Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Hier waait het ook zo hard. Normaal hebben we hier nooit zo'n harde wind, maar nu met de wind uit het Oosten waait het hier ook heel hard, ik moest hard trappen op de fiets vanmorgen.



Voor de kinderen was het echt een eenmalig iets, alhoewel zoon het nog wel een keer wil, omdat hij het idee had dat hij nog erg veel over had. Dochter wil misschien nog wel een keer, maar dan op een parkoers zonder heuvel . Maar de komende maanden mogen ze weer lekker de 1000 m op de baan lopen (zoon vlak na de start:"we lopen nu echt wel heel erg langzaam").



Baukje, qua gezondheid: ik zit nog steeds een beetje (veel :( )in spanning over de uitslag van een DNA-onderzoek. Duurt lang...



Ik had eigenlijk vanavond een stukje willen fietsen of lopen, maar ik mag/moet naar een bbq ter gelegenheid van de communie van mijn buurmeisjes. Ik heb helemaal niets met communie doen en ik heb eigenlijk ook helemaal geen zin (alle buren zijn echte carnivoren en ik houd helemaal niet van vlees en bier).
Alle reacties Link kopieren
Meiden, wat voor app (s) gebruiken jullie? Ik heb Strava, maar het valt me op dat die erg onnauwkeurig meet. Ik loop meestal ongeveer 5km en hij meet er 6,6! Nogal een verschil, waardoor de tijd per kilometer ook niet klopt. Het lijkt alsof ik veel sneller ben dan in de realitieit.



Ik weet zeker dat het 5 km is, want voorheen had ik Runtastic (die op een gegeven moment niet meer goed werkte en ik dus heb vervangen door Strava) en loop dezelfde afstand als man die het met 2 apps meet. Maar ik vind geen van beiden handig



Strava vind ik een fijne app, zou het aan de instellingen liggen of is het normaal? Of wat raden jullie aan?
Alle reacties Link kopieren
sombrerito, ik meet het met een gps-horloge.

Mijn vriend gebruikt Runkeeper en als we samen lopen komen de afstanden min of meer overeen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik rende altijd met een broek met zakken nu wil ik gaan rennen met een broek zonder zakken hoe neem ik dan mijn sleutels en telefoon mee?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
quote:Keuken1987 schreef op 10 mei 2016 @ 08:45:

Ik rende altijd met een broek met zakken nu wil ik gaan rennen met een broek zonder zakken hoe neem ik dan mijn sleutels en telefoon mee?In mijn broeken zit een klein sleutelzakje. Telefoon gaat in zo'n band rond arm.
quote:sombrerito schreef op 09 mei 2016 @ 20:44:

Meiden, wat voor app (s) gebruiken jullie? Ik heb Strava, maar het valt me op dat die erg onnauwkeurig meet. Ik loop meestal ongeveer 5km en hij meet er 6,6! Nogal een verschil, waardoor de tijd per kilometer ook niet klopt. Het lijkt alsof ik veel sneller ben dan in de realitieit.



Ik weet zeker dat het 5 km is, want voorheen had ik Runtastic (die op een gegeven moment niet meer goed werkte en ik dus heb vervangen door Strava) en loop dezelfde afstand als man die het met 2 apps meet. Maar ik vind geen van beiden handig



Strava vind ik een fijne app, zou het aan de instellingen liggen of is het normaal? Of wat raden jullie aan?

Ik ben nog een goede app aan het zoeken. Ik ben nog maar net begonnen, maar voor alle trainingen die opbouwen naar de 5km (of 10 en meer) moet flink worden bijbetaald!



Hoe hebben jullie opgebouwd?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kittens schreef op 10 mei 2016 @ 09:06:

[...]



In mijn broeken zit een klein sleutelzakje. Telefoon gaat in zo'n band rond arm.Waar heb je zo'n band gekocht?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Decathlon
En je hebt daar ook platte heuptasjes mocht je dat fijner vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hardloophorloge en heb mijn telefoon meestal niet mee, maar als ik mijn telefoon toch mee wil nemen dan draag ik hem in m'n flipbelt. Ideaal ding, ik gebruik hem ook om mijn sleutels in te doen (met haakje zodat ze er niet uitvallen), voor m'n mp3-spelertje en voor gelletjes.

Ik gebruik Garmin Connect en Strava, bij mij meet Strava de afstanden gewoon goed. Had je misschien in het begin geen GPS-signaal? Dan wil hij nog wel eens een gek startpunt pakken waardoor de afstand niet meer klopt. Ik zet hem altijd pas aan als ik een goed signaal heb.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kittens schreef op 10 mei 2016 @ 09:09:

[...]



Ik ben nog een goede app aan het zoeken. Ik ben nog maar net begonnen, maar voor alle trainingen die opbouwen naar de 5km (of 10 en meer) moet flink worden bijbetaald!

Hoe hebben jullie opgebouwd?

*stille meelezer breekt in, hoi *

Ik heb Couch to five K gebruikt (link in de OP). Gratis en duidelijk. Deze week ben ik klaar met het programma, voor mij werkte het heel goed. Ik ben nu op zoek naar een goed schema voor 10k, rennen werkt verslavender dan ik dacht.
quote:gioia82 schreef op 10 mei 2016 @ 09:56:

Ik heb een hardloophorloge en heb mijn telefoon meestal niet mee, maar als ik mijn telefoon toch mee wil nemen dan draag ik hem in m'n flipbelt. Ideaal ding, ik gebruik hem ook om mijn sleutels in te doen (met haakje zodat ze er niet uitvallen), voor m'n mp3-spelertje en voor gelletjes.

Ik gebruik Garmin Connect en Strava, bij mij meet Strava de afstanden gewoon goed. Had je misschien in het begin geen GPS-signaal? Dan wil hij nog wel eens een gek startpunt pakken waardoor de afstand niet meer klopt. Ik zet hem altijd pas aan als ik een goed signaal heb.

Kan je op een Garmin ook een intervaltraining zetten?

Hoe gebruik jij 'm met het hardlopen?
quote:cerulli schreef op 10 mei 2016 @ 10:07:

[...]



*stille meelezer breekt in, hoi *

Ik heb Couch to five K gebruikt (link in de OP). Gratis en duidelijk. Deze week ben ik klaar met het programma, voor mij werkte het heel goed. Ik ben nu op zoek naar een goed schema voor 10k, rennen werkt verslavender dan ik dacht.Oh, ik ga kijken, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia82 schreef op 10 mei 2016 @ 09:56:

Ik heb een hardloophorloge en heb mijn telefoon meestal niet mee, maar als ik mijn telefoon toch mee wil nemen dan draag ik hem in m'n flipbelt. Ideaal ding, ik gebruik hem ook om mijn sleutels in te doen (met haakje zodat ze er niet uitvallen), voor m'n mp3-spelertje en voor gelletjes.

Ik gebruik Garmin Connect en Strava, bij mij meet Strava de afstanden gewoon goed. Had je misschien in het begin geen GPS-signaal? Dan wil hij nog wel eens een gek startpunt pakken waardoor de afstand niet meer klopt. Ik zet hem altijd pas aan als ik een goed signaal heb.

Handig ding! Ik heb zo'n armband, van de Tiger maar zag m ook bij bv de Hema.



Je kan je telefoon ook gewoon vasthouden. Ik ken mensen die het zo doen maar vind het zelf een beetje zweterig (en dan ben ik nog in een half uurtje klaar!). Wel fijner met bedienen of even een foto maken.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
quote:Kittens schreef op 10 mei 2016 @ 10:08:

[...]



Kan je op een Garmin ook een intervaltraining zetten?

Hoe gebruik jij 'm met het hardlopen?Ja bij de meeste Garmins (ik heb de 610) kun je zelf een intervaltraining van tevoren instellen. Ik doe dat eigenlijk te weinig, als ik intervaltraining doe dan doe ik dat op een plek waar ik de afstanden ken. Met dat horloge kun je wel je loop in stukjes opknippen, zodat je steeds weet welk tempo je op een bepaald stuk loopt. Er staan ook voorgeprogrammeerde trainingen in, maar die vind ik zelf niet zo prettig. En ik heb ook wel eens bij een training een virtuele racer mee laten lopen. Dan loop je een rondje dat je eerder hebt gelopen, maar dan geeft je horloge de hele tijd aan of je de vorige keer sneller of langzamer liep. Wel grappig om te doen, ik wil dat nog wel een keer bij een wedstrijd doen. Verder gebruik ik hem alleen om tijdens het lopen mijn tempo, passen per minuut en hartslag in de gaten te houden.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
@Sombrerito, ik loop met de runkeeper app.



Vorige week lekker een paar dagen vrij geweest en gisteren naar cursus.



Zaterdagochtend werd ik om 6:15 uur wakker door een snurkende man naast mij. Ik gaf hem af en toe een duw maar niets hielp ik dacht nog 1 keer en ik ga eruit. Om 7:45 uur ben ik gaan hardlopen! Weer 7 km. op de teller.



Net terug van 6.4 km. intervaltraining met hardloopgroep van mijn werk, heuvel op, heuvel af.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
quote:gioia82 schreef op 10 mei 2016 @ 10:29:

[...]





Ja bij de meeste Garmins (ik heb de 610) kun je zelf een intervaltraining van tevoren instellen. Ik doe dat eigenlijk te weinig, als ik intervaltraining doe dan doe ik dat op een plek waar ik de afstanden ken. Met dat horloge kun je wel je loop in stukjes opknippen, zodat je steeds weet welk tempo je op een bepaald stuk loopt. Er staan ook voorgeprogrammeerde trainingen in, maar die vind ik zelf niet zo prettig. En ik heb ook wel eens bij een training een virtuele racer mee laten lopen. Dan loop je een rondje dat je eerder hebt gelopen, maar dan geeft je horloge de hele tijd aan of je de vorige keer sneller of langzamer liep. Wel grappig om te doen, ik wil dat nog wel een keer bij een wedstrijd doen. Verder gebruik ik hem alleen om tijdens het lopen mijn tempo, passen per minuut en hartslag in de gaten te houden.Ik heb een Garmin vivosmart, maar ik moet dus nog uitzoeken wat ik er mee kan
Vanochtend een nieuwe korte broek wezen kopen. Het gewoon een korte strakke geworden. Ik vond zo'n dubbel broekje toch niet zo lekker zitten.



Vanmiddag een klein rondje gelopen. Het schema wat ik nu volg voor de halve marathon (wanneer ik niet bij mn club loop) gaf aan 35 minuten en 5 x 1 min versnellen. En ging best lekker ook al was het zo warm.



Ik loop ook met een horloge. De tomtom runner 2 cardio. Deze kan je ook op alle mogelijke manieren instellen. Ik vind het heel prettig. Ook omdat alles bijgehouden wordt en je daarna alles over kan zetten op je telefoon en je precies kan zien, hoe hard je bijvoorbeeld een bepaald stuk hebt gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ook meeschrijven? Af en toe waarschijnlijk maar toch..

Ik ben vorige week begonnen met lopen, had de schoenen al een paar weken in huis en het moest er toch van komen. Vorige week 3 keer de gratis 20 min les van Evy gedaan en zaterdag de betaalde app genomen. En nu vanmorgen net les 2 gedaan.

Ik merk dat mijn herstel tussen het lopen al wat sneller gaat hoewel ik wel met een kop als een bosbes thuis kom. Maar alles voor het goede doel, wil graag wat strakker in mijn vel en iets afvallen en tegelijkertijd conditie opbouwen.



En ik moet zeggen dat het wel heel fijn is om buiten te sporten. Overigens heb ik nu voor het eerst wat last van mijn knieën dus even rustig aan. Rennen jullie altijd op verharde paden of ook onverharde? Hoorde ooit dat het laatste beter is voor de demping, misschien volgende keer het bos in.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik ben nieuw op dit forum, maar dit hardlooptopic motiveert mij wel dus ik schrijf graag mee. Ik loop ongeveer 5 jaar hard, maar niet heel consequent (het varieert van 25 - 150 km per maand). Nu ik aan het trainen ben voor mijn eerste halve marathon, kan ik wel wat motivatie gebruiken. Doen er meer van jullie mee met de (halve) marathon van Amsterdam dit jaar?



Ik loop altijd met Nike Running. Vind het een hele fijne app, vooral omdat je hier ook kunt zien hoe veel kilometer je vrienden bij Nike hebben gelopen en je kunt ook challenges met hen aangaan (=motivatie!). Ik heb sinds kort een TomTom horloge en deze synchroniseert met Nike, erg handig.
Alle reacties Link kopieren
Felice leuk dat je ook bent begonnen met lopen en gezellig dat je mee komt schrijven. Ik train zo veel mogelijk gevarieerd en wissel asfalt af met onverharde trainingen in het bos en atletiekbaan. Is ook een beetje afhankelijk van waar ik voor aan het trainen ben. Is het een wegwedstrijd dan moet ik de belastbaarheid op de weg toch opbouwen. Ben ik voor een trial aan het trainen dan loop ik meer onverhard. Op onverharde grond zijn de schokken die je knieen (en de rest van je lijf) te verduren krijgen een stuk kleiner. Verder train je door de oneffen ondergrond ook de kleiner spiertjes.



Ik heb de garmin XT310. Trainingen importeren doe ik nooit, kan wel maar ik vind het net zo gemakkelijk om met de laptoets te werken. Dan ben ik ook flexibeler in pauzes ed.

vandaag rustdag ivm de wedstrijd van eergisteren. En ik heb in overleg met de trainer wat zitten schuiven met de trainingen. Doe nu morgen de interval training ipv donderdag. Omdat ik vrijdag in de ardennen ga lopen. Dan neem ik donderdag nog een extra rustdag. Moet nog wel even bekijken hoe ik de rest van het weekend dam om ga delen want ik moet wel voldoende herstellen van mijn loopjes om een week later fris en fruitig op de zesuursloop van start te gaan. Dus misschien toch wat minder km's maken dat weekend dan vooraf in de planning was.
Alle reacties Link kopieren
quote:felice71 schreef op 10 mei 2016 @ 15:28:

Mag ik ook meeschrijven? Af en toe waarschijnlijk maar toch..

Ik ben vorige week begonnen met lopen, had de schoenen al een paar weken in huis en het moest er toch van komen. Vorige week 3 keer de gratis 20 min les van Evy gedaan en zaterdag de betaalde app genomen. En nu vanmorgen net les 2 gedaan.

Ik merk dat mijn herstel tussen het lopen al wat sneller gaat hoewel ik wel met een kop als een bosbes thuis kom. Maar alles voor het goede doel, wil graag wat strakker in mijn vel en iets afvallen en tegelijkertijd conditie opbouwen.



En ik moet zeggen dat het wel heel fijn is om buiten te sporten. Overigens heb ik nu voor het eerst wat last van mijn knieën dus even rustig aan. Rennen jullie altijd op verharde paden of ook onverharde? Hoorde ooit dat het laatste beter is voor de demping, misschien volgende keer het bos in.Welkom! Ik ben ook net begonnen, loop ook met Evy maar met de gratis podcasts, gevonden via deze site. Bevalt me goed, leuke muziek ook. De app schijnt niet best te zijn las ik...



Ik loop op verharde wegen maar wel heel oud asfalt (kapot, hobbelig, dus die oneffenheden en trainen van kleine spiertjes gaat vanzelf). Bos loopt wel lekker maar is hier heuvelachtig, dat stel ik nog even uit. Heb je wel goede schoenen?



Ja die bosbeskop... Ik kwam laatst thuis en vroeg aan mijn jongste zoon welke kleur mijn gezicht had. Hij wees zonder aarzelen op het rode pak van de hagelslag...
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Hee, die versie is met muziek, dat is beter!! Je kan bij de app je eigen playlist toevoegen maar ik krijg het niet voor elkaar. Top!!



Ik heb neutrale schoenen gekocht om mee te beginnen..zit nu naar kleding te kijken. Die derriere van mij schudt zo in de fitnessbroek



Wanneer ben jij begonnen Streepjessokken?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Leuk, zoveel hardlopers bij elkaar op dit topic!



gioia, welke flipbelt heb jij? Blijft hij goed op z'n plek zitten?



cerulli, er is ook couch to 10k, is dat niets? 'Bridge to 10K' heet het.



Mother, lekker zo'n interval met je werk.



Felice, leuk dat het lopen zo bevalt. Onverhard is inderdaad wat minder belastend voor de gewrichten. Het bos is sowieso een fijne omgeving om te lopen. Dat vind ik echt een voordeel aan buiten sporten, dat je je veel meer bewust wordt van de overgangen in de natuur (hier spreekt een tuinloze stadsmens )



Candance, welkom. Volg je een trainingsplan voor de halve marathon? Ik ga er eind september eentje lopen, mijn tweede.



Vandaag was een werkdag en daarna ben ik op bed geploft, was best moe. Eigenlijk helemaal geen zin om te gaan lopen, maar na even rust en koffie toch maar omgekleed. In plaats van rustig aan beginnen, ben ik op een flink tempo gestart. Als ik vermoeid ben en rustig aan begin, blijft het vaak de hele training moeilijk om tempo te maken. Ik hoopte op deze manier mezelf wat meer wakker te schudden en het tempo voor de rest van de loop omhoog te krikken. Ook is mijn techniek beter als ik sneller loop.

Benauwd, bezweet, en voldaan.

Aantal minuten: 45

Aantal km: 8,4 (ruim 11 km/uur)

Aantal vliegjes ingeslikt: 3

Aantal vliegjes in oog: 2
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
ik heb een garmin forerunner horloge die steevast te weinig kilometers aangeeft

Met wie ik ook meeloop, al zet ik precies dezelfde passen, ik ben toch altijd zo'n tien procent minder ver gegaan. Ik zet vaak intervallen in het horloge: dan hoeft ik zelf verder nergens op te letten en alleen maar naar de piepjes te luisteren. Ook lekker hinderlijk, dat wel.

Mijn telefoon gaat altijd mee en daar draait (meestal) runtastic op mee.



Leuk al die nieuwe mensen! Laat je niet ontmoedigen door anderen hier die al ik-weet-niet-hoe-lang-en-hoe-hard lopen, want wij zijn allemaal begonnen met 5 kilometertjes opbouwen hoor. Hier schrijven en lezen de bewijzen hoe verslavend lopen kan zijn.



ik heb altijd een rood hoofd. Dat vind ik het enige voordeel van winter, dat het vroeg donker is: dan zie je mijn rood hoofd niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven