Airbnb, leuk of heel erg fout?

20-04-2017 12:25 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic wees ik al op Arjen Lubach en hoe hij Airbnb met de grond gelijk maakt, wat op zich niet heel verbazend meer hoeft te zijn nu telkens duidelijker wordt wat een stel geldwolven het zijn, die geen jota geven om de vele overlast en kapotte binnensteden die ze wereldwijd veroorzaken.

https://www.businessinsid ... k-moet-boeken-via-airbnb/



(edit) Op advies van Z-U-S ook de hele - schokkende en goede - documentaire: https://www.vpro.nl/progr ... 16-2017/slapend-rijk.html



Hoe is jullie mening over Airbnb?



Zelf moet ik bekennen dat ik in al mijn onwetende onschuld in de afgelopen jaren ook redelijk wat Airbnb-appartementjes heb gehuurd tijdens vakanties in Spanje, Portugal, Duitsland... Leuk, 'living like a local', met een keuken, eettafel, bankstel, wasmachine, wifi, midden in een leuke wijk zitten, meer privacy, en vaak nog goedkoper dan een hotel ook. Ik heb er echt van genoten.

Niet goed beseffende wat ik mede veroorzaak: grotere woningnood voor de 'locals', absurde huizenprijzen, compleet veranderende , zielloze binnensteden.



Maar ik krijg er nu toch wel een erg zure bijsmaak van. Ook vóór Airbnb was de huizenmarkt in Amsterdam al dramatisch, nu alleen maar erger. Vrienden van mij die samenwonen in een klein hokje, of van wie de relatie uit is, kunnen met geen mogelijkheid passende woonruimte vinden, of ze moeten helemaal de stad uit. Opgroeiende kinderen zijn gedwongen thuis te blijven wonen of de stad uit te gaan. Door die absurde huizenprijzen en doordat zoveel huurwoningen illegaal aan toeristen worden verhuurd i.p.v. aan studenten enzo, heel makkelijk mogelijk gemaakt door Airbnb.



Hoe kan het dat een bedrijf mag weigeren om gegevens te delen met gemeente of politie, over illegale praktijken?

Dus over mensen die veel teveel dagen per jaar hun woning verhuren, of aan meer mensen dan toegestaan? Of die een sociale huurwoning doorverhuren, wat sowieso niet mag?



Voor mijn komende tripjes heb ik toch maar niet meer via Airbnb gezocht en geboekt.



Ik ben benieuwd hoe anderen hier in staan nu er telkens meer bekend wordt over hoe ze opereren en wat voor effecten het heeft op die mooie stad die je dan bezoekt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel erg fout, maar ben misschien bevooroordeeld. Ik heb gemerkt dat je willekeurig elk huis maar te huur kunt aanbieden. Ze controleren helemaal niks. Bij wijze van spreke als jij 3 weken op het huis van je buren past als ze op vakantie zijn, zou je het op airbnb kunnen verhuren, airbnb controleert niet of het huis dat je aan biedt wel van jou is.

Een aantal jaren geleden verhuurde ik een appartement in een toeristische stad voor een zacht prijsje (viel qua prijs nog onder sociale huur). In het contract stond duidelijk dat het niet onderverhuurd mocht worden. Toen de bewoner eruit was was het enorm vies en ook eea kapot, dat hij wel gemerkt zou moeten hebben en gemeld (lekker kraan etc). Ik kwam een mede-bewoner tegen en die zei dat er steeds allerlei mensen met rugzakken aan de deur stonden, waar zij steeds de benedendeur voor open moesten doen. Toen ging mij een lichtje branden. Ik vond mijn appartement terug tegen een vorstelijk bedrag (110 euro per nacht, de huurder huurde het voor 575 per maand) op airbnb, weliswaar verwijderd, maar via google cache nog terug te vinden. Ik printjes gemaakt en airbnb gemaild, dat ik wilde weten aan wie mijn huis allemaal was verhuurd. Dat ik ze bewijzen kon overleggen dat ik de eigenaar en degene die als "owner" op airbnb stond mijn huurder. Kreeg ik als antwoord dat ze dat niet konden geven vanwege "privacy". Het moet niet gekker worden. En mijn privacy dan? Ze hebben Jan en Alleman in mijn huis gezet zonder dat ik er iets van wist. Als het in de fik was gegaan, had de opstalverzekering niet eens uit gekeerd en waarschijnlijk ook niet aan de andere bewoners van het complex. Ik moest eerst een gerechtelijk bevel hebben, tja wordt lastig bij een in de VS gevestigd bedrijf. Zelfs de DA van New York kan niet tegen ze op. Ik heb het dus zo gelaten en op basis van de mensen die een recensie hebben geschreven berekend hoeveel omzet mijn huurder moet hebben gemaakt en hem daarvoor een factuur gestuurd verdubbeld met boete conform contract.

Toen heb ik me er een beetje in verdiept en gezien hoe zij hele buurten ontwrichten en hoe huizen van de markt verdwijnen. Van dat charmante logeren tussen de locals is dus al lang geen sprake meer, want die zijn door de toeristen zelf inmiddels verjaagd.

Ik huur dus uit principe geen airbnb. Ik ben zelfs een keer niet mee gegaan met een groep vriendinnen op een stedentrip omdat ze via airbnb wilden huren. Ik doe het uit principe niet.
Alle reacties Link kopieren
Net even het filmpje gekeken en de achterliggende problemen gezien.



Ik vraag me inderdaad af hoe ze dit willen oplossen?

Ook als Airbnb openheid geeft van zaken wie gaat dit allemaal controleren?

Eer dat er gecontroleerd wordt heeft de huisjesmelker zijn geld waarschijnlijk al dubbel en dwars binnen.

En dan? Wordt er een boete opgelegd? Mogen ze het huis niet meer onderverhuren...Ook niet aan lange zittende verhuurders? Komt verpaupering weer om de hoek kijken en leegstaande panden.



Het begin concept was/is mooi. Jammer dat de 'grote mannen' er zoveel misbruik van kunnen maken.

Ik ben het met Lubach eens dat de krapte op de woningmarkt en de prijsstijgingen van koopwoningen geen goede aanwinst is door Airbnb. Ik had er geen idee van dat dit zoveel invloed kon hebben.



Tot nu toe heb ik zelf altijd contact gehad met degene die verhuurde en heb ik degene ook ontmoet tijdens de sleutel overdracht.

Voor mij voelde dit dus niet als misbruik door grote huisjesmelkers.

Over het algemeen zullen wij ook nooit midden in het centrum van een grote stad een appartement boeken.



Het feit blijft wel dat er iets aan gedaan moet worden omdat de gevolgen die dit bedrijf teweeg brengt groot zijn.



Ik denk nu wel even 2 keer na voordat ik een airbnb stekkie zou boeken.
aan het typen......
Alle reacties Link kopieren
Woh, wat een verhaal Lattemacchiato! Denk je iemand met woningnood te helpen, gaat 'ie jouw huis uitmelken voor eigen gewin. Heeft diegene jouw factuur nog betaald uiteindelijk?

En ik hoor dat inderdaad vaak dat Airbnb het compleet laat afweten als er iets mis gaat. Bijvoorbeeld dat iemand betaalde voor een privékamer, maar moest slapen in de woonkamer waar de hoofdbewoner de hele avond tv keek, en dat Airbnb dan zegt dat ze er onderling maar uit moeten komen.



Inderdaad controleren ze ook voor geen meter wat mensen allemaal adverteren. Zo zijn er in Amsterdam (en vast ook in andere populaire steden) ook genoeg oplichters actief die mooie foto's plaatsen van een appartement van binnen en zelfs van buiten, bijvoorbeeld op Prinseneiland. Maar een beetje kenner ziet meteen dat dat helemaal niet op Prinseneiland is. Een niet-bestaand appartement wordt aangeboden. Een goeie speurder kwam erachter dat het foto's uit Kopenhagen waren! Ondertussen biedt de 'verhuurder' een korting aan als je niet direct aan Airbnb betaalt, maar via een money transfer buitenom.

De toerist komt aan op Prinseneiland. Belt aan bij zogenaamde appartement, dat er toch best anders uitziet. Bewoner doet open, weet van niks, heeft er niks mee te maken. Of het blijkt een leeg slooppand te zijn. Daar sta je dan met je volle koffer en je lege bankrekening.

In zulke gevallen schijnt Airbnb je wel te helpen snel iets anders te vinden maar dan wel tegen de lastminute hoge prijzen. En je geld zie je nooit meer terug want is niet via hun site gegaan.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
@Frikandellekuh, New York City is onlangs begonnen met hoge boetes opleggen. Overigens doet Amsterdam dat ook áls ze er achter komen (bijvoorbeeld door meldingen van buren). En illegale hotels (vaak ook via Airbnb verhuurd) worden om de haverklap gesloten maar het is dweilen met de kraan open.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:41
99.54% gewijzigd
Airbnb hoeft volgens mij niet eens gegevens te delen als ze wat aan misbruik willen doen. Ze kunnen toch ook gewoon zorgen dat mensen niet meer dan 60 nachten per jaar van Airbnb gebruik mogen maken of zoiets? Lijkt me allemaal niet zo ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 20 april 2017 @ 13:33:

Airbnb hoeft volgens mij niet eens gegevens te delen als ze wat aan misbruik willen doen. Ze kunnen toch ook gewoon zorgen dat mensen niet meer dan 60 nachten per jaar van Airbnb gebruik mogen maken of zoiets? Lijkt me allemaal niet zo ingewikkeld.Elk land of evt stad zal zijn eigen regeltjes hebben. Hoe hou je dan overzicht?
aan het typen......
quote:Kastanjez schreef op 20 april 2017 @ 13:33:

Airbnb hoeft volgens mij niet eens gegevens te delen als ze wat aan misbruik willen doen. Ze kunnen toch ook gewoon zorgen dat mensen niet meer dan 60 nachten per jaar van Airbnb gebruik mogen maken of zoiets? Lijkt me allemaal niet zo ingewikkeld.



Airbnb is natuurlijk niet de partij die in allerlei landen naleving van verschillende lokale regelgeving zou moetengaan afdwingen. Gewoon verhuur verbieden, klaar.



Ik woon in het een stad die populair is bij toeristen, en het loopt de spuigaten uit hier. Koop- en huurwoningen gaan massaal in de toeristenverhuur, en de wachtlijsten waren al kilometers lang. De spoeling voor bewoners wordt steeds dunner, voor alle woningen.



Dat geldt trouwens ook voor Uber. Chauffeurs die ervan moeten leven gaan failliet aan de kosten voor een taxivergunning, en ondertussen gaan de bijverdieners die nauwelijks bedrijfskosten hebben er met de winst vandoor.



Het zijn allemaal fantastische nieuwe ideeën, maar zoals het nu gaat werkt het niet.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 20:43
99.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:40
98.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 20 april 2017 @ 13:33:

Airbnb hoeft volgens mij niet eens gegevens te delen als ze wat aan misbruik willen doen. Ze kunnen toch ook gewoon zorgen dat mensen niet meer dan 60 nachten per jaar van Airbnb gebruik mogen maken of zoiets? Lijkt me allemaal niet zo ingewikkeld.



Ja ze hebben nu een deal getekend met de gemeente Amsterdam, dat ze appartementen van de site verwijderen als die de 60-dagengrens hebben bereikt. Maar in die deal staat ook dat de gemeente of politie / openbaar ministerie daar geen inzicht in krijgt en het niet mag controleren. Dus dat je het op basis van hun blauwe ogen moet geloven.

Uh-huh..... we weten inmiddels wel hoe betrouwbaar die lui zijn.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37Returns schreef op 20 april 2017 @ 13:45:

[...]





Het is toch niet zo gek dat als je in een stad geld verdient dat je als bedrijf investeert in het je aan de regels van die stad houden? Als je op veel plaatsen geld wil verdienen zal je daar opveel plaatsen in moeten investeren.+1!
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:MarindaH schreef op 20 april 2017 @ 12:55:

[...]





Ja tuurlijk. Maar dat zijn wel legale bedrijfjes. Die aan allerlei regels moeten voldoen om uberhaupt te mogen verhuren.Precies, en ook niet enkel de ruimte verhuren maar er vaak wat speciaals van maken, tenminste bij veel B&B's
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 13:48:

[...]





Ja ze hebben nu een deal getekend met de gemeente Amsterdam, dat ze appartementen van de site verwijderen als die de 60-dagengrens hebben bereikt. Maar in die deal staat ook dat de gemeente of politie / openbaar ministerie daar geen inzicht in krijgt en het niet mag controleren. Dus dat je het op basis van hun blauwe ogen moet geloven.

Uh-huh..... we weten inmiddels wel hoe betrouwbaar die lui zijn.



Dus hoe hou je overzicht?



Daar ook weer een controleur op zetten?

Ik denk ook dat ze echt weer addertjes in het gras vinden of op slinkse wijze toch het appartement onderverhuren. Evt op een andere naam of huisnummer aanpassen. Als er een a-b-c appartement is wordt dit ook niet echt moelijk...3 x 60 dagen is toch een half jaar "legaal' onder de panne.
aan het typen......
Het is ook in het belang van Rbnb dat hun concept blijft bestaan (tenzij ze alleen maar snel willen cashen natuurlijk) en dat kan alleen als de verhuurders zich aan de regels houden. Dus, stel dat iemand zijn app in Adam aanbiedt, kan Rbnb in de algemene voorwaarden stellen dat de verhuurder zich aan de regels van de stad moet houden. Als nacht 61 wordt geboekt, verschijnt er een melding en een nee. Dan hoeft Rbnb niet te rapporteren aan een overheidsinstantie en wordt toch het concept beschermd.



Aanvulling: mosterd dus.......



Het is gewoon jammer dat iets wat begint als een leuk idee zo snel wordt omgemorft tot een onhoudbaar en overlast veroorzakend gedrocht. En dat alleen maar omdat het bedrijf alleen snelle winst wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 13:12:

[...]





Eh nou, bij het faciliteren van criminaliteit dus.

Volgens mij werkt bijvoorbeeld Marktplaats wél mee aan het opsporen van oplichters en helers. (En het waarschuwen van kopers daarvoor.)



Ik heb nagedacht over jouw reactie en ik kan je eigenlijk niets anders dan gelijk geven hierin, ondanks mijn sterke gevoelens jegens privacy hierin.



In een bepaalde mate zou het idd wenselijk zijn dat hier in een vorm van controle komt.



Blijft het voor mij persoonlijk nog even een grijsgebied wat wel en niet zou mogen.



Bijvoorbeeld woningbouwverenigingwoningen zijn heel duidelijk over onderverhuur, dat mag niet. Huizen met hypotheek idem, tenzij anders overeen gekomen. Daar mogen idd duidelijk regels over komen en zal gewoon nageleefd moeten worden door alle partijen. Hierin zal airbnb moeten kunnen faciliteren.



Maar iemand die van zijn eigen huis zonder hypotheek bijvoorbeeld een gedeelte per jaar zijn huis wil verhuren omdat hij ergens anders verblijft zou van mij gewoon mogen, maar waar trek je die lijn? Natuurlijk bij echte overlast bezorgers gelden de normale wetten.



Dat zijn de vragen waar ik mee zit. Ik denk te moeilijk denk ik.
quote:Frikandellekuh schreef op 20 april 2017 @ 13:36:

[...]





Elk land of evt stad zal zijn eigen regeltjes hebben. Hoe hou je dan overzicht?Dat kun je gewoon in de database van een website/app vast leggen. Zo moeilijk is dat niet. Als je 1000 adressen in een stad vast kan leggen om te boeken kun je ook per stad een automatische functie inbouwen dat je naar x aantal nachten niet meer mag verhuren dat jaar.
Alle reacties Link kopieren
@Vivasis, ja het blijft lastig.



Maar bijvoorbeeld in het geval van sociale huurwoningen... Een gemeente kan vast wel een overzicht maken van alle adressen (in samenwerking met woningcorporaties), en dat aan Airbnb geven.

En als iemand dan een advertentie op Airbnb probeert aan te maken voor dat adres, dat de site dan al bij voorbaat blokkeert en niet toestaat dat dat adres verhuurd wordt.

Of dat Airbnb zelf handmatig alle nieuwe advertenties controleert op legaliteit.



En als ze daar geen capaciteit in willen stoppen, nou, des te meer reden om de gemeente inzicht te geven, en door ambtenaren dat 'vuile werk' te laten opknappen.



En als het exacte adres aan de voorkant zichtbaar zou zijn, kunnen ook hypotheekverstrekkers controleren of 'hun' woningen niet verhuurd worden. Maar nu is het vaak zo'n rode bol op een plattegrond, vaak niet eens een straatnaam erbij.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowLemon schreef op 20 april 2017 @ 15:03:

[...]





Dat kun je gewoon in de database van een website/app vast leggen. Zo moeilijk is dat niet. Als je 1000 adressen in een stad vast kan leggen om te boeken kun je ook per stad een automatische functie inbouwen dat je naar x aantal nachten niet meer mag verhuren dat jaar.



Als dat te bewerkstelligen is is het merendeel van dat probleem al opgelost.

Misschien maar even contact opnemen met Airbnb en hen dit topic onder de neus schuiven.

aan het typen......
Alle reacties Link kopieren
quote:Frikandellekuh schreef op 20 april 2017 @ 15:13:

[...]





Als dat te bewerkstelligen is is het merendeel van dat probleem al opgelost.

Misschien maar even contact opnemen met Airbnb en hen dit topic onder de neus schuiven.

Daar verblikt of verbloost Airbnb niet van. Als je ziet dat ze zelfs met de stad New York enorm in de clinch liggen...
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 20 april 2017 @ 15:16:

[...]





Daar verblikt of verbloost Airbnb niet van. Als je ziet dat ze zelfs met de stad New York enorm in de clinch liggen...



Dat snap ik....Airbnb wil in mijn ogen alleen maar Cashen en hoe dat maakt ze verder vrij weinig uit.



Zolang niemand daar een ingang gaat vinden zal dit zo blijven.
aan het typen......
Een vriendin van mij kocht een huis in Amsterdam, waarna bleek, toen zij er eenmaal inzat, dat het huis onder haar continu verhuurd werd met AirBnB.

Was haar niet verteld voor de aankoop, en uiteraard geven de huiseigenaar en AirBnB niet thuis. Ze heeft ze nu aangegeven bij de belastingdienst, want ze heeft er vreselijk veel last van.



Ik heb in het verleden weleens geboekt met ze, maar oa door bovenstaand doe ik het ook niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mezcal schreef op 20 april 2017 @ 15:27:

Een vriendin van mij kocht een huis in Amsterdam, waarna bleek, toen zij er eenmaal inzat, dat het huis onder haar continu verhuurd werd met AirBnB.

Was haar niet verteld voor de aankoop, en uiteraard geven de huiseigenaar en AirBnB niet thuis. Ze heeft ze nu aangegeven bij de belastingdienst, want ze heeft er vreselijk veel last van.



Ik heb in het verleden weleens geboekt met ze, maar oa door bovenstaand doe ik het ook niet meer.Ze moet het hier melden: https://www.amsterdam.nl/ ... aties/meldpunt-zoeklicht/
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ah, die ga ik doorgeven, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Het is vooral oneerlijke concurrentie voor hotels. Hotels moeten immers aan een waslijst van regels voldoen, verplicht hoge kosten maken en behoorlijk deel van inkomsten afdragen. En dan heb je van die particulieren die dit allemaal via airbnb ontwijken. Ja, en dan heb je nog massa low budget toeristen die hier zo lyrisch over zijn omdat ze zo geld kunnen uitsparen en verder aan niks denken. ... .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven