Uit de kast

24-12-2010 15:43 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sta op het punt om uit de kast te komen en nu een brief aan mijn zus te geven met het verhaal dat ik waarschijnlijk op vrouwen val.. maar ik ben zo bang!
Ik vind het altijd zo jammer dat het blijkbaar nog steeds niet normaal is dat iemand homo of lesbisch is. Dat je het zelf moet accepteren en dat je omgeving het moet accepteren. Ik weet niet hoe ik moet opschrijven, maar in mijn beleving ben je mens en niet homo, lesbisch of hetero. En met accepteren bedoel ik dan dat je je toch blijkbaar "anders" bent en dat je jezelf ook in het hokje van "anders zijn" plaatst.



Wees jezelf, dat is het allerbelangrijkste in het leven. Het kost zoveel energie om je gevoelens te verstoppen. Zo zonde.
Alle reacties Link kopieren
Schrijf die brief en probeer t live te vertellen met brief achter de hand. Dat geeft je zus de gelegenheid

om meteen met je in gesprek te gaan en vragen te stellen.

T is ook lastig, de homofobie neemt weer toe. En met name je familie heeft

een ideaal plaatje in t hoofd voor ons. En soms hebben ze tijd nodig om aan een ander

plaatje te wennen. Dus wees niet al te zeer teleurgesteld als ze niet meteen liefdevol reageeert.

Geef haar tijd, jij zelf hebt of moet ook nog aan t idee wennen en

een proces van acceptatie door, dus de omgeving ook.

En als je zelf nog worstelt met je gevoelens, er zijn plekken waar je

steun kan vinden hoor !

Sukses !!!
Alle reacties Link kopieren
Hai! Ik ben ook uit de kast gekomen, wel al een hele tijd geleden.

zo bang als ik was voor de reacties destijds zo blij ben ik nu.



Het viel bij mij mee, echt waar. Op het begin moesten mensen er even aan wennen. nu is het zoo gewoon in de fam geworden...



Wees lief voor jezelf en probeer jezel te accepteren zoals je bent.



Wat voor mij geholpen heeft is het niet zo zwaar te maken.

Ik merk dat wanneer mensen er naar vragen en ik heel luchtig antwoord dat mensen het er ook minder moeilijk mee hebben. Of dat ze er minder snel raar over doen. Om heel eerlijjk te zijn heb ik in mijn hele leven nog nooit een negatieve reactie gehad op dat ik lesbisch ben.

Het heeft ook met een stukje zelfacceptatie te maken.



En dat kost ook een beetje tijd, gun jezelf die tijd.,



Jij bent gewoon wie je bent, en jij voelt wat je voelt. Ik snap best dat je het eng vindt maar misschien kan je dit ook aan je zus voorleggen. Hoe oud ben je eigenlijk?



Dikke
Alle reacties Link kopieren
Ik weet van een vriend die uit de kast is gekomen, dat hij verbaasder was over onze reacties dan dat wij verbaasd waren door zijn mededeling. De meeste reacties waren 'altijd al ergens gedacht/geweten' en hij had het ergste verwacht en gedacht dat wij van onze stoel zouden vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap gewoon niet dat het anno 2010 nog moeilijk kan zijn. Maar jouw topic bewijst dat...ik vind het zelfs zo geen issue dat ik niet snap dat er hele brieven aan geweid moeten worden. Ik hoop dat je zus positief reageert en dat je gelukkig door het leven gaat met een leuke vriendin!
Alle reacties Link kopieren
Spring, ik begrijp dat jij het moeilijk vindt maar een mens heeft maar 1 taak in zijn leven en dat is jezelf zijn.



Het belangrijkste is dat je gezond en gelukkig bent en jij valt gewoon op vrouwe,klaar!



Hoe je zus daar op reageert kan je nu nog niet weten maar dat is haar issue.

Jij valt op vrouwen en dat kan jij niet veranderen en daar hebben anderen mee te leven. Ik hoop dat je een heel fijne relatie hebt of zal krijgen. En trek je eigen plan.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Neele01 schreef op 24 december 2010 @ 16:38:

Ik snap gewoon niet dat het anno 2010 nog moeilijk kan zijn. Maar jouw topic bewijst dat...ik vind het zelfs zo geen issue dat ik niet snap dat er hele brieven aan geweid moeten worden. Ik hoop dat je zus positief reageert en dat je gelukkig door het leven gaat met een leuke vriendin!



Neele ik begrijp jouw punt ook wel, maar je weet niet in wat voor familie zij is opgegroeit. en daarnaast, is het toch eng om eerlijk te zijn over je geaardheid, het is dan nu redelijk normaal, maar nog niet zo normaal als hetero zijnde...



Het is inderdaad jammer dat mensen zich nog steeds zo alleen kunnen voelen doorde situatie omdat ze bang zijn niet geaccpteerd te worden..
Alle reacties Link kopieren
Spring je kan het heel serieus in een gesprek aan de tafel gaan voeren maar je kan het ook met een dosis humor 'de groep inknallen'.

Door b.v te zeggen dat als ze op een schoonzoon zitten te wachten het nog lang kan duren omdat je op meisjes valt. En dan zelf gewoon hard lachen want dan durven ze zelf niet een serieus bekkie te trekken.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Alle reacties Link kopieren
Als jouw zus net zo denkt als ik over mijn zussen (of zoals jij misschien wel over jou zus) dan denk ik dat het niets uitmaakt. Ik zou nog van m'n zus houden als voorkeur voor hortensia's had.
Alle reacties Link kopieren
Succes met door je angst heen bijten. Ik hoop dat je angst achteraf onterecht blijkt, zou het anno nu ook heel erg voor je vinden als die angst gegrond blijkt.

Heel lang geleden was een vriend van me ook bang dat ik hem om deze reden zou afwijzen. Kwam niet eens een seconde in me op, ik nam zijn verhaal voor kennisgeving aan, als in, okee, en nu verder met de zaken van alledag.

De kinderen van nu worden opgevoed met het idee dat alles mogelijk is wat betreft relaties, mannen en vrouwen kunnen zelfs met mannen resp. vrouwen trouwen. Ik hoop dat er een tijd komt waarin coming out eigenlijk helemaal niks om het lijf heeft.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou jij het vinden als jouw zus jou die brief zou geven, prima toch? Misschien zelfs overdreven dat ze zich er zó druk over maakt! Ik kan me je stress zo goed voorstellen, maar vraag je af of dat wel echt nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil alleen maar even melden dat ik het schandalig vind,dat er in 2010/2011 er mensen zijn die bang moeten zijn om te uiten wie ze daadwerkelijk zijn.



Ik vind het erg dat iemand zijn gevoelens niet op een fijne manier kan uiten, net zoals hetero's dat kunnen.



TO, ooit zal er een moment komen dat zij erachter komen, dat jij er klaar mee bent om het voor je te houden en zal er toch een reactie komen.



Misschien eens een kopje thee met je zus gaan drinken ergens?

Ga er gewoon vanuit dat je zus even zal schrikken en geef haar ook de kans om het even te laten bezinken en praat er rustig over.



Misschien roept ze wel, joh vond het al lang duren, fijn dat je nu de kracht hebt gevonden om erover te spreken.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk valt het allemaal en is je zus blij voor je.

Misschien moet ze aan het idee wennen, maar zoals je zelf zegt, je bent nog steeds dezelfde persoon.



Aan de andere kant, het is 24 december. Is het handig om met zo'n aankondiging te komen als je nog gezellig met de hele familie moet gaan kerstvieren?

Ik zou lekker tot 3 januari wachten. De feestdagen zijn vaak al zo emotioneel beladen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeldrop schreef op 24 december 2010 @ 17:08:

Ik wil alleen maar even melden dat ik het schandalig vind,dat er in 2010/2011 er mensen zijn die bang moeten zijn om te uiten wie ze daadwerkelijk zijn.



Ik vind het erg dat iemand zijn gevoelens niet op een fijne manier kan uiten, net zoals hetero's dat kunnen.



Je weet helemaal nog niet hoe zus reageert. Misschien is TO alleen maar bang voor een reactie die niet gaat komen.



Daarnaast zijn ouders/familie bijna nooit blij als hun kinderen niet worden zoals ze zelf hadden verwacht.

Of dat nou, niet gaan studeren is, geen kinderen krijgen of lesbisch zijn is. Familie heeft een beeld van je en als je daar op eens niet aan blijkt te voldoen kan dat spanningen geven.
Alle reacties Link kopieren
Spring, ik ben ook uit de kast gekomen, nu zn 10 jaar geleden. Ik heb er eerst zelf een paar jaar mee rond gelopen voordat ik het ook maar iemand durfte te vertellen. Het vertellen begon geleidelijk aan bij vriendinnen, vrienden en collega's. Mijn familie heb ik het het laatst verteld omdat ik ontzettend bang was dat ze afwijzend zouden reageren. Ik weet dat voornamelijk het aan familie vertellen voor de meeste meiden het moeilijkst is. Gelukkig reageerden ze bij mij heel relaxed. Mijn vader en broers vonden het wel oke. Mijn moeder was erg verdrietig, maar dat was meer om het feit dat ze wist dat ik haar geen kleinkinderen ga geven.

Helaas werkt het niet zo bij iedereen. Via een forum ken ik een hoop andere lesbische meiden en ik weet dat niet iedereen het gemakkelijk heeft gehad thuis. Ook anno 2010 niet!



De enige wijsheid die ik je mee kan geven is dat ik het ontzettend fijn vind dat je besloten hebt de wereld te laten zien wie je daadwerkelijk van binnen bent. En ja, het is ook knetter eng! Waarschijnlijk kan je er achteraf alleen maar opgelucht over zijn, omdat je zus eigenlijk heel relaxed reageert.



Laat maar weten als ik je verder ergens mee kan helpen of wanneer je vragen hebt.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
[quote]Neele01 schreef op 24 december 2010 @ 16:38:

Ik snap gewoon niet dat het anno 2010 nog moeilijk kan zijn. Maar jouw topic bewijst dat...ik vind het zelfs zo geen issue dat ik niet snap dat er hele brieven aan geweid moeten worden./quote]



Helaas, ook anno 2010 is uit de kast komen voor heel veel meiden niet vanzelfsprekend en gemakkelijk. Er zijn een heleboel gezinnen waarbij het zijn wie je daadwerkelijk bent niet mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de zus van iemand die ook op vrouwen valt en toen mijn zusje me een paar jaar geleden vertelde dat ze een vriendinnetje had verbaasde me dat niet eens..... en vond ik haar nog steeds lief. Want ze is wel mijn allerallerliefste kleinste zusje. Was vooral erg nieuwsgierig naar haar vriendinnetje. Helaas nooit gezien want toen was de verkering alweer uit.



Succes met je brief en het komy vast goed
Alle reacties Link kopieren
Oké! Mijn late reactie komt vanwege het feit dat ik het zonet mijn zus heb verteld. Ik heb haar een brief gegeven en ik ben naast haar gaan zitten toen ze de brief las. Ze reageerde echt geweldig. Wel met veel tranen, maar het maakte haar niks uit. Ze vond het erg dat ik er zo mee zat. Het voelt echt als een opluchting. Ik kan weer even verder en nu ligt de drempel veel minder hoog om het anderen te vertellen. Bedankt voor al jullie tips en reacties!!! Dat waardeer ik echt.



@ Sammie, je hebt gelijk. Het is een opluchting. Ik heb niks meer over een persoon te vertellen. Die is volledig out the picture.. Bij jou dan?



Nogmaals bedankt iedereen. Op naar de volgende stap! Fijne kerstdagen allemaal.
Alle reacties Link kopieren
***
Alle reacties Link kopieren
Ben blij voor je, Spring! Wees wie je bent en schaam je daar nooit voor. Hartstikke goed gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Cathel! :D Ik wens jou hele fijne Kerstdagen!!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je het aangedurft hebt en ook een fijne reactie van je zus.



Hele fijne kerstdagen en een zeer goed 2011, waarin je vooral jezelf mag zijn.
Alle reacties Link kopieren
3x fijn, maar wel gemeend

ik zit al helemaal in de kerstsferen.
Alle reacties Link kopieren
Jij ook fijne feestdagen en goed dat je het hebt aangedurfd.
Alle reacties Link kopieren
Wauw Spring!! Echt supergoed!! En fijn dat ik gelijk had ;) stel je voor dat je nu zou denken: Sammie, je kletste maar wat!



Ik wilde zeggen: wat ontzettend lief van je zus....maar eigenlijk vind ik dat het (zoals gelukkig veel mensen hier wel zeggen) gewoon een heel normale reactie is/zou moeten zijn. Maar omdat het dat écht nog steeds niet is (en de homotolerantie inderdaad juist weer terugloopt) ga ik het toch zeggen: wat ontzettend lief van je zus!



Heb je er ook nog over kunnen praten? Of was het voor nu even goed zo?



Bij mij is het...euhm....ingewikkeld! Past hier niet echt...



Hele fijne kerst jij, lekker genieten van het feit dat je zo stoer bent geweest

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven