Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Dvd speler doet niet waarvoor hij dient, dus tijd om wa foto's te maken en te uploaden!



Is dit campanula? Of was het iets van muurbloem? Groeit in elk geval als een tierelier in mijn zonnige voortuin:











Pioenroos groeit lekker door:





Deze bollen gaan ook bijna bloeien, zijn altijd lekker veel bloemen gelijk!





Volgens mij komen hier ook leuke bloemetjes aan:









Deze struik blijft maar komen, ondanks dat ik hem telkens op de grond afsnoei..







En mijn rododendron staat er kwiek bij

Alle reacties Link kopieren
Dat is een muurleeuwebekje Rosa, ik ben ook fan!
Alle reacties Link kopieren
Oh! Dat tuinpad is mooi geworden!! Dat soort paadjes zou ik ook wel willen.



Hier groeien ook overal paardenbloemen, gewoon in de borders. Ik hoorde laatst dat paardenbloemen de eerste bloemen zijn waar bijen honing halen in het voorjaar. Dus je moest ze vooral laten staan. Wij hebben inmiddels nog maar 1 grasmaaiertje (=cavia), maar die eet zijn buikje lekker rond aan de blaadjes van de paardenbloem. En de blaadjes komen vanzelf weer terug voor een volgende ronde.



Over mijn klompen zitten twee lagen botenlak. De gekleurde klompen hangen nu 2 jaar (in de schaduw). Zien er nog goed uit. De witte hangen net. Ze zullen ooit wel verweren, maar voorlopig ziet het er goed uit.



Ik heb dit jaar geen bloemen in mijn sering en ook niet in mijn rhododendron. Vorig jaar allemaal prachtig in bloei en nu helemaal niks!?! Ik snap het niet. Kent iemand het verschijnsel? Ik heb niet gesnoeid, dus daar kan het niet aan liggen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij valt de sering ook tegen dit jaar. Geen idee waarom, niet anders gesnoeid dan normaal. Normaal bloeit hij uitbundig, maar dit jaar heb ik hooguit 8 bloemen.
Ik zie dat de 2 seringen bij de overburen het ook slecht doen. De rhododendron daarentegen bloeit heel uitbundig.
Bij mij zit de ranonkelstruik die achterin mijn achtertuin staat vol bloemen Ik merk dat ik half nog niet weet wat er allemaal staat, maar hier ben ik in ieder geval al enorm blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk zoveel foto's Rosa. Ik ben ook zo gek op muurleeuwenbek, doet het hier ook erg goed.

Mooi dat alles zo lekker door elkaar heen groeit, ik hou wel van dat verwilderde.

Het blad van het plantje op foto 5 lijkt op dat van ooievaarsbek. Ben benieuwd of dat het ook daadwerkelijk is



Mijn gras staat ook vol paardenbloemen. Gelukkig maar want de konijnen zijn er dol op. Ik laat de pluisjes dan ook altijd lekker rondvliegen, hoe meer paardenbloemen hoe beter



Wat gek dat jullie seringen het niet goed doen. Geen idee waar dat aan kan liggen.

Hier groeit en bloeit de sering gewoon als ieder jaar, met honderden bloemen.



Ik snoei overigens de sering weinig tot niet (vandaar dat veel bloemen bovenin zitten) omdat deze het uitzicht blokkeert op hele een hele lelijke enorm grote taxus van mijn buren die met zijn takken zo'n drie meter over mijn tuin heen hangt . De sering nu zo'n vier meter hoog en breed en mag van mij nog wel veel hoger worden







...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook Schattigmeisje, het is één grote gele wolk.





Voor een struik met gele bloemen vind ik 'em toch best mooi
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 18 april 2017 @ 16:49:

Hier ook Schattigmeisje, het is één grote gele wolk.

[afbeelding]



Voor een struik met gele bloemen vind ik 'em toch best mooi



Hahaha! Ik dacht al... jij houdt toch niet van gele bloemen?



Bij mij staat hij er ook zo bij, misschien met nog wel meer bloemen. Ik vind het zo lekker vrolijk!
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand wat dit voor zaailingen zijn?





Zou het perzikkruid kunnen zijn die vorig jaar op ongeveer dezelfde plaats groeide?



Er staan zoveel zaailingen dat de aarde er gewoon groen van is



En wat zou dit zijn?

...
Alle reacties Link kopieren
quote:Case-je schreef op 18 april 2017 @ 16:54:

[...]





Hahaha! Ik dacht al... jij houdt toch niet van gele bloemen?



Bij mij staat hij er ook zo bij, misschien met nog wel meer bloemen. Ik vind het zo lekker vrolijk!Voor de ranonkel maak ik een uitzondering. En voor paardenbloemen natuurlijk
...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag met de snoeischaar van de buurman een coniferenhaagje gesnoeid. Ik las dat het nauw luistert, maar de vorige eigenaren van de tuin hebben volgens mij in geen jaren de coniferen gesnoeid. Ik wacht nu maar af wat er gebeurt.



Morgen belooft het een droge dag te worden, dus dan ga ik weer lekker verder in de tuin. Ik zal dan ook eens proberen foto's te maken voor hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen antwoord op de raadselplaatjes... Ik ben een beginner en ben allang blij dat ik enigszins weet wat ik in mijn tuin heb gezet, al ben ik van meer dan de helft de namen alweer kwijt
Alle reacties Link kopieren
OK, nu mogen jullie echt jaloers worden op mijn groene buurman. Ik heb laatst gevraagd of hij misschien zijn vlinderstruik kon stekken voor ons omdat dochter zo graag een vlinder struik wil in de tuin. Komt hij vandaag met een (op het ook) stuk hout aan, vers uitgegraven en gesnoeid, moet gelijk de grond in en veel water, geen stekje, maar een serieuze vlinderstruik!!!



Dochter komt net thuis, ook helemaal blij! Nu maar afwachten welke kleur hij heeft!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Rosa! En zo leuk ook voor je dochter! Als ze op deze manier geen liefde opvat voor tuinieren...
Alle reacties Link kopieren
Geen idee CC!



Case-je oei dat is nou net te vroeg voor een conifeer. Die kunnen beter halverwege mei tot juni worden gesnoeid. Mijn buren aan de andere kant van de conifeer haag waren ook al bezig geweest. Dus nu kijk je er heel lelijk doorheen aan de bovenkant. Maar goed, het is niet anders. Een conifeer kan je ook het beste taps toe snoeien, zodat er ook onderin licht komt. Niet te ver snoeien ook, want op lege takken komt niks nieuws meer.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief van je buurman Rosa!
Alle reacties Link kopieren
quote:Frambozen schreef op 18 april 2017 @ 17:19:

Geen idee CC!



Case-je oei dat is nou net te vroeg voor een conifeer. Die kunnen beter halverwege mei tot juni worden gesnoeid. Mijn buren aan de andere kant van de conifeer haag waren ook al bezig geweest. Dus nu kijk je er heel lelijk doorheen aan de bovenkant. Maar goed, het is niet anders. Een conifeer kan je ook het beste taps toe snoeien, zodat er ook onderin licht komt. Niet te ver snoeien ook, want op lege takken komt niks nieuws meer.



Oh jee...

Ik heb ze inderdaad taps toe gesnoeid. Ik denk ook niet te ver, want je kunt er zeer beslist niet doorheen kijken en lege takken hebben ze niet.

Nou ja, ik wacht het maar af. Ik ben niet zo kapot van coniferen, dus als het echt lelijk wordt gooi ik ze er op den duur wel uit en vervang ze door iets wat ik mooier vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een vraag: aan de voorkant van mijn huis hebben grote bossen blauwe druifjes uitbundig staan bloeien. Nu hangt het groen ver over de stoep en de druifjes zijn aan het verdorren. Kan ik de hele boel kortwieken, of moet ik wachten tot het afsterft of iets dergelijks?

Ik wil het eigenlijk dus kort maken en dan meteen eens kijken wat er voor zomerbloeiers in kunnen, bij voorkeur meerjarige planten.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het wel goed komt hoor, mijn overburen wonen hier langer dan ik dus het zal wel loslopen gok ik zo! Er zijn inderdaad veel mensen die coniferen lelijk vinden. Ik ben hier wel blij ermee want het geeft veel privacy in onze tuin waar anders zo recht in kon worden gekeken.



Het is het beste om de bladeren zelf af te laten sterven, dit geeft meteen weer voeding aan de bodem. Als je iets nieuws er tussen wilt planten zou ik weghalen wat nodig is en de afgeknipte stukken als een soort bodembedekker erop leggen.
Alle reacties Link kopieren
Als het groen van je blauwe druifjes iets meer afsterft trek je het er zo uit, veel makkelijker dan nu knippen en dan later die restjes weg halen. En zoals je op de foto's kunt zien heb ik wel wat ervaring met blauwe druifjes



Ik knip het van losse pollen overigens wel af, omdat ik die lange losse slierten idd niet mooi vind, maar dat is niet te doen als de blauwe druifjes als een soort van bodembedekker de hele tuin vullen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 18 april 2017 @ 16:55:

Weet iemand wat dit voor zaailingen zijn?

[afbeelding]



Zou het perzikkruid kunnen zijn die vorig jaar op ongeveer dezelfde plaats groeide?

[afbeelding]

Er staan zoveel zaailingen dat de aarde er gewoon groen van is



En wat zou dit zijn?

[afbeelding]



Die eerste lijken wel zaailingen van het perzikkruid.

De tweede weet ik niet. Misschien over een week nog eens fotograferen? Mogelijk dat het dan op iets lijkt en misschien herken je ineens een plant die er in de buurt staat?
Wat een leuk topic dit!



Ik heb Lavendel staan in de tuin, maar dit wordt wat kaal, houterig. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Want een mooie volle Lavendel vind ik het mooist.



Overigens ben ik ook nog opzoek naar en manier om een plant lange tijd van water te voorzien, het liefst 14 dagen ( staat onder groot afdak waardoor het geen regenwater ontvangt. Helaas schiet het water geven er regelmatig bij in). Waterflessen al geprobeerd maar dit werkt niet. Doordat je het in de grond zet verstopt het en loopt het water er niet uit, net als de speciale waterpinnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Case-je schreef op 18 april 2017 @ 17:44:

Ik heb nog een vraag: aan de voorkant van mijn huis hebben grote bossen blauwe druifjes uitbundig staan bloeien. Nu hangt het groen ver over de stoep en de druifjes zijn aan het verdorren. Kan ik de hele boel kortwieken, of moet ik wachten tot het afsterft of iets dergelijks?

Ik wil het eigenlijk dus kort maken en dan meteen eens kijken wat er voor zomerbloeiers in kunnen, bij voorkeur meerjarige planten.



Het beste is inderdaad laten afsterven, maar ik knip meestal toch al wat af en laat het dan verder staan.

Dit jaar heb ik zelfs het loof al geknipt voordat de druifjes echt omhoog kwamen. Zo had ik mooie bosjes blauw zonder die ellenlange slierten er omheen. Tot nu toe doen de druifjes het hier (te) goed.
quote:Calamitycat schreef op 18 april 2017 @ 16:55:

Weet iemand wat dit voor zaailingen zijn?

[img]https://s2.postimg.org/u5d9c8vuh/DSCF5996.jpg[/img]



Zou het perzikkruid kunnen zijn die vorig jaar op ongeveer dezelfde plaats groeide?

[img]http://www.natuurnieuwegein.nl/rood/perzikkruid_1.jpg[/img]

Er staan zoveel zaailingen dat de aarde er gewoon groen van is



En wat zou dit zijn?

[img]https://s4.postimg.org/4cn4eeqvh/DSCF5998.jpg[/img]gevlekt perzikkruid inderdaad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven