Kosten verdelen in de familie

24-04-2024 12:40 179 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb even jullie visie nodig. Weet niet of het in geld en recht moet of in relaties.

Intro:
Man en ik hebben 2 kinderen (11 en 16). Man heeft een zus en partner, met 3 kinderen waarvan de oudste is getrouwd en inmiddels zelf een kind heeft. De overige 2 hebben beiden een partner. Er is ook nog een broer met partner. Ook die hebben 3 kinderen, waarvan 2 er een gezin hebben en uit een eerder huwelijk nog 2 kinderen met partners.

Wat speelt er:
Er wordt een fotoshoot georganiseerd voor mijn schoonmoeder - die nergens vanaf weet - met foto's van alle kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Die shoot kost voor 6 personen 250 euro en voor iedere persoon extra komt er 12,50 euro bij. Totale kosten bedragen 485 euro.

Nu vraagt schoonzus gisteren aan mijn man en zijn broer "zullen we de kosten delen door 3" en dit als cadeau geven aan schoonmoeder.

Wij hebben gezegd dat we die 250 euro voor de shoot wel door drieën willen delen, maar de overige kosten naar rato. Wij dus 2x 12,50 euro en in het geval van mijn zwager komen de kosten op 11 x 12,50 euro.

Jullie begrijpen het al, daar zijn zus en de andere broer nu beetje verbolgen over. Maar is dit nou echt zo gek? Man en ik vinden 100 euro voor een cadeau wel prima. Anders komt het voor ons op 160 euro en betalen wij dus voor alle anderen.

Ik hoor graag jullie mening. Waarschijnlijk verwijder ik het bericht nog ivm herkenbaarheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit soort foto's heel erg stom. Zeker als het weer eens ergens in de natuur is en iedereen met jeansblauwe kleding moet komen opdraven. Maar al die opa's en oma's schijnen dit geweldig te vinden. Blijkbaar hoort dat bij ouder en opa en oma worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
24-04-2024 14:17
Mijn oma kreeg ooit (jaren 80?) zo'n foto, en alle gezinnen kregen een afdruk. Mijn moeder loopt er mee te leuren, maar ik vind het echt zo stom zo'n foto. Die hang ik echt niet op.
Hier is het juist een hit. Bij de hele familie van beide kanten staan/hangen die foto’s. Bij oma van de hele familie, bij ons van het gezin, bij mijn zus die van haar en haar partner. Zou die kosten ook door het aantal kinderen delen, in dit geval door 3, omdat het een gezamenlijk cadeau is. Je wilt dat iedereen erop staat, dat kost dan 485 euro. Als het je niet boeit of iedereen erop staat is een familieshoot geen geschikt cadeau.
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
24-04-2024 14:43
Ik vind dit soort foto's heel erg stom. Zeker als het weer eens ergens in de natuur is en iedereen met jeansblauwe kleding moet komen opdraven. Maar al die opa's en oma's schijnen dit geweldig te vinden. Blijkbaar hoort dat bij ouder en opa en oma worden.
ik geloof nooit, dat ik mijn (schoon)ouders er blij mee maak. Hoewel ze heel blij zouden reageren hoor (uit beleefdheid)
Het valt voor mij onder het rijtje: Zwangerschapsshoots, babyshoots en inderdaad, met gruwel op nr1: de gezinsfoto... allemaal wit t'shirt, blauwe jeans en blote voeten....
Alle reacties Link kopieren Quote
oneenietweer schreef:
24-04-2024 14:44
Hier is het juist een hit. Bij de hele familie van beide kanten staan/hangen die foto’s. Bij oma van de hele familie, bij ons van het gezin, bij mijn zus die van haar en haar partner. Zou die kosten ook door het aantal kinderen delen, in dit geval door 3, omdat het een gezamenlijk cadeau is. Je wilt dat iedereen erop staat, dat kost dan 485 euro. Als het je niet boeit of iedereen erop staat is een familieshoot geen geschikt cadeau.
Ik heb hele leuke (jaren70) foto's van de kleinkinderen van oma.
Allemaal samen op de bank gezet, babies op schoot bij kleuters etc. En dit vind ik prachtig.
Maar de geposeerde door fotograaf, echt gruwelijk
Alle reacties Link kopieren Quote
vofea schreef:
24-04-2024 14:22
Ik weet niet hoe bij jullie de reisafstanden zijn, maar als je verder weg van elkaar woont, dan is het reizen vaak duurder dan de kosten van hapjes en drankjes.
Niet ver :D Mijn punt is meer dat je het grote plaatje in ogenschouw moet blijven houden. Als TO en haar man op alle fronten bijleggen, dan snap ik zeker dat het nu een beetje tot een breekpunt komt. Maar dan lijkt het me alleen maar goed om dat face to face en open te bespreken. Wellicht hebben zus en broer een heel ander beeld erbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn schoonmoeder zou zeker weten eerlijk reageren en zeggen dat ze ons heel lief vindt, maar de foto's verschrikkelijk en als ze mee zou moeten zou ze weigeren.
Mijn ouders vinden groepsfoto's ge-wel-dig, maar nemen gelukkig genoegen met de jaarlijkse groepsfoto op de Noord Hollandse kermis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
24-04-2024 13:41
Waarom niet? Op dat moment maakte die persoon deel uit van de familie. En als het een ouder is van een van de kleinkinderen is diegene nog steeds verbonden.
Als het echt gaat om een misdadig persoon, oké, maar laten we daar even niet vanuit gaan. Ik begrijp niet waarom je dan niet meer gewoon naar zo'n foto meer kunt kijken.
Wij hebben een overgrootoma die echt enorme issues maakt over dit soort dingen.
Er is bijv een oom gescheiden en op latere leeftijd hertrouwd,met dus een leeftijdsgenote van rond de 60 die gewoon wat leuks aan had getrokken ipv een bruidsjurk.
'al die mooie jonge bruidjes, zo jammer voor mijn rijtje foto's' zegt ze dan.
Ze heeft af en toe voor de esthetiek nog de oude trouwfoto ertussen en die nieuwe weg.
Een wat te enthousiaste neef die als zeventienjarige een set foto's met zijn toenmalige vriendin had laten maken en bij oma neergezet, krijgt nu hij halverwege de dertig is nog te horen dat het zo zonde is van haar dressoir, die leuke foto weg.
Maar 'dat kreng' hoefde ze nooit meer te zien hoor (was een heel lief meisje, ook niet bijzonder lelijk uitgegaan).

Dus idd, maak ook foto's zonder aanhang.
Hier speciaal voor die oma een keer alle 'eigen' kinderen met de kleinkinderen etc, was ook een beetje gekke foto.
Maar 'ze wilde dat gedoe met die foto's steeds weghalen nooit weer!'.
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
24-04-2024 14:43
Ik vind dit soort foto's heel erg stom. Zeker als het weer eens ergens in de natuur is en iedereen met jeansblauwe kleding moet komen opdraven. Maar al die opa's en oma's schijnen dit geweldig te vinden. Blijkbaar hoort dat bij ouder en opa en oma worden.
Ik denk dat mijn schoonmoeder het wel zou willen. Maar dan alleen met haar eigen kinderen en de kleinkinderen erop. En die kleinkinderen hebben daar nou net geen zin in...dus ik vermoed dat wij niet akkoord zouden gaan met zoiets als cadeau, want de kinderen willen helemaal niet bij oma in een lijstje.

Hoe zit dat met zo'n grote groep? Daar moet toch ook wel minstens één persoon helemaal niet willen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook eens gedaan. En de fotograaf maakte ook per gezin nog foto's. Die overigens ook nog eens heel erg leuk en spontaan waren of beter gezegd spontaan lijken😅. Het maken van de foto's was ook echt heel leuk en gezellig.

De kosten tja. Voor elke verdeling zijn wel voors en tegens te bedenken.
Volledige bedrag delen door drie.
Of
De 250 delen door drie. Alle andere volwassenen betalen hun 12,50 zelf en jullie alledrie de eigen minderjarige nazaten.
Of je eigen voorstel.

Welke verdeling je ook kiest. Uiteindelijk gaat het maar om een paar tientjes verschil.

Veel plezier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
24-04-2024 14:17
Mijn oma kreeg ooit (jaren 80?) zo'n foto, en alle gezinnen kregen een afdruk. Mijn moeder loopt er mee te leuren, maar ik vind het echt zo stom zo'n foto. Die hang ik echt niet op.
Mijn schoonmoeder ook maar ik wil die lelijkheid ook niet aan de muur. Doe mij maar de spontane foto waar de kleinkinderen op staan zoals ze zijn, compleet met gezicht onder het chocolade-ijs en de hond van oma die ter verhoging van de feestvreugde ook in het zwembadje sprong, met opa op de achtergrond in zijn blitse zwemshort uit 1998 :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
24-04-2024 14:43
Ik vind dit soort foto's heel erg stom. Zeker als het weer eens ergens in de natuur is en iedereen met jeansblauwe kleding moet komen opdraven. Maar al die opa's en oma's schijnen dit geweldig te vinden. Blijkbaar hoort dat bij ouder en opa en oma worden.
ik ben oma (niet oud overigens) maar ik hoef dat soort geposeerde foto's niet. Ik vind het veel leuker om een spontane foto te krijgen dan zo'n groep op ene rijtje
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben het afgelopen jaar op het feest van mijn ouders een fotograaf ingehuurd en betaald. Die naast een grote groepsfoto ook impressies van het feest maakte, en foto's van de gezinnen van mijn broers en zussen al dan niet met opa en oma , met of zonder aanhang, etc. Ieder die iets wilde in een bepaalde combinatie mocht dat doen. Vriend en ik (kinderloos) hebben geen foto's laten maken van ons 2en. Ik heb echt geen moment gedacht aan een andere verdeling dan gewoon het bedrag delen door het aantal kinderen van mijn ouders, los van het aantal kleinkinderen en aanhang en de hoeveelheid foto's per gezin.
Ik ben heel verbaasd dat jullie er anders over denken TO. Dee enige reden waarom je zo denkt lijkt me de rare berekening van de fotograaf. Als de fotograaf had gezegd 'het kost 480 euro', dan was het toch ook gewoon door 3 gedeeld?
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
24-04-2024 15:21
ik ben oma (niet oud overigens) maar ik hoef dat soort geposeerde foto's niet. Ik vind het veel leuker om een spontane foto te krijgen dan zo'n groep op ene rijtje
Wacht maar tot je oud bent!
Maar ik snap dat er altijd uitzonderingen zijn. Mijn schoonmoeder is wel oud en wil dit soort foto's absoluut niet hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, denk na over welke foto’s je wil. In mijn familie was er ook zo’n serie foto’s met verschillende groepjes broers en zussen. Alleen stonden overal ook stiefkinderen bij en die kunnen ook weer uit de familie vallen, dus was achteraf goed geweest om ook foto’s van enkel “eigen kinderen” te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
24-04-2024 15:20
Mijn schoonmoeder ook maar ik wil die lelijkheid ook niet aan de muur. Doe mij maar de spontane foto waar de kleinkinderen op staan zoals ze zijn, compleet met gezicht onder het chocolade-ijs en de hond van oma die ter verhoging van de feestvreugde ook in het zwembadje sprong, met opa op de achtergrond in zijn blitse zwemshort uit 1998 :-)
Wij deden een tijdje elk jaar voor mijn moeder een foto geschoten in de v&d.
Die waren eigenlijk altijd heel leuk.
We dachten een paar jaar terug: laten we dat nou eens leuk uitpakken m, echt met een fotograaf.
Het is een prachtige foto met prachtige mensen maar we lijken er niet eens op. Alsof we onze eigen AliExpress versie zijn zeg maar in real life.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
24-04-2024 15:35
Ja, denk na over welke foto’s je wil. In mijn familie was er ook zo’n serie foto’s met verschillende groepjes broers en zussen. Alleen stonden overal ook stiefkinderen bij en die kunnen ook weer uit de familie vallen, dus was achteraf goed geweest om ook foto’s van enkel “eigen kinderen” te maken.
Sneu voor de stiefkinderen om weer de bevestiging te krijgen dat ze er niet echt bijhoren. Voor een volwassen partner-van vind ik het een ander verhaal, maar een kind? En dat allemaal voor een foto?
Alle reacties Link kopieren Quote
Angie10 schreef:
24-04-2024 15:02
Hier ook eens gedaan. En de fotograaf maakte ook per gezin nog foto's. Die overigens ook nog eens heel erg leuk en spontaan waren of beter gezegd spontaan lijken😅. Het maken van de foto's was ook echt heel leuk en gezellig.

De kosten tja. Voor elke verdeling zijn wel voors en tegens te bedenken.
Volledige bedrag delen door drie.
Of
De 250 delen door drie. Alle andere volwassenen betalen hun 12,50 zelf en jullie alledrie de eigen minderjarige nazaten.
Of je eigen voorstel.

Welke verdeling je ook kiest. Uiteindelijk gaat het maar om een paar tientjes verschil.

Veel plezier.
Dank je!
Ja, ik lees inderdaad voors en tegens en het gaat uiteindelijk maar om een paar tientjes. Dus misschien toch maar de weg van de minste weerstand en gewoon delen door 3.
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet je wat leuk is? Oude jeugdfoto's van de kinderen opnieuw maken in dezelfde setting en pose. Kun je gewoon zelf doen. Broer en zus als volwassenen in de speeltuin met ijs om hun toet, dat soort dingen ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat jullie wel een uitzonderlijk dure fotograaf hebben uitgezocht. Anders bekeken: zoek een andere fotograaf waar je voor 300 klaar bent en dan zit jij nog steeds aan je 100 euro voor het cadeau.
Alle reacties Link kopieren Quote
Crosjuh2105 schreef:
24-04-2024 16:02
Dank je!
Ja, ik lees inderdaad voors en tegens en het gaat uiteindelijk maar om een paar tientjes. Dus misschien toch maar de weg van de minste weerstand en gewoon delen door 3.
Ik zou het ook delen. De foto kost gewoon X bedrag en dat betalen jullie met z'n allen.
De berekening van de fotograaf is een beetje vreemd, maar dat zou ik niet betrekken in jullie verrekening.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
En wil iedereen ook wel losse foto's?

Anders zou ik: de familiefoto samen betalen, en verder bepaalt iedereen zelf hoeveel foto's hij extra wil
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
24-04-2024 13:00
Ik zou geen foto willen met alles en iedereen
Kun je niet het aantal terugbrengen tot
Kinderen & kleinkinderen? Geen aanhang?
Als het kan altijd - ook - losse foto’s maken van “ eigen “ ( in verschillende samenstellingen) . Aanhang komt en gaat.


Team “ delen door drie “ trouwens.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
24-04-2024 12:48
Ik vind jouw verdeling volkomen normaal. Inderdaad de basiskosten voor die shoot door drie, dat is dan ook precies voor jullie zessen. De kosten die er per extra persoon bij komen betaalt ieder gezin gewoon zelf. Dit lijkt me zo'n normale en glasheldere verdeling dat ik eigenlijk niet begrijp dat schoonzus hier verbaasd om is. Je hoeft er niet eens een berekening voor te maken. Het is gewoon 12,50 per extra persoon die je zo door kan rekenen naar de ouders van die persoon.

Hoezo 'jullie zessen'?


Er wordt een fotoshoot georganiseerd voor mijn schoonmoeder - die nergens vanaf weet - met foto's van alle kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Die shoot kost voor 6 personen 250 euro en voor iedere persoon extra komt er 12,50 euro bij. Totale kosten bedragen 485 euro.

Volgens de OP gaan de partners er niet op, alleen de warme kant. Dus drie kinderen.


Man en ik hebben 2 kinderen (11 en 16). Man heeft een zus en partner, met 3 kinderen waarvan de oudste is getrouwd en inmiddels zelf een kind heeft. De overige 2 hebben beiden een partner. Er is ook nog een broer met partner. Ook die hebben 3 kinderen, waarvan 2 er een gezin hebben en uit een eerder huwelijk nog 2 kinderen met partners.

En dan dus nog 2 kinderen van TO, 3 van zus plus een kleinkind daarvan, 3 van broer met nog kleinkinderen daar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
24-04-2024 13:22
Denk dat het ook komt doordat die fotograaf zo specifiek zegt wat je voor "elke persoon extra" moet betalen. Als hij of zij gewoon gezegd had: Leuk, een familie fotoshoot, dat kost 485,- euro, dan zou ik denken: totaalbedrag gedeeld door aantal kinderen.
Zoals je dat ook had gedaan met een schilderij of een boompje die je cadeau geeft.

Door het aantal personen delen voelt voor mij net zo vreemd als dat oma met verjaardagen 15 euro geeft aan de kleinkinderen die in gezinnen met vier opgroeien en 30 euro geeft aan de kleinkinderen die met z'n tweeën zijn. Om het eerlijk te houden per "kerngezin".

Precies. Ook nog nooit zo meegemaakt. Toen we kwamen hebben we aangegeven met hoeveel we kwamen en toen kregen we een vaste prijs. Dan is er nooit gezeik. De fotograaf werkt het zo in de hand.

Ik had iets van: de 250 door drieën delen en de rest per persoon per gezin. Lijkt mij het eerlijkst. Vooral als de andere gezinnen ook foto's laten maken voor eigen gebruik want 'we zijn er nu toch'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap je redenatie to. Maar in dit geval zou ik denk ik door 3 inderdaad delen om geen scheve gezichten te krijgen en gezeur onderling. Maar zit het je dwars omdat het vaker gebeurt dat er zaken oneerlijk verdeeld worden? Want dan op gegeven moment zou ik er ook wel beetje klaar mee zijn :)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven