Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 25 maart 2017 @ 08:48:

Prunus domestica Plum is het denk ik. Grappig. Ben benieuwd of ie pruimen gaat geven dan. Want heb nog een pruimenboompje, een baby. Dan kan de baby eventueel weg voor deze. Nouja, eens zien wat ie gaat doen!Weet je of ie zelfbestuivend is? Zoniet dan is het wel handig dat je er twee hebt!
Alle reacties Link kopieren
Die baby die ik heb wel. Deze geen idee! Baby is ook nog niet aan 't bloeien.
Alle reacties Link kopieren
CC, de ava is gelukt, nu nog plaatjes leren plakken!!!
Hallo tegen-tegeltuiners! Ik schrijf en lees graag mee.



Ik heb sinds 2 jaar een klein tuintje van ongeveer 55m2. Wel wat tegels erin natuurlijk, een terrasje en in het midden. Aan de zijkanten veel plek voor van alles en uiteraard heel veel bakken en potten om de tuin te vullen. We hebben oa geluk met een mooie gouden regen, en een klein appelboompje en een pruimenboompje (laatste heeft nog geen pruimen gegeven niet 2 jaar tijd )



Verder wil ik me dit jaar vooral storten op kruiden onderhouden, want mijn moestuin pogingen voor echte groente mislukken keer op keer, omdat ik te weinig zon krijg in de tuin



Nu wil ik zo veel mogelijk groen en mooie en verschillende bloemen en planten, MAAR ik heb 2 problemen:

- ik krijg te weinig zon, er zijn zelfs plekken in de tuin waar amper zij komt.

- SLAKKEN! honderden euro's hebben we al besteed in het tuincentrum afgelopen 2 jaar. En alle mooie planten en bloemen worden gewoon opgegeten. Ik word er helemaal dol van.



Met deze 2 problemen zie ik mijn tuin toch minder bloeien en groeien dan ik zou willen

Op de zonnige plekken staan nu de bloemen en planten die zon nodig hebben, ik heb alleen nog schaduw plekken over die ik erg graag wil bedekken met zo veel mogelijk groen en kleur.



Wie heeft er tips voor mooie planten en bloemen die het goed doen op een schaduw plek, en ook nog eens niet opgegeten worden door slakken?

(Hostas en vetplanten zijn zo weg.)



Alvast bedankt voor het meedenken!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tuingravin schreef op 25 maart 2017 @ 14:20:

CC, de ava is gelukt, nu nog plaatjes leren plakken!!!

Goed gedaan! En wat is je ava geweldig



Plaatjes plakken op de pc of laptop (smartphone weet ik niet) gaat heel makkelijk via deze link.

Plaatje uit je bestanden kiezen via de knop 'kies afbeeldingen' en dan de tweede link kiezen (directe link heet 'ie) door op het icoontje rechts achter de link te klikken (kopieer) en die link te plakken door op de knop afbeelding boven je bericht te drukken.
...
Alle reacties Link kopieren
Welkom Pocas, leuk dat je mee komt doen hier

Misschien heb je wat aan deze link voor schaduwplanten. Er zijn er echt heel veel die toch mooi bloeien in de schaduw.

Niet genoemd in de link maar ook een erg mooie schaduwplant is leliegras. Al mag ik dat woord hier niet meer noemen



Als je veel slakken hebt is hosta's inderdaad geen goed idee. Hortensia's zijn ook geschikt voor de schaduw (niet alle soorten overigens) en het valt hier mee met de slakken.

Wat heb je allemaal al gedaan tegen de overlast van slakken? Want die Escar-Go korrels (niet giften voor dieren) helpen best heel goed en verder kan ik alleen maar aanraden: heel veel rapen 's avonds en na regenachtig weer. Iedere slak minder is er weer een die niet meer voor nakomelingen kan zorgen
...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook nog 243 verschillende planten die het goed doen in de schaduw.
...
Alle reacties Link kopieren
Dank je!

Ik heb maar opnieuw een mail gestuurd om plaatjesrechten aan te vragen.

Als dat is gelukt ga ik een poging wagen om foto's van mijn tuin te plakken.
Alle reacties Link kopieren
Mails verdwijnen nogal eens in een zwart gat hier dus stel dat je geen antwoord krijgt kan je het ook gewoon op het moderatortopic vragen, zie die vraag meer voorbij komen daar. En dan zeggen ze waarschijnlijk dat je moet mailen
...
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend naar het tuincentrum gegaan en braaf mestkorrels gehaald en dat net uitgestrooid over de plantjes. Ben benieuwd.

Ook wat bosviooltjes gekocht om de potten alvast wat op te vrolijken. En nog een "paar" dingen waardoor mijn fiets weer veel te zwaar beladen was

Nu maar even sproeien want de grond voelt echt heel droog. Ook goed voor de mest denk ik. Kan het lekker snel intrekken. Alle worteltjes hebben een feestje hier vanavond
...
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht het even af, als er geen antwoord komt zet ik het nogmaals in het moderator topic...
Alle reacties Link kopieren
Foei CC.



Mooi plaatje Tuingravin!



Heb ook nog niet de magische ontdekking gevonden tegen slakken, behalve rapen tot je een ons weegt. Wil ook weer niet alle slakken weg hebben anders hebben de vogels niks meer. Alhoewel, ik kom ook telkens met graven minstens 5 wormen tegen dus misschien valt het mee.



Na poging 3 eindelijk gelukt.



Oleander in de groene pot, in de terracotta pot geen idee (heb ik beide uit de grond gegraven hier), trompetbloem in de rieten mand. Druif tegen de muur, vlinderstruik er tegenover en op de grond 2 soorten begonia's.





De nieuwe haagplanten. Trompetbloem en kamperfoelie.





Eindelijk planten voor in deze pot gevonden. Campanula en hedera.





Wolfsmelk weer uit de grond gehaald, in een pot gedaan en wat hoger gezet. Hier komt uiteindelijk mijn nieuwe schuur te staan dus ik moet nog een ander plekje verzinnen of bouwen ervoor.





Viburnum en red curly's.





Dit was een erg donkere en lelijke hoek. De hedera groeit hier slecht over de schutting en allemaal dikke takken lopen door elkaar. Poging tot opfleuren met kardinaalsmuts. Ook heb ik hosta's geplant, maar die zitten nog lekker ondergronds.





En de steenbrekers naar voren geplaatst. Moet er nog 2 bij halen.





De vergeet mij nietjes heb ik net in de grond gezet, lekker dicht op elkaar en nu maar hopen dat ze door de border gaan kruipen.
Alle reacties Link kopieren
In het vorige topic plaatste ik een vraag over een klimroos waar een soort waslaag over zat. Ik heb hem gewoon zo in de grond gezet en hij loopt al flink uit! Ben benieuwd of hij al mooi wordt in het eerste jaar.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je plant het goed doet! Zo'n waslaag zou ik ook echt niet weten hoe/wat/waarom.
@calamitycat dank je voor de tips. Ik ga er naar kijken. De vtwonen site vind ik wel leuk voor planten, daar kom ik wel eens op uit.



Escar go helpt bij ons niet. Dat hebben we geprobeerd. Bier ook wel, maar dat schijnt juist slakken aan te trekken. Eruit vissen en weggooien of naar de buren (sorry, maar ja...) is enige wat een beetje helpt. En ook ervoor zorgen dat er vogels in je tuin zijn zodat zij de slakken wegpikken. Dus wij hebben van die vogelpindakaas in een huisje. Ik probeer oost Indische kers te planten, maar dat is niet opgekomen vorig jaar. Dit jaar maar weer proberen. En nog wat andere plantjes waar ze van weg schijnen te gaan, maar dat werkt ook allemaal niet.

Sinds vorig jaar ben ik begonnen met alleen in de ochtend water geven, en niet einde middag meer. Zodat de grond niet drassig en vochtig is als het avond wordt. En dat werkte wel redelijk goed. Ik had vorig jaar wat minder last van slakken dan het jaar ervoor (dat was echt drama!!! Alle nieuwe plantjes weg in een nacht soms). Maar Ze zijn er wel. Ik heb koperdraad om potten en moestuinbakken heen, maar ze komen er toch wel in uiteindelijk. Wel een stuk minder dan eerst.



Hortensia zal ik proberen. Als iemand anders nog tips heeft, dan hoor ik het graag. (planten/bloemen die in de schaduw kunnen staan en die niet worden opgegeten door slakken.)
Alle reacties Link kopieren
Zo, lekker geruimd, hele berg afval naar de stort dus nu is de zolder eindelijk ontdaan van bouwresten, ook de schuur gedaan, dus de auto zat goed vol met brokken hout en andere restanten van toen we hier kwamen wonen. Nu liggen de lelijke losse verrotte bielzen nog wel in de tuin, want daarvoor moet ik samen met man naar de stort, vandaag met dochter en zesjarigen sjouwen minder goed



In de tuin alle overgebleven grindtegels gestapeld tot een soort bankje, tegen de achtergevel. Helaas is daar zelden zon, maar hoog zomer is dat wel een lekker plekje. Ws ga ik het toch alleen gebruiken voor mijn beker thee en mijn benen, omdat een tuinstoel echt wel lekkerder zit, maar het staat iig netjes nu! Evt kan ik er planten in bakken op zetten die dan net boven het raam uit kunnen piepen, dat zou vanbinnen leuk staan.



Nu maar eens handen invetten, die zijn na al dat tillen van steen en dergelijke niet meer om aan te zien....
Alle reacties Link kopieren
Hartstikke leuk Framboosje al die foto's
...
Alle reacties Link kopieren
Welkom nog pocas! Ik heb dezelfde waslijst met schaduwplanten omdat er binnenkort een berging naar beneden komt waardoor we er een grote hoek tuin bij krijgen. Dus ik ben ook alvast aan het rondneuzen.



Thanks CC. ^^
quote:Frambozen schreef op 25 maart 2017 @ 17:20:

Welkom nog pocas! Ik heb dezelfde waslijst met schaduwplanten omdat er binnenkort een berging naar beneden komt waardoor we er een grote hoek tuin bij krijgen. Dus ik ben ook alvast aan het rondneuzen.



Thanks CC. ^^Ben benieuwd wat jij neer zet, en of het zal werken. Leuk die foto's in inderdaad! Die wil ik van de schaduwplanten ook wel zien tzt
Alle reacties Link kopieren
De tuin bij eigen huis en tuin, best leuk gedaan! Behoorlijk groen, als afzetting tussen hoog en laag een rij wijnvaten vol met planten. Zag er goed uit. Weer eens wat anders dan die tegeltuinen steeds.



Ik heb ook een hele schaduwrijke tuin, in de schaduw staan nu een varen, hosta's en een hortensia.
Alle reacties Link kopieren
Oeh wijnvaten die staan nog weleens bij de kringloop. Maar weer eens een rondje gaan doen haha
Vergeef me als dit een super domme vraag is (ben echt een tuin leek, en heb geen groene vingers), kan ik ook gewoon de hortensia kopen die ze bij de ah verkopen en die in de tuin zetten? Of kan ik beter naar een tuincentrum en daar iets halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pocas schreef op 25 maart 2017 @ 19:38:

Vergeef me als dit een super domme vraag is (ben echt een tuin leek, en heb geen groene vingers), kan ik ook gewoon de hortensia kopen die ze bij de ah verkopen en die in de tuin zetten? Of kan ik beter naar een tuincentrum en daar iets halen.





Dat kan, ik heb er ooit eentje gekregen en in de voortuin geplant, die staat daar nu weer mooi uit te lopen. Wel is hij klein, in vergelijking tot de struiken die er al stonden toen we kochten, dus voor het wat is ben je wel even verder...



Ik had bijv de ikea een bloeiende jasmijn gekocht, als kamerplant. Maar man kreeg er hoofdpijn van en ik vond de geur na een paar dagen ook niet meer aangenaam, dus die staat nu achterin de tuin tegen de schutting. Ik hoop dat hij flink gaat groeien en het blijft doen, daar krijgt hij de meeste zon. Ik vrees echter een langzame dood voor de plant ;)
Alle reacties Link kopieren
Leuk alle fotoos die hier voorbij komen:)

Wij hebben inmiddels diverse tuinontwerpers op bezoek gehad en gekozen met wie we in zee gaan. Ben erg benieuwd, maar ze had al allerlei leuke ideeën waar ik zelf nooit opgekomen was. Dit heeft vooral te maken met de meerdere plekken waar je een deur/poort is in de tuin, en die ik dus moet kunnen bereiken, terwijl ik ook lekker veel groen wil hebben.



Nu met de buren een nieuwe schutting uitzoeken. Dat wordt nog wat want we hebben beide een heel andere smaak. Tegen die schutting komen dan weer leuke klimplanten. Ik twijfel tussen clematissen of passiebloem. Op beide ben ik verliefd
Mijn aandacht werd weer naar dit topic getrokken, ook omdat zusje en ik allebei 'tegentegeltuinentopic!!!' riepen toen we bij mijn ouders een superlelijke tegeltuin langs zagen komen bij dat vt-wonenprogramma *zwaait naar zusje* Wij hebben sinds een paar weken ook een tuin, dus ik wil best wel inspiratie opdoen om te zorgen dat het geen tegeltuin wordt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven