.
Maar wat moet ik nu doen? Mijn man wilde al niet heen gaan, dus dat scheelt. Maar dit heb ik nog niet verteld. Ik sta nl erg in twijfel wat te doen. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie heeft je hierover gebeld?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niet gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meelezer1972 schreef:
17-03-2024 23:18
Nu is de moeder van de vriendin overleden. We zijn gebeld hierover, maar hebben geen kaart gehad. De uitvaart is wel openbaar.
Nu heb ik gevraagd of ze het fijn vinden of we wel of niet komen. Ik mag komen, maar mijn man niet. Haar moeder en mijn man lagen elkaar niet echt. Ik had ook weinig met die moeder eerlijk gezegd. Ik zou vooral heengaan uit fatsoen.
Meestal maakt de dood alles zachter en zijn dit de momenten dat je er toch even bent als je een geschiedenis deelt.
Echter werkt fatsoen twee kanten op.
Ik vind het niet zo netjes om als jij belt om te laten weten dat je indien gewenst er wilt zijn voor hen, te zeggen dat jij wel welkom bent maar je man niet.
Ik zou een kaart sturen met mijn condoleance.
lorrelies wijzigde dit bericht op 18-03-2024 09:24
0.12% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou inderdaad ook kiezen voor een kaart ipv er heen gaan. Je geeft zelf al aan dat de vriendschap is overgegaan naar kennissen. En als ze je graag bij de uitvaart hadden gehad, had je vast een kaart ontvangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
- Jij belt haar, omdat je eventueel op de uitvaart wilt zijn. Zij geeft aan dat ze dit waardeert, maar nu wil jij eigenlijk niet meer gaan.
- Een vriendschap met jou hoeft toch niet te betekenen dat ze je man leuk vindt? Soms zijn er gewoon redenen waarom dat niet klikt. Gezien de spanningen in het verleden snap ik ook heel goed dat ze hem niet op een beladen moment als een uitvaart wil zien. Wellicht kan het tussen hen wel goed komen op termijn, maar daar is dit natuurlijk niet het moment voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou wel een rouwkaart of bloemstuk sturen, met de naam van man er ook op. Maar verder niets.

Je bent niet gevraagd en je man mag niet komen, ze zit echt niet op je te wachten qua ondersteuning of vriendschap, niet eerder en nu ook niet hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als mijn vriendin het fijn vindt als ik kom, dan kom ik
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
18-03-2024 09:39
Als mijn vriendin het fijn vindt als ik kom, dan kom ik

‘Het laatste jaar is er weinig contact’
In hoeverre is iemand dan nog een vriendin, en geen kennis?

Maar TO, je hebt gevraagd of ze wilde dat je kwam, ze vind het fijn als je er bent, je man wilde sowieso niet dus ga je alleen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Waitingforthenight schreef:
18-03-2024 09:28
- Jij belt haar, omdat je eventueel op de uitvaart wilt zijn. Zij geeft aan dat ze dit waardeert, maar nu wil jij eigenlijk niet meer gaan.
- Een vriendschap met jou hoeft toch niet te betekenen dat ze je man leuk vindt? Soms zijn er gewoon redenen waarom dat niet klikt. Gezien de spanningen in het verleden snap ik ook heel goed dat ze hem niet op een beladen moment als een uitvaart wil zien. Wellicht kan het tussen hen wel goed komen op termijn, maar daar is dit natuurlijk niet het moment voor.
Ik kan me dan weer niet voorstellen dat je dan als vriendin/kennis op zo'n moment zegt: jij bent wel welkom maar je man niet. Dat gaat een stukje verder dan TO's man niet leuk vinden, dit is keihard iemand uitsluiten en afkeuren.

Als de afkeer zo diep is, dan ben je toch gewoon solidair met je man? Zeker wanneer je jezelf al twijfels hebt over die vriendin. Normaal gesproken ben ik meer van het 'zand erover', maar dit gaat wel wat ver.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naast het wel of niet welkom zijn van TO's partner, het is geen vriendschap meer, al jaren niet, amper nog contact.

Ik zou gaan als ik denk dat het de nabestaande kan helpen, als het als steun kan voelen ect. Maar dat gevoel krijg ik helemaal niet TO's verhaal.

Denk dat de vroegere vriendin helemaal niet zo op haar zit te wachten en daarom ook zo reageert mbt de partner van TO.

Maar aan de andere kant, haar partner wilde al niet gaan en TO eigenlijk wel, misschien dan gewoon gaan?
Al denk ik dat het verder weinig steun aan die vriendin gaat brengen eerder spanning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zo'n ingewikkeld iemand al niet gevraagd hebben of ik kon komen, eigenlijk.

Als je een vraag stelt, kun je een minder prettig antwoord krijgen. Aan de andere kant, als je kennis een minder prettig antwoord geeft, moet ze er ook rekening houden dat jij dat een minder prettig antwoord vindt en helemaal niet komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vindt ze het fijn als je komt, of "mag" je komen?

In het eerste geval zou ik gaan, in het tweede geval niet. Dan zou ik het houden bij een kaart of bloemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan je niet alleen naar het condoleren gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
18-03-2024 10:13
Ik zou zo'n ingewikkeld iemand al niet gevraagd hebben of ik kon komen, eigenlijk.

Als je een vraag stelt, kun je een minder prettig antwoord krijgen. Aan de andere kant, als je kennis een minder prettig antwoord geeft, moet ze er ook rekening houden dat jij dat een minder prettig antwoord vindt en helemaal niet komt.

Eigenlijk vind ik dat als je vraagt of je kan komen en je krijgt een positief antwoord, dat je dan gewoon gaat. Als je eigenlijk niet wil gaan of er zijn voorwaarden aan verbonden, moet je het niet vragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is de reden dat je wilt gaan? Waarom vraag je of je mag komen?
Als je wilt dat het misschien nog goed komt, dan zou ik alleen gaan, en je man thuis laten. Hij wilde toch al niet.

Als het je om de moeder gaat, omdat je vroeger altijd heel goed met haar was, en zij buiten de ruzie met je ex vriendin staat, dan zou ik ook alleen gaan.

Als je er verder toch niets mee wilt dan zou ik een kaart sturen.

Je hebt het jezelf lastig gemaakt door te vragen of je mag komen.
Je ex vriendin denkt nu misschien dat je haar moeder de laatste eer wilt bewijzen, en heeft daarom ja gezegd.

Ik zou gewoon gaan. In mijn eentje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou haar niet gebeld hebben en zeker deze vraag niet gesteld hebben.
Dat een begrafenis openbaar is is voor mij geen reden om zonder uitnodiging toch te gaan, tenzij er zoiets in de rouwadvertentie staat.

Maar, jij hebt haar wel gebeld. Ik weet niet hoe het gesprek precies is gegaan. Jij vroeg of ze het fijn zou vinden als je zou komen. Als haar antwoord toen was ja dat vind ik fijn, maar laat je man thuis. Dan zou ik gaan. Als er uit het gesprek niet echt bleek dat ze het fijn vind dat je zou komen dan ga ik niet. Maar hoe moet je eigenlijk met goed fatsoen reageren op zo'n vraag? Zeker in deze ingewikkelde verdrietige tijd? Dus je had die vraag eigenlijk niet moeten stellen.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
18-03-2024 10:17
Eigenlijk vind ik dat als je vraagt of je kan komen en je krijgt een positief antwoord, dat je dan gewoon gaat. Als je eigenlijk niet wil gaan of er zijn voorwaarden aan verbonden, moet je het niet vragen.
Ja mee eens .
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
18-03-2024 10:17
Eigenlijk vind ik dat als je vraagt of je kan komen en je krijgt een positief antwoord, dat je dan gewoon gaat. Als je eigenlijk niet wil gaan of er zijn voorwaarden aan verbonden, moet je het niet vragen.
Ja, eigenlijk bedoel ik dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irrelephant schreef:
18-03-2024 10:21
Ik zou haar niet gebeld hebben en zeker deze vraag niet gesteld hebben.
We zijn gebeld staat er. Als dat door vriendin zelf is dan telt dat toch net zo zwaar als een kaart? Ik vind het een heel logische vraag in zo'n gesprek, en dan zou ik ook gaan.
En als het toch al nooit klikte tussen man en je moeder dan snap ik ook wel de keuze dat ze man er liever niet bij heeft maar jou wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
18-03-2024 10:17
Eigenlijk vind ik dat als je vraagt of je kan komen en je krijgt een positief antwoord, dat je dan gewoon gaat. Als je eigenlijk niet wil gaan of er zijn voorwaarden aan verbonden, moet je het niet vragen.
Maar dit was dus geen positief antwoord. TO stelt geen voorwaarden, ze biedt haar vriendin hun steun aan. Het is die vriendin die voorwaarden stelt in wat eigenlijk niet veel meer is dan een welwillend beleefdheidstelefoontje: jij wel, maar hij niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
18-03-2024 10:36
We zijn gebeld staat er. Als dat door vriendin zelf is dan telt dat toch net zo zwaar als een kaart? Ik vind het een heel logische vraag in zo'n gesprek, en dan zou ik ook gaan.
En als het toch al nooit klikte tussen man en je moeder dan snap ik ook wel de keuze dat ze man er liever niet bij heeft maar jou wel.

Vind ik niet. Ik heb heel veel mensen gebeld om het overlijden te melden (zodat mensen weten wat er was gebeurd), maar die hebben geen kaart gekregen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
18-03-2024 10:38
Maar dit was dus geen positief antwoord. TO stelt geen voorwaarden, ze biedt haar vriendin hun steun aan. Het is die vriendin die voorwaarden stelt in wat eigenlijk niet veel meer is dan een welwillend beleefdheidstelefoontje: jij wel, maar hij niet.

Ze heeft toch "ja" gezegd, dat is toch een positief antwoord? En ik vind dat de vriendin/kennis zelf mag bepalen wie ze op die uitvaart wil hebben, het is tenslotte haar moeder. TO is vervolgens degene die voorwaarden stelt aan haar komst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
18-03-2024 10:38
Maar dit was dus geen positief antwoord. TO stelt geen voorwaarden, ze biedt haar vriendin hun steun aan. Het is die vriendin die voorwaarden stelt in wat eigenlijk niet veel meer is dan een welwillend beleefdheidstelefoontje: jij wel, maar hij niet.
Eens, en er wordt ook gezegd: je mag komen. Dat klinkt niet of zij er echt op zit te wachten. Meer als: als je de behoefte voelt om afscheid te nemen mag je komen, maar zo niet, even goede vrienden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
18-03-2024 10:42
Ze heeft toch "ja" gezegd, dat is toch een positief antwoord? En ik vind dat de vriendin/kennis zelf mag bepalen wie ze op die uitvaart wil hebben, het is tenslotte haar moeder. TO is vervolgens degene die voorwaarden stelt aan haar komst.
Lezen we dezelfde OP? TO vraagt of 'ze het fijn vindt ofwe wel of niet komen'. Het antwoord daarop was geen onvoorwaardelijke 'ja'.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven