Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Dat van die champions heb ik nog nooit gehoord maar je kan idd veel zaden van groenten/fruit gebruiken: tomaat, chilli, paprika, pompoen, butternut squash, quinoa, linzen, een teentje look, stuk prei, aardappel,... Bij sommige planten moet je wel wat uitkijken met kruisbestuiving. Courgettes, pompoen en squash kunnen mekaar bevruchten en het resultaat is een pompoensquashcourgette die als je geluk hebt alle goede eigenschappen van elke plant heeft meegepikt, als je pech hebt krijg je kleine groene vruchten met een dikke pel en duizenden dikke zaden.



Om de grond te verrijken gebruiken wij plantenthee ipv meststof. Je vult een emmer met bladeren en water, dekt hem af en na 1-3 weken heb je een stinkende brij. Die verdun je 1:10 om aan je planten toe te voegen. Het werkt als xtc voor planten. Vaak voegen we bepaalde planten toe die insecten weghouden, zoals brandnetel.



We zaaien ook veel soorten van de vlinderbloemigen (klaver, linzen,...). Die leven in symbiose met bacterien (of waren het nu schimmels?) die stikstof fixeren. Daardoor krijg je in de wortels kleine wortelknobbeltjes die boordevol stikstof zitten.



Verder gebruiken wij ook veel mulch: een dikke laag groen afval die je tussen je planten legt. Dit beschermd de planten tegen uitdroging en wormen zijn er dol op, dus je krijgt ook een betere bodem. Hier gooien wij ook vaak het afval van onze overwoekerende munt, of het groen van de look/prei/ajuin tussen omdat het insecten op afstand houdt. En natuurlijk de vlinderbloemigen, omdat die een goede bron van stikstof zijn.



Vlak voor de winter dekken we heel ons perceel af met een laag kranten en daarop minstens 10 cm mulch. Wormen zijn gek op krantenpapier en mulch. In de lente halen we de bodembedekking weg en hebben we zachte, luchtige aarde terwijl de onbedekte delen een dikke klomp harde klei vormen. Die bodembedekking vormt ook de start van onze nieuwe komposthoop.
Brandnetelgier is enerzijds voor voeding, maar anderzijds - afhankelijk van concentratie - juist om beestjes weg te houden.



Bij potten moet je oppassen dat de afwatering goed is.

Zo ook met een aardbeientoren. Als er een dood gaat dan krijg je gaten. Beter is dus iets waar je losse potten bij elkaar kan zetten.

Water bovenin loopt weg. Bovenin droog en onderin nat. Losse eenheden is makkelijker voor de waterhuishouding.

Hier is een grote pot ook een paradijs voor overwinterende luizen. (Pot is ingespoten met afwasmiddel en spiritus. Knoflook van vorig jaar zag er goed uit. Een knolletje was mooi rond en met bescheiden wortelstok. Ik kon nog niet ruiken of het niet per ongeluk geknoeid zaad van lente-ui is.)



O en mijn aardbeien heb ik inderdaad al een los potje die klein is gebleven en de enige overlevende in een kleiner potje. Die heb ik wat ruimte en lucht gegeven door aarde los en plant in midden te plaatsen.

Ik had zeker 6 verschillende manieren om ze te laten doorgroeien. Sommige zijn gewoon verdroogd of bevroren of leeg gezogen.



Ik zit nu dus toch de venkel uit de pot te kijken.

Zaad van kropsla geeft twijfel. Ja, ik doe het dus ook. En als ik denk dat het niet is gelukt dan komen ze.

Maar ze moeten water.



Goedkoop zaad kan je uit tomaten, paprika en alles wat pitjes heeft halen. Een keer langs gaan bij een moestuintje. Moestuintjes zijn er deze week ook weer. Zag dat op een poster gisteren. Hier ontkiemen de verse peperzaadjes uit supermarkt sneller dan die uit een zakje. Aan 4 - 6 pitjes heb je genoeg. Te veel is te veel.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een moestuinbak, naast een 'gewone' moestuin, nog niet zoveel ervaring mee. Ik krijg ook de wekelijkse mails van makkelijke moestuin en ik gebruik de app.



Ben benieuwd naar de champignons, had geen idee hoe ze gekweekt worden!



Hier per ongeluk een emmer plantenthee staan, een vergeten emmer, allerlei bladeren in terecht gekomen en daarna regen. Ik laat hem nog maar even staan dan en eens proberen bij de planten wat het doet.



Hier ook munt in een pot vanwege woekeren. De pot barst inmiddels bijna uit zijn voegen en ik heb hem twee jaar geleden al verpot. Ik vind weleens nieuwe stekjes in de buurt van de pot maar dat is prima te doen zo. Ook zonder veel water doet deze plant het hier prima.



De teentjes knoflook die ik geplant heb doen het prima. Ik las dat je van lente-ui het kontje dat je afsnijdt kunt planten voor nieuwe exemplaren. Ga ik ook eens proberen.
Ik zag gisteren of eer- ergens iets over stichting doen en kweken van Oesterzwammen. Is misschien ook iets om op te zoeken.

Daar moet je wel de ruimte voor hebben. Is minder makkelijk dan het lijkt.

Maar is misschien wel leuk om ook eens op te gaan zoeken op internet. Is een vak apart.
o ja, kapjes binnen moeten er bij mij echt er af. Anders krijg ik last van schimmel. Buiten is het bij mij wel goed om kapjes te gebruiken. Buiten is het temperatuurverschil veel groter en minder zon. Ik heb een etagere waar het erg heet kan worden. Het staat daar net zo heet als achter glas.



EDIT: ik ga alles nieuw zaaien. Behalve de bakken waar lieve heer beestjes in zitten. Die zijn te lief en bijtjes zag ik ook al.
Alle reacties Link kopieren
Lilapie, wat is jouw beste 'recept' voor plantenthee? Het zou natuurlijk ideaal zijn om een zelfgemaakte mest & insectenverdrijver in één te hebben!



Vandaag hier alles weer een beetje bijgewerkt. Sommige kiempjes waren niet opgekomen, dus die probeer ik nu opnieuw.

De bloemkool doet het een heel stuk beter nu er geen duiven meer bij kunnen dus ik ben heel blij met mijn nieuwe kweekbak met kap.



Mijn tomaten zijn ook dól op dit mooie weer, afgelopen week zijn ze echt enorm gegroeid achter het raam. Dus vandaag maar vast begonnen met dieven, want het ging mij iets te enthousiast allemaal.
Ik heb vandaag twee Marokkaanse muntplantjes gekocht en gepoot in een grote zinken teil.
quote:MouseCat schreef op 31 maart 2017 @ 16:03:

Lilapie, wat is jouw beste 'recept' voor plantenthee? Het zou natuurlijk ideaal zijn om een zelfgemaakte mest & insectenverdrijver in één te hebben!



Vandaag hier alles weer een beetje bijgewerkt. Sommige kiempjes waren niet opgekomen, dus die probeer ik nu opnieuw.

De bloemkool doet het een heel stuk beter nu er geen duiven meer bij kunnen dus ik ben heel blij met mijn nieuwe kweekbak met kap.



Mijn tomaten zijn ook dól op dit mooie weer, afgelopen week zijn ze echt enorm gegroeid achter het raam. Dus vandaag maar vast begonnen met dieven, want het ging mij iets te enthousiast allemaal.



Ik ben jaloers op jullie mooie weer. Hier in Zweden heeft het gisteren nog een beetje gesneeuwd. Mijn kiemplantjes die op het balkon staan heb ik weer naar binnengehaald, want ze begonnen slap te hangen :( morgen ga ik de meest vorstresisente planten uitplangen. Ik ga binnenkort 10 dagen naar het buitenland en dan lijkt het me beter dat ze in de volle grond staan.



Ik heb geen vast recept voor groententhee. Het hangt sterk af van wat ik op dat moment net uit de tuin gehaald heb. In het begin van het moestuinseizoen vul ik mijn emmer met onkruid (want dat is het enige dat er dan groeit). In de vroege zomer komt er veel munt in terecht, bladeren van radijzen, wat loof van wortels, onkruid. Aan het eind van de zomer: bladeren van de koolfamilie (broccolibladeren enzo), soms eens een struik tomaat of een uitgeschoten sla.



Als ik merk dat ongedierte een probleem vormt ga ik wel eens brandnetel plukken uit het bos in de buurt en meng ik dat door mijn plantenthee en mulch.



plantenthee stinkt trouwens verschrikkelijk. Bah!
Ach, plantenthee. Die had ik hier een paar jaar geleden. Maar niet zelf gemaakt. Er was iets naar beneden komen vallen of zoiets.

Brandnetelthee of -gier. Dat zal wel het verschil maken tussen dood maken en voeden.

Ik moet nog zoeken naar brandnetels.

Ik heb een paar lege pakken melk (2 l) die ik daarvoor wil gebruiken. Ik gebruik ze ook om regenwater in te bewaren.

Maar dit keer om de regenwaterafvoer eens lekker door te spoelen. Met tuinslang kan ik daar net niet bij.

Is ook broedkamer voor muggen als je dat niet goed afsluit.



Maar dat laatste begrijp ik nog niet helemaal. In het begin dat ik hier woonde was er een ware muggenplaag. De vorige bewoner had de afvoeren laten dicht slippen. Kreeg ik opeens overstromingen na een paar jaar. Kwam er echt rotzooi via de pijpen omhoog.



Maar dat is even een zijspoor naar biologisch tuinieren en de ongewenste bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren op bomenjacht geweest in de Betuwe. Had paar fruitbomen van tuincentrum in mijn tuin staan, maar die deden het maar zo zo. Terwijl de bomen die van boomkweker afkomen het doen als een tierelier. Misschien dat het scheelt dat de bomen daar in de grond staan in plaats van in containertjes. Bomen lijken in elk geval veel sterker dan de containertjesbomen die ik er wat fragiel uit vind zien. Had het idee dat in bomen tuincentrum ook ziekte in zat en heb daarom die bomen verwijderd (zwoeg zwoeg) en naar milieustraat gebracht. Wilde wel nieuwe fruitbomen voor kleine tuin, in tuinboek veel gelezen over snoeien en leiden. Heb nu 3 fruitbomen (struik) gekocht waar ik behoorlijk de schaar in ga zetten. ) Het moeten zgn. snoerbomen worden die in u-vorm gaan groeien. (Die 3 bomen waren samen ook nog goedkoper dan één boom bij tuincentrum. Bovendien ook goed advies gekregen welke takken over moeten blijven voor mijn u-boomgaard.) Heb trouwens reine claude verte, Betuwse kwets (beide pruimen) en concorde (peer) gekocht. Zal helaas nog wel paar jaar duren voordat ik echt kan oogsten. Zojuist ook nog goede snoeischaar voor linkshandigen gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, sinds kort heb ik ook een tuin

Nu ben ik bezig met alles op orde maken, want het was echt een jungle geworden. Ik zou ook heel graag een deel van mijn tuin gebruiken als moestuin. Mijn tuin heeft alleen een ongewone vorm. Nu ben ik op zoek naar een (moes)tuinplanner. Niet alleen voor mijn groenten en kruiden maar ook voor bloembollen etc. zodat ik alles op tijd kan zaaien, planten en oogsten. Online kan ik wel wat vinden maar dat is allemaal ingedeeld op vierkante moestuinen waar ruimte is voor hele stroken met dezelfde groenten.



Mijn vraag aan jullie is nu dus of jullie een planner gebruiken en of dat online of offline is? En hebben jullie eentje die jullie mij kunnen aanraden? Alvast bedankt!
Mijn planner is een schriftje
Bij de moestuintjes van AH is een planner te koop, maar dat schema kan je ook zelf met een schriftje doen.

Zeker als je niets met de moestuintjes doet. Maar kan je als voorbeeld gebruiken.



Tweede planten roltafeltje is geschilderd en klaar voor een paar potten buiten.



Pepertjes zijn aan het ontkiemen. Voldoende water in de potjes doet wonderen. Buiten komt er ook e.e.a. opzetten.

De bladluizen hebben vleugeltjes zag ik. Dus oppassen of ze niet er af gespoten moeten worden.



Mijn aardbeien willen de emmer uit. Het groen schijnt door het dek heen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fishie44 schreef op 02 april 2017 @ 17:02:

Hallo allemaal, sinds kort heb ik ook een tuin

Nu ben ik bezig met alles op orde maken, want het was echt een jungle geworden. Ik zou ook heel graag een deel van mijn tuin gebruiken als moestuin. Mijn tuin heeft alleen een ongewone vorm. Nu ben ik op zoek naar een (moes)tuinplanner. Niet alleen voor mijn groenten en kruiden maar ook voor bloembollen etc. zodat ik alles op tijd kan zaaien, planten en oogsten. Online kan ik wel wat vinden maar dat is allemaal ingedeeld op vierkante moestuinen waar ruimte is voor hele stroken met dezelfde groenten.



Mijn vraag aan jullie is nu dus of jullie een planner gebruiken en of dat online of offline is? En hebben jullie eentje die jullie mij kunnen aanraden? Alvast bedankt!



Ik ben mijn eigen planner :-)

Hoeveel m2 wil je voor moestuin gebruiken?

Bij een paar m2 hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn. Als je een flink aantal m2 wil gebruiken zou mijn advies zijn begin met bepalen wat je graag in de tuin wilt en ga je daarna verdiepen in wisselteelt.Dat is de basis en van daaruit kan je verder plannen.
Ja leuk! De braam, framboos, rode bes, munt en bieslook schieten momenteel de grond uit. En ik heb een aantal AH moestuintjes in de kweek. De peterselie is al aan het uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:greeneyedcoco schreef op 01 april 2017 @ 11:22:

reine claude verte



Ohh, die wil ik ook! Heb nu 2 pruimenbomen staan die stom zijn (staan op de erfgrens en de vruchten willen ook niet rijp worden, en dan ineens zijn ze rot) dus die moeten nog om, maar daar wil ik heel graag een reine claude voor in de plaats. Leuk dat ze nog verkocht worden (ik had ook nog niet gezocht hoor)



Hier nu vooral bezig met kip-voorbereidingen, vandaag palen geslagen, morgen en overmorgen het gaas er omheen werken. En dan ga ik ze donderdag halen Verder heb ik een koude bak gekregen van mijn vader, daar wil ik morgen wat gekiemde sla en nog wat plantjes (ben even kwijt wat ik buiten in mijn kweekkasje had gezaaid) in zetten en radijs en wortel in zaaien. Verder is het tijd om wat tomatenplantjes te verpotten (en nog wat te zaaien, aan de late kant maar hopelijk redden ze het nog). Heb lekker de hele maand april veel vrij, dus kan ik een fijne start met het seizoen maken. Ga ik elk jaar proberen zo te plannen, bevalt me uitstekend
Eindelijk.

Er begint van alles te groeien. Dille, pepertjes, bieslook en zelfs munt.

Met een beetje geluk zit er ook nog anijs tussen.

Het helpt dus wel om extra water te spuiten en de grond los te maken.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag snoeischaar binnen, morgen gelijk snoeien, leiframes maken (heb nog redelijk wat bamboestokken) en de boel vastbinden.
Alle reacties Link kopieren
In de afgelopen week heerlijk in de moestuin bezig geweest. Dit jaar voor het eerst aardappelen gepoot, ben benieuwd.

Binnen is alles flink opgekomen. Komkommers willen lang niet altijd lukken maar inmiddels zijn er twee die boven de aarde uitsteken. Ik las dat ze voor het ontkiemen weinig water nodig hebben itt de meeste andere zaden. Dit jaar heb ik me iets beter verdiept in het tuinieren dan afgelopen jaren

Tomaten binnen zijn ook aan het opkomen maar dat is nog heel minimaal. Deze week toch maar een paar tomatenplanten meegenomen waar ik tegenaan liep. Laat ik nog even binnen staan, ook gelezen dat het nu nog wat vroeg is voor buiten.

Dit weekend weer verder met het verder zaaien en planten, het wordt er heerlijk weer voor
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden op de planner. Inmiddels heb ij wat zaden gekocht en gezaaid al (nog niet in de tuin zelf want de moestuin moet nog gemaakt worden. Ik heb twee delen voor de moestuin, 1 deel in de volle zon dn een groter deel in half schaduw half zon.
De brandnetel (waar het lieve heer beestje op liep) blijkt een verdwaalde zaailing te zijn van Citroenmelisse.

Ik kan er niets mee want het is te weinig, maar het is dus wel gelukt om er plant uit te laten groeien.

Het speciale zaaipotje was te vol of te klein voor zoveel kleine planten. In een grotere pot is het wel gelukt.

Vandaag peterselie en tijm gezaaid van de moestuintjes van vorig jaar.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heerlijk dagje tuin.



Het eerste bosje tulpen uit de tuin staat!



De aardappelen, uien, tuinbonen en sugar snaps zitten in de grond, wortel en bieten gezaaid, en de eerste courgettes staan in het kleine verplaatsbare kasje, wel in de volle grond.



De pompoenen, andere courgettes, pattissons en komkommers zijn verpot, prei en munt aan het afharden, de koolrabi lijkt te kiemen, ik zag wat groen bij de knolselderij, en de spinazie en sla is al wat plukbaar.



O, en de zoete aardappel met wortel het ik in de aarde gezet.



Hoera, ik word hier zo blij van!!!
Meteen buiten zaaien in een pot.

Zelfs het zaad uit eigen kweek. Kiemkracht is er nog steeds. Het stond al 2 jaar in een potje in de koelkast.

Het gaat hier groeien. Het moet wel genoeg water en zon krijgen.



Met een beetje mazzel zit er ook nog anijs tussen.

Er zitten planten bij waarvan het zaadje vast zit boven op het plantje.

Weet iemand wat dat is? Ik heb geen nieuwe grond genomen, omdat ik ook nog zaden heb die pas vanaf mei in de grond kunnen. Het kan altijd nog vervangen worden.

De eerste lading kwam niet, maar de rest erbij gemikt en nu komt alles tegelijk uit de grond.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij blijven bij veel plantjes de lege zaadhulsjes aan de zaailing zitten.

Spinazie, sla, courgettes, komkommer, pompoen, pattisson, venkel. Hebben allemaal al een hoedje op gehad dit jaar.
De knoflook is ook duidelijk. Dat jasje doet het ook, maar het hoesje zit los.

Deze hebben echt keiharde pitjes die vast zitten. Ik ben benieuwd. Binnenkort is het te zien.



Pattison? Is lekker. Nooit gedacht dat het hier ook kan. ik heb nog pompoenpitten liggen. Misschien ga ik het toch proberen. Is alleen te weinig ruimte hier.



EDIT: Moet ergens nog schone - langs de weg en waar honden schijten = - brandnetels nodig om er brandnetelgier van te maken. Ik zag ze al groeien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven