Schoonfamilie

11-01-2020 15:34 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik heb een hele lieve vriend waar ik hartstikke blij mee ben. Nu is er alleen een bobbel op de weg in onze relatie, zijn familie. Nou goed, er is helemaal niets mis met zijn familie. Het zijn hartstikke lieve mensen. Alleen het is meer dat zij niet goed begrijpen wanneer ze teveel zijn of wanneer ze weer fijn naar hun eigen huis mogen vertrekken.

Mijn vriend en ik wonen samen in een klein appartement waar we geen extra slaapkamer hebben. Dit betekent dus dat wanneer er iemand langskomt ze op de bank in de woonkamer moeten logeren. Nu vind ik dit voor 1 of 2 nachtjes echt prima! Maar ze blijven ook vaak 4 nachten slapen. Dit trek ik erg slecht. Ik voel mij dan gast in mijn eigen huis. Het is ook nooit duidelijk hoelang zijn familie blijft. Als ik daar dan naar vraag naar mijn vriend krijg ik te horen dat hij daar ook nooit een antwoord op krijgt van zijn familie en dat het gewoon zo werkt in zijn familie. Als ik zeg dat ik het iets te veel vind worden tegen hem, dan krijgt hij het gevoel alsof zijn familie niet welkom is.

We zijn van plan om over een aantal maanden te beginnen met het starten van een gezin. Alleen zie ik het nu al gebeuren dat zij dan na de geboorte een week bij ons gaan logeren. Dit wil ik absoluut niet. Dit snapt mijn vriend trouwens wel. Toch ben ik er bang voor en ook ben ik er bang voor dat mijn vriend ze dan niet de deur kan wijzen.

Daarnaast praten hij en zijn moeder constant Perzisch met elkaar, een taal die ik niet begrijp. Zijn moeder kan gewoon Nederlands. Als ik daar iets over zeg tegen mijn vriend dan krijg ik te horen dat hij al zijn hele leven Perzisch spreekt met zijn moeder, dus waarom nu niet? (Mijn vriend komt oorspronkelijk uit Afghanistan maar woont al in Nederland sinds hij 3 is).

De gesprekken die ik met hem heb over deze problemen lopen vaak uit op ruzie en onbegrip. We praten allebei tegen een muur aan, omdat het lastig is om elkaar hier in te begrijpen.

Heeft iemand tips voor mij? Zijn er vrouwen die het zelfde 'probleem' hebben? Of stel ik mij aan..?

Heel erg bedankt voor het lezen. :)
Alle reacties Link kopieren
Tsja, dat heb je nou eenmaal als je een schoonfamilie met een andere cultuur kiest.
Bij deze mensen is dit gewoon normaal. En daarbij is het heel erg verschrikkelijk onbeleefd om mensen weg te sturen. Gastvrijheid is het allerbelangrijkste wat er is namelijk.
Als ik jou was, zou ik me gewoon aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Heel flauw: Perzisch leren?

En ik denk dat de enige oplossing is dat jullie groter moeten gaan wonen, als je vriend geen nee kan zeggen.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Onder elkaar een andere taal spreken die anderen niet kunnen verstaan, is erg ontfatsoenlijk. Ik spreek Fries, maar zodra er een buitenstaander bij is, maakt niet uit wie, spreken we Nederlands.
Dus in t vervolg, elke keer: kunnen jullie aub Nederlands praten als ik erbij ben?
En dit 100x herhalen zodra ze weer Perzisch gaan praten.
Woont zijn familie ver? Dat ze blijven slapen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
11-01-2020 16:36
Onder elkaar een andere taal spreken die anderen niet kunnen verstaan, is erg ontfatsoenlijk. Ik spreek Fries, maar zodra er een buitenstaander bij is, maakt niet uit wie, spreken we Nederlands.
Dus in t vervolg, elke keer: kunnen jullie aub Nederlands praten als ik erbij ben?
En dit 100x herhalen zodra ze weer Perzisch gaan praten.
Woont zijn familie ver? Dat ze blijven slapen?
Ik verwacht echt niet van mijn vriend en zijn moeder dat ze Nederlands gaan spreken, niet hun eerste taal.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend snapt wel dat je niet wil dat je na de geboorte van jullie kind zijn familie een week komt logeren, maar snapt niet dat je het vervelend vindt dat ze vier dagen op de bank bivakkeren?

Je schoonfamilie logeert na de geboorte van jullie kind gewoon een week of langer bij jullie. En je kan daar niets van zeggen, anders geef je hem het gevoel dat zijn familie niet welkom is.

Je moet er maar zin in hebben. Je gaat dit al-tijd verliezen. Ik zou nog eens twee keer nadenken voordat je kinderen krijgt met deze man.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-01-2020 16:38
Ik verwacht echt niet van mijn vriend en zijn moeder dat ze Nederlands gaan spreken, niet hun eerste taal.

Als ze allebei Nederlands beheersen en schoondochter geen Perzisch, is het vreselijk asociaal om te volharden in het Perzisch. Dan heb je gewoon schijt aan je gezelschap.

Nou is dat niet verrassend, want die familie heeft ook schijt aan to, maar toch.
julius schreef:
11-01-2020 16:42
Als ze allebei Nederlands beheersen en schoondochter geen Perzisch, is het vreselijk asociaal om te volharden in het Perzisch. Dan heb je gewoon schijt aan je gezelschap.

Nou is dat niet verrassend, want die familie heeft ook schijt aan to, maar toch.

Tsja, als ze zo Nederlands beheerst als veel vrouwen uit die regio die hier al jaren wonen, dan kan ze geen fatsoenlijk gesprek met haar zoon voeren.
Daarnaast vind ik het fijn dat schoonfamilie zich op hun gemak voelt in mijn huis zonder dat ik me beledigd voel omdat ze in hun eigen taal praten. Niet alles draait om mij.

Dat nachten blijven slapen waar TO het over heeft vind ik een ander verhaal.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 11-01-2020 16:53
20.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jij en je vriend moeten het samen eens worden over logees. Die familie is niet het probleem. Wel het feit dat jullie geen eenheid zijn mbt het maken van gezamenlijke beslissingen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit eerst oplossen met je vriend voor jullie aan kinderen beginnen.
Hij stelt zijn familie boven jou en pik je dat niet dan is er ruzie.
Lijkt me geen basis...
Hij is ook niet zo lief.
Alle reacties Link kopieren
Je doet het gewoon niet. Hebben wij Engelse gasten, spreken mn man en ik ook Engels tegen elkaar, ook al gaat dat wat gebrekkig.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Dit probleem ga je voor de rest van je leven houden. Het zijn zijn ouders, je wint dit nooit. Je zult dit moeten accepteren of je gaat bij hem weg. Wanneer je een kind met hem krijgt gaat dit alleen maar meer worden. Zij zullen het gevoel hebben om hun cultuur voort te dragen aan het kind. Moet je ook maar willen. Denk hier goed over na.
Alle reacties Link kopieren
Nodig je eigen ouders, broers, zussen uit en laat ze een weekje logeren :mrgreen:
En praat dan gezellig in het Limburgs of plat grunnings met elkaar
Toen ik de eerste alinea had gelezen vreesde ik al dat het om een cultuurverschil zou gaan. Ik zou maar geen gezin stichten, maar je relatiekeuze nog eens goed overwegen. Dit familiezieke gedrag wordt alleen maar erger, nooit minder en dan zit je met een kind aan die familie vast.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-01-2020 16:46
Tsja, als ze zo Nederlands beheerst als veel vrouwen uit die regio die hier al jaren wonen, dan kan ze geen fatsoenlijk gesprek met haar zoon voeren.
Daarnaast vind ik het fijn dat schoonfamilie zich op hun gemak voelt in mijn huis zonder dat ik me beledigd voel omdat ze in hun eigen taal praten. Niet alles draait om mij.

Dat nachten blijven slapen waar TO het over heeft vind ik een ander verhaal.

Niet alles draait om jou, maar in to's verhaal draait niets om haar. Dat is het andere uiterste natuurlijk.

Daarbij zou ik geen mensen in mijn huis uitnodigen als ik ze niet kan verstaan. Als ze bij mij thuis willen zijn en mij vervolgens volledig gaan negeren, dan gaan ze maar lekker naar een hotel.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2020 17:04
Toen ik de eerste alinea had gelezen vreesde ik al dat het om een cultuurverschil zou gaan. Ik zou maar geen gezin stichten, maar je relatiekeuze nog eens goed overwegen. Dit familiezieke gedrag wordt alleen maar erger, nooit minder en dan zit je met een kind aan die familie vast.
Of ze nemen je kind mee naar familie in Perzië.
jo12345 schreef:
11-01-2020 16:33
Tsja, dat heb je nou eenmaal als je een schoonfamilie met een andere cultuur kiest.
Bij deze mensen is dit gewoon normaal. En daarbij is het heel erg verschrikkelijk onbeleefd om mensen weg te sturen. Gastvrijheid is het allerbelangrijkste wat er is namelijk.
Als ik jou was, zou ik me gewoon aanpassen.
Het is juist onbeleefd om een andere taal te spreken met elkaar terwijl er een Nederlander bij zit terwijl ze blijkbaar wel hier wonen.
Die aanpassing moet van twee kanten komen maar dat zie je maar zelden in die cultuur. Dat matcht gewoon niet met westers individualisme. Als je zelf de regie over je leven en huis wil houden dan kies je voor jezelf ipv voor deze relatie.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 11-01-2020 17:10
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
11-01-2020 16:36
Onder elkaar een andere taal spreken die anderen niet kunnen verstaan, is erg ontfatsoenlijk. Ik spreek Fries, maar zodra er een buitenstaander bij is, maakt niet uit wie, spreken we Nederlands.
Dus in t vervolg, elke keer: kunnen jullie aub Nederlands praten als ik erbij ben?
En dit 100x herhalen zodra ze weer Perzisch gaan praten.
Woont zijn familie ver? Dat ze blijven slapen?
Nou nee hoor. Mijn ervaring met Friezen is dat ze gewoon doorlullen in het Fries. Het boeit ze niet of er anderen bij zijn die ze niet verstaan.
Doorenvogels55 schreef:
11-01-2020 17:08
Nou nee hoor. Mijn ervaring met Friezen is dat ze gewoon doorlullen in het Fries. Het boeit ze niet of er anderen bij zijn die ze niet verstaan.
Als Friezen bij Brabanders op bezoek zijn zullen ze toch beiden abn moeten willen spreken anders minacht je elkaar zodanig dat een relatie/contact zinloos is.
jo12345 schreef:
11-01-2020 16:33
Tsja, dat heb je nou eenmaal als je een schoonfamilie met een andere cultuur kiest.
Bij deze mensen is dit gewoon normaal. En daarbij is het heel erg verschrikkelijk onbeleefd om mensen weg te sturen. Gastvrijheid is het allerbelangrijkste wat er is namelijk.
Als ik jou was, zou ik me gewoon aanpassen.
Ik ken mensen van buitenlandse origine (twee verschillende landen) die de eerste jaren hier in Nederland hun cultuur volgden en dus te pas en te onpas diverse familieleden voor onbepaalde tijd op de bank hadden liggen. Dat brak nogal op na verloop van tijd. Normale eengezinswoning, dus niet heel veel ruimte, extra kosten, continu rekening houden met logé’s, entertainment dat verlangt werd, extra Huishoudelijke taken, en ja ook de taal die onderling gesproken werd met familie, de ene helft van het stel was buitenstaander in eigen huis op het moment dat de familie van de andere helft op bezoek was.

Inmiddels zijn ze overeengekomen dat familie er niet automatisch vanuit kan gaan dat ze wel kunnen blijven slapen. Als ze toch graag voor langere tijd willen blijven wordt er elders betaalbare accommodatie geregeld die het desbetreffende familielid zelf betaald. Dat gaf wat scheve gezichten, maar het stel hield vol. Intussen wordt het prima geaccepteerd.

Het is maar 1 voorbeeld natuurlijk, maar zo kan het ook. Het is wel heel belangrijk dat je hierin samen 1 standpunt inneemt, zoals in dit voorbeeld ook duidelijk is. Weet niet of TO op zo’n eensgezindheid kan rekenen met haar partner ...
Doorenvogels55 schreef:
11-01-2020 17:08
Nou nee hoor. Mijn ervaring met Friezen is dat ze gewoon doorlullen in het Fries. Het boeit ze niet of er anderen bij zijn die ze niet verstaan.
Hetzelfde met de Limbo’s :-D
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
11-01-2020 17:20
Hetzelfde met de Limbo’s :-D
:roll:
jo12345 schreef:
11-01-2020 16:33
Tsja, dat heb je nou eenmaal als je een schoonfamilie met een andere cultuur kiest.
Bij deze mensen is dit gewoon normaal. En daarbij is het heel erg verschrikkelijk onbeleefd om mensen weg te sturen. Gastvrijheid is het allerbelangrijkste wat er is namelijk.
Als ik jou was, zou ik me gewoon aanpassen.
Hard maar waar. Ik zou niet snel met een man uit zo'n cultuur gaan, juist omdat je dit soort gezeik er standaard bij krijgt.
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
11-01-2020 16:34
Heel flauw: Perzisch leren?

En ik denk dat de enige oplossing is dat jullie groter moeten gaan wonen, als je vriend geen nee kan zeggen.
Of een andere vriend nemen.

Lijkt me ook een goede oplossing in deze.
Ik snap je helemaal! Ik zou 2 dagen al niet trekken, maar ik ben dan ook heel erg gesteld om mijn eigen omgeving.
Ik ben bang dat het een groot verschil in cultuur is. Allebei een beetje water bij de wijn doen zou het mooiste zijn, maar of dat gaat lukken?

Wbt je eventuele kraamweek; ga naar een kraamhotel. Dan heb je een eigen ruimte en kan je schoonfamilie bij jullie thuis logeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven