Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
PR



Eindelijk die marathon onder de 4 uur, ben zo blij! 3.56, 12 minuten sneller dan mijn oude PR. En dat ondanks de hitte. Ik vond het wel echt zwaar, eigenlijk al vanaf de 28. Maar heb toch mijn tempo vol kunnen houden. Gewoon niet nadenken, kilometer voor kilometer, en op het moment dat ik zag dat ik onder de 4 uur ging lopen kreeg ik weer vleugels! Vond het wel super druk, de eerste 10 km heb ik geen moment mijn eigen tempo kunnen lopen. En daarna bleef het lastig, continu zoeken naar een gaatje om in te halen. Maar het geweldige publiek maakt heel veel goed.



Ik ga nu lekker op de bank genieten, en dan lees ik later jullie posts, ik moest het even kwijt
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
WoW wat knap !!!!
Alle reacties Link kopieren
Gioia.



Wat een fantastische verbetering van je tijd. Ik herinner me nog dat je de vorige keer ook klaar was om die grens van 4 uur te doorbreken en dat het toen niet lukte. Geweldig dat je het gedaan hebt! Geniet van je welverdiende voor luie avond.
What a nuanced anxiety
Wauw wat een prestatie vandaag super hoor gio.

Top das vanavond wel een wijntje waard of vanmiddag.



Hoe oud zijn de kids toen mijn kids niet alleen thuis konden blijven nam ik ze mee hun met fiets. Tenminste als ze kunnen fietsen.

Mijn kids fietsen tegenwoordig te snel hihi.



Zeeuwsmeisje als je er zin in hebt en het je leuk lijkt waarom niet. Vaak om de sfeer mee te maken is helemaal top.



Mijn pols begint goede kant op te gaan, ga morgenvroeg lopen. 10x 3 min en 1 min wandel heb ik in gedachten.

Vandaag genoten van het weertje met de eerste bbq dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4:50:48 gelopen. Afgelopen week een ongeluk gehad met de racefiets waardoor mijn hele linker kant blauw en pijnijk is. Ik heb mij hier bewust een paar dagen niet laten zien, want wilde geen advies om Rotterdam niet te lopen.

Dit was al de derde keer dat ik een start bewijs voor Rotterdam had. De vorige twee keer had ik ook een stomme blessure, dus ik wilde gewoon die finish medaille ophalen binnen de cut-off tijd. Ongeacht het mijn half blauwe lijf. Nu lekker herstellen! (En hier eens uitgebreid bijlezen)
Alle reacties Link kopieren
Gioia geweldig. Gefeliciteerd met je mooie tijd.



Kwebbel fijn dat de pols herstellende is.



Perzikboom wat een pech net voor de marathon een valpartij. Maar je hebt de marathon toch maar mooi volbracht.
Alle reacties Link kopieren
Joeeeeeeeeeee.... geen hele, wel de kwart gehaald!!! Appeltje eitje was dit. Ik begon letterlijk heeeeeulemaal achterin.. heb mij 10k door de menigten een staan zwieren om naar voren te komen. Alsnog 1:06 gelopen en was alles behalve moe... met de armen in de lucht de Coolsingel over gerend! Wat een leuk evenement dit zeg! Volgend jaar weer en dan eerder in de rij starten.
Alle reacties Link kopieren
GOIA en Perzikboom

Allebei heel knap

Diepe Buiging

Petje af

De hele week de welverdiende medaille bij je houden!



wat was je overkomen op de racefiets PB?



MeFunny OOk SUPER. Vooral omdat je zo hebt genoten.



succes met 'rustig aan doen' baukje!



anky: kun je misschien samen met de kinderen een training doen? dat is voor jouw misschien weinig uitdagend, maar samen buiten zijn is ook o-zo leuk. Waarschijnlijk sprinten de kinderen je er uit (en anders zorg je ervoor dat ze dat doen toch ;)

Zeeuwsmeisje: gewoon de DtD proberen. Je kunt het startbewijs altijd nog doorverkopen.
Goia en Perzikboom goed gedaan zeg. Nu lekker herstellen.
Alle reacties Link kopieren
Dat ongeluk met de racefiets was eigenlijk het gevolg van het feit dat ik rustig aan wilde doen. Ik reed naar mijn werk en er zat de hele tijd een vent in mijn wiel. Aangezien ik rustig aan wilde doen wilde ik liever bij hem in het wiel, dus ik liet mij afzakken en hij passeerde. Er viel eigenlijk gelijk een gat van. 4 of 5 meter waardoor ik best wel moest aanzetten. Er was iemand zijn hond aan het uitlaten in de berm van de provinciale weg. Op het moment dat die kerel die mij net had ingehaald die hond passeerde sprong de hond (die wel aangelijnd was achter hem aan en stond daardoor dwars op het fietspad. Ik kon niet meer uitwijken of remmen en reed met 35 km/uur tegen die hond op. Gelukkig is de schade best wel beperkt gebleven. Mijn derailleur was los geraakt maar die heb ik al weer gemaakt, mijn blauwe kant wordt vast vanzelf weer normaal en die man met die hond kwam ik de volgende dag nog tegen en ze waren allebei ok. Gelukkig was het een grote, stevige, gespierde hond. Als het een chihuahua was geweest was ik er echt vol overheen gereden.

De timing van het hele gedoe was alleen nogal ongelukkig.



MEFunny, wat goed dat de kwart je zo makkelijk af ging! Volgend jaar inderdaad iets meer vooraan starten. Zeker bij kwarts en halven hebben mensen nogal de neiging om een te snelle tijd op te geven. Voordat je het weet zit je achter hele schoolklassen en mensen die zijn vergeten dat het helpt als je met enge regelmaat traint voordat je in het startvak verschijnt.



Baukje, succes met taperen en met de blaar. Op naar Texel! En nog gefeliciteerd met je kleinkind.



Gioia, gefeliciteerd met je mooie tijd!



Zeeuwsmeisje, fijn dat je weer kan lopen. Hopelijk kan je de fysieke problemen een beetje achter je laten. Ik ben na heel veel gedoe met hardloopschoenen bij de Asics GT-2000 uitgekomen. Ik loop op een (schrik niet) dames-maat 43,5 (die zijn smaller dan de heren 43,5) in Nederland zit die maat vaak niet in het assortiment. De laatste keer dat ik voor mijn werk in de US was heb ik 3 paar meegenomen. Twee gewone en de trail-versie. Ik vond het zo leuk dat ik daar in de winkel gewoon uit 6 kleuren kon kiezen. Deze schoen zit bij mij zo goed dat ik er zonder inlopen een halve marathon op kan lopen zonder blaren of enige andere voet-problemen. Ik heb geen zin om de zoektocht naar passende schoenen nog een keer door te moeten dus voorlopig blijf ik hierbij.



Tyche, oh maar 5min/km is helemaal niet slecht joh!
Leuk filmpje van het parcours van de marathon van Zeeuws Vlaanderen. Superleuk parcours lijkt het me met dat onverharde ertussen. http://www.omroepzeeland. ... ws-vlaanderen-eruit-video
YES Gioia, wat een mooie tijd. En nu gewoon ruim onder de 4 uur. Is het lekker nagenieten vandaag?



Perzikboom, ook gefeliciteerd met je finish. Wat een ontzettend ongelukkige timing, die val met de fiets. Gelukkig dat je toch hebt kunnen lopen en finishen, was wel heel sneu geweest als je deze wedstrijd ook had moeten laten lopen.



MEFunny, jij natuurlijk ook gefeliciteerd met je kwart marathon. Leuk dat het zo goed beviel. Dat smaakt vast naar meer.



Jongste is even onder de pannen. Ik ga snel een stukje lopen .
Alle reacties Link kopieren
Gioia! Goed gedaan zeg!

Perzikboom ook! ondanks de valpartij!



Naturalista..? hoe ging het bij jou?



Ik heb jullie staan aanmoedigen hoor nadat ik klaar was met rennen.

Echt super knap, het was zo warm in de middag!



Ik vond het echt leuk om mee te doen, heb nu wel last van mijn heupen, heb ook nog gister een stukje meegelopen met een vriendin die de hele aan het lopen was, op mijn sandalen.. Even oppeppen, dat had ze wel nodig.



Vandaag een hele lange werkdag... ik ga een hoop fietsen hierdoor, wel even lekker....
MEFunny aanmoedigen ook heel belangrijk.

Wel leuk hoor en sportief op je sandalen.

Werk en fiets ze vandaag.



Hoe is het met de dames die gisteren en topprestatie hebben geleverd.?



Anky en lekker gelopen?



Ik vanmorgen me rondje gemaakt en eindelijk weer 5 km aangetikt oké niet zo'n snelle tijd heb tussendoor gewandeld maar er zit schot in. Hoop ooit weer 5 km in 32 (liefst 30) min te lopen. Zal straks ff connecten..
Alle reacties Link kopieren
quote:PattyJupiter schreef op 10 april 2017 @ 09:23:

Leuk filmpje van het parcours van de marathon van Zeeuws Vlaanderen. Superleuk parcours lijkt het me met dat onverharde ertussen. http://www.omroepzeeland. ... ws-vlaanderen-eruit-videoJa ik heb hem vorig jaar gelopen. Toen was die van hulst naar terneuzen (en de volle 42km wind tegen met name het laatste stuk op de dijk naar Terneuzen was dat loeizwaar.). De andere kant op net als dit jaar lijkt mij leuker maar ja dat valt ieder jaar samen met Texel . De onverharde stukken zijn overal goed beloopbaar op een paar stukjes grasland na. Alleen staat op de site dat maar een km of zeven onverhard is maar dan verstaan ze toch wat anders onder onverhard dan ik want het was veel meer.
Alle reacties Link kopieren
@Perzikboom: Wat een slechte timing zeg! Gelukkig heb je de marathon uit kunnen lopen, gefeliciteerd! Driemaal is scheepsrecht



@MEfunny: Wat goed dat je hem zo makkelijk gelopen hebt! Inderdaad een super mooi evenement, maar ook druk! Ik had er de eerste 10 kilometer ook veel last van, dan is het natuurlijk balen als je al bij de finish bent Volgende keer gewoon een snellere (maar realistische) tijd opgeven, dan start je meer vooraan.



Ik ben ook heel benieuwd hoe het bij Naturalista is gegaan! Vandaag heb ik uiteraard flinke spierpijn, vooral de trap afkomen vanmorgen was een uitdaging, achteruit ging het een stuk beter dan vooruit. En ik heb wat last van mijn enkel, maar dat zal vanzelf wel wegtrekken. Voorlopig nog maar rustig aan, al heb ik wel weer zin om te lopen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Yes ik meld mij...



Ik vond het een top dag, wat een sfeer, wat een weer, wat een mensen! Echt fantastisch.



Voor mij was het de eerste keer zoals jullie weten, wist niet zo goed wat te verwachten. Veel advies gekregen om niet te snel te starten en gewoon lekker je eigen race te lopen en voor uitlopen te gaan.



Ik zat in vak 3, maar ik moest uiteraard voor de 80e keer plassen dus ben uiteindelijk halverwege vak 4 gestart. Maar dat mocht de pret niet drukken... ik heb alles in een heel steady tempo kunnen lopen, echt letterlijk genoten van elke meter en ben gefinished in 3.51.28 .



Tuurlijk voelde ik mijn benen, tussen 23 en 29 km vond ik het allemaal maar lang duren, maar na de 30 kreeg ik de spirit weer. Er stond familie, mijn kinderen stonden er, mensen van mijn hardloopclubje, oud collega's, en al die onbekenden die je er ook doorheen schreeuwden en dat geeft je toch vleugels op de een of andere manier .



Echt, ik ben normaal meer van de 020 maar 010 heeft mijn hart ook een beetje gestolen.....



En nu? Lichte spierpijn in mijn bovenbenen en een beetje onrustig, maar heeeeel voldaan! **en stiekem ook aan het nadenken over het volgende doel geloof ik** . Krijg al 2 dagen zoveel berichtjes en telefoontjes enzo, voelt gewoon een beetje onwerkelijk of zo. Hadden jullie dag ook?



@Gioia: wow, wat goed dat je je PR hebt kunnen verbreken. Fantastische tijd ook. Lekker rustig aan hoor!

@ MEfunny: well done, in the pocket!

@Perzikboom: dapper hoor, wat een spirit om op die manier alsnog mee te doen.

Diepe buiging!



@ allen: ik schrijf snel weer meer, maar de telefoon gaat weer....
Gefeliciteerd Naturalista! Het klinkt als een zalig debuut. Leuk hoor, dat iedereen zo goed heeft gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Super Naturalista, wat een mooie tijd! Gefeliciteerd! Zo gek is 010 niet hè.. alles voor de dappere lopers! Maken overal een feestje van!



En fomummers, jullie ook bedankt voor de goeie tips de afgelopen weken om mij te helpen naar mijn 1/4.

Ik heb blijkbaar een hoop mensen om mij heen geïnspireerd, er zijn er een hoop gaan hardlopen de laatste tijd vanwege mijn enthousiasme en doorpakken. Ook leuk ook terug te horen en mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Mooie tijd naturalista. En gelijk nadenken over een volgende is herkenbaar. Gezien je trainingstempo's moet er dan ook een hele hap van je tijd te halen zijn. Maar die hou je dan mooi tegoed.

Bij mij eerste marathon kreeg ik nog wel leuke reacties uit de omgeving maar dat is inmiddels wel over hoor.
Alle reacties Link kopieren
Zeeuwsmeisje, ik draag ook Asics en terwijl ik van normale schoenen maat 37/38 heb, zijn mijn hardloopschoenen maat 40... Dus mij klinkt het niet gek in de oren dat de grotere maat toch beter zit.



Perzikboom, wat balen zeg dat je zo kort van tevoren bent gevallen. Heel stoer dat je alsnog bont en blauw de marathon hebt gelopen! Heb je wel lekker kunnen lopen of was het bijna vijf uur vechten?

Nee 5 minuten is inderdaad geen slechte tijd, maar doordat ik het niet door had en dacht dat ik veel langzamer liep, begreep ik maar niet waarom het zo zwaar voelde.



MEFUnny, jij ook gefeliciteerd! Wat leuk dat je zo lekker gelopen hebt. Als je aan het einde eigenlijk niet eens moe bent, zit er dus een flink betere tijd in de volgende keer.



Naturalista, gefeliciteerd met je mooie tijd! Leuk zeg dat zoveel mensen met je meeleven en -vieren. Knap dat je gelijkmatig hebt kunnen lopen, dat is in een wedstrijd sowieso moeilijk maar bij je eerste marathon volgens mij al helemaal.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Voor alle hardlopers! Jeetje, wat in een inspirerende verhalen zeg, ik heb gelijk zin om te gaan lopen!



perzikboom6, volgens mij vallen asics enorm klein, normaal loop ik op 39, nu op 41,5 (hetzelfde model), ik had bij de nieuwste versie het idee, dat die nog groter moest. Blijkbaar doen ze niet aan vanity sizing bij schoenen.



Ik heb een nieuwe mtb gekocht en al heerlijk gefietst! Een fijn afwisseling van het rennen.



En goed nieuws over mijn horloge. Die was stuk, dus opgestuurd en ik hoorde er maar niets meer van. Blijkt dat ze het geld teruggestort hebben. Je zou toch denken dat een bijschrijving op zou vallen. Enfin, ga een nieuwe uitzoeken, wel weer een tomtom, want ik vind het een heel fijn horloge. Maar ik zie dat ik nu voor minder ook een Runner 3 kan kopen.

Maar welke modellen hadden jullie nu? Dan kan ik nog even vergelijken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:baukje schreef op 10 april 2017 @ 21:45:

Mooie tijd naturalista. En gelijk nadenken over een volgende is herkenbaar. Gezien je trainingstempo's moet er dan ook een hele hap van je tijd te halen zijn. Maar die hou je dan mooi tegoed.

Bij mij eerste marathon kreeg ik nog wel leuke reacties uit de omgeving maar dat is inmiddels wel over hoor.Haha. Ja dan blijven ze bezig bij jou. Nu is het zeker: Waar had je ook alweer gelopen?
Volgens mij vallen Asics bij mij ook klein.
Gioia82, Perzikboom6, MEFunny, Naturalista: gefeliciteerd met jullie prestaties!!



Kwebbel1979: hoe is het nu met je pols, gaat het nog steeds de goede kant op? Tijdens het lopen geen, of niet teveel, last meer van gehad?



Perzikboom6: knap hoor, helemaal bont en blauw nog een marathon lopen. Begrijp volkomen dat je je een paar dagen niet hebt laten zien om niet het advies te krijgen niet te lopen. Soms weet je wel wat eigenlijk beter voor je is, maar maak je de bewuste afweging om niet voor de verstandigste keuze te gaan. Zeker bij de derde keer zou ik het zelf niet anders doen. En je het m nog uitgelopen ook, dus blijkbaar kon je lichaam je eigenwijsheid wel aan. Gaat het herstel inmiddels de goede kant op?



Baukje: Nog gefeliciteerd met je kleinkind! En heel erg veel plezier komend weekend op Texel. Begint je blaar al wat te genezen?



Zeeuwsmeisje1981: Heb je nog tickets weten te bemachtigen voor de Dam tot damloop? Nog ruim vijf maanden om je voor te bereiden, dus als je lichaam een beetje meewerkt moet dat lukken toch? En een mooi doel om naartoe te werken.





Zo, alweer de vijfde hardloopweek voor mij. Waar ik mezelf exact een maand geleden met veel moeite de bank af wist te slepen voor de eerste training om 1-1-2-1-1-2 minuten te lopen, met tussendoor steeds 3 minuten wandelen, stond er afgelopen zaterdag al 3x8 op het programma, met twee minuten wandelen tussendoor. Bizar hoe snel het opbouwen eigenlijk gaat, een maand geleden had ik echt niet gedacht dat ik dit ooit zou kunnen. En dan voelde de training met 3x8 nog eens een stuk lichter dan die allereerste training.



Vandaag 4x6 minuten gelopen. Het voelde alsof er 10 kilo lood in iedere schoen zat, maar de tijd viel uiteindelijk best mee. Gevoel zegt dus niet per se iets over de feiten.



Positief: een andere route gekozen en daarbij ontzettend genoten van het uitzicht; prachtig achteraf door een mooie omgeving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven